olieprobleempje 164

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

dat klinkt goed!!
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

In de manuals van de B20 blokken staat dat het niet verontrustend is als het olie lampje zwak brand stationair na een lange snelweg rit . Schijnt dus normaal te zijn, maar er wel vanuit gaand dat er de juiste viscositeit olie inzit (classic 20W50 raad ik aan. Absoluut geen moderne olie, dat sloopt je nokkenas) en dat er een schoon oliefilter is gemonteerd. Ook het stationair toerental moet (uit mijn hoofd) 900 toeren zijn. Die lampjes zijn natuurlijk waardeloos, liever een oliedrukmeter monteren voor de gemoedsrust
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Ik heb wel eens meegemaakt dat het filter gaas op de oliepomp verstopt zat met pulp, misschien dat je die ook kan inspecteren met een lampje via de olie aftap plug.
Gebruikersavatar
skinnie
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 01.12.2007 - 21:31

Weer ff een update : olei +filter vervangen & oliedrukmeter vervangen

klachten waren weg maar zijn toch weer teruggekomen, dus ga binnenkort het filtergaas van de oliepomp controleren en zonodig schoonmaken en anders een nieuwe oliepomp monteren.
Gebruikersavatar
bart1111111112
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 03.01.2008 - 17:33

als je filtergaas van de oliepomp ga controleren moet wel de hele motor er uit.
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

kan dat niet via de olie aftapplug?
ziggy
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 14.02.2007 - 23:47
Locatie: zwijndrecht(belgië)

kan ook je drukregelingsklepje zijn die lekt, wat vuil tussen het klepje zorgt ervoor dat je olie voor een stuk in retour gaat en dus drukverlies heeft....
heb dat met een opel eens gehad.
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Kun je bij een Volvo niet de carterpan verwijderen zonder de motor te liften?
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Gebruikersavatar
skinnie
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 01.12.2007 - 21:31

Volgens de HAYNES manual kun je de carterpan verwijderen zonder de motor te liften \:D/
Gebruikersavatar
skinnie
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 01.12.2007 - 21:31

Heeft iemand wel eens met Kroon FLUSHING OIL 20W20 spoelolie gebruikt óf heeft iemand een idee of dit zou kunnen werken (bij mijn probleem)
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Het is niet zo'n probleem als het lampje zwak brand na een lange snelwegrit bij stationair draaiende motor. Is zelfs vrij normaal. Je moet je pas zorgen gaan maken als het lampje brand als de olie koud is. Ik zou er eerst eens een andere oliedruksensor inzetten. Nieuw kost die €10.
Ga er geen flushing zooi in gooien. Dikke kans dat je olie dan via de keerringen eruit gegooid gaat worden omdat alle vuil, die nu alles dicht houd, opgelost wordt. Geen goed idee en helpt ook niets tegen je "probleem"
Gebruikersavatar
skinnie
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 01.12.2007 - 21:31

Iroll dank voor je antwoord , de druksensor is al vervangen helpt niet. Heb ook al gehoord dat de lagerschalen er aan zijn.... zou dat kunnen?

Wilde die spoelolie erin gooien om evt. vuiligheid los te weken en te verwijderen(zie reacties hierboven vervuild oliepompgaas/regelklepje). Kroon flushing olie moet je 20-30 min bij stationair draaiende auto gebruiken daarna aftappen en nieuw olie&filter erin/op.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Als je lagerschalen eraan zijn moet je dat kunnen horen. Een kloppend geluid onderuit het blok wat steeds harder wordt naarmate de kilometers vorderen. Merk je vanzelf.
Blijf van de flushing af bij deze oude motoren. Kan de kwaal nog veel erger maken. Er zal vuil opgelost worden op plekken waar je dat niet wil. Zit er ergens een grote koek vuil en die komt los dan kan dat een oliekanaal verstoppen en ben je nog veel verder van huis. Of hij gaat uit alle hoeken an gaten olielekken. Niet doen dus! Maak je je erg druk dan de carterpan verwijderen en kijken of de oliebuis van oliepomp naar oliefilter nog vast zit. Die wordt alleen op zijn plek gehouden door de rubberringetjes eromheen. Carterpan is niet echtr makkelijk te verwijderen omdat de oliepomp helemaal doorloopt tot onderin het carter. Daarom moet je de carterpan ver naar beneden kunnen halen om hem los te krijgen van de oliepomp. En dan zit de vooras weer in de weg. Dus vooras laten zakken, motor loshalen van motorsteunen en de motor iets liften. Wel opletten dat er niets klem komt te zitten zoals de koevin, benzine en remleidingen ed.
Gebruikersavatar
skinnie
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 01.12.2007 - 21:31

Dank je wel voor je reactie, heb alleen met pijn in 't hart besloten om de volvo 164 weg te doen ::cry:

Ga een klein dieseltje rijden :protest:
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Ik zag laatst een volvo 164 die waarschijnlijk ook met versleten lagerschalen of met te weinig olie heeft gereden. Resultaat 1 drijfstang gebroken en een weg naar buiten gezocht door t motorblok!
Gebruikersavatar
skinnie
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 01.12.2007 - 21:31

AUTSCH !!!!!!! :? De mijne moet nog 200 km rijden dan is ie niet meer van mij
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Gewoon even opletten of alle vloeistoffen op peil zijn, dan denk ik dat je er nog makkelijk een paar 1000 km mee kan rijden. Althans dat is mijn ervaring, daarna was mijn motorblok rijp voor revisie, alle lagerschalen waren ingesleten en de nokkenas was bijna rond!
Gebruikersavatar
skinnie
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 01.12.2007 - 21:31

Gisteren met pijn in 't hart zowel van de 164 als de V40 afscheid genomen. Rijdt nu, burgerlijk, opel Zafira......... :signarg: :signsigh:

Bedankt aan iedereen voor zijn/haar goede hulp op dit super forum :salute:
Gebruikersavatar
polarwittesloep245
3rd Gear member
Berichten: 263
Lid geworden op: 18.09.2007 - 22:21
Locatie: Venlo

veel succes met de opel :wink:
het (volvogevoel) begint vast weer een keer te kriebelen!!!
Volvo 240 Blackline-Polar estate, 82kW/112pk, b200f, 03-`93, 300.000km.
Opties: airco, el schuifdak, LM Corona 14"; met Michelin 195/70/14 Energy Saver, ab/cv/so, wintermatten, winterbanden op staal, Volvo veiligheidsrek, bumperstriping, forumsticker, elanden
Afbeelding
145 in red
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 26.06.2007 - 14:34
Locatie: Tilburg

Hallo,

toen ik mijn 145 kocht zat er (bleek later) 15W40 olie in en had ik wat olieverbruik. Ongeveer een liter op 2400 km. Bij een warme motor was de olie zo dun als water.
Ik ben Millers 20W50 gaan gebruiken en nu, na 3 grote beurten, gebruikt hij ongeveer een halve liter op het zelfde aantal kilometers.
Misschien dat het bij u ook een verschil kan maken.

Groet, H.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”