kent iemand deze amazon?

Dus niet Amazone, zoals veel gezegd wordt.
Gebruikersavatar
pieter007
5th Gear member
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23.12.2005 - 14:32
Locatie: Putte , bij mechelen
Contacteer:

v700r schreef:Misschien bedoeltie de baan aan de andere kant van de vangrail.

Wat ik bedoel is dat ze vroeger ook 150 reden met die Amazons (zo ook 544) en moesten ze ook wel eens stoppen. Ik vind het crap om te zeggen "in het hedendaagseverkeer voldoen ze niet meer". Ligt ook nog eens aan je eigen rijstijl. Ik reed ook nog zonder rembekrachtiger en dat ging gewoon goed.
met mijn amazon haal ik de 150 niet , 140 ... en met wat bergaf 145
een vriend van ons met zijn 544 haalt ook geen 150
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

In het grijze verleden was de remvertraging van een Amazon ruim voldoende, vergeleken met de andere auto's.

Tegenwoordig hebben alle auto's een betere remvertraging dan oude Amazons en dus moet je bij druk snelwegverkeer (waarbij ze het leuk vinden om telkens met zijn allen hard op de rem te trappen) daar heel veel rekening mee houden.
Bv. door veel veel tussenafstand te nemen of door gewoon tussen de vrachtwagens te rijden...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
VincentK
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 23.10.2006 - 22:21

v700r schreef:Misschien bedoeltie de baan aan de andere kant van de vangrail.

Wat ik bedoel is dat ze vroeger ook 150 reden met die Amazons (zo ook 544) en moesten ze ook wel eens stoppen. Ik vind het crap om te zeggen "in het hedendaagseverkeer voldoen ze niet meer". Ligt ook nog eens aan je eigen rijstijl. Ik reed ook nog zonder rembekrachtiger en dat ging gewoon goed.

Vroeger reden ze inderdaad vast ook ‘wel eens’ 150 met de Amazon. Feit is dat een beetje Amazon misschien niet altijd de 150 haalt, maar tenzij in erg slechte staat toch zeker toch wel altijd met gemak de 120 km/uur die nodig is om mee te komen met het dagelijkse verkeer.

Wat je hier echter over het hoofd ziet is dat het niet het gebrek aan snelheid is of aan remkracht om die snelheid ongedaan te maken, maar meer de intensiviteit van het verkeer. De kans dat je plotselinge maneuvres en noodstops moet uitvoeren is bij het dagelijkse verkeer van tegenwoordig gewoon veel groter dan in de jaren zeventig.

Daar komt bij dat de moderne auto’s tegenwoordig ook nog eens een stuk sneller stilstaan dan onze oldtimers. Neem dan ook nog eens de afstand tussen de auto’s die gewoon erg klein geworden is bij drukke snelwegen (we weten allemaal dat die 2-seconden-regel een utopia is, zeker op de linkerbaan).

Kortom, ook met trommelremmen, een enkel remsysteem en zonder rembekrachtiging kán je best dagelijks gaan rijden, maar als je de keus hebt is een iets modernere Amazon met gescheiden remsysteem, schijven en rembekrachtiging toch wel iets relaxter.

NB: Mijn Amazon haalt nog de 140 bij wind tegen en 155 zonder wind, gemeten met tom-tom, bij een Amazon moet je namelijk meestal nog wel zo’n 5 – 10% van je tellermeting halen om een beetje accuraat uit te komen ;)

(Amazon 1969, B18a (oud model), enkele carburateur)
Gebruikersavatar
v700r
5th Gear member
Berichten: 1127
Lid geworden op: 23.10.2006 - 09:48
Locatie: Alphen aan den Rijn

VincentK schreef:
Kortom, ook met trommelremmen, een enkel remsysteem en zonder rembekrachtiging kán je best dagelijks gaan rijden, maar als je de keus hebt is een iets modernere Amazon met gescheiden remsysteem, schijven en rembekrachtiging toch wel iets relaxter.
Zo is het beter geformuleerd, anders wordt iedereen maar bang van trommelremmen en zoals ik al zei "het ligt aan je rijstijl"
Ik heb in het verleden 5 Amazons gehad waarvan er 3 over de 150 liepen. Eén was een combi en de ander stond op gas, die haalden het niet. In die tijd, zo'n 20 jaar geleden, waren er al Amazons èn 544s die de 180 haalden, nee, niet met trommelremmetjes.
Groeten van Frans.
Plaats reactie

Terug naar “De Amazon”