Chrissle D5, met een geartronic heb je ook alles zelf onder controle, je kan de pook tijdens het rijden naar links trekken en dan kan je zelf manueel op of af schakelen.
ik heb dit gebruikt tijdens een ritje in de ardennen en was erg handig in afdalingen om zo de motor rem te gebruiken, door in een lagere versnelling te zetten.
diesel of benzine
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8499
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- Voorn
- 4th Gear member
- Berichten: 612
- Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22
Oh janieuwedaf V70 schreef:Wij kunnen een caravan overnemen van +/- 1600 kg ( en vrouw en kinderen) als wij dat doen gaat deze achter de volvo naar Italie. Kan dat zonder problemen achter een D5 automaat?

Denk er wel aan dat je altijd de toerenteller in de gaten houd bij berg op gaan.
De maximum trekkracht zit bij 1750 toeren. Dus wanneer je ziet dat je dat niet meer haalt dan schakel je een versnelling terug (ja ja met de automaat kun je ook schakelen) en er is niets aan de hand.
Groeten van Eddy
________________
Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
________________
Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
- josas1
- 3rd Gear member
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 28.06.2009 - 12:05
Volgens mij, omdat je al 400 euro per kwartaal kwijt bent aan wegenbelasting. De diesel kost ong een euro per liter, de aanschaf ligt een paar duizend euro hoger dan een benzine auto, ook 2ehands.
De dieselversie weegt zwaarder.
maar er zijn programma's voor om dat precies uit te rekenen....
Mij is altijd verteld dat het pas bij 20000 km rendabel wordt.
De dieselversie weegt zwaarder.
maar er zijn programma's voor om dat precies uit te rekenen....
Mij is altijd verteld dat het pas bij 20000 km rendabel wordt.
Dat zou ik met een caravan er achter niet doen, zorg dan dat je minimaal 2200 toeren hebt.Voorn schreef:De maximum trekkracht zit bij 1750 toeren.nieuwedaf V70 schreef:Wij kunnen een caravan overnemen van +/- 1600 kg ( en vrouw en kinderen) als wij dat doen gaat deze achter de volvo naar Italie. Kan dat zonder problemen achter een D5 automaat?
Het koppel zal iid wel bij 1750 t/min beginnen.
- Goelette
- 3rd Gear member
- Berichten: 411
- Lid geworden op: 21.12.2008 - 14:47
- Locatie: Zuid-Limburg
- Contacteer:
hangt er maar vanaf waarmee je het vergelijkt natuurlijk. Maar is heel eenvoudig met excel om even wat cijfers op eenr ij te zetten en exact het omslagpunt te berekenen. Alleen zitten er altijd wat onzekere factoren bij zoals het verbruik en het onderhoud en afschrijving.
Renault Goelette 4x4 1953; Renault Goelette 4x4 1954;Ford Sierra 1987; Citroen BX 1990; Honda CRX 1985; Honda CRX 1988; Honda CRX 1985; Renault Expresse 1990; Chrysler Voyager 1992; Honda CRX 1986; Honda Accord 1996; Unimog 404 1967; BMW K1100 LT 1998; Honda Accord 1991; Rover Tourer 1998 ; Rover 216 cabrio; Honda Civic 1978; Volvo V70 D5 2001 Volvo V40 1.8 1998;
- nieuwedaf V70
- 2nd Gear member
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 25.06.2009 - 22:19
Volgens mij; bij 12000 km
benzine verbruik 11.5 ltr 100 km=1333 ltr x €1.37ltr=€1826 + €812wb +€342 verz ( all risk)= €2980
diesel verbruik 7,6 ltr 100 km= 923 ltr x €1.02= €950 + €1400wb + €390 verz ( all risk)= € 2740
Dus volgens mij is het om het even bij 12000 km. gezien de aanschaf is de diesel nu in aanschaf bijna even duur als benzine ( ten minste wij moeten bijna op de zelfde auto's het zelfde toe leggen)
benzine verbruik 11.5 ltr 100 km=1333 ltr x €1.37ltr=€1826 + €812wb +€342 verz ( all risk)= €2980
diesel verbruik 7,6 ltr 100 km= 923 ltr x €1.02= €950 + €1400wb + €390 verz ( all risk)= € 2740
Dus volgens mij is het om het even bij 12000 km. gezien de aanschaf is de diesel nu in aanschaf bijna even duur als benzine ( ten minste wij moeten bijna op de zelfde auto's het zelfde toe leggen)
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
klopt helemaal
Volvo for life
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10630
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Kortom wat gaat het nu worden? Voorzichtig gok ik op de diesel....nieuwedaf V70 schreef:Volgens mij; bij 12000 km
benzine verbruik 11.5 ltr 100 km=1333 ltr x €1.37ltr=€1826 + €812wb +€342 verz ( all risk)= €2980
diesel verbruik 7,6 ltr 100 km= 923 ltr x €1.02= €950 + €1400wb + €390 verz ( all risk)= € 2740
Dus volgens mij is het om het even bij 12000 km. gezien de aanschaf is de diesel nu in aanschaf bijna even duur als benzine ( ten minste wij moeten bijna op de zelfde auto's het zelfde toe leggen)
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
je bent idd wel een gokker :twisted:
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10630
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Je wil echt niet weten waar ik overal op gok....bart simpson schreef:je bent idd wel een gokker :twisted:
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- Voorn
- 4th Gear member
- Berichten: 612
- Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22
Je hebt gelijk. Gisteren de caravan gehaald (half gevuld dus 1150 kg)AlexV70 schreef:Dat zou ik met een caravan er achter niet doen, zorg dan dat je minimaal 2200 toeren hebt.Voorn schreef:De maximum trekkracht zit bij 1750 toeren.nieuwedaf V70 schreef:Wij kunnen een caravan overnemen van +/- 1600 kg ( en vrouw en kinderen) als wij dat doen gaat deze achter de volvo naar Italie. Kan dat zonder problemen achter een D5 automaat?
