"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp

Maartens93
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 14.07.2024 - 19:50

Heeft iemand al ervaring met het plaatsen van onderstaande modificatie?
https://www.vdtnl.com/kettingset-oliepo ... 320737-ori

Het lijkt erop dat dan niet de hele pomp vervangen hoeft te worden, maar alleen de tandwielen en een nieuwe ketting.
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Lijkt me een logischere oplossing, waarom een pomp geheel vervangen..
Even pulley's en snaar etc vervangen zou moeten voldoen.

Ik zie +/- 80€ voor de set..
Incl de dure werkplaats tarieven moet je voor 500€ klaar zijn..
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 4403
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Zo zie ik het ook als oplossing, helemaal wanneer zaken preventief worden vervangen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
stap
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 25.10.2009 - 22:18
Locatie: Zelhem

Osman schreef: 03.09.2025 - 22:49
stap schreef: 30.08.2025 - 20:13 Is er eigenlijk al iemand die de modificatie van riem naar ketting heeft laten doen uit voorzorg? Ik ben wel benieuwd naar het kostenplaatje, en overweeg om dit na mijn garantieperiode uit te laten voeren.
Mijn exemplaar is een B3 van '21 met iets meer dan een ton op de teller en sinds lange tijd is dit een auto waar ik graag langer mee wil rijden omdat ie zo enorm goed bevalt. Aangeschaft bij een universeel bedrijf met garantie tot april '26.

Meerdere offertes gevraagd, prijzen verschillen aantallen honderden euro’s. Ongeveer €1900 inclusief btw
Dankjewel! Ik zie dat het geen hogere raketkunde is dus zeker de moeite waard
JohnW
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 10.05.2009 - 09:17

Waar komt dan dit enorme verschil van ruim €1000 (€1900-€500) vandaan?
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 2385
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

JohnW schreef: 05.09.2025 - 18:22 Waar komt dan dit enorme verschil van ruim €1000 (€1900-€500) vandaan?
volgens ik versta is de 1900€ (offerte)met vervangen van de volledige oliepomp, de 500€(natte vingerschatting) is enkel de pulley> tandwiel en riem>ketting+ eventueel werk
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 4403
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Zo zie ik dat ook.

Oliepomp dient Volvo te vervangen wanneer de riem geknapt is of dusdanig gerafeld is dat stukjes ervan de pomp kunnen hebben beschadigd? Zekerheid voor alles dus?
Terwijl bij een preventiefix de goedkopere reparatie zou volstaan?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
R-driver
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 12.09.2014 - 20:30

Maartens93 schreef: 04.09.2025 - 13:41 Heeft iemand al ervaring met het plaatsen van onderstaande modificatie?
https://www.vdtnl.com/kettingset-oliepo ... 320737-ori

Het lijkt erop dat dan niet de hele pomp vervangen hoeft te worden, maar alleen de tandwielen en een nieuwe ketting.

Een hele mooie oplossing dit, persoonlijk zal ik deze vanaf 170.000 km adviseren. Onder deze km standen zijn er geen problemen tot zover?
V60 T8 Polestar (22) Thunder Grey :)

V60CC B5 (21)

V60 D4 R-Design Business sport GT8 my 2018

V40 D4 R-design- osmium grey- 18'' V60 Ixion 2015

V50 2.0d 2008 -
pjbgronxc60
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 13.10.2025 - 19:32

Op weg naar Italië begaf onze oliepomp het met een zwaar gerafelde aandrijfriem op de autostrada.De auto werd op transport gesteld naar Pesaro en voorzien van een nieuwe oliepomp met ketting, vergoed door Volvo. Daarna bleek de motor toch teveel beschadigd te zijn en werd de auto door de ANWB gerepatrieerd naar Nederland. We wachten nu op bericht van onze lokale volvo garage wat wijsheid is. Met 184.000 op de teller en 5,5 jaar oud is onze XC 60 ons duur komen te staan vrezen wij. Wij waren de 1e eigenaar.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 4403
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Oei, erg balen voor je.
De riem gaat gewoon stuk van deze motoren, het is niet een kwestie van of maar echt van wanneer.

