Overwegingen aanschaf/import 700 serie

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Mr.H.
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 07.01.2012 - 11:25

DawnBlueED schreef:
Mr.H. schreef: Hee thanx! Ben echt een autofreak dus vandaar denk ik die auto's :P
Die Saab en BMW heb ik verkocht. Die Lancia is helaas totall loss(in economische zin) en wordt gestript en gesloopt :(
Maar die Volvo is wel by far het fijnst van de 4.
Alle vier op hun eigen manier heerlijke auto's om in te rijden :)
Klopt ze hebben allevier hun eigen eigenschappen die het tot fijne auto's maken. Maar de auto die ik dus persoonlijk het fijnst vind is de Volvo :P
1994 Saab 900 2.3
1997 BMW 520i
2000 Lancia Lybra 2.0
1991 Volvo 960 3.0
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

Ik vind dit om te gieren. Men koopt een volvo 850 voor een paar knikkers ding loopt 1 op7 waar ik op uitmaak dat het minimaal een R moet zijn of je rechtervoet is te zwaar. Daarnaast heb je een zaterdag baan en dan vindt ik het knap dat je een 850 kan rijden. Nu wil je wat anders omdat je toch inziet dat het niet is op te brengen, je begint goed door een paar kleine auto's op te noemen en dan gaat het in de richting van een belastingvrije 7 serie.

Ik zou maar is MP gaan kijken wat die dingen kosten en dan schrik je je rot en dan moet je hem nog onderhouden wat nl bij een oldtimer intensiever is dan bij een huidige auto, dus kost het je meer tijd en geld. Goedkoop is duurkoop ook met auto's

Ik zou maar eerst een kosten analyse maken wat je maandelijks kwijt bent.

Zelf stap ik over van een belastingvrije 245 naar een V70. Eerst wilde ik een 2003 of 4 model op G3 maar die zijn te zwaar en hebben wel is last van electrische storingen daarnaast is het vervangen van de distributie erg duur, dus ik kies voor een V70 van 1998 of 1999. Relatief goedkoop en kunnen qua km-ers meer hebben als de modellen 2003/4.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat ik dus de aanschaf kosten, wb op G3, verzekering en het onderhoud meeneem en dit ga inpassen in mijn maandeljikse uitgave. En als blijkt dat ik dit niet kan betalen dan komt er ook geen V70 classic en zal ik in mijn 245 moeten blijven rijden zo simpel is het.

Dus als jij dit al van te voren had gedaan dan had jij ipv een 850 nu een belastingvrije 7 serie gehad.

Auto rijden wel of niet belastingvrij kost geld, dit kun je reduceren als jezelf een hoop kan maken en een ruimte hebt om dit te kunnen doen. Ik heb ook geen medelijden met mensen die moeten pochen met hun veel te dure auto en dan op een gegeven moment zielig gaan lopen doen omdat ze het zo moeilijk hebben.
Mr.H.
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 07.01.2012 - 11:25

TS doet ook niet zielig. TS vraagt informatie.
1994 Saab 900 2.3
1997 BMW 520i
2000 Lancia Lybra 2.0
1991 Volvo 960 3.0
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

TS krijgt het advies zich niet te zeer blind te staren op die mrb vrijstelling en de lage literprijs van dieselolie, zo'n > 25 jaar oude 740 diesel is helemaal niet zo goedkoop om te kopen en te rijden
Volvo for life
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

Mr.H. schreef:TS doet ook niet zielig. TS vraagt informatie.
Daar bedoel ik TS ook niet mee, het is in het algemeen dat men denkt vooral met een oldtimer goedkoop uit te zijn. Mijn mening als je student bent rij dan klein maar fijn en als je genoeg verdiend dan kun je is kijken naar de auto die je graag wilt hebben.

Voorbeeld mijn buurman zijn huis verzakt dit betekent een nieuwe fundering kost tussen de 30 en de 40K en ik kan het weten want ik heb ook een nieuwe fundering onder mijn huis. Ik wist het toen ik dat huis kocht en mijn buurman ook. Affijn ze wonen er nu 5 jaar en de boel begint nu bij hem te scheuren en wat doet ie hij koopt een opel Zafira OPC van 16.000 euro. Dat is bijna de helft van de fundering. Zelf verdiend hij niet een top salaris en vrouwlief werkt wel en dan weer niet en ze hebben 2 kinderen en nu moet ie om de eindjes aan elkaar te knopen internationaal rijden. En maar zeuren en klagen dat alles zo duur is. Ze vrouw kwam laatst bij me en vroeg of ik even naar de uitlaat kon kijken want die rammelde, bleek de beugel aan de einddemper verrot te zijn. Was door mijn buurman gerepareerd met een ijzerdraadje omdat hij geen geld had voor een nieuwe einddemper. Kijk dan ben je zielig in mijn ogen en denk je dus niet goed na over de gevolgen.
Mr.H.
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 07.01.2012 - 11:25

admiral schreef:
Mr.H. schreef:TS doet ook niet zielig. TS vraagt informatie.
Daar bedoel ik TS ook niet mee, het is in het algemeen dat men denkt vooral met een oldtimer goedkoop uit te zijn. Mijn mening als je student bent rij dan klein maar fijn en als je genoeg verdiend dan kun je is kijken naar de auto die je graag wilt hebben.