Het koppel zal iid wel bij 1750 t/min beginnen.
helling genomen en inderdaad iets over de 2000 toeren rijd een stuk lekkerder. 1750 is inderdaad net te weinig.
Groeten van Eddy
________________
Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
________________
Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 343
- Lid geworden op: 13.08.2007 - 13:14
- Locatie: Haarlem
In praktijk bleek bij mij het omslagpunt ruim boven de 20.000 km / jaar (rond de 25d) te liggen. Na jaren dieselen ben ik uit economisch oogpunt (niet ivm rij eigenschappen) overgestapt op benzine, de 140 pk. Wij rijden in ons bedrijf (altijd gebruikte auto's) tegenwoordig (na 15 jaar dieselen) alleen nog benzine auto's. Scheelt behoorlijk. Per jaar per auto 12d tot 25d km. Voorlopig blijft dat dus ook zo.
Rij je liever diesel (bv ivm trekkracht / rijcomfort), lekker doen natuurlijk. Dat is ook wat waard (alhoewel je mij niet hoort klagen in de 140pk). En je vindt dan vast wel ergens een rekensommetje waaruit blijkt dat het voordeliger is
Belangrijk is dat enekel aspecten moeilijk voorspelbaar zijn (met name onderhoud en afschrijving/verkoopprijs), en zelfs aanschafprijs is vooraf moeilijk te vergelijken.
Rij je liever diesel (bv ivm trekkracht / rijcomfort), lekker doen natuurlijk. Dat is ook wat waard (alhoewel je mij niet hoort klagen in de 140pk). En je vindt dan vast wel ergens een rekensommetje waaruit blijkt dat het voordeliger is

Belangrijk is dat enekel aspecten moeilijk voorspelbaar zijn (met name onderhoud en afschrijving/verkoopprijs), en zelfs aanschafprijs is vooraf moeilijk te vergelijken.
V70 - 140pk - 2003
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 343
- Lid geworden op: 13.08.2007 - 13:14
- Locatie: Haarlem
1 aspect verklaart hier al bijna de 12.000. Als de aanschafprijs inderdaad hetzelfde is (en de auto's ook, anders zijn het appels en peren), dan scheelt dat enorm. In de praktijk blijkt (bleek?) bij eenzelfde type auto de dieselvariant vrijwel altijd duurder. Ander aspect is onderhoud. Dat bleek bij ons in praktijk voor diesel duurder dan benzine. Dus duurdere aanschaf en hoger onderhoud geeft een fors hoger kilometrage. Is je aanschafprijs (en auto) gelijk, en geluk met onderhoud, dan kom je richting 12.000. Is bij ons echter nog niet voorgekomen. Maar mogelijk dat door de crisis de prijzen van diesels lager zijn geworden?nieuwedaf V70 schreef:Dus volgens mij is het om het even bij 12000 km. gezien de aanschaf is de diesel nu in aanschaf bijna even duur als benzine ( ten minste wij moeten bijna op de zelfde auto's het zelfde toe leggen)
V70 - 140pk - 2003
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Ik denk dat de manier van berekenen prima is, echter haal ik met een 2.4T met 200pk en een redelijk zware voet die 11,5L/100km echt niet. Zit meer rond de 10,5 en als ik wat rustiger zou optrekken is onder de 10L/100km volgens de BC prima haalbaar. Die 7,6L/100km voor de diesel zou ik niet durven zeggen of die dicht bij de werkelijkheid ligt. Volgens autotrader zou een 170pk benzine gemiddeld 9,0L/100 moeten doen en de 2.4T idem met alleen een hoger verbruik in de stad van 12,7L/100 vs 12,0L/100 voor de 170pk versie.nieuwedaf V70 schreef:Volgens mij; bij 12000 km
benzine verbruik 11.5 ltr 100 km=1333 ltr x €1.37ltr=€1826 + €812wb +€342 verz ( all risk)= €2980
diesel verbruik 7,6 ltr 100 km= 923 ltr x €1.02= €950 + €1400wb + €390 verz ( all risk)= € 2740
Dus volgens mij is het om het even bij 12000 km. gezien de aanschaf is de diesel nu in aanschaf bijna even duur als benzine ( ten minste wij moeten bijna op de zelfde auto's het zelfde toe leggen)
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 343
- Lid geworden op: 13.08.2007 - 13:14
- Locatie: Haarlem
11.5 op 100 km = 1 op 8,7. Het moet volgens mij zijn 1 liter-11,5 km (= 8.7 ltr - 100km). 1op11,5 haal ik makkelijk met de 140pk, als ik rustig rij (dat lukt echter moeilijk) 1 op 12.
