Prijs in Duitsland

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Gebruikersavatar
piotrV70
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54

Cookiesmonster schreef:Hoi,

08. Duits kenteken erop. Vantevoren betaald 150 EURO
09. Naar Dusseldorf rijden
10. Handelaarsplaten op de auto
Wat heb je in Dusseldorf gedaan dat je daar de platen wisselt ? Een bank overvallen ? :)
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
prebel
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 12.04.2010 - 16:08

Nou vanmorgen naar de RDW en douane geweest,
meteen apk erbij gedaan, volgens de keurmeester zag het er alllemaal
goed uit!!

Douane vroeg nog om aankoopfactuur die ik niet bij had!!
Even op een velletje gezet waar en voor hoeveel ik hem had gekocht en toen was het zonder controle goed!

Ik moet zeggen dat ik vrijwel alle opties erop had gezet want de berekening op autotelex leverde iets van 180 euro verschil helemaal kaal tov alle opties dus heb ik toch wel het meeste erop gezet...

gr
Paul
Gebruikersavatar
Fransosowitz
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 09.07.2009 - 15:40
Locatie: Drenthe

Fijn dat het goed is gegaan bij de RDW en douane. Wanneer krijg je nu je NL-se kenteken?
Volvo V50 2.0D Edition II Plus line (januari 2008)
Volvo V50 2.0D Momentum High Performance Audio (november 2004)
prebel
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 12.04.2010 - 16:08

Ja dat is wel balen want het blijkt vanaf jan-2010 niet meer mogelijk meteen te pinnen.

Er komt nu een bericht (post/mail fax weet ik niet eerlijk gezegd)
en daarop staat het bedrag dat ik mag betalen waarna de rdw een seintje krijgt van de douane om de kentekenpapieren op te sturen...

Niet echt makkelijk maar ja zo werkt het nu eenmaal blijkbaar,
ik hoop voor koninginnedag mijn platen te kunnen halen maar eerlijk gezegd denk ik dat het eerder loop volgende week wordt helaas....

Ik wil er wel volgende week woensdag of donderdag mee op vakantie en dan moet er ook een trekhaak onder gezet zijn.....we zullen zien.

groeten
Paul
Gebruikersavatar
Fransosowitz
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 09.07.2009 - 15:40
Locatie: Drenthe

Oei, dat wordt dan krap ja. Zeker ook nog met 30 april en 5 mei er bij...

Sterkte met wachten! Goed moment om het instructieboekje te lezen om toch vast wat plezier te hebben met je aanwinst?
Volvo V50 2.0D Edition II Plus line (januari 2008)
Volvo V50 2.0D Momentum High Performance Audio (november 2004)
prebel
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 12.04.2010 - 16:08

Jaja beetje het leer poetsen en de kleine krasjes enzo wat bij te werken...
ben benieuwd wanneer het betaalbericht komt..?
Gebruikersavatar
piotrV70
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54

Heb je geen Duits exportplaten ? Dan kun je gewoon rijden hoor. (tot de 1e waarschuwing van de douane).
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
Gebruikersavatar
Fransosowitz
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 09.07.2009 - 15:40
Locatie: Drenthe

Volgens mij wordt het gedoogd dat je alleen op de dag van aankoop in NL mag rijden met die duitse exportkentekens. Tenminste, als je op weg bent naar huis. Daarna mag je dus niet meer rijden met die export kentekens in NL als Nederlander.

Ik zou de gok niet wagen. En ach die paar dagen wachten: wat is dat nou? Des te groter het plezier wat je straks hebt als alles geregeld is.
Volvo V50 2.0D Edition II Plus line (januari 2008)
Volvo V50 2.0D Momentum High Performance Audio (november 2004)
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Volgens de WVW '94 dient het voertuig te zijn voorzien van een kenteken met bijbehorend kentekenbewijs dat zijn geldigheid niet heeft verloren. Tevens dient het voertuig te zijn voorzien van een geldige, en in stand gehouden, wettelijke aansprakelijkheidsverzekering.

Het duitse exportkenteken heeft een beperkte geldigheid welke tevens is afgedrukt in het rode vlak aan -1- van de zijden van de kentekenplaat. Zo even uit mijn hoofd kennen die platen een geldigheid van maximaal drie maanden. Als aan de voorwaarden hiervoor omschreven is voldaan, dan mag er in nederland op de weg gereden worden.

Anders is het als er gebruik wordt gemaakt van het zogenaamde "Uberfuhrungskenzeichen". Dat is een plaat met witte ondergrond en rode cijfer-letter combinaties. Dat is niets meer en niets minder dan het duitse handelaarskenteken zoals wij hier de groene FH en HF borden kennen. Met een dergelijk kenteken mag in nederland niet gereden worden omdat die alleen maar gebruikt mogen worden op voertuigen waarvoor in DLD geen kenteken is afgegeven, deel uitmaken van de handelsvoorraad van een autobedrijf en slechts gebruikt mogen worden voor een rit ter beproeving of overbrenging. Bij dat kenteken zit een boekje waarin, met pen, de gegevens van het voertuig worden ingevuld. In Dld mag dat kenteken ook slechts beperkt op het betreffende voertuig worden gebruikt. Gebruik van een voertuig voorzien van een derglijk kenteken geeft in NL een PV ogv overtreding van de Wegenverkeerswetgeving en zal leiden tot inbeslagname / plaatsing aan een politiebureau totdat het voertuig voorzien is van een geldig kenteken (het bekende NL tijdelijke kenteken met -1- letter en een cijfercombinatie op witte plaat met zwarte letters).