Succes met de afhandeling.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
RZA
5th Gear member
Berichten: 1370
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Pfff dat is balen zeg, succes met de afwikkeling. Je zal niet de laatste zijn waar dit bij gebeurt...
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
- MGF 1.8i || British Racing Green || 2000
Maartens93
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 14.07.2024 - 19:50

Heel vervelend dat dit is gebeurd. Helaas adviseert Volvo nog steeds niet de riem preventief te vervangen. Ik laat onze riem in December preventief vervangen door een ketting.
Gebruikersavatar
R-driver
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 12.09.2014 - 20:30

Nogmaals zie ik wel een patroon, alles vanaf 175000 km krijgt vroeg of laat dit probleem.
V60 T8 Polestar (22) Thunder Grey :)

V60CC B5 (21)

V60 D4 R-Design Business sport GT8 my 2018

V40 D4 R-design- osmium grey- 18'' V60 Ixion 2015

V50 2.0d 2008 -
TheKegmaster
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 08.10.2020 - 10:17

Ik was toevallig bij de dealer voor iets anders (RTTI update). Navraag gedaan over de tandriem vs. ketting en zeer waarschijnlijk zit er in mijn B4 uit 2020 een tandriem aangezien er bij een 'jongere' auto met dezelfde motor de tandriem na 180K was geknapt. Er waren 2 oplossingen beschikbaar, de ketting met pulley of ketting en gehele oliepomp. Hij kon nu niet zo goed zien welke van toepassing zou kunnen zijn en of op de bestaande oliepomp de ketting gemonteerd kan worden. De laatste optie was alleen qua onderdelen +/-750 euro dus tel maar uit....
Ik overweeg dit echter toch te laten doen om erger te voorkomen.

Daarnaast ook wachten tot de wastegate stang het begeeft en ik 3k kwijt ga zijn voor een nieuwe turbo.....dure hobby zo.
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 2306
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Die B motoren zijn enorm complex en gevoelig, is nu wel duidelijk. Die van mij is met 150K km naar Slovenië gegaan, maar ik zou bijna mijn best willen gaan doen om degene op te sporen en hem hiervan bewust te maken. Wat een ellende als je een 2e hands auto koopt en deze na 20K km naar de balle gaat.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 28108
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Welke motor is tegenwoordig niet complex?
Met dank aan alle eisen die er tegenwoordig aan worden gesteld moet men wel.

Dat het de nodige ellende oplevert is al jaren te zien als je ook naar de andere merken kijkt, zijn er weinig die er nog niet een keer mee onderuit zijn gegaan.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 4403
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Zo complex is een tandriem niet, zou je denken. Volvo heeft hier gewoon een verkeerde afslag genomen en weigert de boel goed op te lossen.
Dit is een typisch geval van levensduur marges verkleinen (of inkoopmarges vergroten) om maar een gunstiger beeld te kunnen voorschotelen vwb verbruik en uitstoot.

Ik denk wel dat je een kans maakt wanneer je je beroept op wettelijke garantie.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2490
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

TheKegmaster schreef: 20.10.2025 - 14:08 Daarnaast ook wachten tot de wastegate stang het begeeft en ik 3k kwijt ga zijn voor een nieuwe turbo.....dure hobby zo.
als die wastegate stang slijtage/speling heeft, zou die te vervangen moeten zijn.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
TheKegmaster
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 08.10.2020 - 10:17

Jers3n schreef: 20.10.2025 - 16:24
TheKegmaster schreef: 20.10.2025 - 14:08 Daarnaast ook wachten tot de wastegate stang het begeeft en ik 3k kwijt ga zijn voor een nieuwe turbo.....dure hobby zo.
als die wastegate stang slijtage/speling heeft, zou die te vervangen moeten zijn.
Dat zou ik ook denken maar er is al eerder een modificatie uitgevoerd waarbij de stang is vervangen. Dit zou niet nog een keer kunnen is mij verteld ?!
Mogelijk wordt de bevestiging op de turbo klep zelf ook zwakker door het rammelen?

Beetje off topic wel.
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

even een knuppel in het hoenderhok..

Waarom is er nog niemand naar een van onze forum sponsors gegaan en gevraagd wat het daar kost?
Bel MMTS eens en vraag wat het daar kost?

Volvo dealer gaat qua uurloon denk ik al snel richting de 150€ per uur, ik ben er nooit geweest maar het zal mij niet verbazen als de eerst genoemde de helft kost al dan niet een stuk minder.

dan ben je waarschijnlijk zeker klaar voor die 500€ die ik even uit de losse pols schreef.

een dealer kost gewoon veel meer omdat er een showroom aan vast zit, maar wil niet zeggen dat ze beter zijn in sleutelen :)
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”