Voorbeeld mijn buurman zijn huis verzakt dit betekent een nieuwe fundering kost tussen de 30 en de 40K en ik kan het weten want ik heb ook een nieuwe fundering onder mijn huis. Ik wist het toen ik dat huis kocht en mijn buurman ook. Affijn ze wonen er nu 5 jaar en de boel begint nu bij hem te scheuren en wat doet ie hij koopt een opel Zafira OPC van 16.000 euro. Dat is bijna de helft van de fundering. Zelf verdiend hij niet een top salaris en vrouwlief werkt wel en dan weer niet en ze hebben 2 kinderen en nu moet ie om de eindjes aan elkaar te knopen internationaal rijden. En maar zeuren en klagen dat alles zo duur is. Ze vrouw kwam laatst bij me en vroeg of ik even naar de uitlaat kon kijken want die rammelde, bleek de beugel aan de einddemper verrot te zijn. Was door mijn buurman gerepareerd met een ijzerdraadje omdat hij geen geld had voor een nieuwe einddemper. Kijk dan ben je zielig in mijn ogen en denk je dus niet goed na over de gevolgen.
Oh excuses dan had ik je verkeerd begrepen.
Verder ben ik het met de rest van je verhaal niet eens. Ik ga mensen niet veroordelen omdat ze andere prioriteiten stellen dan ik. Mensen mogen van mij rijden wat ze willen. Hoe ze dat financieren(of niet) is hun zaak. Als ze tegen me zouden beginnen te zeuren zou ik ze hoogstens wijzen op dat ze het hadden kunnen voorzien, maar ik ga ze er niet zielig of wat dan ook van vinden.
1994 Saab 900 2.3
1997 BMW 520i
2000 Lancia Lybra 2.0
1991 Volvo 960 3.0
Broabander
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
Locatie: Tilburg

Zozo, hoop reacties ineens :-P

Het is niet mijn bedoeling om zielig te doen omdat mijn 850 te duur is. Hij kost veel geld, zeker, ook omdat het géén G3 is, maar als ik een oud golfje diesel ga rijden ben ik misschien €50 per maand goedkoper uit dus dat heeft ook niet veel zin, en voor dat geld heb ik veel liever de ruimte van een 850. Dit heb ik allemaal van tevoren al meerdere malen berekend en herberekend, dus ik heb er wel degelijk over nagedacht. Dat toont zich bijvoorbeeld al doordat de 850 per maand €150 goedkoper is dan de 440. Ik wist van tevoren precies hoeveel hij ging kosten. Ik had alleen op het moment van aankoop een tijdsdruk waardoor ik binnen enkele dagen/weken een nieuwe auto moest hebben (omdat mijn 440 total loss was) en had niet genoeg op de plank liggen om een belastingvrije uit NL te overwegen en te weinig tijd om import te overwegen. Vandaar dat ik toen de bewuste keuze heb gemaakt om voor de 850 te gaan, en nog steeds blij mee. Maar over een tijdje heb ik waarschijnlijk wel de tijd en het geld om iets uit te zoeken.

Ik vind een estate uit de 700 serie een prachtige wagen, dus daarom beschouw ik hem wel als potentiele opvolger van de 850. Ik moet namelijk wel realistisch blijven, hij heeft inmiddels 613.500 gelopen, en met 30K per jaar zal die niet het eeuwige leven hebben. Op het moment dat daar enorm veel kosten aan komen, zal ik toch een opvolger moeten zoeken.

Ik heb een benzine-700 berekend (met verbruik 1:9 voor een non-turbo) maar kom daar op hetzelfde uit (ex. Onderhoud) als voor de 850. Vandaar mijn vraag of de (maandelijks goedkopere) diesel een optie was. Mijn vraag was dan ook puur informatief/orienterend van aard en niet klagend. Dit blijkt eigenlijk geen optie te zijn, dus zal ik deze dan ook laten vallen.

Toch bedankt voor al jullie input, ik blijf sowieso de komende tijd nog 850 rijden en als de tijd daar is, andere of extra auto (voor vriendin) zal ik nog eens kijken naar een 700, al dan niet op benzine.
wim
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 31.12.2004 - 00:34

Goedkoop kun je niet echt meer rijden in een 850 of 740.
Verbruik en onderhoud is duur.

