Rammel en gekraak V70

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
pch
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 11.09.2007 - 19:54

Oceanracer schreef:Je auto moet wel horizontaal staan en met je wielen onbelast in de rechtuitstand. Anders is het niet zo gek dat er verschil in zit. Verder zit nivomat alleen op je achteras.
Auto staat horizontaal met de wielen recht en toch dat verschil, vreemd toch?
Dat nivomats alleen op de achteras zat wist ik uiteraard!
Vraag was alleen of je daar ook zulke schoteltjes en rubbers hebt die versleten/gescheurd kunnen zijn of dat dat alleen aan de voorkant het geval is...

Gr. Paul.
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

De constructie met een veerpootlager is alleen aan de voorkant, omdat daar het draaiende/sturende deel van de ophanging zit.
Het toplager zoals in de afbeelding te zien is heeft zijn beste tijd gehad.
S80 2,5T AUT5 2004
pch
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 11.09.2007 - 19:54

Frumpy schreef:De constructie met een veerpootlager is alleen aan de voorkant, omdat daar het draaiende/sturende deel van de ophanging zit.
Het toplager zoals in de afbeelding te zien is heeft zijn beste tijd gehad.
Omdat ie scheef staat?

Gr. Paul.
T5je
3rd Gear member
Berichten: 374
Lid geworden op: 04.01.2008 - 16:28

Geheel op foto lijkt mij niet zo lekker te zijn. Scheef en ook niet gecentreerd. Heb absoluut geen verstand van hoe het wel moet staan maar dit lijkt mij toch wel verkeerd.

Is al eerder opgemertk dat de auto horizontaal en de wielen rechtuit om een goed vergelijk te kunnen maken tussen links en rechts. Daarbij heb je ook een andere uitslag aan de voorkant in vergelijk met de achterkant. Voorkant moet inderdaad het verdraaien op kunnen vangen. Zou dus op de fot kunnen zijn dat er een wieluitslag is?????

De spray heeft niet geholpen. Verwachte het ook niet maar was het proberen waard.

Heb ok gevraagd of het kwaad kon als het rubber gescheurd was. Antwoord is nee. Ik rij dus door tot de APK keuring in juni en dan alles maar vervangen. Dan heb ik ook een beeld of de T5 betrouwbaar is en of ik hem hou. Vandaag weer een string gehad. Melding: Storing in parkeerlichtje.
Bleek alleen het lampje kapot te zijn. Inclusief inzetten was ik dus 2 euro kwijt. Maar gaat even om de melding. Schrikken. Kon er niet alleen een melding komen dat het lampje stuk was? Wennen dus aan die BC.
V70 T5 eind 2000 met 250 pk 310 (?) pk en 420 (?) Nm
T5je
3rd Gear member
Berichten: 374
Lid geworden op: 04.01.2008 - 16:28

Het gepiep en gekraak bij koud wegrijden is over. Heb er niets aan gedaan behalve nogmaals behoorlijk wat siliconenspray gespoten. Weet niet zeker of dat geholpen heeft of dat de slijtage nu zo groot is dat het niet meer piept. Kan ook zijn dat het nu vochtiger is buiten. Geen idee.

Wat ik nu wel hoor is gebonk rechtsvoor. Denk dat dat een versleten schokdemper is. Was toch al van plan over een half jaar de ophanging voor te vervangen. (Schokbrekers, schotels en de rubbers in de stabilisatiestangen) Binnen is het in ieder geval stil.
V70 T5 eind 2000 met 250 pk 310 (?) pk en 420 (?) Nm
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5226
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Kan ook de veer zijn die ietwat gedraaid in de schotel zit. Een flinke ruk naar links of rechts is soms de oplossing (als je geluk hebt ;-) )
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Mercedes E200 Estate Avantgarde 9tronic MY18
T5je
3rd Gear member
Berichten: 374
Lid geworden op: 04.01.2008 - 16:28

