ook ik moest een extra schakelaar hebben om mijn zelfgemaakte uitschuifbare navigatie te kunnen bedienen
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=19577
Ik heb bij de dealer een orginele schakelaar gekocht en zo veranderd dat hij gewoon orgineel in de auto past
eigenlijk is het een gewone drukschakelaar die bediend word doormiddel
van een koolstof schijfje die op 2 contakten drukt.
Ik heb eigenlijk gemeten waar de bevestigingspunten op de connector zitten van die 2 contakten, 1 zat er rechtstreeks aan de connnector en 1 zat er aan een electronisch component.
Ik heb dat ene contact losgesoldeerd en er tussenuit gepulkt, en aan dat contact op de printplaat een draadje gesoldeerd en bij de andere heb ik eerst met een tang alle electronische componenten eraf gesloopt en aan het juiste contact een dun draadje gesoldeerd.
Bij deze foto zie je dat het geheel uit elkaar gehaald is stelt niets voor je klikt het geheel zo uit elkaar met een kleine schroevendraaier.
Bij deze foto zie je dat de electronische componenten eraf zijn en dat er een draadje aan gesoldeerd zit (bij D5)
[/
Bij deze foto zie je dat er 1 pootje los is van de connector aan de printplaat en dat op die plek een draadje zit gesoldeerd.
Het is het eerste aansluitpunt van de connector.
[URL=http://imageshack.us]
Op deze foto zie je het geheel weer in elkaar , ik heb nog wel even een klein gaatje moeten boren waar de draadjes doorlopen.
Ik heb de schakelaar in de auto geklikt en het werkt goed het lampje van de schakelaar werkt gewoon.
Let op het is natuurlijk gewoon een drukschakelaar die je mooi kan gebruiken om een bi-stabiel relais te schakelen.
Een bi-stabiel relais is een relais wat aan 2 kanten blijft staan dus als je 1 keer op de schakelaar drukt schakeld hij het ene contact druk je nog een keer dan schakeld hij een ander contact enz.
Dit zijn volgens mij de enige relais die je met 1 drukknop aan en uit kan zetten.
Bij conrad electronica hebben ze
deze relais
Tjonge wat een lang verhaal ik hoop dat jullie er iets aan hebben.
Volgende week vermaak ik het afdekplaatje van de schakelaars nog daar zal ik ook verslag van uitbrengen