bi-fuel

Deze rubriek is exclusief voor de bi-fuel rijders met een originele Volvo af-fabriek bi-fuel. Alle andere LPG-rijders kunnen terecht in de rubriek van hun model.
Gebruikersavatar
fy76fb
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 01.07.2011 - 12:44
Locatie: Kista
Contacteer:

Volgens de Bi-Fuelbijlage van het instructieboekje is de inhoud van de benzinetank circa 29 liter en de LPG-tank circa 50 liter.

LPG is in het veiligheids-, besturings- en diagnosesysteem van de Bi-Fuel geïntegreerd. Dat zie ik als een voordeel. (Dat het diagnosesysteem niet altijd een foutcode in het LPG-systeem aangeeft is een andere zaak.)

Een nadeel kan zijn dat je niet alle accessoires kunt monteren zoals bijvoorbeeld velgen die kleiner zijn dan 16 inch, een laag sportchassis en een tripcomputer.
80-244GL, 02-S60 Bi-Fuel LPG
http://motorgaslpg.wordpress.com/
Gast

Is toch echt 70 liter, door de 20% vulbeveiling zal dat 56 liter zijn. En ook daar is wat aan te doen. :wink:
Gebruikersavatar
fy76fb
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 01.07.2011 - 12:44
Locatie: Kista
Contacteer:

Ja, Volvo Personvagnar zal daar wel geen reclame voor willen maken ;-)

Volgens het Zweedse kentekenbewijs heeft de LPG-tank een inhoud van 69 liter: "TANKRYMD MOTORGAS:69DM3".
80-244GL, 02-S60 Bi-Fuel LPG
http://motorgaslpg.wordpress.com/
Gebruikersavatar
capslock
2nd Gear member
Berichten: 233
Lid geworden op: 02.09.2008 - 20:37
Locatie: Utrecht

Nog een voordeel van bifuel:

De verzekering ziet de gasinstallatie niet als accessoire die bijverzekerd moet worden, zoals bij achteraf inbouw. De bi-fuel is zo door RDW type goedgekeurd en kan dus later ook nooit terug gebouwd worden naar benzine. Het kostte in der tijd echter behoorlijk veel overredingskracht om het vrouwtje van de verzekering te overtuigen. Uiteindelijk is het wel gelukt.

Nogmaals de verdere voor- en nadelen:
capslock schreef: voordelen vialle:
- haartje meer vermogen
- iets zuiniger
- minder onderhoud

voordelen bi-fuel
- standaard niveau regeling op de achter wielen, auto altijd mooi in balans
- geen losse gasmeter
- grotere gas tank, daarintegen kleinere benzine tank
- evengoed extra opberg ruimte in kofferbak
- gastank aansluiting mooi achter de benzine tankklep weggewerkt.
V70 bi-fuel 2.4, 140pk 2003, 440.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

mooi weer een tientje gevonden
Volvo for life
Gast

fy76fb schreef:Volgens het Zweedse kentekenbewijs heeft de LPG-tank een inhoud van 69 liter: "TANKRYMD MOTORGAS:69DM3".
Helemaal juist. :P Dus effectief 55,2 liter..... :wink:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvofen
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 14.08.2013 - 21:22

Beste Mensen ,

Ik ben nieuw op dit forum ik ben sinds kort in het bezet van een Volvo S60 Bifuel 2002. Ik heb binnen een maand de volgende problemen meegemaakt.
Tijdens het rijden auto schakelt automatisch van gas naar benzine. Opnieuw starten alles werkt weer. ( 3 keer gebuurt).

geconstateerd dat tijdens het automatisch schakelen van benzine naar gas een klein schokje plaats vindt (niet altijd).

Auto is spontaan tijdens het rijden of tijdens het schakelen van benzine naar gas af slaat.

In de ochtend schakelt stug na even rijden schakelt soepel. olie is pas vervangen (handgeschakeld)

Gaarne jullie advies en ervaringen.

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
fy76fb
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 01.07.2011 - 12:44
Locatie: Kista
Contacteer:

Het kan natuurlijk een vervuild filter zijn, maar dan is het eerder of de motor geen kracht heeft en dan kan ie ook overschakelen naar benzine.

