[opgelost] V50 2.0d extreem wisselend brandstofverbruik

Geleverd vanaf 2003
Delta
4th Gear member

kmser schreef:
pl119 schreef:Aan allen hierboven:

Ik doe echt mijn best met maximaal 115 km per uur ( precies 2000 toeren ) , rijdt elke dag bijna alleen maar snelweg en moet na 650 km tanken. De tank is dan leeg. Het brandstoflampje brandt nog net niet ( wijzer tegen rood aan )
Komt jullie dit bekend voor............?
Ik moet tanken gewoon plannen! Erg vervelend!

Hoor graag.................!
Ik rij op mijn boordcomputer en tank doorgaans pas als die zegt dat ik nog maar 20 a 30 km kan doen. En dat was de vorige keer na 620km. Ik haal nooit meer dan 700km uit een tank. Het lampje van de brandstof springt doorgaans tussen de 530 en de 580 km aan. Maar die 110 of 120km die nog te gaan zijn verdwijnen dan doorgaans vlotter dan dat ik ze rij.
Toch moet er dan wat mis zijn hoor, als je geen scheurneus bent moet 700km op 1 tank makkelijk kunnen (met op de b.c nog zo'n 100km).
Waar ik aan zit te denken is dat het regenereren (schoonbranden) van het roetfilter extra brandstof kost (vandaar de gunstige waardes bij V50 <mj2006) dus indien de motor geen optimale verbranding heeft zal het regenereren vaker optreden. Dit resulteerd in een aanmerkelijk hoger verbruik.
Met mijn rijstijl ,40km provinciaal 80 snelweg en een beetje file, komt dit zo eens op een tankbeurt voor, gevoelsmatig iedere 500km.
Gemiddeld verbruik ligt zo rond de 1 op 15 a 15,5.
Vorige auto: V50 2.0d summum automaat exit met 470.000 en nu V50 D3 geartronic
MauritsvdT
5th Gear member
Contacteer:

Dan kan het dus bij mij zijn dat het genereren vaker optreedt, ik rij dagelijks 20km door de polder heen en 's avonds weer terug.
Hoogste snelheid zal max 90 zijn.

Meeste afstanden worden bij mij gemaakt in het weekend als we naar familie of iets dergelijks gaan, maar dat is ook niet elk weekend.
Gemiddeld per tankbeurt kom ik dan uit op een 1:14/1:15.
Rijden we op een tank vaker op de snelweg en langere afstanden, dan gaat het verbruik naar boven.
Update: MY06 V50 2.0D Momentum: Black Sapphire, 17"; Sculptor, Off Black leather, Xenon, led verlichting in/exterieur, HPS, navigatie, rondom getint, XC-grill, R-design remklauwen, mistlamp/koplampunits zwart, v o l v o kont, chip, K&N and still more to come ....
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Bij ons gaat het lampje zo rond de 700 km aan. Maximaal gaat die ongeveer 800-850 km mee op 1 tank.
Delta
4th Gear member

MauritsvdT schreef:Dan kan het dus bij mij zijn dat het genereren vaker optreedt, ik rij dagelijks 20km door de polder heen en 's avonds weer terug.
Hoogste snelheid zal max 90 zijn.

Meeste afstanden worden bij mij gemaakt in het weekend als we naar familie of iets dergelijks gaan, maar dat is ook niet elk weekend.
Gemiddeld per tankbeurt kom ik dan uit op een 1:14/1:15.
Rijden we op een tank vaker op de snelweg en langere afstanden, dan gaat het verbruik naar boven.
Dan denk ik juist dat het hogere verbruik op de snelweg komt van het regeneren, bij zo'n 20km door de polder is de motor nog niet zo warm dat dit gaat gebeuren. Rijd je daarna op de snelweg wordt de motor goed warm en treed de regeneratie op. Naarmate de vervuiling van het roetfilter duurd dit korter of langer.
MauritsvdT
5th Gear member
Contacteer:

