Pagina 6 van 12

Nieuw en twijfel tussen S60 T6 recharge en T8 recharge

Geplaatst: 08.03.2022 - 23:38
door Rnest
raspaardje schreef: 08.03.2022 - 10:21 Met een T8 TE zal dat nog meer zijn. Heb je met een lege accu dan +-320 pk of blijft er altijd extra prik in de batterij zitten om wat vermogen toe te voegen?
Als ik het goed heb, hou je altijd de 405pk, omdat de elektromotor dan gevoed wordt door de benzinemotor. Zo kun je ook altijd met AWD rijden. Mocht ik dit verkeerd zien, dan hoor ik het graag!

Mijn T5 was de R-design uitvoering, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik weinig verschil merkte in de verschillende rij-modi en daar ook niet echt veel mee gespeeld heb. Ik zat nog te denken dat ik bij aanschaf van de T5 had bedongen dat er Michelin-banden gemonteerd werden. Niet de Pilot Sport, maar de Primacy. Dat waren natuurlijk ongelofelijk fijne banden en niet sportief..
Op de T8 heb ik de enige leverbare winterbanden (volgens dealer) laten monteren die er zijn, namelijk Pirelli’s. Heb zelf nog rondgebeld en kreeg te horen dat Vredestein ook winterbanden in mijn maat had, maar die waren niet leverbaar. Achteraf maar een test gelezen en die Pirelli’s komen alleen goed uit de test met sneeuw. Voor de overige omstandigheden scoorden ze redelijk. De zomerbanden die ik voor de T8 heb liggen zijn Conti’s. Die hebben echt op hun donder gehad en ik laat straks half/eind april bij de garage even kijken of ze nog goed zijn. Mijn garage-houder is een echte Michelin-fan, dus die zal toch wel met zijn hoofd schudden.. Als ze versleten zijn, gaan er Pilot Sport banden op, heb daar echt hele fijne ervaring mee. (Tenzij de Conti’s mij gaan verbazen 😁)
Eigenlijk maakt het allemaal niet zoveel uit, rij toch meestal rechtdoor!
Ik ga wel mijn bandenspanning verhogen, want voor
Kruissnelheden rond 160km/h wordt 3.1 bar geadviseerd las ik in de handleiding. Ik verwacht een iets sportievere rijsltijl, ben benieuwd. En oh ja, de vraag was op welke stand de dempers stonden: natuurlijk op de strakste stand. De handleiding adviseert voor 2 klikken vanaf 0 (strak) en achter 4. Om achter te verstellen moet de auto opgekrikt worden. Dit heb ik nog niet gedaan. Volgens de garage waar de auto vandaag kwam stonden de dempers op de slapste stand. Die indruk heb ik niet van de achterdempers, want met de dempers voor strak, geeft de achterzijde van de auto ongeveer dezelfde indruk. Ik ben benieuwd wat het verhogen van de bandenspanning doet.
Mag morgen weer lekker naar Duitsland, ik verheug me nu al!

Ik heb nog wel een andere vraag en als ik hier een apart topic voor moet openen, alvast mijn excuses en ook dat hoor ik dan graag.
Met ouderwetse turbo-motoren was het van belang dat deze rustig warm gereden werden. Dat kon best 20km duren. Hoe zit het met de verbrandingsmotor van de hybride Volvo? Stel ik rij 20km ‘pure’ en kom dan bij een stoplicht. Standje ‘Polestar’ en plankgas weg… Is mijn blok dan al warm of zou ik eerst 20km op benzine moeten rijden om de motor op bedrijfstemperatuur te krijgen? Asking for a friend.. 😉

Nieuw en twijfel tussen S60 T6 recharge en T8 recharge

Geplaatst: 09.03.2022 - 09:41
door Gouwe
Rnest schreef: 08.03.2022 - 23:38 Ik heb nog wel een andere vraag en als ik hier een apart topic voor moet openen, alvast mijn excuses en ook dat hoor ik dan graag.
Met ouderwetse turbo-motoren was het van belang dat deze rustig warm gereden werden. Dat kon best 20km duren. Hoe zit het met de verbrandingsmotor van de hybride Volvo? Stel ik rij 20km ‘pure’ en kom dan bij een stoplicht. Standje ‘Polestar’ en plankgas weg… Is mijn blok dan al warm of zou ik eerst 20km op benzine moeten rijden om de motor op bedrijfstemperatuur te krijgen? Asking for a friend.. 😉
Zeg maar tegen die vriend dat hij het antwoord zelf ook wel weet :-). In Pure gebruik je de benzinemotor niet, dus....

