Auto is over driehoekige varkensrug gereden!

Gebruikersavatar
Niels S80
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 25.07.2010 - 00:25

@Ramon&Ramon; Bedankt voor de tip, ik zal het eens gaan proberen.

Ik ben nu op vakantie en heb al aardig wat kilometers afgelegd, met zowel de caravan als zonder de caravan. Wat me nu opvalt is het volgende;

Bij nog niet geheel warme motor springt de cruise control regelmatig uit en bij afremmen, net voor stilstaan, hikt de motor een keer met de toeren. Heel irritant! Ik vrees voor de ETM...... Ik heb echter geen foutmeldingen??

Na de vakantie de ETM eens reinigen en zien of het helpt. Het zal wel een tijdelijke oplossing zijn zoals ik her en der gelezen heb......

P.S. Kan iemand mij aan een pakkingnummer helpen voor de ETM zodat ik deze alvast kan bestellen vanuit het vakantie adres? (2.4T uit 2000).
Gast

Pakkingen voor ETM hebben ze op voorraad liggen, tenminste bij de dealer in Assen wel.
Gebruikersavatar
Niels S80
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 25.07.2010 - 00:25

Gisteren met de caravan weer naar huis gekomen. Bij het verlaten van de parkeerplaats langs de snelweg even flink gas gegeven en de melding "emissie service vereist" verscheen samen met het motorstoringslampje dat ging branden :(

De melding en het lampje is niet meer uitgegaan, cruise control kon ik echter nog wel gebruiken en dit vond ik vreemd?
Gebruikersavatar
Niels S80
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 25.07.2010 - 00:25

Vandaag het gasklephuis gedemonteerd en gereinigd. Ik vond hem helemaal niet zo smerig eigenlijk :?

Alles weer gemonteerd en bij het starten klonk hij al meteen anders. Ook bij rijden en afremmen geen problemen meer, het is verholpen :P

De vraag is alleen hoe lang.......

Ik ben echter toch blij :roll:

Ik heb nog wat foto's genomen van de demontage en reiniging, volgens mij was het voor een 2.4T nog nergens beschreven? Werkje van niks, maar het neemt toch wel wat tijd in beslag.
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

edraket schreef: Hoe is het confort met die bovenste motorsteun. Bijna iedereen die ik ken en zo'n ding heeft geprobeerd heeft hem er weer uit gehaald vanwege de enorme trillingen die doorkomen in het interieur.
Ik had 'm ook gemonteerd en heb 'm nog geen uur laten zitten. Vreselijk onconfortabel. De wagen trilde als de ziekte. Dat was niet fijn.

Ligt nu stof te happen in de kast :?
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Gebruikersavatar
Niels S80
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 25.07.2010 - 00:25

@elianmars; Bij mij zit hij nog, morgen even proberen om de onderste PU-steun ook weer te monteren (à la ramon&ramon) nu hij weer beter loopt.

Hierbij wat foto's van de reiniging van het gasklephuis;
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Niels S80
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 25.07.2010 - 00:25

Hierbij een korte uitleg;

Verwijder de drie pijpen uit het motorcompartiment. Benodigd; Dop 7 en Torx T20. Vergeet niet iets in de pijpen, intercooler en turbo te doen om vervuiling of kans op vervuiling te voorkomen. Om de buis van het gasklephuis naar de intercooler te kunnen demonteren moeten de stekkers op de buis worden verwijderd, de inlaatbuis naar het luchtfilter, de vacuumslangen aan de buis en het inlaatspruitstuk en de stekkers bij het luchtfilter.

Nu is er voldoende ruimte om het gasklephuis te verwijderen. Ik heb de bouten (met dop 10) van onderaf losgedraaid met een láááng verlengstuk, wel zééér eenvoudig :D

Vervolgens de stekker van het gasklephuis gedemonteerd en de kabel wat doorgevoerd om wat ruimte te creëren zodat het gasklephuis op het inlaatspruitstuk kan worden gelegd. Vervolgens de boel gereinigd en alles weer terug geplaatst. Ik heb de accu niet los gehad, ik heb iets over de startmotor kabel heen gelegd voor de zekerheid. Bij twijfel, accupool loshalen!

Dit is mijn beschrijving waarvan ik dacht dat het de eenvoudigste manier zou zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Wat ik mij afvraag: Kun je zonder meer die gasklep met de hand open en dicht bewegen om beter schoon te kunnen maken?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Niels S80
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 25.07.2010 - 00:25

Ja, is verend. Zoals op de foto te zien is, is het zaakje niet eens zo smerig toch? Het is echter voldoende vervuild om problemen te geven, dat is duidelijk!