Delta schreef: Dan denk ik juist dat het hogere verbruik op de snelweg komt van het regeneren, bij zo'n 20km door de polder is de motor nog niet zo warm dat dit gaat gebeuren. Rijd je daarna op de snelweg wordt de motor goed warm en treed de regeneratie op. Naarmate de vervuiling van het roetfilter duurd dit korter of langer.
Mijn verbruik op de snelweg is meestal constant bij normale snelheden en dan is het verbruik aan de hoge kant vind ik.
Zo'n ritje is minimaal 130km enkele reis, dus dan zal ik tijdens het rijden behalve het regenereren toch ook 'normalere' waarden moeten kunnen halen?
Update: MY06 V50 2.0D Momentum: Black Sapphire, 17"; Sculptor, Off Black leather, Xenon, led verlichting in/exterieur, HPS, navigatie, rondom getint, XC-grill, R-design remklauwen, mistlamp/koplampunits zwart, v o l v o kont, chip, K&N and still more to come ....
gummie63
Starter

Bedankt voor alle tips!
Inmiddels heb ik wat meer nieuws over het euvel, hopelijk nuttig voor diegenen die een oplossing weten:

- verbruik stijgt (verdubbeld) na een koude start zodra de motor (bijna) de bedrijfstemperatuur bereikt heeft, direct na een kleine stotter/schokje in de motor. Verbuik 100km/u constant normaal/koud gemiddeld 5l/100km, nu 9l/100km
- oliepeil lijkt (tot nu toe, gedurende 350km) niet te stijgen
- EGR klep (kabeltje) loshalen lijkt geen effect op het gestegen verbruik te hebben
- vandaag 2 x 40km rit gereden, hoofdzakelijk snelweg 100km/u, dat zou toch genoeg moeten zijn voor volledige regeneratie van het roetfilter (of niet?), maar verbruik blijft hoog. Wel was er na 30km een paar km normaal verbruik, waar het begin en einde weer met een kleine stotter van de motor te voelen was.

Welke problemen kunnen een hoog verbruik veroorzaken, en (kunnen) worden geactiveerd zodra de motor warm is?
1) regeneratie roetfilter
2) verkeerde afstelling choke?
3) ??? nog ideeen???

Wie heeft nog een tip, ik weiger nog steeds de injectoren te vervangen zoals de garage aangeeft, omdat ik niet denk dat het daar in zit/

Alvast bedankt, Chris
pl119
1st Gear member

Aan allen hierboven:

Vandaag getankt. Dagteller stond op 690 km en er ging 42 liter in.
Maakt een verbruik van 1 op 16,4.
Heb zoals altijd snelweg gereden, beetje file en niet harder als 115 km per uur ( 2000 toeren )
Ik krijg hem echt niet zuiniger.....................

Dat van het lampje en nog 150 of 200 km kunnen doorrijden weet ik.
Geen idee of regeneratie van het roetfilter er iets mee te maken heeft. Kan ik ergens lezen wat dit is?
Thamar
4th Gear member
Contacteer:

gummie, hoe zit het met uw normale trajecten. Diesels met roetfilters en korte afstanden zijn rampzalig. Zijn HEEL veel problemen mee, niet specifiek volvo maar veel merken. Broer wou ook roetfilter op zijn megane, garagist hem afgeraden omdat hij te weinig lange snelweg ritten doet. Heeft een aantal klanten waarvan de roetfiltermelding soms gaat branden, goed ritje op de snelweg en euvel verholpen.

