Pagina 7 van 8

"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp

Geplaatst: 04.09.2025 - 13:41
door Maartens93
Heeft iemand al ervaring met het plaatsen van onderstaande modificatie?
https://www.vdtnl.com/kettingset-oliepo ... 320737-ori

Het lijkt erop dat dan niet de hele pomp vervangen hoeft te worden, maar alleen de tandwielen en een nieuwe ketting.

"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp

Geplaatst: 04.09.2025 - 13:45
door myalexx
Lijkt me een logischere oplossing, waarom een pomp geheel vervangen..
Even pulley's en snaar etc vervangen zou moeten voldoen.

Ik zie +/- 80€ voor de set..
Incl de dure werkplaats tarieven moet je voor 500€ klaar zijn..

"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp

Geplaatst: 04.09.2025 - 21:12
door raspaardje
Zo zie ik het ook als oplossing, helemaal wanneer zaken preventief worden vervangen.

"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp

Geplaatst: 04.09.2025 - 22:12
door stap
Osman schreef: 03.09.2025 - 22:49
stap schreef: 30.08.2025 - 20:13 Is er eigenlijk al iemand die de modificatie van riem naar ketting heeft laten doen uit voorzorg? Ik ben wel benieuwd naar het kostenplaatje, en overweeg om dit na mijn garantieperiode uit te laten voeren.
Mijn exemplaar is een B3 van '21 met iets meer dan een ton op de teller en sinds lange tijd is dit een auto waar ik graag langer mee wil rijden omdat ie zo enorm goed bevalt. Aangeschaft bij een universeel bedrijf met garantie tot april '26.

Meerdere offertes gevraagd, prijzen verschillen aantallen honderden euro’s. Ongeveer €1900 inclusief btw
Dankjewel! Ik zie dat het geen hogere raketkunde is dus zeker de moeite waard

"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp

Geplaatst: 05.09.2025 - 18:22
door JohnW
Waar komt dan dit enorme verschil van ruim €1000 (€1900-€500) vandaan?

"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp

Geplaatst: 06.09.2025 - 09:20
door Philken
JohnW schreef: 05.09.2025 - 18:22 Waar komt dan dit enorme verschil van ruim €1000 (€1900-€500) vandaan?
volgens ik versta is de 1900€ (offerte)met vervangen van de volledige oliepomp, de 500€(natte vingerschatting) is enkel de pulley> tandwiel en riem>ketting+ eventueel werk

"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp

Geplaatst: 06.09.2025 - 10:46
door raspaardje
Zo zie ik dat ook.

Oliepomp dient Volvo te vervangen wanneer de riem geknapt is of dusdanig gerafeld is dat stukjes ervan de pomp kunnen hebben beschadigd? Zekerheid voor alles dus?
Terwijl bij een preventiefix de goedkopere reparatie zou volstaan?

"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp

Geplaatst: 21.09.2025 - 23:22
door R-driver
Maartens93 schreef: 04.09.2025 - 13:41 Heeft iemand al ervaring met het plaatsen van onderstaande modificatie?
https://www.vdtnl.com/kettingset-oliepo ... 320737-ori

Het lijkt erop dat dan niet de hele pomp vervangen hoeft te worden, maar alleen de tandwielen en een nieuwe ketting.

Een hele mooie oplossing dit, persoonlijk zal ik deze vanaf 170.000 km adviseren. Onder deze km standen zijn er geen problemen tot zover?

"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp

Geplaatst: 13.10.2025 - 19:58
door pjbgronxc60
Op weg naar Italië begaf onze oliepomp het met een zwaar gerafelde aandrijfriem op de autostrada.De auto werd op transport gesteld naar Pesaro en voorzien van een nieuwe oliepomp met ketting, vergoed door Volvo. Daarna bleek de motor toch teveel beschadigd te zijn en werd de auto door de ANWB gerepatrieerd naar Nederland. We wachten nu op bericht van onze lokale volvo garage wat wijsheid is. Met 184.000 op de teller en 5,5 jaar oud is onze XC 60 ons duur komen te staan vrezen wij. Wij waren de 1e eigenaar.

"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp

Geplaatst: 14.10.2025 - 09:49
door raspaardje
Oei, erg balen voor je.
De riem gaat gewoon stuk van deze motoren, het is niet een kwestie van of maar echt van wanneer.

Succes met de afhandeling.

"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp

Geplaatst: 14.10.2025 - 11:24
door RZA
Pfff dat is balen zeg, succes met de afwikkeling. Je zal niet de laatste zijn waar dit bij gebeurt...

