Distributieriem vervangen: een gemengde ervaring!

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Er is naar mijn idee niets grappigs aan als een monteur aan een klus is en een hobbyist komt hem van het werk afhouden om te vragen hoe hij iets moet doen, als je er niet voor wilt betalen en je kunt ook al niet doe het dan ook niet
Dries77
3rd Gear member
Berichten: 416
Lid geworden op: 05.08.2008 - 18:45
Locatie: NH

Bart, nu zeg je dat over het algemeen de fouten bij de dealer ontstaan door mensen die een vraag aan een monteur stellen. ](*,)

Volgens mij zegt dat dan meer over de manier waarop iemand zijn bedrijf runt of wat voor personeel diegene aanneemt. Je personeel kan er toch wat van zeggen? Als je zegt dat je verder moet, zal die klant echt niet blijven zeuren hoor! Misschien moet je niet iedereen de werkplaats insturen. Vind het sowieso niet handig, ivm veiligheid, ongelukken en verzekeringswerk.

Vind dat je de schuld wel erg gemakkelijk afschuift. Ook goede monteurs maken fouten.

Zelf ben ik ook een professional in mijn vakgebied. Wij hebben zelfs een complete afdeling om onze fouten te analyseren. Daar trek je lering uit en zorg je dat het daarna beter gaat. Wij geven anderen ook niet meteen de schuld.
An3s
V50 2.0D, 2006, 117k
Volvo S60 Bifuel edition, 2004 en 163k
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Dat zeg ik zeker niet, ik stel dat mensen die zo'n klus niet aankunnen zich er niet voor generen om voor gratis adviezen een monteur van het werk te komen houden, ik suggereer absoluut niet dat een monteur daardoor dan fouten zou kunnen maken, ik stelde dat de "brokken" (en dat zijn dan de schades door onoordeelkundig gekloot) in de werkplaats komen.
Ik suggereer ook dat een monteur geld kost en als hij ingeklokt staat dat met een beetje pech voor rekening van de klant komt aan wiens auto er gewerkt wordt, en dat kan niet de bedoeling zijn.
Ik zal nooit iemand een werkplaats insturen maar hondsbrutale klussers willen wel eens gewoon doorlopen
slagschip-s60
4th Gear member
Berichten: 605
Lid geworden op: 27.07.2009 - 22:04
Locatie: Noord-Brabant.

Meestal kom je niet in een werkplaats van een officiele dealer,dus advies vragen is er niet bij.
Sleutels afgeven aan de receptie.
Auto staat daarna weer buiten en wegwezen.
V60 cross country 2023 Silver Dawn
rene69
3rd Gear member
Berichten: 329
Lid geworden op: 18.01.2006 - 22:28

slagschip-s60 schreef:Meestal kom je niet in een werkplaats van een officiele dealer,dus advies vragen is er niet bij.
Sleutels afgeven aan de receptie.
Auto staat daarna weer buiten en wegwezen.
Die ervaring heb ik totaal niet met mijn dealer in Geleen.
Ben regelmatig in de werkplaats geweest waar ze me dingen hebben uitgelegd.
V70N 2.5T fasttech
Gebruikersavatar
runnuh
3rd Gear member
Berichten: 263
Lid geworden op: 10.08.2008 - 23:59
Locatie: Alblasserdam

als ik weet dat ze nog aan de auto bezig zijn ga ik ook altijd even in de werkplaats kijken,
krijg dan inderdaad van alles uitgelegd
vind ik dan weer een leermomentje
groeten René

V70 T5 geartronic Summum Bj2005
V40 1.8i tragomaat tussendoorbak Bj1996
VW Lupo 1.4 16v kantelende zuiger editie Bj1999
S80 2.5T aut. Summum Bj2004
S80 2.4 170pk Bj2000
S40 phase I 2.0 16v 136pk Bj1996
VW golf III 1.8GL 75pk Bj1992
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Toch is het wel vreemd. Heb zelf ook even in Vadis gekeken, maar er wordt met geen woord gerept over het verwijderen van de kruksas poelie voor vervanging van de D-riem. Normaal staat ook aangegeven als er speciaal gereedschap nodig is, en dat is dan zeker nodig omdat de poelie geblokkeerd moet worden.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
truckingwally
3rd Gear member
Berichten: 389
Lid geworden op: 19.04.2009 - 17:27

Inderdaad, als je in groep 1 (onderhoud) kijkt staat er niets over, kijk je echter in groep 2 (Motoren) onder revisie instructies_motor_versnellingsbak(vreemd vertaald men bedoeld distributie) en dan riemaandrijving dan staat het er heel duidelijk met gereedschap e.d.
Alles is onmogelijk , als je het maar wil !
Volvo 760GLE 1985 t/m 1992
Volvo 760GLE 1992 t/m 2009
Volvo V70 2009 t/m 2016
Volvo S80 2016 t/m....
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Maar dat gaat er over dat alles gedemonteerd moet worden om de motor kaal te maken voor revisie. Ik kan me voorstellen dat het dan makkelijker is de poelie eraf te halen. Dus ik vraag me af of het wel echt nodig is.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
truckingwally
3rd Gear member
Berichten: 389
Lid geworden op: 19.04.2009 - 17:27

Ja ze gaan iets verder, oliepomp, waterpomp en thermostaathuis gaan er af, maar daarna gaan we al weer bouwen.
Alles is onmogelijk , als je het maar wil !
Volvo 760GLE 1985 t/m 1992
Volvo 760GLE 1992 t/m 2009
Volvo V70 2009 t/m 2016
Volvo S80 2016 t/m....
slagschip-s60
4th Gear member
Berichten: 605
Lid geworden op: 27.07.2009 - 22:04
Locatie: Noord-Brabant.

