Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1931
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Is de sensor te vervangen zonder dat er koelvloeistof weglekt of afgetapd moet worden?

Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
Plein69
4th Gear member
Berichten: 541
Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
Locatie: Voorschoten

Hoi Edwin,

Ik heb zelf een 2.4 ongeblazen benzine.
Bij koude motor heb ik het thermostaat huis losgeschroefd / opgeschroefd.
Een doek er omgelegd en komt ongeveer een theekopje koelvloeistof uit.

Je kan hem dan makkelijk vervangen en de staat van je thermostaat bekijken.
Op zich als je het huis open heb kan je hem gelijk vervangen.

Bij Volvo origineel is de thermostaat ingesteld op 88 graden.
Neem je een aftermarket van 90 graden zal je streepje van temperatuur sensor net iets rechts van het midden uit komen op je dashboard.
Laatst gewijzigd door Plein69 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

Hoi Plein,

Dat heb ik. Mijn naald staat iets rechts van het streepje. Nu weet ik waar dat aan ligt.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Gebruikersavatar
Plein69
4th Gear member
Berichten: 541
Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
Locatie: Voorschoten

Irritant he.
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

Hahahaha... Ja!
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1931
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Even voor de beeldvorming, als de temperatuurmeter precies in het midden staat, dan moet de sensor toch nog goed zijn? Of wordt de koelvloeistoftemperatuurmeter (scrabble!!) in het dashboard niet (mede) ook aangestuurd door deze sensor??

Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

Niet als de sensor 'denkt' de goede waarde af te geven en die middels de naald te laten zien.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

De temperatuur aanduiding in je dashboard met de naald is niet van de sensor die in dit topic word bedoeld.
Dus als die netjes in het midden blijft staan, net zoals die van mij deed, wil niet zeggen dat de sensor op je thermostaathuis nog goed is.

De sensor op je thermostaathuis geeft alleen waarden af naar je ECU. Die van je dashboard is een andere sensor.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

Oké... Aankomend weekend maar eens (laten) doormeten.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

Ik meet 212 Ohm, bij warme motor. Dat is dus 90 graden, want ik heb een niet originele thermostaat. Zijn dit goede waardes?
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

Overigens gemeten een paar minuten nadat de motor afgezet is. En gemeten zonder de auto op contact te hebben. Bij het losmaken van de stekker, klonk er een soort vacuümgeluidje.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Die van mij schommelde warm rond de 380 Ohm, dus die van jou lijkt mij een stúk preciezer.
Laatst gewijzigd door Oceanracer op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

380 Ohm is ongeveer 80 graden.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Schiet me nut binnen, dat de gemeten temperatuur geen 90 graden, maar lager was. Hmmm, misschien klopt die 380 Ohm dan ook niet... Ik weet het niet zo goed meer, had het beter even kunnen opschrijven.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

Had jij ook dat er een soort vacuüm werd opgeheven toen je de stekker uit elkaar haalde?
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Niet dat ik weet. Marcel stond er dichterbij, die heeft de stekker losgetrokken, maar ik heb hem daar ook niet over gehoord. Kan eigenlijk niet, want is een elektronische sensor, geen mechanisch geheel.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

Vandaar dat het me is bijgebleven...
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1931
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Nu de CFE ook de koelvloeistof temperatuur aangeeft vraag ik me af waar die de info vandaan haalt?
Is dat dezelfde als van de dashboard meter?
Hij geeft nl. waarden aan van tussen 90 en 96, afhankelijk van rijstijl.

Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Onze V70II stond vorige week opeens in het rood. Hoefde de auto niet eens te starten en stond al in het rond. Nu dacht ik meteen aan dit topic, had het al een paar keer voorbij zien komen.

Als eerde de thermostaat getest, ging netjes open bij 90 graden. Daarna de sensor, ook gewoon nette waarden. Ook de stekker gecontroleerd, of die niet geoxydeerd was door vocht. Niks aan de hand. Waar moest ik t dan ga zoeken. Mn vriendin vertelde met dat diezelfde dag ook opeens ABS storing, stop spoed ging branden en een hoop andere meldingen. Alarmsysteem (al krijgen we die melding vaker). En nog enkele die ik even niet meer weet.

Nu las ik op internet dat al die sensoren uiteraard in de ECM bij elkaar komen .Die 2 computers zitten tussen koplamp en ruitenvloeistof reservoir. Was een hele uitdaging om die eruit te krijgen haha, heb die speciale sleutel niet helaas.

Maar het is gelukt. Computer open geschroeft. Eentje was prima. Maar de ander was helemaal verroest aan de buitenkant. En binnenkant ook behoorlijk wat aanslag. Alles gereinig, enkele contacten hersteld. Alles terruggebouwd. En geen storingen meer. En temperatuurmeter stond weer netjes helemaal links. En na zoveel minuten draaien stopte die netjes net iets voor het midden.

Leuk die elektra problemen, begin er nog handig in te worden. Maar kan wel aanraden om met speciale Weller soldeerbout eraan te solderen. Vergelijkbaar probleem dus met de ABS unit.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1931
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Mooi dat je dat, met enige huisvlijt, zelf opgelost hebt!
Toevallig foto's gemaakt? Ben altijd wel benieuwd hoe dat eruit ziet.

Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”