"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp

Geplaatst: 14.10.2025 - 22:31
door Maartens93
Heel vervelend dat dit is gebeurd. Helaas adviseert Volvo nog steeds niet de riem preventief te vervangen. Ik laat onze riem in December preventief vervangen door een ketting.

"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp

Geplaatst: 18.10.2025 - 15:21
door R-driver
Nogmaals zie ik wel een patroon, alles vanaf 175000 km krijgt vroeg of laat dit probleem.

"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp

Geplaatst: 20.10.2025 - 14:08
door TheKegmaster
Ik was toevallig bij de dealer voor iets anders (RTTI update). Navraag gedaan over de tandriem vs. ketting en zeer waarschijnlijk zit er in mijn B4 uit 2020 een tandriem aangezien er bij een 'jongere' auto met dezelfde motor de tandriem na 180K was geknapt. Er waren 2 oplossingen beschikbaar, de ketting met pulley of ketting en gehele oliepomp. Hij kon nu niet zo goed zien welke van toepassing zou kunnen zijn en of op de bestaande oliepomp de ketting gemonteerd kan worden. De laatste optie was alleen qua onderdelen +/-750 euro dus tel maar uit....
Ik overweeg dit echter toch te laten doen om erger te voorkomen.

Daarnaast ook wachten tot de wastegate stang het begeeft en ik 3k kwijt ga zijn voor een nieuwe turbo.....dure hobby zo.

"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp

Geplaatst: 20.10.2025 - 14:11
door J33Bee
Die B motoren zijn enorm complex en gevoelig, is nu wel duidelijk. Die van mij is met 150K km naar Slovenië gegaan, maar ik zou bijna mijn best willen gaan doen om degene op te sporen en hem hiervan bewust te maken. Wat een ellende als je een 2e hands auto koopt en deze na 20K km naar de balle gaat.

"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp

Geplaatst: 20.10.2025 - 14:37
door Fredhead
Welke motor is tegenwoordig niet complex?
Met dank aan alle eisen die er tegenwoordig aan worden gesteld moet men wel.

Dat het de nodige ellende oplevert is al jaren te zien als je ook naar de andere merken kijkt, zijn er weinig die er nog niet een keer mee onderuit zijn gegaan.

"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp

Geplaatst: 20.10.2025 - 14:46
door raspaardje
Zo complex is een tandriem niet, zou je denken. Volvo heeft hier gewoon een verkeerde afslag genomen en weigert de boel goed op te lossen.
Dit is een typisch geval van levensduur marges verkleinen (of inkoopmarges vergroten) om maar een gunstiger beeld te kunnen voorschotelen vwb verbruik en uitstoot.

Ik denk wel dat je een kans maakt wanneer je je beroept op wettelijke garantie.

"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp

Geplaatst: 20.10.2025 - 16:24
door Jers3n
TheKegmaster schreef: 20.10.2025 - 14:08 Daarnaast ook wachten tot de wastegate stang het begeeft en ik 3k kwijt ga zijn voor een nieuwe turbo.....dure hobby zo.
als die wastegate stang slijtage/speling heeft, zou die te vervangen moeten zijn.

"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp

Geplaatst: 20.10.2025 - 16:38
door TheKegmaster
Jers3n schreef: 20.10.2025 - 16:24
TheKegmaster schreef: 20.10.2025 - 14:08 Daarnaast ook wachten tot de wastegate stang het begeeft en ik 3k kwijt ga zijn voor een nieuwe turbo.....dure hobby zo.
als die wastegate stang slijtage/speling heeft, zou die te vervangen moeten zijn.
Dat zou ik ook denken maar er is al eerder een modificatie uitgevoerd waarbij de stang is vervangen. Dit zou niet nog een keer kunnen is mij verteld ?!
Mogelijk wordt de bevestiging op de turbo klep zelf ook zwakker door het rammelen?

Beetje off topic wel.

"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp

Geplaatst: 21.10.2025 - 11:02
door myalexx
even een knuppel in het hoenderhok..

Waarom is er nog niemand naar een van onze forum sponsors gegaan en gevraagd wat het daar kost?
Bel MMTS eens en vraag wat het daar kost?

Volvo dealer gaat qua uurloon denk ik al snel richting de 150€ per uur, ik ben er nooit geweest maar het zal mij niet verbazen als de eerst genoemde de helft kost al dan niet een stuk minder.

dan ben je waarschijnlijk zeker klaar voor die 500€ die ik even uit de losse pols schreef.

een dealer kost gewoon veel meer omdat er een showroom aan vast zit, maar wil niet zeggen dat ze beter zijn in sleutelen :)