Mijn voorbeeldje was even een globaal idee van welke keuzes ik heb om op termijn (>6 maanden) als het tijd is voor een andere auto om diverse redenen, wat te besparen op autokosten zonder in te leveren op de relatieve luxe van de Volvo. Enerzijds is dat een andere, goedkopere, ruimtelijke Volvo (die er praktisch niet is muv een 850 G3, zo blijkt uit dit topic), en een mogelijke oplossing daarvoor is inderdaad een splinternieuwe auto met 613.500km minder onder m'n kont ja. Of die Panda/C1/Twingo/Up! nou 75pk 1.0 heeft, maakt me dan niet heel veel uit, hij is zowat net zo snel op de 100 als de 850 en ik hoef me geen zorgen te maken over beurtjes, onderhoud, winterbanden, all risk verzekering en of ik aan het eind van de maand nog wel door de APK kom. Dat is me wat beenruimte en bagageruimte wel waard. Daarnaast hebben die kleintjes zowat alle opties die mijn 850 heeft ook wel. ABS, Airbag, airco en radio. Qua kosten is 'Lease' alles bij elkaar, eventuele extra kilometers, aanvullende verzekeringen, winterbanden, verlaagd eigen risico e.d. Looptijd 2 jaar, 30K per jaar.
Dat inleveren is het me echter bij een <2000 klein auto'tje niet waard, vandaar dat ik die buiten beschouwing laat.
Maar even realistisch gezien (2 jaar vastleggen aan een leasecontract is wel een stap waar over nagedacht moet worden), qua oplossingen, dat blijken er niet zo veel te zijn. Vandaar dat ik er ook expliciet bij zet (mbt de 850); "Heb ik het er voor over? Denk het wel".
Qua onderhoud voor de 850 houd ik me aan de gulden regel 'If it aint broken, don't fix it.' En ja, als er een reparatie van €1200 ligt, dan gaat 'ie de deur uit. En dan zal ik nog 'ns nadenken wat de opvolger word. 80% kans dat het dan een 855 G3 wordt hoor! Maar dat komt dan wel