2600 euro besteed aan onderhoud in 1.5 jaar aan de 740 turbo, dit jaar nieuwe turbo, uitlaat en wat kleine dingen en reken maar op 1500 euro.

Onze vorige 850 T-5R voor goed 5000 euro aan onderhoud in drie jaar.

Goedkoop rijden doe je in een fiat punto
1 op 15 verbruik 25 euro wegenbelasting, 20 euro verzekering.

Koop je met 70.000 km op de klok voor 4500 euro.

:P
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Zoveel voor een punto? Nooit van mijn leven....

Tijden studie lekker in een goedkoop autotje rijden voor rond de 500 euro. Goed kijken of ie niet rot is dat is dsn het belangrijkst. Lekker zelf onderhouden en sleutelen. Is goed te doen met een peug 205 ofzo.

Een volvo kost gewoon een hoop maandelijks. Ook belasting vrij.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
wim
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 31.12.2004 - 00:34

arjan_de_jong schreef:Zoveel voor een punto? Nooit van mijn leven....

Tijden studie lekker in een goedkoop autotje rijden voor rond de 500 euro. Goed kijken of ie niet rot is dat is dsn het belangrijkst. Lekker zelf onderhouden en sleutelen. Is goed te doen met een peug 205 ofzo.

Een volvo kost gewoon een hoop maandelijks. Ook belasting vrij.


Wil je een kleine redelijk veilige auto dan moet je vanaf model 2004 zoeken en die koop je helaas niet voor 500 euro.
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Je wil niet weten wat een 205 kan hebben... Ben er een keer over de kop mee gevlogen en ook nog een keer met 120 de vangrail in gedoken. Beide keren niks aan overgehouden. Na de vangrail zelfs nog geheel opgelapt...

En in mijn ogen zijn er zeer weinig veilige kleine auto's Een kleine auto koop ik ook niet omdat ie veilig is. Daar heb ik een volvo voor. Heb hier naast nog o.a een alto MKI Dat is nu ook niet werelds veilige auto maar mijn partner rijd er elke dag prima mee naar zijn werk. Een volvo is hier voor te duur daarom een Alto. Goedkoper kan je niet rijden in mijn ogen. 0.8 liter 3 cilinder belasting vrij en klasierverzekering. Rijd ruim 1 op 20 en onderdelen kosten geen drol. Enne ik kan met mijn bijna 1 meter 90 prima zitten en we hebben er zelfs een keer een wasmachine in opgehaald... (achterklepje kon zelfs nog dicht...)
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Broabander
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
Locatie: Tilburg

Toch nog even reageren, over mijn persoonlijke motivaties (let op: kan overkomen als decadent, 'als student moet je niet zoveel eisen stellen'-achtig, zo is het niet bedoeld):

Ik wil, zeker omdat ik er vaak met mijn vriendin en vrienden in zit, met 30K per jaar, niets kleins én ouds. Als ik nou 100km per week reed, zou ik het doen. Maar er moet gewoon een man of 4 in passen met wat bagage. Daarnaast ga ik met 1.95 niet elke week 8-10 uur en tot 1000km in een oud, rammelend herrieblikje zitten. Het moet wel veilig en comfortabel blijven; niet goedkoop tegen elke prijs. Dan ga ik wel fietsen. Als het iets kleins is, dan iets wat wel veilig en betrouwbaar is. Mét een airbag. Dus een ouwe 205 is voor mij geen optie, een Alto ook niet. Ik heb maar één auto, en die moet het gewoon elke dag doen, en ook met -15. Ik heb ook geen plaats om te sleutelen. Ouwe golf 2-3 diesel? Overpriced, en kost me alsnog €5000 per jaar. Dus mijn keuze is als volgt: ofwel iets nieuws en zuinigs, ofwel ouder en ruimer. Probleem is: iets nieuws kost vaak enkele duizendjes, en die heb ik niet. Ja, als ik de auto weg doe en dat geld een half jaar opspaar. Dus dan kom je al snel bij privé leasen uit.

Qua jaarlijkse kosten komt het hierop neer:


850 G2

- verz: 925
- WB: 1500
- gas: 3000 (1:7, 30.000)

Totaal: €5425 ex onderhoud

850 G3

- verz: 925
- WB: 1200
- gas:  3000 (1:7, 30.000)

Totaal: €5125 ex onderhoud

Leasen:

Fiat Panda:

- Lease: €3120
- Benzine: €2520

Totaal: €5640 incl alles, onderhoud, winterbanden

Volkswagen Up! 