Als je roetfilter zijn cyclus niet kan afmaken, dan gaat die de volgende keer gewoon weer opnieuw beginnen. Als je eens tijd hebt, rij dan even 50km snelweg en 50km terug. Redelijk constante snelheid, mag gerust 120 zijn. En zie dan eens hoe het evolueert.

pl119, 6L/100KM is zo slecht toch niet?
En rij je 115 op cruise? Want cruise is slecht voor het verbruik, minste heuveltje en hij trekt bij.
En er zijn zoveel factoren die een rol spelen. Veel rommel in de koffer, banden wel op goede spanning, welke banden (michelin energy's kunnen een verschil maken buiten sportbanden met hogere rolweerstand), temperaturen, rem je op motor of duw je je koppeling in en laat je je rustig uitbollen, airco aan/uit, laat jeje auto warmdraaien terwijl je ruit ijsvrij maakt enz enz enz...
pl119
1st Gear member

Thamar.......:

Ik doe:
Wel cruisecontrol ( rijgenot )
Niet laten lopen bij ijsvrij maken
Rustig warm rijden
Snelweg rijden, 150 km per dag ( Meppel- Zeewolde )
Niet harder als 115 km per uur
Snel doorschakelen
Remmen op de motor en uitrollen in de vrij ( combi )
Geen airco, harde muziek, achterruitverwarming onnodig etc.
Heb gewone Michelins, 2.7 BAR, maandelijks controle
Niks in de kofferbak
.....................................................

Volgens mij redelijk het nieuwe rijden.............
sanco
5th Gear member

Als het probleem zo reproduceerbaar is , vlak voor het bereiken van de bedrijfstemperatuur, moet een garage daar toch iets mee kunnen? het lijkt me meer iets van een foute sensorwaarde oid, icm met een afregeling daarop door motormanagement. Ik kan me bijna niet voorstellen dat injectoren het eerst wel goed doen, en dan plotseling weer niet. een grondige uitlezing of meting tijdens het opwarmen zou iets aan het licht kunnen brengen lijk me. Sterkte er mee, dit zijn erg vervelende zaken.

Overigens, waarom zou je laten uitrollen in vrij?
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
NielsPHEV
7th Gear member

uitrollen is vrij is meestal juist ongunstig voor een laag brandstof vebruik. Je blijft dan stationair brandstof vragen terwijl bij uitrollen in een hoge versnelling de branstoftoevoer volledig wordt gestopt.......
gummie63
Starter

Allen, bedankt voor de vele tips. Inmiddels lijkt er goed nieuws te zijn, 450km na de reparatie/nieuwe verbruik problemen, waarvan een paar goede ritten op de snelweg, blijft het verbruik sinds vrijdag ineens zoals het hoort (5l/100km bij 100km/u ipv 9l/100km). Dit is al zo gedurende dit weekend en is de laatste 150 km gebleven. Het lijkt er dan toch op dat het regeneratie van het roetfilter was, die door de vele korte ritten wel heel veel tijd en kilometers (400) nodig had om zijn cyclus af te maken....Zelfs een rit van 80km snelweg (zonder file) was blijkbaar niet voldoende, pas een paar ritten daarna was alles in orde.

Ik duim dat het zo blijft, en ga er op letten wat vaker een langer rit te maken. Toch wel een vreemd idee om door een milieuvriendelijk roetfilter af en toe extra (lange) ritten te moeten gaan maken. Lijkt de wereld op zijn kop, maargoed dat ding zat er onder toen ik de auto kocht.

Bedankt voor alle tips, dat heeft me er toch van weerhouden de injectoren te laten vervangen. Mocht er nog wat interessants gebeuren, dan laat ik het zeker weten.

Groet, Chris
Fransosowitz
3rd Gear member

Fijn dat het probleem nu opgelost lijkt!

Persoonlijk vind ik de regeneratie van het roetfilter ook vaak bijzonder vervelend. Heb het al vaker gemeld, maar de auto rijd dan schokkerig en reageert niet prettig op het gaspedaal. Ik rij veel (ca 65000km/jaar, voornamelijk snelweg) en heb er dus iedere week (meerdere keren) mee te maken. Fijn is dan anders.

