gebonk en geratel

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
lemmer
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20

kuupertie schreef:Injektor zit weer op z'n plek. Helicoils (?) in gaten.
Beschermkap kan ik zonder.

We gaan het weer even proberen.

GJ
Zonder beschermkap?

Hebben ze er helicoils in gedraaid?, dat kan werken, maar is meer een lapmiddel.
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Een Helicoil is sterker dan een originele draad in aluminium, dus zeker geen lapmiddel.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
runnuh
3rd Gear member
Berichten: 263
Lid geworden op: 10.08.2008 - 23:59
Locatie: Alblasserdam

helicoils zijn zeker geen lapmiddel
met helicoils wordt je draad sterker dan in aluminium standaard het geval is, (afhankelijk van het soort aluminium) zit in de verspaning en je wilt niet weten waar vanaf nieuw allemaal helicoils ingezet worden.
we zetten ze hier zo vaak in aluminium en gietijzer vanwege de sterkere draad
groeten René

V70 T5 geartronic Summum Bj2005
V40 1.8i tragomaat tussendoorbak Bj1996
VW Lupo 1.4 16v kantelende zuiger editie Bj1999
S80 2.5T aut. Summum Bj2004
S80 2.4 170pk Bj2000
S40 phase I 2.0 16v 136pk Bj1996
VW golf III 1.8GL 75pk Bj1992
Gebruikersavatar
runnuh
3rd Gear member
Berichten: 263
Lid geworden op: 10.08.2008 - 23:59
Locatie: Alblasserdam

oh was al gezegd beetje dubbel
groeten René

V70 T5 geartronic Summum Bj2005
V40 1.8i tragomaat tussendoorbak Bj1996
VW Lupo 1.4 16v kantelende zuiger editie Bj1999
S80 2.5T aut. Summum Bj2004
S80 2.4 170pk Bj2000
S40 phase I 2.0 16v 136pk Bj1996
VW golf III 1.8GL 75pk Bj1992
Gast

runnuh schreef:oh was al gezegd beetje dubbel
Nee hoor, een bevestiging van wat al gezegd was. :P
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

De achterste beschermkap; waar de boveste inhaakt, heeft slechts nog twee bevestigingspunten. De middelste is weggebroken door de injektor.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Toch vraag ik me af waarom een injector er zo uit kan komen zetten. Er is immers geen zware kracht omhoog op een injector. Dus waarom zoiets kan gebeuren? Iemand enig idee?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Turbodruk :D 1 bar is best een druk hoor!
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
lemmer
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20

edraket schreef:Toch vraag ik me af waarom een injector er zo uit kan komen zetten. Er is immers geen zware kracht omhoog op een injector. Dus waarom zoiets kan gebeuren? Iemand enig idee?
wat dacht je van de compressiedruk van 38 bar aan de onderzijde die naar buiten wil. Bij elke ontstekingsklap doet ie weer een poging om de verstuiver eruit te duwen, hierdoor intstaat trekkracht op de tapeinden de door metaalmoeheid uiteindelijk sneuvelen.
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
Gast

edraket schreef:Toch vraag ik me af waarom een injector er zo uit kan komen zetten. Er is immers geen zware kracht omhoog op een injector. Dus waarom zoiets kan gebeuren? Iemand enig idee?
Beschadigd schroefdraad? Gemist tijdens montage?
Niet goed vast gezet?
Vanzelf? NEE
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

lemmer schreef:
edraket schreef:Toch vraag ik me af waarom een injector er zo uit kan komen zetten. Er is immers geen zware kracht omhoog op een injector. Dus waarom zoiets kan gebeuren? Iemand enig idee?
wat dacht je van de compressiedruk van 38 bar aan de onderzijde die naar buiten wil. Bij elke ontstekingsklap doet ie weer een poging om de verstuiver eruit te duwen, hierdoor intstaat trekkracht op de tapeinden de door metaalmoeheid uiteindelijk sneuvelen.
Ik begrijp dat de verbrandingsdruk op de injectoren staat. Als je het hebt over een druk van 38 bar en een doorsnede van de nozzel van 3 mm praat je over een kracht omhoog van 2,5 kg. Lijkt me bij lange na niet voldoende om 2x M6 te laten sneuvelen, zelfs niet als de boutjes al een keer gebruikt zijn. Moet toch iets fout gegaan zijn lijkt me. Zoals Alex al aangeeft gaat dit niet vanzelf. Dus mijn vraag blijft staan...
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
lemmer
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20