Nieuw en twijfel tussen S60 T6 recharge en T8 recharge

Geplaatst: 09.03.2022 - 11:02
door wasbeer2006
Ik vind het niet zo'n rare vraag. Warmt de auto de vloeistoffen bv niet alvast op in pure?
Dat zou toch kunnen?

Hoe wordt de warmte geleverd? Puur electrisch dus? Dus in Pure is de auto na 1km warm (dat zijn EV's over het algemeen wel)

Zit er niets iets in dat als je de navigatie instelt op een rit van 120km de auto weet ik moet gaan overscahkelen ik warm de boel alvast op.

Nieuw en twijfel tussen S60 T6 recharge en T8 recharge

Geplaatst: 09.03.2022 - 11:22
door Gouwe
wasbeer2006 schreef: 09.03.2022 - 11:02 Ik vind het niet zo'n rare vraag. Warmt de auto de vloeistoffen bv niet alvast op in pure?
Dat zou toch kunnen?
Alles kan, maar in het geval van de PIH van Volvo is het antwoord: nee.

wasbeer2006 schreef: 09.03.2022 - 11:02 Hoe wordt de warmte geleverd? Puur electrisch dus? Dus in Pure is de auto na 1km warm (dat zijn EV's over het algemeen wel)
Een PIH van Volvo heeft geen warmtepomp zoals een EV heeft. Er is een standkachel gemonteerd die puur en alleen het interieur verwarmt, als je de extra verwarming tenminste inschakelt.

wasbeer2006 schreef: 09.03.2022 - 11:02 Zit er niets iets in dat als je de navigatie instelt op een rit van 120km de auto weet ik moet gaan overscahkelen ik warm de boel alvast op.
Nope

Nieuw en twijfel tussen S60 T6 recharge en T8 recharge

Geplaatst: 09.03.2022 - 11:38
door EVO500
Rnest schreef: 08.03.2022 - 23:38 Als ik het goed heb, hou je altijd de 405pk, omdat de elektromotor dan gevoed wordt door de benzinemotor. Zo kun je ook altijd met AWD rijden. Mocht ik dit verkeerd zien, dan hoor ik het graag!
Bij mijn weten niet. Als de accu leeg is help de elektromotor van 89pk niet meer mee. Hij laadt de accu wel maar dit is zeker geen 65Kw (89PK) wat de elektromotor opneemt bij vol vermogen en je motor wordt hier natuurlijk door weer belast.
De elektromotor helpt tot circa 130-135 mee. Vandaar dat de accelaratie vanaf die snelheid minder is als een auto met alleen een verbrandingsmotor van 405 pk. Vandaar dat je in Duitsland van 180 naar 250 wat meer tijd nodig hebt.
Als je dit wel had zou je wel goed meekunnen met de rs/m3/etc.
Dan zal de top onbegrensd ook ergens rondt de 275 liggen.
Rnest schreef: 08.03.2022 - 23:38 Met ouderwetse turbo-motoren was het van belang dat deze rustig warm gereden werden. Dat kon best 20km duren. Hoe zit het met de verbrandingsmotor van de hybride Volvo? Stel ik rij 20km ‘pure’ en kom dan bij een stoplicht. Standje ‘Polestar’ en plankgas weg… Is mijn blok dan al warm of zou ik eerst 20km op benzine moeten rijden om de motor op bedrijfstemperatuur te krijgen? Asking for a friend..
Zover ik weet warmt deze niet op als je alleen elektrisch rijdt (zeker niet tot 90gr, dat geloof ik zeker niet) Ik vindt hier ook nergens documentatie over. IK doe dit dus niet. Rijdt de motor altijd zo'n 10minuten warm voordat ik eens vol gas geef.
Maar ik kan het wel eens controleren door het blok op temperatuur te meten (helaas is er geen temperatuur meter in de volvo :-( ) moet dat even op een andere manier doen. Zal het je binnen kort wel laten weten. Wil het zelf ook wel even (zeker) weten.

