Pagina 2 van 2
Geplaatst: 17.06.2008 - 13:00
door Johan71
Ik heb geen ervaring met inbouw, wél met wat reparaties en controles aan de installatie van mijn vorige 740 '90 en huidige 940 '93. DMI in Groningen. Prima adres.
Re: Aankoop 960
Geplaatst: 18.06.2008 - 03:00
door Ron Volvo
Voorremmen 960 ik heb ze 2 weken geleden vervangen schijven plus blokken kosten iets minder dan euro 200,00 (inklusief 10% korting van de Volvo700vereniging pas
Specialized schreef:Beste VF'ers,
Na een tijdje me ingelezen te hebben in jullie mooie forum wordt het nu tijd om actief te worden. Sta voor de aanschaf van een 960 Estate of V90 (om de privekilometers comfortabel en betaalbaar te maken) en heb er nu eentje op het oog. Weinig km's (ca 120000), volledige onderhoudshistorie, dus prima basis voor nog vele km's erbij (op G3 natuurlijk). Toch wil ik graag jullie raad op de volgende punten:
- uitlaat is nog de originele en in de achterdemper zie ik eerste roest + scheurtjes.
- koelwatertemperatuurmeter werkt af en toe (gaat niet verder dan de helft, maar zakt ook zo weer terug in ruststand).
- bij het rijden over slecht wegdekt hoor ik wat gerommel in het vooronder/ophanging. Ik denk dat er wat rubbers vervangen moeten worden
- wagen rijdt nog met de originele remschijven en remt ook prima, maar gevoelsmatig denk ik toch dat vervanging voor de deur staat
- voor + achterbumper hebben parkeerschrammen, dus moeten worden overgespoten
Als ik dit allemaal verholpen wil hebben, wat zou dit dan voor kostenpost opleveren?
Daarnaast: wat is eerstvolgende onderhoudsbeurt en wat staat me dan te wachten (uitgaande van reguliere onderhoudsschema), distributie bv?
Als wagen stationair draait (koud) ligt motor niet helaal stil maar schudt licht, is dat normaal?
En als laatste: wie weet er een goed adres voor gasinbouw in het noorden van NL en welke installatie raden jullie aan?
....................maar wat rijdt dat fantastisch relaxed en comfortabel :thumbup:
Re: Aankoop 960/V90/V70
Geplaatst: 31.07.2008 - 14:54
door Specialized
Na een tijd radiostilte tijd voor een update van mijn Volvo-avonturen.
Na een periode van veel rondgekeken, gelezen en ook proefgereden te hebben moet ik zeggen dat mijn oorspronkelijke stelligheid voor de 960/V90 iets getemperd is. Heb nu twee op het oog (beide met volledige onderhoudshistorie erbij) die het zouden kunnen worden: een V90 uit 1998 met ca 150.000 km op de teller, handbak, 180 pk en een V70classic uit 2000 met 170 PK, ca 170.000 km, ook handbak. Aanschaf beide wagens ca € 7500,- (ex BPM). Inderdaad, het is appels met peren vergelijken: de V90 puur comfort, zoeft over de weg, maar voelt nogal log en traag aan, de V70 lekker sportief, mooi motorgeluid, maar niet oncomfortabel, zowel van binnen als van buiten als nieuw. Als ik de emotie loskoppel van de ratio en mijn aankoopbeslissing puur zou baseren op economische motieven (restwaarde, onderhoudskosten, betrouwbaarheid ca 25.000 km/jaar), dan ik ik benieuwd naar jullie tips/meningen over deze twee modellen, die ik zeker zal meenemen in mijn eindkeuze, waarvan natuurlijk het resultaat ook hier getoond gaat worden.
Let wel, wagen wordt zowieso op G3 gezet, tips voor een goed inbouwstation in het noorden van NL zijn ook welkom
(O ja, kan ik die V90 ook nog opkietelen naar 204 PK, wat misschien ook nog meespeelt in de aankoopbeslissing

)
Specialized schreef:Beste VF'ers,
Na een tijdje me ingelezen te hebben in jullie mooie forum wordt het nu tijd om actief te worden. Sta voor de aanschaf van een 960 Estate of V90 (om de privekilometers comfortabel en betaalbaar te maken) en heb er nu eentje op het oog. Weinig km's (ca 120000), volledige onderhoudshistorie, dus prima basis voor nog vele km's erbij (op G3 natuurlijk). Toch wil ik graag jullie raad op de volgende punten:
- uitlaat is nog de originele en in de achterdemper zie ik eerste roest + scheurtjes.
- koelwatertemperatuurmeter werkt af en toe (gaat niet verder dan de helft, maar zakt ook zo weer terug in ruststand).
- bij het rijden over slecht wegdekt hoor ik wat gerommel in het vooronder/ophanging. Ik denk dat er wat rubbers vervangen moeten worden
- wagen rijdt nog met de originele remschijven en remt ook prima, maar gevoelsmatig denk ik toch dat vervanging voor de deur staat
- voor + achterbumper hebben parkeerschrammen, dus moeten worden overgespoten
Als ik dit allemaal verholpen wil hebben, wat zou dit dan voor kostenpost opleveren?
Daarnaast: wat is eerstvolgende onderhoudsbeurt en wat staat me dan te wachten (uitgaande van reguliere onderhoudsschema), distributie bv?
Als wagen stationair draait (koud) ligt motor niet helaal stil maar schudt licht, is dat normaal?
En als laatste: wie weet er een goed adres voor gasinbouw in het noorden van NL en welke installatie raden jullie aan?
....................maar wat rijdt dat fantastisch relaxed en comfortabel :thumbup:
Geplaatst: 31.07.2008 - 15:16
door VolvoKramer
Tja, dat is inderdaad een lastige keuze omdat je appels niet met peren mag vergelijken.
Ik zou zelf voor de V70 Classic gaan. Ik zou redeneren dat deze auto een verbeterde versie is van de 850 en bovendien is het een van de allerlaatsten, bouwjaar 2000. Je zou mogen denken dat dit dan beste wagens zijn.
De V90 is natuurlijk ook een schitterende wagen.
Zijn de reserve-onderdelen net zo makkelijk verkrijgbaar voor een V90 als voor een V70? En de kosten daarvan?
Ik verwacht dat de V70 goedkoper is in gebruik (en dan niet alleen brandstofkosten).
Maar ja de V90 is ook een hele mooie!
Geplaatst: 01.08.2008 - 00:34
door Fat Rat
als er gas in komt zou ik ook even goed opletten of de V70 wel hydrolische klepstoters heeft. De vaste klepstoters schijnen hier en daar voor wat problemen te zorgen(klepstellen is vrij prijzig naar het schijnt, een verotte kop helemaal), maar daar is genoeg over te vinden op het forum.
Wat betreft mijn mening, kies de V90 die zijdezachte zespitter is onovertroffen!!
Geplaatst: 01.08.2008 - 11:14
door HSRN850
Ik zou voor de V90 gaan. Ik vind het gewoon een ongelofelijke mooie en toch een beetje een speciale auto.
Die auto blijft gewoon uniek, alleen zou ik (zeker zo'n zespitter) met een automaat nemen. Die auto is op puur comfort gericht, daar hoort een automaat ook bij he