Dank voor de tip. Kan het altijd wel even proberen.
V70 T5 eind 2000 met 250 pk 310 (?) pk en 420 (?) Nm
pch
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 11.09.2007 - 19:54

Nou, vandaag is onze auto terug naar de dealer geweest voor o.a. ook de rammel/het gebonk in het vooronder. Ik het ze al verteld dat ik vermoedde dat het schokdempers waren. Eerst even een proefrit met 1 v/d monteurs en gelukkig was het gebonk er meteen toen ik wegreed en later nog 1x, maar bij terugkomst bij de garage zei de monteur dat hij het wel wist, het waren nioet de schokbrekers maar hij zou me laten zien wat er aan de hand was en wat de oplossing zou zijn:
de 1e generatie Volvo V70 2000/2001 tot 2003/2004 hebben in de voortrein de veren NIET opgehangen in rubbers! Met de introductie van model 2003/2004 is deze modificatie erin gekomen. Hij liet me in het magazijn de onderdelen zien die hij erin zou zetten: een soort van rubberen/plastic schotel aan de onderkant waar de veer onderin kwam te zitten en eentje aan de bovenkant, als dat gemonteerd zou zijn zou ik mijn auto niet meer terugherkennen verzekerde hij mij. Toen ik gebeld werd dat de auto weer klaar was hebben we weer even proefgereden en het gebonk was idd weg en ook bij het naar huisrijden niet meer gehoord...Dat het nou een wereld van verschil was en dat ik mijn auto niet meer terugherkende was lichtelijk overdreven maar als het gebonk maar weg is en hij gewoon u goed rijdt vind ik erg goed en ik ben zeer blij!!! Hulde aan mijn dealer!

Gr. Paul.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Kosten? Foto's voor en na? enz enz enz...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
T5je
3rd Gear member
Berichten: 374
Lid geworden op: 04.01.2008 - 16:28

Vroeg aan de Volvo dealer in het dorp de kosten voor het vervangen van schotels, schokbrekers en rubbers in stabilisatiestangen. Alles bij elkaar 1000 euro incl. Vroeg aan mijn (ex-)Volvodealer wat het zou kosten. Vertelde hij dat de schokbrekers niet nodig zijn. Kosten dan 600 euro incl.

Zal met jou verhaal weleens bij mij dealer langsgaan. Eens horen wat hij voor ervaringen heeft.
V70 T5 eind 2000 met 250 pk 310 (?) pk en 420 (?) Nm
pch
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 11.09.2007 - 19:54

T5je schreef:Vroeg aan de Volvo dealer in het dorp de kosten voor het vervangen van schotels, schokbrekers en rubbers in stabilisatiestangen. Alles bij elkaar 1000 euro incl. Vroeg aan mijn (ex-)Volvodealer wat het zou kosten. Vertelde hij dat de schokbrekers niet nodig zijn. Kosten dan 600 euro incl.

Zal met jou verhaal weleens bij mij dealer langsgaan. Eens horen wat hij voor ervaringen heeft.
Het verhaal dat mijn dealer had was dus dat modellen van de V70 van 2001-2004 geen schotels/rubbers hadden aan de onder- en bovenkant van de veren en dat ze dus als ijzer op ijzer kraakten en bonkten en dat dit euvel verholpen is na 2004. Kan natuurlijk ook zijn dat ze wel aanwezig waren maar gewoon versleten! Ik weet natuurlijk niet of het echt zo is en heb geen ervaring en weet van deze upgrade binnen de V-70 serie...
Vraag er idd maar eens naar bij jouw dealer en dan horen we het wel...