oppervlakte van de nozzle in de druk is veel groter. Indien er hogere drukken onstaan gaat de koppakking eruit. Constructie is gewoon niet zo sterk, ik heb het nog nooit bij een andere diesel gezien!!!
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Mijn auto was niet de eerste volvo met dit probleem.
Bij Vito's schijnt het ook te gebeuren.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

lemmer schreef:oppervlakte van de nozzle in de druk is veel groter. Indien er hogere drukken onstaan gaat de koppakking eruit. Constructie is gewoon niet zo sterk, ik heb het nog nooit bij een andere diesel gezien!!!
Het gat in de kop waar de nozzle doorheen gaat is niet groter dan een mm of 3. Voor de berekening van de kracht omhoog gaat het niet om de totale oppervlakte waar de druk op staat, maar om de oppervlakte loodrecht op de richting waarmee de injector eruit is gekomen, dus een mm of 3 in het rond.
ik heb het idee dat de constructie inderdaad niet zo sterk is.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Mijn koudloop is op dit moment trouwens EEN GROOT DRAMA.
Het lijkt wel of er maar twee cilinders meekomen.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
lemmer
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20

kuupertie schreef:Mijn koudloop is op dit moment trouwens EEN GROOT DRAMA.
Het lijkt wel of er maar twee cilinders meekomen.
krijg toch een beetje het idee dat hij op de een of andere manier niet op tijd inspuit. Jouw klacht in combinatie met de uitgeschoten verstuivers leggen daar het vermoeden. Als hij te vroeg inspuit, vooral op bedrijfstoerental, lopen de drukken enorm op. Wel vreemd, want dat zou toch weer een storing in de ECU moeten geven.
Koude start bij mijn xc met dezelde motor is op dit moment ook balle, ook net of niet al de poten gelijk meekomen. Geen storingen en de verstuivercorrectie ruim binnen de marges. Gebruik nu continu de standkachel om een beetje snel te starten.
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
lemmer
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20

edraket schreef:
lemmer schreef:oppervlakte van de nozzle in de druk is veel groter. Indien er hogere drukken onstaan gaat de koppakking eruit. Constructie is gewoon niet zo sterk, ik heb het nog nooit bij een andere diesel gezien!!!
Het gat in de kop waar de nozzle doorheen gaat is niet groter dan een mm of 3. Voor de berekening van de kracht omhoog gaat het niet om de totale oppervlakte waar de druk op staat, maar om de oppervlakte loodrecht op de richting waarmee de injector eruit is gekomen, dus een mm of 3 in het rond.
ik heb het idee dat de constructie inderdaad niet zo sterk is.
Het is niet zo, maar daar is nogal wat theorie voor nodig, ga ik nie aan beginnen.
Laten we het er op houden dat het zwak is.
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik ben gek op theorie, dus kom maar op... Maar het is heel simpel. Het gaat om de oppervlakte in de lengterichting van de injector wat blootgesteld wordt aan de druk. Dat is simpele natuurkunde, dus niks ingewikkelds hoor.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

lemmer schreef:
kuupertie schreef:Mijn koudloop is op dit moment trouwens EEN GROOT DRAMA.
Het lijkt wel of er maar twee cilinders meekomen.
krijg toch een beetje het idee dat hij op de een of andere manier niet op tijd inspuit. Jouw klacht in combinatie met de uitgeschoten verstuivers leggen daar het vermoeden. Als hij te vroeg inspuit, vooral op bedrijfstoerental, lopen de drukken enorm op. Wel vreemd, want dat zou toch weer een storing in de ECU moeten geven.
Koude start bij mijn xc met dezelde motor is op dit moment ook balen, ook net of niet al de poten gelijk meekomen. Geen storingen en de verstuivercorrectie ruim binnen de marges. Gebruik nu continu de standkachel om een beetje snel te starten.
Je zou dat haast denken, maar de auto loopt werkelijk heel erg netjes. Ik zou dat echt uitsluiten. Als er een timingsprobleem zou zijn reed de aut heel anders. Dat moet je ook merken als hij warm is.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Het vreemd is ook dat de motor goed oppakt en perfect rijdt, nadat mijn auto 2h aan de koelvloeistofverwarmer heeft gestaan. Na 2h is de koelvloeistof 70°C..maar niet door het gehele blok, daar de temperatuur na starten gelijk terugloopt. Ook verder ondervind ik momenteel geen merkbare voordelen van de verwarmer.

Ik zal morgen even de weerstand van de temperatuursensor meten voor en na het starten en zonder koelvloeistofverwarmer.

Kijken waar deze positieve invloed op zou kunnen hebben.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”