Nieuw en twijfel tussen S60 T6 recharge en T8 recharge

Geplaatst: 09.03.2022 - 11:44
door Bart
EVO500 schreef: 09.03.2022 - 11:38
Rnest schreef: 08.03.2022 - 23:38 Als ik het goed heb, hou je altijd de 405pk, omdat de elektromotor dan gevoed wordt door de benzinemotor. Zo kun je ook altijd met AWD rijden. Mocht ik dit verkeerd zien, dan hoor ik het graag!
Bij mijn weten niet. Als de accu leeg is help de elektromotor van 89pk niet meer mee. Hij laadt de accu wel maar dit is zeker geen 65Kw (89PK) wat de elektromotor opneemt bij vol vermogen en je motor wordt hier natuurlijk door weer belast.
De elektromotor helpt tot circa 130-135 mee. Vandaar dat de accelaratie vanaf die snelheid minder is als een auto met alleen een verbrandingsmotor van 405 pk. Vandaar dat je in Duitsland van 180 naar 250 wat meer tijd nodig hebt.
Als je dit wel had zou je wel goed meekunnen met de rs/m3/etc.
Dan zal de top onbegrensd ook ergens rondt de 275 liggen.
Bij mijn weten wel, anders zouden er ook verschillende acceleratietijden in de boeken moeten staan (met/zonder volle accu). Je verbruik neemt uiteraard flink toe, maar je hebt wel degelijk altijd de 405 PK voorhanden.

Nieuw en twijfel tussen S60 T6 recharge en T8 recharge

Geplaatst: 09.03.2022 - 11:47
door wasbeer2006
Gouwe schreef: 09.03.2022 - 11:22
wasbeer2006 schreef: 09.03.2022 - 11:02 Hoe wordt de warmte geleverd? Puur electrisch dus? Dus in Pure is de auto na 1km warm (dat zijn EV's over het algemeen wel)
Een PIH van Volvo heeft geen warmtepomp zoals een EV heeft. Er is een standkachel gemonteerd die puur en alleen het interieur verwarmt, als je de extra verwarming tenminste inschakelt.
De nieuwe volgens mij wel vanaf my2022. Die verwarmen electrisch en niet via brandstofmotor(en).

Nieuw en twijfel tussen S60 T6 recharge en T8 recharge

Geplaatst: 09.03.2022 - 13:30
door EVO500
Bart schreef: 09.03.2022 - 11:44 Bij mijn weten wel, anders zouden er ook verschillende acceleratietijden in de boeken moeten staan (met/zonder volle accu). Je verbruik neemt uiteraard flink toe, maar je hebt wel degelijk altijd de 405 PK voorhanden.
Dan zou je het energie probleem hebben opgelost :-) Verbrandingsmotor levert maximaal 317pk (met Polestar optimalisatie/Polstar) met lege accu helpt de elektromotor niet (meer) mee. Als je vervolgens de accu laad moet dit vermogen door de verbrandingsmotor geleverd worden.

Nieuw en twijfel tussen S60 T6 recharge en T8 recharge

Geplaatst: 09.03.2022 - 13:38
door raspaardje
Bart schreef: 09.03.2022 - 11:44 Bij mijn weten wel, anders zouden er ook verschillende acceleratietijden in de boeken moeten staan (met/zonder volle accu). Je verbruik neemt uiteraard flink toe, maar je hebt wel degelijk altijd de 405 PK voorhanden.
De officiele verbruikscijfers met lege accu heb jij dus wel al gevonden....? ;-)

Nieuw en twijfel tussen S60 T6 recharge en T8 recharge

Geplaatst: 09.03.2022 - 13:59
door EVO500
EVO500 schreef: 09.03.2022 - 13:30 anders zouden er ook verschillende acceleratietijden in de boeken moeten staan (met/zonder volle accu)
Zal het wel eens meten binnenkort met de draggy gezien ik ook even wilde weten of de motor na 10.000km (op brandstof) heeft gereden deze minder of betere prestaties levert.
Zet dit overigens wel in ander ouder topic wat hier over ging viewtopic.php?t=87944

Nieuw en twijfel tussen S60 T6 recharge en T8 recharge

Geplaatst: 09.03.2022 - 15:22
door Gouwe
wasbeer2006 schreef: 09.03.2022 - 11:47
Gouwe schreef: 09.03.2022 - 11:22
wasbeer2006 schreef: 09.03.2022 - 11:02 Hoe wordt de warmte geleverd? Puur electrisch dus? Dus in Pure is de auto na 1km warm (dat zijn EV's over het algemeen wel)
Een PIH van Volvo heeft geen warmtepomp zoals een EV heeft. Er is een standkachel gemonteerd die puur en alleen het interieur verwarmt, als je de extra verwarming tenminste inschakelt.
De nieuwe volgens mij wel vanaf my2022. Die verwarmen electrisch en niet via brandstofmotor(en).
Zou kunnen, mij niet bekend, i.i.g. heeft Rnest dat model niet en wordt dan nog steeds de motor niet opgewarmd maar alleen het interieur.

