D4 181 pk motorgeluid en power

Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

V50 R schreef: Bij mijn broer is, van zijn v70 d4, de egr klep ook al vervangen. We reden een poosje terug samen in de auto toen het schildpadje in beeld kwam. Dealer heeft toen de spullen besteld en weekje later de egr vervangen. Hij geeft alleen aan verder geen problemen met het vermogen te hebben toen ik het hem vanavond vroeg. Ook hij heeft een handbak. Maar heeft wel flink wat minder kilometers gelopen.
Ok, helder verhaal, dank daarvoor. vandaag mijn auto weer opgehaald, en direct viel me op toen ik de snelweg op draaide hoeveel meer geluid mijn eigen auto produceerde. Zeker na de leenauto was het overduidelijk dat er iets niet klopte. Maar eens wat verder gekeken, en wat blijkt, de achterbanden zijn behoorlijk gecupt. Heb wel vaker te maken gehad met gecupte banden, maar dit klonkt niet zozeer als gonzen zoals normaal bij cuppen, maar meer als extreem windgeruis. Dat geeft heel veel onrust in de auto. Dat moet dus eerst verholpen worden.
Wel is overduidelijk dat mijn auto onderin minder power heeft dan de leenauto. Ik ben er van overtuigd dat dit komt door alternatieve EGR software. De garage heeft de laatste updates gedraaid, de werkplaats chef heeft mijn auto nog mee naar huis genomen en goed bevonden. daardoor rijdt hij wat minder relaxed, je hebt het idee dat de motor er iets meer moeite voor moet doen.

Overigens is de koppeling vervangen. Het druklager was iets mis mee, en de koppeling hebben ze meegenomen omdat alles toch los was. Schakelen gaat nu in elk geval weer zoals het hoort.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

4wielen schreef:
diesel01 schreef: Ik zou weg blijven bij VW en Pon, bekende van mij rijd al 6 jaar probleemloos in een 520D maar we hebben de ringen nog en ik zou idd voor een Mercedes Benz gaan.
Mijn BMW-vrienden rijden verre van probleemloos. En mijn broer heeft zijn BMW verkocht omdat 3 x voor de deur zijn complete navigatie uit de auto was gesloopt. Ik tref het dan toch beter met mijn trouwe kameraad. MB vind ik persoonlijk qua uitstraling een zeer fout merk, hoewel ik een paar van de nieuwe modellen best aardig vind.
100% mee eens. Mijn buurman had een Audio A3, en daar is 3x ingebroken en 2x de navigatie unit eruit gesloopt. Collega zelfde verhaal met zijn A3, op een ochtend stuur eruit! Dat is voor mij een reden om geen Audi of BMW te rijden, verder natuurlijk wel fraaie auto's. Die dieven komen namelijk steeds terug omdat ze weten waar wat te halen valt.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
_XC70_

+1

Met gecupte banden wordt eigenlijk vaak zaagtandslijtage bedoeld. Deze vorm van slijtage rond de gehele band op één of beide schouders, is inmiddels een algemeen bekend probleem en komt vaker voor bij brede sportieve banden en meestal op de niet-aangedreven wielen (bij een voorwielaandrijver dus op de achterbanden). Een band met deze vorm van slijtage geeft een bijzonder naar afrolgeluid dat te vergelijken is met het geluid van een defect wiellager.

Om een voertuig in het algemeen, met name bij hoge snelheid, een grotere rechtuitstabiliteit te geven zal een autofabrikant de wielen op de achteras meer toespoor geven. Hierdoor zal het linker achterwiel altijd iets naar rechts willen lopen en het rechter achterwiel naar links. Beide wielen worden door de carrosserie gedwongen rechtuit te gaan. Het gevolg is dat de band op de schouder welke het meest belast wordt (binnenste schouder in geval van negatieve wielvlucht) onregelmatig zal slijten. Goodyear adviseert in het algemeen dan ook de sporing en wielvlucht aan te passen en binnen de geadviseerde fabriekstolerantie zoveel mogelijk richting “nul” af te stellen. Daarnaast helpt het om regelmatig de banden van positie te wisselen, zo rond de 7500 – 10000km.

-Doen jullie dat...banden van positie wisselen?

Afbeelding
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11710
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Ik heb 160.000km gereden met een D4 + GT8 en ik was over het vermogen dik tevreden. Ok, het geluid op lage snelheden was knudde (tractor diesel), maar het rijden was gewoon prima. Meer dan genoeg vermogen en onderin een prima respons op het gaspedaal.

Ik rij nu in een semi-antieke 5-cylinder-turbo-benzine en dat is een compleet andere belevenis. Onderin een mak schaap (gaaaaap) maar als je voorbij de 3000 toeren komt is het een scheurijzer...