Van gedogen is geen sprake, als er sprake is van het gebruik van het duitse uberfuhrungskennzeichen en ze laten je na controle rijden dan heb je gewoon mazzel.

Ergo: Bij aankoop van een auto in Dld; exportplaten erop, een beetje verkoper in Dld zal dat voor de klant regelen. Na aankomst in NL aanmelden voor invoer en RDW keuring. Tegenwoordig is dat binnen twee weken geregeld en heb je het NL kenteken.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
piotrV70
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54

Fransosowitz schreef:Volgens mij wordt het gedoogd dat je alleen op de dag van aankoop in NL mag rijden met die duitse exportkentekens. Tenminste, als je op weg bent naar huis. Daarna mag je dus niet meer rijden met die export kentekens in NL als Nederlander.

Ik zou de gok niet wagen. En ach die paar dagen wachten: wat is dat nou? Des te groter het plezier wat je straks hebt als alles geregeld is.
Kenteken is 15 dagen geldig, de enige "overtreding" die je begaat is: rijden zonder dat je BPM hebt betaald. De handhaving ligt bij de doaune en die moet je ook nog eens staande houden, waarschuwen en kan bij de volgende aanhouding pas bekeuren. Risico is nihil. Bovendien: de aangifte is al gedaan.
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
Gebruikersavatar
Fransosowitz
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 09.07.2009 - 15:40
Locatie: Drenthe

Volgens mij geldt ook nog dat je als Nederlander niet in een auto met buitenlands kenteken in Nederland mag rijden. Maar dat wordt wel gedoogd op de dag van aankoop. Zo heb ik mijn opmerking bedoeld.

Dit is tenminste wat ik begrepen heb van diverse web-sites.

Zie b.v. http://www.bpmberekenen.com/

Hier staat veel info over het importeren uit b.v. DLD. En er is een bpm calculator beschikbaar waar je een (gratis) indicatie krijgt van het BPM bedrag wat je moet afdragen bij import.
Volvo V50 2.0D Edition II Plus line (januari 2008)
Volvo V50 2.0D Momentum High Performance Audio (november 2004)
prebel
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 12.04.2010 - 16:08

Ik had een 5-dagenkenteken met een geel vlak (volgens mij ook niet helemaal het juiste hoewel ik geen beperking vwb land zie in de voorwaarden...) en dat is eergisteren verlopen...
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

prebel schreef:Ik had een 5-dagenkenteken met een geel vlak (volgens mij ook niet helemaal het juiste hoewel ik geen beperking vwb land zie in de voorwaarden...) en dat is eergisteren verlopen...
dat is ook niet beperkt de nige bespreking is dat je strikt formeel de bpm 5 dagen ontduikt ik ben er zelf altijd vanuitgegaan dat de douane daar geen probleem van maakt en heb nog geen pech daarmee gehad
Gebruikersavatar
Fransosowitz
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 09.07.2009 - 15:40
Locatie: Drenthe

Die kentekens met gele vlak zijn volgens mij alleen voor Duitsers bedoeld. Bovendien er is geen WA verzekering aan gekoppeld zoals dat wel het geval is met een export kenteken (met rood vlak).
Volvo V50 2.0D Edition II Plus line (januari 2008)
Volvo V50 2.0D Momentum High Performance Audio (november 2004)
prebel
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 12.04.2010 - 16:08

Jawel hoor ik had gewoon een groene kaart bij me met wa verzekering..
appie76
2nd Gear member
Berichten: 196
Lid geworden op: 28.01.2010 - 15:12

Wat Fransosowitz bedoelt is dat je verzekering waarschijnlijk niet dekt dat je met het duitse kurzzeitkennzeichen (gele geldigheids-aanduiding) rijdt, dat zou je in de voorwaarden moeten opzoeken. Bij het Ausfuhrkennzeichen (rode geldigheidsaanduiding) zit/kun je daarom een losse verzekering afsluiten speciaal voor deze situatie.

Je zou de eerste niet zijn die weliswaar een groene kaart als verzekeringsbewijs heeft/had, maar toch niet verzekerd bleek te zijn (althans: je zult wel verzekerd geweest zijn in die zin dat ze schade zouden vergoeden aan andere partijen, maar de verz.maatschappij zou deze schade vervolgens op jou gaan verhalen).
V70 2.4T MY2001
Gebruikersavatar
Fransosowitz
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 09.07.2009 - 15:40
Locatie: Drenthe

Precies! En heb dit overigens ook niet zelf verzonnen. Dit is wat ik gelezen en begrepen heb van diverse internetbronnen (zoals diegene die hier boven genoemd staat).
Volvo V50 2.0D Edition II Plus line (januari 2008)
Volvo V50 2.0D Momentum High Performance Audio (november 2004)
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Gewoon je eigen smaak volgen, ik vind het oudere type veel mooier dus goeie keus!
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Gebruikersavatar
piotrV70
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54

Fransosowitz schreef:Die kentekens met gele vlak zijn volgens mij alleen voor Duitsers bedoeld. Bovendien er is geen WA verzekering aan gekoppeld zoals dat wel het geval is met een export kenteken (met rood vlak).
Beide soorten kentekens krijg je alleen als je een geldige groene kaart kunt tonen. Die kun je ter plekke aanschaffen. Daarnaast kun je bij je eigen verzekeringsmij een casco-dekking afsluiten, hiervoor heb je het chasisnummer nodig.
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
Gebruikersavatar
liquid_force
6th Gear member
Berichten: 4695
Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
Locatie: Zürich

hier kun je zulke kentekens ook online bestellen:

http://www.autos-versichern.de/
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”