Nieuw en twijfel tussen S60 T6 recharge en T8 recharge

Geplaatst: 09.03.2022 - 17:18
door Bart
EVO500 schreef: 09.03.2022 - 13:30
Bart schreef: 09.03.2022 - 11:44 Bij mijn weten wel, anders zouden er ook verschillende acceleratietijden in de boeken moeten staan (met/zonder volle accu). Je verbruik neemt uiteraard flink toe, maar je hebt wel degelijk altijd de 405 PK voorhanden.
Dan zou je het energie probleem hebben opgelost :-) Verbrandingsmotor levert maximaal 317pk (met Polestar optimalisatie/Polstar) met lege accu helpt de elektromotor niet (meer) mee. Als je vervolgens de accu laad moet dit vermogen door de verbrandingsmotor geleverd worden.
Nou, dat zeg ik dus wel: de accu zal in bv. de AWD-stand worden geladen door de motor, die extra moet werken en dus onzuiniger zal zijn. Maar volgens mij biedt de electromotor wel altijd ondersteuning, ook bij lege accu. Bij mijn huidige auto merk ik ook geen verschil, behalve uiteraard dat hij sommige stukken puur electrisch rijdt. Maar bij lege accu en flinke duw op het gaspedaal gaat hij er toch best verziekend hard vandoor.... sneller in ieder geval dan een 125 pk 3-cilinder op 1720 kg aan zou voelen.

Nieuw en twijfel tussen S60 T6 recharge en T8 recharge

Geplaatst: 09.03.2022 - 18:15
door EVO500
Bart schreef: 09.03.2022 - 17:18 Nou, dat zeg ik dus wel
Dat mag, en ik zou willen dat je gelijk had.
Bart schreef: 09.03.2022 - 17:18 De accu zal in bv. de AWD-stand worden geladen door de motor, die extra moet werken en dus onzuiniger zal zijn
Je zegt het hier zelf. De motor moet extra werken. Of terwijl het vermogen van de motor wordt geleverd aan de hoogvoltdynamo.
Je kunt niet 10Kw vermogen van de motor in een dynamo stoppen en er 60Kw voor terug krijgen. Dat tart de weten van de natuurkunde,
Vandaar ik zei dat je het energie probleem zou hebben opgelost.
Bart schreef: 09.03.2022 - 17:18 Maar bij lege accu en flinke duw op het gaspedaal gaat hij er toch best verziekend hard vandoor.... sneller in ieder geval dan een 125 pk 3-cilinder op 1720 kg aan zou voelen.
Ik heb altijd meten is weten, vandaar dat ik het binnenkort eens zal meten.

Nieuw en twijfel tussen S60 T6 recharge en T8 recharge

Geplaatst: 09.03.2022 - 19:19
door Bart
Ho, dan gaat er eea verloren in de nuance: ik bedoel niet direct kracht van de motor omzetten in meer electrokracht, maar kracht van de motor omzetten in accucapaciteit.

Ik zal het met de Bimmer ook eens meten als ik de accu heb kunnen opladen 😎

Nieuw en twijfel tussen S60 T6 recharge en T8 recharge

Geplaatst: 09.03.2022 - 19:48
door XC60silverdawn
Bart schreef: 09.03.2022 - 19:19 Ho, dan gaat er eea verloren in de nuance: ik bedoel niet direct kracht van de motor omzetten in meer electrokracht, maar kracht van de motor omzetten in accucapaciteit.

Ik zal het met de Bimmer ook eens meten als ik de accu heb kunnen opladen 😎
Als de accu leeg is mis je het vermogen van de elctromotor. Als de benzine motor dat gaat compenseren door bij te laden gaat dit natuurlijk ten koste van het vermogen van de benzine motor. Dus totaalvermogen is lager. Zoals Evo al zei, wetten van de natuurkunde.

Nieuw en twijfel tussen S60 T6 recharge en T8 recharge

Geplaatst: 09.03.2022 - 21:11
door Bart
OK dus de range van pk’s ligt ergens tussen de 253 (alleen benzinemotor) en 350 (fully charged)?