De mijne staat voor 4 augustus gepland,toch maar voor garage gekozen omdat zij dit regelmatig doen en me vertelde speciaal gereedschap nodig te hebben voor de spanrol terug te houden.

De kilometers heb ik niet gehaald maar 8 jaar oud wel.
Beter nu wat onderhoud dan misschien grotere onkosten.

Groet
V60 cross country 2023 Silver Dawn
Mathieu
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 29.08.2007 - 20:04
Locatie: Kerkrade

Ik had niet verwacht dat mijn topic zo veel reacties zou uitlokken! Mijn doel was uitsluitend een eventuele collega hobby-monteur vooraf te attenderen op onvolledigheid in VADIS. Als ík vooraf zo'n bericht had gelezen had dat mij veel werk en improviseren gespaard. Vandaar.
Overigens vind ik de discussie over de kwaliteiten van hobby-isten en monteurs nogal generaliserend: binnen beide cathegorieën zitten "professionals" en knoeiers. Als hobby-monteur weet ik echt wel waar mijn grenzen liggen en binnen die grenzen werk ik zorgvuldig, met originele onderdelen en weet ik echt wel met welk moment ik bouten moet aandraaien en waar wel of niet locktide moet worden gebruikt. Ook weet ik dat na vervanging van een distributieriem bij een diesel echt geen afstelling van motormanagement nodig is! Enfin, iedereen moet zelf maar weten of hij zijn auto zelf wil onderhouden of het aan de garage wil overlaten. Ik beleef aan het zelf-sleutelen veel plezier en leer mijn auto erdoor beter kennen. Bovendien spaart het geld, maar dat is niet het primaire doel. Het uitwisselen van kennis en ervaring met onze Volvo"s is toch het doel van deze site en daaraan heb ik een bijdrage willen leveren. Allen die reageerden: hartelijk dank.
Gebruikersavatar
interceptor
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 23.01.2006 - 08:58

Mathieu , bedankt voor je bijdrage !!!
Volvo V70 - 2.4D - 2004
Volvo V70 - 2.4D - 2002
Volvo V70 - 25D - classic 1998
Volvo 740 GL 1992
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Mathieu,

Hoe heb je de poelie weer vast gekregen? De centrale bout moet met 300 Nm vast. Dat lukt niet zonder de krukas of poelie te blokkeren.
Heb je de bout ook vervangen, of kan deze opnieuw gebruikt worden. Bij de TDi is het een rekbout die vervangen moet worden.

Gr,
Ed
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Mathieu
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 29.08.2007 - 20:04
Locatie: Kerkrade

Beste Edraket,
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb de vijfde versnelling ingeschakeld en mijn vrouw op de rem laten trappen. De motor is dan geblokkeerd en dus de krukas ook. Vervolgens met de momentsleutel aangedraaid met locktide ertussen. Een nieuwe moer is niet nodig. Wel vooraf alle contactvlakken goed schoongemaakt evenals de schroefdraad van de krukas. Alles zit inmiddels weer bijna 20.000 km zonder problemen! De methode verdient niet de schoonheidsprijs, maar was wel effectief..
Groet,

Mathieu.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Dat is niet som je voor te schamen hoor, alleen een inventieve manier van repareren! Vind het altijd wel leuk als mensen op deze manier tot het goede resultaat komen. Soms zijn die blokkeer tools heel erg duur. Enige vraag is of de koppeling het houd. Vaak draai je door de koppeling heen als je op deze manier aan de krukas trekt.
Ik heb begrepen dat het blokkeer tool bij de dealer iets van twee tientjes kost. Is dus wel de moeite om aan te schaffen,

Het is dus geen bout maar een moer begrijp ik?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Als het goed is zou het wel moeten kunnen zonder slippende koppeling, 300nm is zondermeer haalbaar met motorvermogen. En inderdaad wel inventief, je moet wat!
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Tsja, je vergeet dan de overbrenging van de bak ertussen. Dat koppel wordt aardig vermenigvuldigd, afhankelijk van de versnelling.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Nou, je draait toch de krukas aan in feite. Alleen blokkeer je de wielen in plaats van dat ze rond kunnen gaan draaien onder die krachten. Het is maar net hoe je redeneerd, of dat de kracht van de remmen komt en dus een bepaalde kracht op de bak en koppeling zet, of dat de kracht van de sleutel op de krukas komt.'

Misschien is het zelfs wel verstandiger om hem in de 1e versnelling te zetten, dan kom de maximale kracht op de remmen/aandrijfassen en op de aandrijvende as van de bak. Die zou het moeten kunnen hebben, en door de vertanding zet je niet onevenredig zware krachten op de andere assen.

Hoe dan ook, weet ik niet of het een aanrader is het zo te doen. Blijkbaar werkt het wel.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Je hebt natuurlijk gelijk, ik maakte even een denkfout. Meestal wordt de vijfde versnelling gekozen omdat het dan makkelijker is met de rem de motor tegen te houden. Maar voor de koppeling maakt het inderdaad niets uit.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”