Wat wilde ik ook al weer zeggen? Oh ja. Ik zou voor het gedrag van de motor graag terug gaan naar de D4 (liever dan de 163pk D3 die ik er voor had), maar voor het geluid hoef je het inderdaad niet te doen.
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2729
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

hou me ten goede, ik geloof direct dat je verschil in vermogen hebt gemerkt. Echter, ik vraag me af of dat door een software-update komt. Immers, Het ligt meer dan voor de hand dat juist ook een nieuwe D4 deze software zou hebben en dus net zo "sloom" zou moeten zijn als de jouwe. Zelf heb ik er eentje die in januari 2015 in elkaar gezet is en heeft inmiddels zo ongeveer een complete software make-over heeft gehad (als ik het formulier dat na de reguliere beurt op stoel lag, mag geloven). Maar van vermogensverlies heb ik niets gemerkt.
Ik zou je ervaring gewoon voor leggen aan de dealer.
Is overigens wel balen zoals het nu loopt, eerst je bak, nu je banden en twijfel over het vermogen.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019

Huidig: XC60 Essential Fusion Red

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33103
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ik vind het geluid van onze D4 bij het starten ook niet echt denderend, maar als je in de auto zit is het hele andere beleving. Heerlijk stil en comfortabel! Maar ik denk ook echt wel dat er in het laatste jaar nog wat extra isolatiemateriaal is ingegaan. Was trouwens ook met de C30's, die werden stiller en stiller!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21044
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

4wielen schreef:
diesel01 schreef: Ik zou weg blijven bij VW en Pon, bekende van mij rijd al 6 jaar probleemloos in een 520D maar we hebben de ringen nog en ik zou idd voor een Mercedes Benz gaan.
Mijn BMW-vrienden rijden verre van probleemloos. En mijn broer heeft zijn BMW verkocht omdat 3 x voor de deur zijn complete navigatie uit de auto was gesloopt. Ik tref het dan toch beter met mijn trouwe kameraad. MB vind ik persoonlijk qua uitstraling een zeer fout merk, hoewel ik een paar van de nieuwe modellen best aardig vind.
De reden dat wij in het rustige noorden wonen, geen last van handtastelijkheden ed.
De tijd dat alleen penoze, aannemers en pooiers in MB reden liggen achter ons.
De nieuwe lijn C, E, S klasse zijn imo mooie lijnen, met de nieuwe lease toppers in de 14 en 20% komt ook een nieuw Volvopubliek en zo houd je gelukkig de verandering niet tegen..
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1931
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Cuppen hangt van zeer veel factoren af, het bandenontwerp zelf is ook van belang, maar inderdaad, ook de afstellingen van de auto zelf. Bij elke keer zomer - winter wissel , verplaats ik ook van voor naar achter. Bij de huidige XC geen enkel slijtage probleem, bij de vorige V50 desondanks niet afdoende, door een "fabrieksmatig ingebouwde afwijking" op de grens van de toegestane tolerantie, die niet bij te stellen viel zonder de complete ophanging te vervangen. Daardoor bleef 1 achterwiel altijd ietwat verkeerd slijten. Ooit op een nieuwe Franse auto 1e generatie Exalto's gehad van Michelin.... dat waren echt drama banden, later met andere types geen problemen meer.

@Tom, inderdaad was het niet zo grote vertrouwen in de D4 een belangrijke reden om verder te kijken. Nu is het nog garantie, maar als je zelf 100k en 2 jaar verder de knip moet trekken, dan ben je niet blij. Mijn V50 2.0D zonder roetfilter heeft totaal 300k gedraaid, maar dat deed ie alleen zonder storingsmelding als je er afstanden mee reed. Owee als je gedurende een vakantie even een week alleen wat korte stukjes in het dorp reed, want meteen kreeg je meldingen in je scherm die te maken hadden met het hele EGR gebeuren. In het eerste jaar bleef je stilstaan, daarna nog wat startproblemen, later was het een kwestie van even goed warm draaien en daarna was het weer over. Dit zijn van die dingen, je leert er mee omgaan, maar echt vertrouwen.... In die zin heeft mijn huidige motor me nog nooit het gevoel gegeven van onbetrouwbaarheid gegeven. Wel 2x een uitlaat sensor moeten vervangen, waardoor ie ook in de limp home mode kwam, maar na het vervangen daarvan was probleem ook weer definitief uit de wereld... In die zin zijn we (ik en mijn bekende) dus ietwat huiverig voor EGR / vervuiling gerelateerde ellende.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5253
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

nieuwere software als oorzaak lijkt me onwaarschijnlijk de nagenoeg nieuwe auto rijdt beter namelijk... Ik zou toch eens door gaan vragen of er wijzigingen zijn tussen beide modeljaren als het gaat om injectie, egr, turbo, waste gate, intercooler, bak e.d. dat zou dan wel weer kunnen betekenen dat er andere software is maar dat is dank weer niet uitwisselbaar tussen beide modeljaren.
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10507
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

@Edraket,
Hoe me te goede maar wellicht moet je eens die van mij aanhoren. Bijna 60K inmiddels en gaat als de brandweer...... Geen idee of we elkaar eens overdag ergens kunnen treffen als ik in de buurt van Amsterdam ben of zo. Idee?
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Hans, lijkt me zeker een keer een goed idee! Ik weet niet hoe een auto die iets meer km's gedraaid heeft aanvoelt. Als je een keer in de buurt bent stuur dan maar even een berichtje!