Geplaatst: 01.08.2008 - 12:40
door Michael Oud
Ik zou ook voor de V90 gaan, maar verder is het een keuze die je zelf moet maken. Het zijn gewoon twee erg verschillende auto's. Je moet gewoon voor jezelf kijken wat je het meest bij jezelf vindt passen, waar je je het minst aan gaat ergeren na een half jaar.
Geplaatst: 01.08.2008 - 13:09
door HSRN850
Michael Oud schreef:... Je moet gewoon voor jezelf kijken wat je het meest bij jezelf vindt passen, waar je je het minst aan gaat ergeren na een half jaar.
Ergeren zal zoiezo wel meevallen denk ik. Zou jij je ergeren aan een V90 of V70 classic?

Geplaatst: 01.08.2008 - 14:09
door volvorider
Een V90 is wel een klasse apart. De vetste en dikste Volvo van die tijd. Met ongekende luxe en een mooie 6 in lijn.
Rij nu reeds 1,5 jaar in een 960 MY'97 met een 3.0i 24v 204 pk met automaat en kan je vertellen dat is echt zweven. Zijdezacht rijden of in sportstand een brute leeuw.
Geplaatst: 03.08.2008 - 08:25
door Michael Oud
HSRN850 schreef:Michael Oud schreef:... Je moet gewoon voor jezelf kijken wat je het meest bij jezelf vindt passen, waar je je het minst aan gaat ergeren na een half jaar.
Ergeren zal zoiezo wel meevallen denk ik. Zou jij je ergeren aan een V90 of
V70 classic?

Ja, want FWD

Geplaatst: 03.08.2008 - 14:20
door Specialized
Nog (alweer) een vraag: keuze is beperkt tot twee (V70/V90) zoals al gezegd. Kans is groot dat het een Dld import wordt. Wat is dan wijsheid: eerst op G3 zetten(Mesman ?) en dan naar RDW voor import + keuring of eerst importformaliteiten afwikkelen en dan op G3 ombouwen?
Geplaatst: 03.08.2008 - 15:25
door volvorider
Kies voor het laatste. Mogelijk een wachttijd bij Mesman.
Geplaatst: 07.08.2008 - 10:27
door Specialized
Bedankt voor jullie reactie! Uiteindelijk zal ik toch zelf de keuze moeten maken (en dat is natuurlijk maar goed ook). Dit weekend wordt de koop gesloten. Wat wordt het..................of een V90

, of een V70 2,5T :shock: of een V70 T5 :evil: . Hou jullie op de hoogte.
Geplaatst: 07.08.2008 - 16:28
door Vilvi
Als ik moest kiezen?
Een 240/740 of een 940 LPT of HPT,waarom?
Veel betrouwbaarder,veel beter zelf aan te sleutelen,onderdelen makkelijker te verkrijgen en goedkoper,meer karakter van een Volvo oude stijl.
Inmiddels diverse keren aan late 960/V90 gesleuteld en de kwaliteit vond ik tov de 740/940 bedroevend. Het is ook verbazingwekkend dat de late 960/S/V90 veel roestgevoeliger is........
Maar ja,wie ben ik? Ik geef niet zoveel om bakken motorvermogen of extra luxe.
Geplaatst: 07.08.2008 - 16:55
door Michael Oud
Albert, je hebt gelijk. Zowel ervaringen van bezitters, dealers als specialisten wijzen er allemaal op dat een V90 (veel) duurder in onderhoud is dan redblocks. Maarja, het is soms ook een kwestie van stijl. Een Corolla is nog betrouwbaarder...
en het wordt.................en V70 T5
Geplaatst: 09.08.2008 - 11:34
door Specialized
Bedankt voor alle reacties op dit topic. Heeft me goed geholpen bij het maken van een keuze. Het is dus geen V90/960 geworden, maar een V70 T5 aut. Liep er bij toeval tegenaan, en na een proefrit was ik verkocht!.
Weet overigens nog wel een perfecte V90 te koop staan in Dld voor een heel mooie prijs (heb lang getwijfeld of ik die zou kopen). Voor wie daar belangstelling voor heeft: stuur maar een PM.
Voor mijn verdere ervaringen met de V70 verwijs ik jullie graag naar
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=23748