In eerste instantie dacht ik dat de gasklepbleef hangen omdat deze niet dicht stond en er wel makeringen te zien waren dat hij wel dicht gaat/ging. Dit is echter ook verend.
Gast

Oceanracer schreef:Wat ik mij afvraag: Kun je zonder meer die gasklep met de hand open en dicht bewegen om beter schoon te kunnen maken?
Goeie vraag.
Hier zijn de meningen nogal over verdeeld.
Oneindig de gasklep open en dicht doen zouden de filmbanen toch niet zo leuk vinden.
En de gasklep helemaal open drukken tot ie niet verder kan zou zeker niet goed zijn.
Maar als je de ETM wil schoon maken moet je toch wat, mijn advies is dan dan ook: heel voorzichtig zijn.

Wie het wel zeker weet, mag het zeggen.
Gebruikersavatar
Niels S80
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 25.07.2010 - 00:25

Maar als je de ETM wil schoon maken moet je toch wat, mijn advies is dan dan ook: heel voorzichtig zijn.
Mee eens!
Wie het wel zeker weet, mag het zeggen.
Wat zal ik zeggen, hij rijdt nog........ :roll:
Gebruikersavatar
Niels S80
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 25.07.2010 - 00:25

Gisteren de onderste PU motor/bak steun nog maar eens gemonteerd. Bij montage het blok gelicht zoals voorgesteld door Ramon&Ramon (hele auto ging mee omhoog). Het trillen is weer terug, drama!!

Originele rubber weer gemonteerd en weer het blok gelicht. Bij de bovenste PU motorsteun heb ik twee ringen geplaatst tussen de beugel en de motorsteun. De steun klemde strak tegen het rubber waardoor ik het idee had dat hierdoor ook nog wel eens teveel trilling kon worden doorgegeven. Het trillen is nu bijna weg. Ik heb nu het idee dat het bijna zo is als origineel.

Nu is het mooi geweest met de motorsteunen :D Conclusie; ik vraag me af of het wel een upgrade is ten opzichte van origineel :?
GJdeBoer
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 06.06.2008 - 09:17
Locatie: Drachten
Contacteer:

Goeie overstap. Ik heb zelf ook recent de overstap gemaakt van een V40 1.8 benzine naar een S80 D5. Je kan in die S80 zowat meer spullen kwijt dan in de V40.
marcodh
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 29.08.2010 - 23:51
Locatie: den haag

met welk middel heb je het gasklephuis gereinigd?
Gast

Remreiniger (van de Action) werkt goed.
Gebruikersavatar
Niels S80
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 25.07.2010 - 00:25

GJdeBoer schreef:Goeie overstap. Ik heb zelf ook recent de overstap gemaakt van een V40 1.8 benzine naar een S80 D5. Je kan in die S80 zowat meer spullen kwijt dan in de V40.
Naar mijn idee kun je het "zowat" wel weg halen. Ik heb er alleen maar plezier van met die kleintjes achterin en een kinderwagen met bak in de bagageruimte. Kinderwagen kan nu zonder ook maar iets te demonteren in de bak en de kinderwagenbak kan er zo naast. In de V40 moest ik een wiel demonteren en de bak er boven op zetten. Tevens zou in geval van de maxi-cosi deze dwars achter de bestuurder moeten staan omdat deze anders niet zou passen (wanneer ik zou rijden). Niets dan lof!
AlexV70 schreef:Remreiniger (van de Action) werkt goed.
Juist! :P
Gebruikersavatar
Niels S80
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 25.07.2010 - 00:25

Gisteren is mijn vrouw (met het rechter voorwiel) over zo'n driehoekige "varkensrug"? gereden.

Het vreemde is dat alleen het stuur scheef staat en dat er voor de rest niets aan de hand lijkt te zijn. Gisteren eens alles geinspecteerd, maar eigenlijk niets kunnen vinden. Bij het rijden trekt de auto eigenlijk totaal niet, ik verwacht daarom niet dat de draagarm krom is. Ik heb voor de zekerheid maar nieuwe spoorstangen en die axiaalkoppelingen besteld, want die zullen wel een opfl*kker hebben gehad.

Iemand misschien ervaring?
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Nee, gelukkig niet. En de conclusie van de spoorstang en axiaal kon wel eens de juiste zijn. Geen deuken in de kokerbalk of elders?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Niels S80 schreef:Gisteren in mijn vrouw (met het rechter voorwiel) over zo'n driehoekige "varkensrug"? gereden.
:?
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
ruuds70
5th Gear member
Berichten: 1600
Lid geworden op: 10.09.2005 - 12:07

Ik noem het een toblerone, niet dat het daardoor minder is, het zijn en blijven krengen. Mijn S70 heb ik er eens voor een paar duizend euro mee beschadigd. En ik ree er niet over maarlangs!
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Plaats reactie

Terug naar “S80”