Pagina 3 van 3

Geplaatst: 14.02.2009 - 18:24
door Gast
@bert, ik reageer even op je vraag die stelde bij je reparatie van de DIM in het dashboard. Reageren gaat daar namelijk niet.
Nette handleiding, bravo. =D>
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=27631

Volgens mij kan je de melding van de airbag voorkomen, door voor aanvang de -pool van de accu los te halen.
Let op bij het weer monteren dat je wel de contactsleutel in stand II zet ivm mogelijke piekspanningen.

Geplaatst: 14.02.2009 - 20:07
door bert67
De melding was er al voordat ik aan de klus begon alex.
Op het moment dat het dashboard weer aansprong na een uitval had ik de melding al te pakken.
En ik heb geen lijm meer gevonden en heb me bedacht dat die ook helemaal niet nodig is. Lijm is alleen maar een soort lakzegel ivm garantie ed.

Geplaatst: 03.04.2010 - 12:43
door Atze
In 2007, de suggesties van MarkM (dit topic) geprobeerd, maar zonder succes. Verder gezocht en ook de volvo-forum threads (budulan, respect!) gevonden waar de losse contact problemen met de Motorola chip worden vermeld.

De lak verwijderen(!) (met aceton), heteluchtsoldeerbout langs de pinnen. Conclusie alle klachten zijn verholpen. Tot nu toe geen enkel probleem meer gezien. Kennelijk is het betrouwbaar genoeg (volledig desolderen en met flux opnieuw solderen is dus (gelukkig) niet nodig.

De problemen die ik hiermee heb verholpen:
1- boordcomputer display liet willekeurig gekriebel zien na bijv. 2 minuten.
2- richtingaanwijzerindicatie van de DIM (klikgeluid en lampjes (links/rechts) werkten niet)

Andere maatregelen hebben soms ook effect (L4925N vervangen, connectors schoonmaken), maar lossen het onderliggende probleem niet op (zorgt alleen voor een net iets hogere spanning bij de losse contacten).

Voor diegene die het willen laten doen zie http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=118465
E150,- lijkt me redelijk.

Atze

Geplaatst: 12.08.2010 - 15:27
door Rexis
Ik heb een V70 uit 2003 waarvan het complete instrumentenpaneel uitgevallen was (deed niets meer op het gordel lampje na.) Ik heb zojuist de instructies van Buludan (YOU ROCK!) gevolgd en hoplakee: alles doet het weer!

Bron: http://www.volvo-forums.com/t13321-dash ... oblems.htm

Stappen die ik genomen heb:

1. Plastic kap achter het stuur (met wat geweld) losgehaald.
2. 4 x T25 schroeven waarmee het instrumentenpaneel vast zit, losgeschroefd.
3. Instrumentenpaneel naar voren getrokken en de groene kabel daarachter losgemaakt.
4. Instrumentenpaneel in zijn geheel eruit gehaald en binnen op tafel gelegd.
5. Aan de achterzijde van het paneel (deze is wit) zitten ongeveer 10 kruiskopschroeven, welke ik allemaal heb verwijderd.
6. Daarna de witte achterkant losgetrokken, waarna de PCB (Printed Circuit Board) eruit gehaald kon worden.
7. Met wat aceton en wattenstaafjes de blauwe "sticky stuff" verwijdert van de Motorola chip. Hier ben ik ongeveer 30 minuten zoet mee geweest.
8. Met wat flux de vier connectiezijdes van de Motorola chip behandelt.
8. Met een Aoyue 968 op 375ºC de vier connectiezijdes van de Motorola chip één voor één verwarmd. Duurde ongeveer 5 minuten in totaal.
9. De chip laten afkoelen voor ongeveer 15 minuten.
10. PCB getest door de groene kabel weer aan te sluiten en het contact van de auto aan te zetten.
11. Getest of alles weer werkt -> in mijn geval was alles OK, anders had ik het procedé weer herhaald.
12. Instrumentenpaneel weer gemonteerd (inverse stappen 1 t/m 6.)
13. Getest of alles ook werkt tijdens het rijden.
14. Auto geparkeerd en een vreugde dansje rond de auto gemaakt.

Geplaatst: 12.08.2010 - 20:57
door Mrlten
Rexis schreef:Ik heb een V70 uit 2003 waarvan het complete instrumentenpaneel uitgevallen was (deed niets meer op het gordel lampje na.) Ik heb zojuist de instructies van Buludan (YOU ROCK!) gevolgd en hoplakee: alles doet het weer!
Relaxed dat je dat zelf allemaal kan doen. Het klokje (tijd) van mijn S60 gaat zo af en toe terugdraaien bij het op contact zetten van de auto. Dit probleem wordt, zoals ik het heb begrepen, door dezelfde chip veroorzaakt die jij opnieuw hebt gelijmd. Heb je misschien tijd en zin om dit ook bij mijn DIM uit te voeren?

Geplaatst: 13.08.2010 - 11:28
door edraket
Wat je dan doet is alle solderingen opnieuw laten vloeien?

Geplaatst: 13.08.2010 - 11:35
door leip11
dat is inderdaad het geval
het kan namelijk voorkomen dat de verbindingen niet helemaal goed gemaakt zijn en na verloop van de tijd lostrillen. door het opnieuw te verhitten maak je het tin weer vloeibaar waardoor het weer netjes vast komt te zitten.

heb dit trukje al geregeld uitgehaald in een aantal laptops. en op me werk (in de scheepvaart) wordt dit truukje regelmatig toegepast.

Geplaatst: 13.08.2010 - 20:16
door denkweb
Nog wat aanvullende foto's voor het loshalen van de cockpit heb ik hier: link!

Geplaatst: 13.08.2010 - 20:26
door PeerTronic
Nog een suggestie:
Verotronics in Eindhoven: http://www.verotronics.nl