Ik heb een keer een soortgelijk probleem gehad. De solenoide van de nokkenas werkte niet meer naar behoren (36002685 en pakking 30731212). Mijn S60 kon toen op benzine draaien, maar niet op LPG. Na de vervanging was het probleem over.
80-244GL, 02-S60 Bi-Fuel LPG
http://motorgaslpg.wordpress.com/
Gast

Lees hier eens: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=9051 en

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=9050

Het kunnen verschillende dingen zijn, van de filters tot het gasverdeelhuis en van de ETM (gasklephuis) tot de klepspeling.
Dus iets meer info over km-stand en onderhoud is wel handig.

Gezien jouw klachtomschrijving gok ik nog het meest op de ETM en daar is genoeg over te vinden op dit forum.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Als het mengsel te arm wordt,dan schakelt hij automaties terug op benzine,meestal is de oorzaak,te strakke kleppen of lpg druk door filter verstopping of te weinig opbrengst van de LPG pomp.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2811
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Zit er een pomp in dan?, dacht dat dat alleen bij LPi van vialle was.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Klopt,een orginele bifeull heeft geen pomp,je hebt gelijk..
Wel filtertje achter bij de tank..
Gast

Dat is de verkeerde tekening, ik ga er tenminste vanuit dat hij geen CNG installatie heeft.
Bifuel LPG heeft geen filter bij de tank, alleen bij de afsluiter en 1 in de leiding naar het gasverdeelblok.
Volvofen
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 14.08.2013 - 21:22

Heren,

Bedankt voor jullie reactie.

Dat word wel wat.
Alex mooie uitgebreide beschrijving en foto’s. de filters vervangen durf ik wel aan maar het gas verdeelhuis hmmmmmm dat is zo te zien een hele klus.
Weten jullie of men naar de Volvo moet na het reinigen van de ETM? En is het niet zo dat als de ETM vies is of defect is dat het op benzine ook niet lekker loopt?
Mijn auto heeft 214dKM gereden. verder op benzine rijd de auto goed.
ook ik heb geen foutmelding.

Alvast bedankt.
Volvofen
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 14.08.2013 - 21:22

Heren,

Met wat kan ik eerst beginnen filters?
Ik heb altijd het idee gekregen dat gas schoon is en dat de filters niet snel vervuilen.
Beste Alex:
Hoe kan ik zorgen dat ik geen gas in de leidingen heb als ik de filters vervang? Ik ben erg voorzichtig met het woord GAS.
En de ETM zijn er nog tips voor het reinigen van de ETM?

Alvast bedankt.
Volvofen
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 14.08.2013 - 21:22

Heren,

Daar ben ik weer... nog Paar dingetjes

Wat mij opviel is dat ik geen verbruik van de brandstof kan zien via BC.

En weten jullie of er een oplossing te vinden is over de verkleuring/krasjes op de middenconsole?

Thanx,
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

AlexV70 schreef:Dat is de verkeerde tekening, ik ga er tenminste vanuit dat hij geen CNG installatie heeft.
Bifuel LPG heeft geen filter bij de tank, alleen bij de afsluiter en 1 in de leiding naar het gasverdeelblok.
Die tekening was wel goed,maar is niet compleet zie ik,er hadden twee soorten installaties op moeten staan,maar is iets mis gegaan helaas.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Ik heb nog een complete installatie liggen,misschien kun je er wat van gebruiken mocht dat nodig zijn..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gast

Gezien je antwoorden lijkt het mij niet verstandig om zelf te gaan sleutelen aan LPG installatie.
Neem eens contact op met Kees Verhulst van www.verdampere.nl
Hij heeft al meerder Volvo bifuel rijders geholpen, hij heeft namelijk veel kennis van Necam installaties.

Geen storingmelding heb je veelal niet bij ETM storingen.
Bifuel heeft geen verbruiksmeter in de BC.
Volvofen
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 14.08.2013 - 21:22

Heren,

Veel dank voor jullie advies/ reactie.
Plaats reactie

Terug naar “Bifuel”