- Lease: €3600
- Benzine: €2364

Totaal: €5964 incl alles, onderhoud, winterbanden

Kia Picanto:

Lease: €3480
Benzine: €2208

Totaal: €5688 incl

De eerder genoemde Peugeot 107 van MijnDomein:
 
Lease: €3628
Benzine: €2500

Totaal: €6128 incl



Met andere woorden, voor het geld waarvoor ik nu 850 rijd kán ik ook een hagelnieuw leasegebakje van €8-€9.000 rijden. Waarschijnlijk ben ik voor de 850 meer kwijt. Maar heb ik het ervoor over? Denk het wel. Veel goedkoper dan dat gaat het toch niet worden.
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ga je echt rijcomfort, ruimte en bovenal veiligheid van een VOLVO 850 afzetten tegenover een Picanto, of een Panda???????

grote genade.......neem dan een opgevoerde grasmaaier van de gemeente,
die is ook nog belastingvrij
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

maar daar mag je de snelweg niet mee op...
Volvo for life
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Ik mis hier en daar een post in je overzicht.

Zo staat er bij de Volvo 850 geen onderhoud/afschrijving begroot. Als je de auto onderhoud zal je weliswaar weinig hoeven af te schrijven, maar onderhoud je hem niet dat zal je zo af en toe toch een andere 'disposable' moeten gaan kopen. Goed onderhoud kost best wel veel $$$

Verder weet ik niet of je bij de leasecontracten alle variabele en eenmalige kosten hebt meegenomen en van welke contractduur je bent uitgegaan.

Uiteindelijk moet je natuurlijk zelf de beslissing nemen, wat de keuzes betreft geld hier toch wel dat elk voordeel zo zijn nadeel heeft .........

Hoe dan ook; veel rijplezier :)
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Een tante van me had zo,n nieuwe Panda,ze was er na drie weken helemaal ziek van,ze kwam uit een Volvo V40 van 2000,spijt als haar op der hoofd dat ze die ingeruild heeft voor zo,n perenkist!
Dan toch maar een grasmaaier. :)
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Broabander
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
Locatie: Tilburg

Mijn voorbeeldje was even een globaal idee van welke keuzes ik heb om op termijn (>6 maanden) als het tijd is voor een andere auto om diverse redenen, wat te besparen op autokosten zonder in te leveren op de relatieve luxe van de Volvo. Enerzijds is dat een andere, goedkopere, ruimtelijke Volvo (die er praktisch niet is muv een 850 G3, zo blijkt uit dit topic), en een mogelijke oplossing daarvoor is inderdaad een splinternieuwe auto met 613.500km minder onder m'n kont ja. Of die Panda/C1/Twingo/Up! nou 75pk 1.0 heeft, maakt me dan niet heel veel uit, hij is zowat net zo snel op de 100 als de 850 en ik hoef me geen zorgen te maken over beurtjes, onderhoud, winterbanden, all risk verzekering en of ik aan het eind van de maand nog wel door de APK kom. Dat is me wat beenruimte en bagageruimte wel waard. Daarnaast hebben die kleintjes zowat alle opties die mijn 850 heeft ook wel. ABS, Airbag, airco en radio. Qua kosten is 'Lease' alles bij elkaar, eventuele extra kilometers, aanvullende verzekeringen, winterbanden, verlaagd eigen risico e.d. Looptijd 2 jaar, 30K per jaar.

Dat inleveren is het me echter bij een <2000 klein auto'tje niet waard, vandaar dat ik die buiten beschouwing laat.

Maar even realistisch gezien (2 jaar vastleggen aan een leasecontract is wel een stap waar over nagedacht moet worden), qua oplossingen, dat blijken er niet zo veel te zijn. Vandaar dat ik er ook expliciet bij zet (mbt de 850); "Heb ik het er voor over? Denk het wel".


Qua onderhoud voor de 850 houd ik me aan de gulden regel 'If it aint broken, don't fix it.' En ja, als er een reparatie van €1200 ligt, dan gaat 'ie de deur uit. En dan zal ik nog 'ns nadenken wat de opvolger word. 80% kans dat het dan een 855 G3 wordt hoor! Maar dat komt dan wel ;-)
Gebruikersavatar
Laguna-S60
7th Gear member
Berichten: 5798
Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
Locatie: Zuid West Friesland
Contacteer:

Een camry niks?
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Broabander
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
Locatie: Tilburg

Laguna-S60 schreef:Een camry niks?

Nein danke :wink:




Nee liefste zou ik natuurlijk een dikke 850R op de oprit zetten maar af en toe moet er even met 't verstandje geoordeeld worden en niet met 't gevoel.
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

voor 1000 euro gaat prima importeren uit Zweden. Voor 600 euro kun je goeie stations vinden. Voor 150 euro rij je naar huis en voor 150 euro staat die op kenteken. Nou reken uit je winst. En diesel is ook betrouwbaar.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”