Phase I wegligging verbeteren

Geproduceerd bij NedCar in Born
Gebruikersavatar
rgb02871
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 03.04.2006 - 13:14
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

@v480-v40
Ik was er al een beetje bang voor dat de banden een grote oorzaak zijn.
Is ook een beetje een fout van mij, ik had Michelin moeten eisen. Vorige week deze V40 gekocht met nieuwe APK en daarbij bleek dat de banden bijna aan vervanging toe waren. De garagehouder heeft heel netjes alle 4 de banden vervangen, alleen een verkeerd merk gebruikt.

Maar dat 'klapperen' vind ik nog veel irritanter. Op 100km-wegen wordt ik 'gedwongen' om onder de 100 of boven de 120km/u te gaan rijden. Ik weet niet hoe ik dat klapperen beter kan omschrijven, 't is een beetje vergelijkbaar met het klapperen bij het rijden met open dak.
V40 1.8 Europa Sports LPG-G3 '02 (329 Pure Silve)

*** www.parkietenkweker.nl ***
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

SvenB schreef:Met wat voor onderdelen merk/type zou ik dit kunnen verbeteren. Heb al veel goeds gelezen over de monroe sensatracks. Wil eerst achter doen en over een aantal maand waarschijnlijk ook voor. Dan waarschijnlijk ook een cm of 2 a 3 verlagen aan de voorkant. Niet te veel, want het moet geen stuiterauto worden.
Sensatracks is absoluut een goede keuze (heb ik mij laten vertellen) Ik ben er echter niet aan toe. Ik ben met mijn huidige configuratie (Phase II met goed uitgelijnd onderstel) tevreden.

Maar PM Marinus, hoewel die nu weinig op het forum te zien is, eens. Misschien dat ie je van advies kan dienen. Hij heeft nogal geëxperimenteerd met zijn onderstel en is nu tevreden.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

@rgb02871
Helaas kan ik dat klapperen voor jou niet plaatsen. Ik heb er geen last van of van gehad. Ik kan me echter voorstellen dat je er niet blij van wordt.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Nigel
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 27.03.2006 - 17:28
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Ah oke, die stuurbekrachtiging is redelijk overgevoelig en gevoelloos. Anderzijds overkomt me dat bij wel meer nieuwere auto's, de C4 van m'n meis heeft helemaal megabekrachtiging. Na wat gewenning ontdek je toch nog iets van gevoel en blijkt het ding een geweldige wegligging te hebben (niet de bocht uit te krijgen), maar je moet onwijs wennen aan het weinige gevoel en de absentie van weerstand in de bochten...

Dat zweeferige herken ik niet echt, misschien is er inderdaad wat loos. Vergeleken met mijn S40 op 15" staal staat ie wel wat lager, maar echt emperisch bewezen heb ik dat niet ;)
Gebruikersavatar
Canard
3rd Gear member
Berichten: 428
Lid geworden op: 18.12.2005 - 23:10
Locatie: Tilburg

Nigel schreef:... maar echt emperisch bewezen heb ik dat niet ;)
Als je dan moeilijke woorden gaat gebruiken, schrijf ze dan wel goed:
empirisch dus ;)
V40 1.8 Europa | phase II | 01-2001 | Peacock Green metallic
Gebruikersavatar
Volmar
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 12.09.2004 - 21:45
Locatie: Beekbergen

Onderstellen V40 Fase I.

Leuk.....wat wil je weten....

Ten eerste zou ik graag willen weten welk onderstel van de 5
Sven-B onder zijn S40 heeft liggen.
Volvo levert een verlaagd sportonderstel.
Heb dat inmiddels onder mijn V40 liggen met aan de achterkant
progressieve veren. Ik vind het zeer goed rijden.
Al het andere is grote troep.

Had hiervoor een T4 onderstel en dat stuitert en klap aan alle kanten.
Met dit verlaagd sportonderstel (en cratervelgen) rijdt het super.
Ook op klinkers, keikopjes, drempels, etc, etc.
Geen sensatracks, want die zijn niet leverbaar voor sport.
Zit nu Monroe original onder.
It's only kinky the first time
SvenB
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 26.09.2005 - 16:35

Phoe, wat voor onderstel ik heb. Dat is een zeer goede vraag. Kan ik dat ergens aan zien. Ik heb een S40 2.0T met 16". Wat moet ik verstaan onder een onderstel? Zijn dit de veren/schokbrekers of is dit wat anders ?
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

SvenB
Ja zie hier maar eens http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... =onderstel

En inderdaad is het in hoofdzaak de veren en de schokbrekers.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Dat werkt niet voor een phase 1. Ik denk dat je naar de produktnummers van de dempers moet kijken om erachter te komen welk onderstel je hebt.
Bovenstaande S40 heeft overigens duidelijk of de chassisset (verlaging) of doorgezakte veren. Ik denk het laatste, want volgens mij geeft de chassisset maar 2 cm verlaging en is dit op de foto minstens 4 of 5cm.
Gebruikersavatar
Volmar
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 12.09.2004 - 21:45
Locatie: Beekbergen

De verlaging is volgens opgave 1,5 tot 3 cm, afhankelijk van
de uitvoering van de auto.

Je kunt bij de dealer opvragen wat je hebt.
Ze hebben je kenteken en/of chassisnummer nodig.