De rekensom wordt dan weer anders????
De rekensom wordt dan weer anders????
V70 - 140pk - 2003
- josas1
- 3rd Gear member
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 28.06.2009 - 12:05
Als ik zo es de auto's bij Volvocars Ned. bekijk; dan heb je vergelijkbare prijzen....echter met 1 vercshil.JJDD schreef:1 aspect verklaart hier al bijna de 12.000. Als de aanschafprijs inderdaad hetzelfde is (en de auto's ook, anders zijn het appels en peren), dan scheelt dat enorm. In de praktijk blijkt (bleek?) bij eenzelfde type auto de dieselvariant vrijwel altijd duurder. Ander aspect is onderhoud. Dat bleek bij ons in praktijk voor diesel duurder dan benzine. Dus duurdere aanschaf en hoger onderhoud geeft een fors hoger kilometrage. Is je aanschafprijs (en auto) gelijk, en geluk met onderhoud, dan kom je richting 12.000. Is bij ons echter nog niet voorgekomen. Maar mogelijk dat door de crisis de prijzen van diesels lager zijn geworden?nieuwedaf V70 schreef:Dus volgens mij is het om het even bij 12000 km. gezien de aanschaf is de diesel nu in aanschaf bijna even duur als benzine ( ten minste wij moeten bijna op de zelfde auto's het zelfde toe leggen)
Diesel Volvo's, uit hetzelfde jaar als benzine modellen, hebben beduidend meer gelopen.
Vind ik toch óók belangrijk als je een keuze moet maken.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1936
- Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
- Locatie: Duiven
Dit is een goede reden om eens een blik te werpen bij Volvo dealers in Belgie en Duitsland.
In Nederland moet je gewoon erg veel km's maken om een diesel lonend te krijgen en dat is in genoemde landen niet het geval.
Ook de prijs is vaak aantrekkelijker door het ontbreken van BPM.
De rest BPM die je hier moet betalen is vervelend, maar je bespaart op een paar jaar oude auto al gauw duizenden euro's.
Koop je bij een off. Volvo dealer dan heb je ook de zekerheden van Selected used car garantie.
Zet wel alle afspraken op papier, dit voorkomt onenigheid in geval van.
http://www.ucl.volvocars.de/
http://www.nl.ucl.volvocars.be/
Overzichtje van 2004-2005 met minder dan 100.000km, net over de grens
vindt je hier
PS benzine versies zijn over de grens nog aantrekkelijker geprijst omdat die daar minder veel verkocht worden.
In Nederland moet je gewoon erg veel km's maken om een diesel lonend te krijgen en dat is in genoemde landen niet het geval.
Ook de prijs is vaak aantrekkelijker door het ontbreken van BPM.
De rest BPM die je hier moet betalen is vervelend, maar je bespaart op een paar jaar oude auto al gauw duizenden euro's.
Koop je bij een off. Volvo dealer dan heb je ook de zekerheden van Selected used car garantie.
Zet wel alle afspraken op papier, dit voorkomt onenigheid in geval van.
http://www.ucl.volvocars.de/
http://www.nl.ucl.volvocars.be/
Overzichtje van 2004-2005 met minder dan 100.000km, net over de grens
vindt je hier
PS benzine versies zijn over de grens nog aantrekkelijker geprijst omdat die daar minder veel verkocht worden.
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
- nieuwedaf V70
- 2nd Gear member
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 25.06.2009 - 22:19
Een vriend van ons heeft een Volvo met een automaat en een 170 pk motor uit '01 of '02, maar zijn vrouw rijd veel in de stad en zijn verbruik is dan 14.2 ltr per 100 km per tank beurt. Als hij met de auto op de (snel)weg rijd is zijn verbruik gem 9.3 ltr per 100 km, maar in de combi komt hij altijd nog op ruim 11.5 ltr per 100 km per tank beurt. Hij gaat ook met een caravan op vakantie naar Spanje en zijn verbruik is dan 13.2 ltr per 100 km gem. Mijn collega heeft een D5 en rijd veel woon werk verkeer +/- 22km per rit met een gemiddeld verbruik van 7.2 ltr per 100 km per tank beurt ( stad/streek en een klein stukje snelweg). Dus voor ons blijft het een moeilijke keus diesel of benzine of toch nog even met de 850 blijven rijden.