Het is helemaal erg om b.v. 60-65km/h in de 3-de versnelling te rijden (ca2700RPM). Normaal gesproken doe ik dat natuurlijk in z'n 4. Maar laatst heb ik eens uitgeprobeerd of het regenereren in de 3-de versnelling bij 60km/h sneller voorbij is dan dat ik 60 in de 4 rij. Dat leek wel zo te zijn, maar 60km/h in de 3 rijden is op zo'n moment een drama: de auto schokt dan dat het een lieve lust is: zowel snelheismeter als toerenteller zie je bewegen terwijl de CC aan stond... Zonder CC rijden gaat iets beter, maar levert ook diezelfde schokken op.

Na een lange tijd file rij ik vaak bewust een tijdje in een lagere versnelling (b.v. 100 in de 4 of 120 in de 5) om het regenereren te voorkomen/ te verminderen. Desondanks (als het al helpt) toch vaak 2x per week regenereren...
Volvo V50 2.0D Edition II Plus line (januari 2008)
Volvo V50 2.0D Momentum High Performance Audio (november 2004)
V50_2.0D
2nd Gear member

Is er eigenlijk een manier om het roetfilter te verwijderen en te zorgen dat de software niet over de *piep* gaat?

Een vervangende buis voor het filter maken is geen enkel probleem, echter die vloeistof en het softwarematige gedeelte gaat mij boven de pet.

Bij de eerstvolgende beurt (180.000km) moet ie bij mij vervangen worden. Persoonlijk zie het nut niet van een roetfilter dat voor een hoger brandstofverbruik (rijdt dagelijks 2x30km en twee keer per week veel langere ritten) en een slechte loop van de motor.

Zeker met het oog op toekomstige tuning ben ik dat onding liever kwijt.
kmser
4th Gear member

Het enige waaraan ik kan merken dat mijn roetfilter actief is is dat mijn huidig verbruik ongeveer met 2 l stijgt volgens de BC. Maar ik rij wel bijna altijd op de snelweg met CC aan. Dat bespaart me boetes.

Wat mij een tijd geleden echter is opgevallen is dat mijn auto hier bij een gewone rijstijl weinig minder verbruikt dan wanneer ik volgeladen met 4 personen aan boord aan 160 door duitsland rij voor uren aan een stuk. Dat is ook met CC aan. Dan kan ik bijna 4 uur rijden tot de tank leeg is.
V50 2.0D kinetic MY05 - Flint grey metallic - 16"; ??
V50 2.0D momentum MY09 - Chameleon blue pearl - HP audio - winter line - 17"; spartacus
BMW F800ST MY09
besteld thuis: XC60 D3 AWD - Summum - Xenium pakket - Saville Grey - 18"; Merac
Delta
4th Gear member

kmser schreef:Het enige waaraan ik kan merken dat mijn roetfilter actief is is dat mijn huidig verbruik ongeveer met 2 l stijgt volgens de BC. Maar ik rij wel bijna altijd op de snelweg met CC aan. Dat bespaart me boetes.

Wat mij een tijd geleden echter is opgevallen is dat mijn auto hier bij een gewone rijstijl weinig minder verbruikt dan wanneer ik volgeladen met 4 personen aan boord aan 160 door duitsland rij voor uren aan een stuk. Dat is ook met CC aan. Dan kan ik bijna 4 uur rijden tot de tank leeg is.
4 maal 160 is 640km dat moet inderdaad wel kunnen op 40/42 liter.....
MauritsvdT
5th Gear member
Contacteer:

Nu een complete tank verreden in de polder en geen enkele km op de snelweg is het verbruik een 1:16,9.
Heb ik met de cc gereden en ook erg me best gedaan.
ICEFOX
2nd Gear member

Best netjes toch?
Mijn gemiddelde verbruik over 9575 km is precies 1 op 16,50 liter. Elke dag 170 km, waarvan 60 km provinciale weg, 10 km stad en de rest snelweg.
V60 D3 GT Momentum 2011
XC90 2.5T MT Momentum 2005
MauritsvdT
5th Gear member
Contacteer:

Deze tankbeurt was inderdaad erg netjes, mijn gemiddelde verbruik na bijna 12.000 km is nu 1:14,6.
Zit wel 2000 km vakantie Oostenrijk bij.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”