Gr. Paul.
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Vindt het nog een duur grapje, als je bedenkt dat het een modificatie is.
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
pch
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 11.09.2007 - 19:54

hans anesthesie schreef:Vindt het nog een duur grapje, als je bedenkt dat het een modificatie is.
Maar is het dus echt en zeker dat het een modificatie betreft? Is dat ergens na te gaan of op te zoeken, of waren die onderdelen gewoon versleten bij mij? Het is bij mij nl. onder garantie gegaan: dus vervangen of toegevoegd, dat weet ik dus niet aangezien ik niet precies weet of dat verhaal echt waar is. Ik kan me nl. bijna niet voorstellen dat ze de veren zomaar in een ijzeren schotel plaatsen zonder enige vorm van rubber o.i.d. ertussen, dus misschien waren de mijne gewoon versleten en daarom onder garantie vervangen?
Wie kan hier 100% zekerheid en helderheid in geven?

Gr. Paul.
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Tja, dat maak ik op uit jou verhaal.
Denk dat Bart Simpson hier wel een antwoord op weet.
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Of anders Ramon & Ramon. Maar of we daarop moeten wachten. :?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
T5je
3rd Gear member
Berichten: 374
Lid geworden op: 04.01.2008 - 16:28

Kijk eens naar pagina 1, daar zie je foto's van de schotel.
Het lijkt mij dat dit geen staal op staal kan zijn. Er zit altijd rubber tussen. En dat kan dus slijten.

Heb een V70 uit 2000 dus het eerste model met heupen. En het lijkt mij vreemd dat voor de gereden afstand (nu 160 k ) deze schotels al vervangen zijn.

Of toch een modificatie gehad? Denk het niet overigens, maar hoor het graag.
pch
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 11.09.2007 - 19:54

T5je schreef:Kijk eens naar pagina 1, daar zie je foto's van de schotel.
Het lijkt mij dat dit geen staal op staal kan zijn. Er zit altijd rubber tussen. En dat kan dus slijten.

Heb een V70 uit 2000 dus het eerste model met heupen. En het lijkt mij vreemd dat voor de gereden afstand (nu 160 k ) deze schotels al vervangen zijn.

Of toch een modificatie gehad? Denk het niet overigens, maar hoor het graag.
Hoi, over die schotel heb ik het niet! Dat zijn de schotels voor de schokbrekers.
Ik heb het over de schotels of (rubberen) houders voor de veren en die steken niet zo uit en zijn niet te zien onder de motorkap, maar zitten daar weer onder (uiteraard!). Het is wel te zien als de auto op de brug staat of je kijkt van onder naar boven in de wielkast, die schotels dus, snap je?

Gr. Paul.
T5je
3rd Gear member
Berichten: 374
Lid geworden op: 04.01.2008 - 16:28

Hoi, over die schotel heb ik het niet! Dat zijn de schotels voor de schokbrekers.
Ik heb het over de schotels of (rubberen) houders voor de veren en die steken niet zo uit en zijn niet te zien onder de motorkap, maar zitten daar weer onder (uiteraard!). Het is wel te zien als de auto op de brug staat of je kijkt van onder naar boven in de wielkast, die schotels dus, snap je?

Gr. Paul.[/quote]

Nou nee, niet exact. Zal straks wel kijken in de wielkast of ik je snap. Anders maar kijken als hij bij de dealer op de brug staat. Voorlopig maar gewoon rijden.

Had een poosje geen last van gepiep en gekraak maar vanmorgen was het er weer. Zal maar weer eens teflonspray spuiten. Kijken of het weer helpt voor een paar weekjes.
ubogaart
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 14.02.2005 - 14:55
Locatie: Roermond

Ook ik ben reuze benieuwd waarom de V70 vanaf 2004 geen kraakjes in de voorwielophanging meer heeft.

Is er wellicht iemand met VADIS op zijn PC die effe kan kijken wat de verschillen zijn tussen de veer'ophanging' van modeljaar 2001 en modeljaar 2005?
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

Het is alweer een tijdje geleden dat deze post voor het laatst beantwoord is maar ik ben dan ook erg benieuwd of hier nog iets is uitgekomen?

Het ontbreken van de veerschotelrubbers, is dat ook het geval op een XC70 van 2003?
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”