Nieuw en twijfel tussen S60 T6 recharge en T8 recharge

Geplaatst: 09.03.2022 - 21:17
door Rnest
XC60silverdawn schreef: 09.03.2022 - 19:48 Als de accu leeg is mis je het vermogen van de elctromotor. Als de benzine motor dat gaat compenseren door bij te laden gaat dit natuurlijk ten koste van het vermogen van de benzine motor. Dus totaalvermogen is lager. Zoals Evo al zei, wetten van de natuurkunde.
Ja, klinkt helemaal logisch.
Ook voor wat betreft de ‘koude’ verbrandingsmotor na een stuk elektrisch gereden te hebben. Ik had eigenlijk verwacht dat er ergens energie onttrokken zou worden om de motor op te warmen, maar alle energie wordt natuurlijk gebruikt om km’s te maken…
Verder dacht ik dat de standkachel in mijn S80 voornamelijk diende om de motor voor te verwarmen, zodat deze minder te lijden zou hebben op koude dagen. Ik had niet in de gaten dat bij de S60/V60 enkel het interieur verwarmd zou worden. (En volgens mij het accupakket, zodat de prestaties beter zijn als de buitentemperatuur laag is.)
Een olie-temperatuurmeter was inderdaad handig geweest, ben erg benieuwd hoe lang het duurt voor de olie 80-90 graden Celsius is. Dat kon stiekem best wel eens lang zijn..

De laatste 80km van mijn heenreis (Duitsland), reed ik voor en dan weer achter een Nederlandse V60 B4. Hier werd inderdaad duidelijk dat je met een lege accu niet aan die 400+ pk’s komt, want tijdens het accelereren van 130 tot aan zijn begrenzer was ik sneller, maar echt geen pak sneller. Ik heb hem nog gesproken, hij vertelde dat het verwijderen van zijn begrenzer mogelijk was, maar wel 1000 euro kost.. Erg veel geld (vind ik), die paar korte stukjes waar je harder zou kunnen rijden en dan denk ik ook nog dat als er boven die begrensde snelheid iets gebeurd, je echt een probleem hebt..

Nieuw en twijfel tussen S60 T6 recharge en T8 recharge

Geplaatst: 09.03.2022 - 21:21
door Rnest
EVO500 schreef: 09.03.2022 - 18:15
Bart schreef: 09.03.2022 - 17:18 Nou, dat zeg ik dus wel
Dat mag, en ik zou willen dat je gelijk had.
Bart schreef: 09.03.2022 - 17:18 De accu zal in bv. de AWD-stand worden geladen door de motor, die extra moet werken en dus onzuiniger zal zijn
Je zegt het hier zelf. De motor moet extra werken. Of terwijl het vermogen van de motor wordt geleverd aan de hoogvoltdynamo.
Je kunt niet 10Kw vermogen van de motor in een dynamo stoppen en er 60Kw voor terug krijgen. Dat tart de weten van de natuurkunde,
Vandaar ik zei dat je het energie probleem zou hebben opgelost.
Bart schreef: 09.03.2022 - 17:18 Maar bij lege accu en flinke duw op het gaspedaal gaat hij er toch best verziekend hard vandoor.... sneller in ieder geval dan een 125 pk 3-cilinder op 1720 kg aan zou voelen.
Ik heb altijd meten is weten, vandaar dat ik het binnenkort eens zal meten.
Klinkt inderdaad (helaas😉) logisch.
En ik ben benieuwd naar die meting!

Nieuw en twijfel tussen S60 T6 recharge en T8 recharge

Geplaatst: 09.03.2022 - 21:44
door erichendri
Bij lege accu blijft er uiteraard altijd een kleine 20-25% over ter bescherming van de accu en om de benzine motor te assisteren als hij vermogen moet leveren.
In de awd stand levert de generator de stroom voor de e motor, overtollige kw's gaan nasr de accu.
Ja, de benzine motor levert dan minder vermogen, logisch want de generator kost vermogen.
De 400 pk opgeteld levert hij niet.
Zal rond de 300 pk zijn tenzij je vol gas geeft en dan helpt de accu ook weer ff mee.
Voor de motortemp kan je een dongel aanschaffen en een app.

Eric

Nieuw en twijfel tussen S60 T6 recharge en T8 recharge

Geplaatst: 09.03.2022 - 21:54
door Rnest
Thanks Eric, ik ga me er eens in verdiepen!