Als je al een sportonderstel hebt, zou ik zeker de schokbrekers eens
vervangen, dat geeft je al een wereld van verschil.
It's only kinky the first time
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Zo zag mijn S40 er uit na 4 (!) cm verlaging. Die van de topic starter is toch echt nog een stuk lager achter. Er moet haast wel iets mis zijn met de veren of dempers.
Afbeelding
Nigel
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 27.03.2006 - 17:28
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Volgens mij heb je gelijk ja!
Die van jou ziet er zo netjes uit trouwen, mooie evenwijdige lijnen tussen de banden en de wielkasten.
SvenB
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 26.09.2005 - 16:35

Nou, heb even gebeld met de dealer. Ik schijn het sportchassis te hebben. Volgens de dealer is dit niet hetzelfde als de verlagingskit. Omdat ik ook een gas installatie erin krijg adviseerde de dealer verzwaarde (progressieve) veren. Dit kon dan weer niet als je een verlagingskit zou hebben. Klopt dit allemaal een beetje ??

Wat zou de beste optie qua schokbrekers wezen als ik voor mijn S40 met sportonderstel progressieve veren zou nemen.

De prijs van de veren bij de dealer in groningen was 142.10incl. is toch wel een nette prijs ?
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Als je met incl inclusief montage bedoeld dan is het wel een nette prijs ja. Als je progressieve veren neemt hoef je volgens mij niet per se de dempers te vervangen (tenzij ze inderdaad versleten zijn). Het verhaal van de dealer klopt geloof ik wel.
SvenB
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 26.09.2005 - 16:35

Is zonder montage, gewoon de 2 achterveren.
Gebruikersavatar
Peer
2nd Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: 16.01.2006 - 12:47
Locatie: Midwoud

Ik rijd sinds januari in een phase 2 V40 diesel en merk wel een verschil in wegligging en weggedrag met de phase 1 V40 diesel die ik ervoor had. Het weggedrag is comfortabeler geworden zonder dat de wegligging minder is geworden, hij ligt nog net zo strak in de bochten. Ik heb wel eens een s40 benzine als leenauto van de dealer gehad en die 'voelde' wel heel anders aan. Zonder dat ik kan zeggen dat de wegligging veel slechter was (ik heb 'netjes' gereden met de geleende auto, zo hoort het toch ook?) viel mij wel op dat de auto meer in de bochten leek over te hellen en dat de vering 'zachter' aanvoelde. De V40 diesel voelt meer als een zware auto en leek ook wel steviger geveerd te zijn waardoor het gevoel van een strakkere wegligging ook groter was. In vergelijking met de 440 1.7 benzine die ik voor de v40's reed, is er een wereld van verschil. Ik weet nog hoe geweldig ik de wegligging van de V40 vond in vergelijking met de 440 tijdens het proefritje, ik was meteen verkocht en dat ben ik nog steeds. :love4:
Groeten,
Jan Willem
XC90 D5 185pk Ocean Race
V70 D5 130pk Geartronic Titanium Line
V40 1.9D 115pk
V40 TD 90pk
Volvo 440 1.7 benzine
Volvo 340 1.7 benzine
Gebruikersavatar
rgb02871
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 03.04.2006 - 13:14
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Vergeleken met de S40 van Menjo zakt mijn V40 idd iets door aan de achterzijde(met gastank en trekhaak):
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V40 1.8 Europa Sports LPG-G3 '02 (329 Pure Silve)

*** www.parkietenkweker.nl ***
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

@rgb02871, dat is een phase 2, die kun je qua onderstel en rijhoogte en dat soort dingen niet vergelijken met een phase 1 (mijn S40). Maar de LPG tank kan zeker wel bijdragen aan het doorzakken. Volgens mij heeft joost daar ook wat aan laten doen (even zoeken naar zijn topics op het forum).
Guestuser

Mijn V40 heeft rondom vervangingsdempers van Koni (dus de standaard serie en niet verlaagd.

Dat gaat gewoon retestrak door de bocht hoor op 15 inch. 160km/uur door een afrit laatst kon ik zelfs niet met mijn lancia delta!
Gebruikersavatar
Volmar
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 12.09.2004 - 21:45
Locatie: Beekbergen

SvenB schreef:Nou, heb even gebeld met de dealer. Ik schijn het sportchassis te hebben. Volgens de dealer is dit niet hetzelfde als de verlagingskit. Omdat ik ook een gas installatie erin krijg adviseerde de dealer verzwaarde (progressieve) veren. Dit kon dan weer niet als je een verlagingskit zou hebben. Klopt dit allemaal een beetje ??

Wat zou de beste optie qua schokbrekers wezen als ik voor mijn S40 met sportonderstel progressieve veren zou nemen.

De prijs van de veren bij de dealer in groningen was 142.10incl. is toch wel een nette prijs ?
Ik heb aan de voorzijde de verlaagde sportset en aan de achterkant
progressieve veren. Ze brullen bij de dealer allemaal dat het niet kan,
maar toch dusver gaat het bij mij perfect....... Ook bij drempels totaal
geen enkel probleem.
Maar met mijn verlaagd onderstel staat ie net als bij jou niet-verlaagd...
maar ik heb ook een 1.9TD. Waarschijnlijk is de 20T en T4 zwaarder aan
de voorkant.
Ik kan je absoluut progressief achter aanraden, zoals ik al vaker
op het forum heb geroepen, zeker met gas en/of trekhaak.

Nogmaals: met lege auto merk je geen verschil met progressieve veren,
alleen dat ie normaal staat als je een gastank hebt, dus niet met zo'n
slepende kont, zoals je nu hebt. Als je gaat laden achter, zakt ie veel
minder door en wordt stugger, wat de wegligging absoluut goed houdt.

In jouw geval, net als de dealer al zegt, zou ik zeker progressief
monteren.
It's only kinky the first time
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”