Het verschil is wel extreem groot kwa power. Ik heb wat metingen gedaan van 80-120. Hoe lager het toerental hoe groter het verschil is. De leenauto (let wel slechts 1000 km, dus zeker nog niet los!) 80-120 in 5: 9,6 seconden. De mijne: 14,5 seconden! Dat is ruim 1,5 keer zo lang! Dat is toch niet ok? Hoe lager de versnelling des te kleiner het verschil wordt, dus het lijkt wel alsof de lagedruk turbo niet goed wordt aangestuurd. Ik ben het ermee eens dat er iets mis moet zijn. Dit kan niet alleen de software zijn.

Verder ben ik ietsje verder wat het geluid betreft. Ik ben er inmiddels van overtuigd dat er ergens een "lek" in de auto zit. Ik heb ook altijd erg veel windgeruis waargenomen, en naast rijdende vrachtauto's hoor je gewoon erg hard van binnen. Er zit gewoon teveel onrust in de auto op de snelweg. De gecupte banden zullen daar zeker ietsje aan bijdragen, maar het windgeruis is te overheersend, en een groot contrast in vergelijk met de leenauto. Die had welliswaar geen dakrails, maar man, wat een rust in die auto. Ik kan alleen niet achterhalen waar het geluid vandaan komt, dat is nagenoeg niet te lokaliseren. Zeker niet als je achter het stuur zit, dan is je reikwijdte beperkt zeg maar.

Ik neem het wederom op met de dealer om te zien hoe we verder kunnen.
Wordt helaas wederom vervolgd
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Dat is idd een significant verschil in tijd die gewoon goed te voelen is. Met de versnellingsbak is het ook goed gekomen, dat zal hier toch ook!?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik ga er wel vanuit Thijs. Mag toch wel van een bijna nieuwe auto verwachten dat hij hetzelfde rijdt en aanvoelt als een nieuwe.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33103
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ik doe wel mee met die koffie in Amsterdam!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5253
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

het geconstateerde verschil van 5 seconden in tussen acceleratie is echt enorm, ik zou han vertellen bij welke versnelling je de test heb gedaan en hoe je de snelheid heeft afgelezen, kan hij het ook meten
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8446
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

5 sec verschil toont toch wel aan dat er wat goed fout zit, mijn D3 AWD doet "slechts" 2 sec trager 0-100km/u ivm een D5 AWD en dat is een verschil tussen 163pk en 215pk..

Jou hernemingen zullen meer koppel gerelateerd zijn denk ik maar toch...
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
D5R-Design
5th Gear member
Berichten: 1520
Lid geworden op: 13.11.2008 - 21:59

onderdrukslang

Kijkens naar dit bericht..
Ik heb de mijn al gecontroleerd helaas bij de mijn was dit niet het geval..
Was één V90
_XC70_

D5R-design heeft het mysterie opgelost denk ik zo... als ik Swedespeed lees...Well done! Good finding!

Are you D4 VEA engine guys getting EGR related check engine lights as well over there?


=====


Yep - loads of them. There's an extensive thread about this issue over at the UK Volvo forums but basically it boils down to this:

- the EGR system is cooled by engine coolant, to help reduce NOx emissions
- the factory-fit EGR cooler seems to be allowing small amounts of coolant to leak into the EGR chamber and mix with the exhaust gases (it's not known if the casting is somehow porous / faulty, or if there's a seal in the EGR cooler which is prone to failing)
- the coolant mixes with the soot in the exhaust gas and makes a sticky, gloopy mess, which causes the EGR valve to stick
- the sticking valve then burns out the electric motor which opens & closes the EGR valve.

This usually throws a Check Engine light, but without limp mode. In the overwhelming majority of cases, the car still drives as normal. Owners that do mostly town / urban driving were getting this issue much earlier than those that regularly cover long distances at highway speeds, as you might expect.

Volvo's original advice was for dealers to remove the EGR valve & cooler, clean it all out and refit. However, in December 2014, they revised this and started fitting new, updated EGR coolers and EGR valves. This implies that the original components had a manufacturing or design fault.

This replacement was done on my own car a couple of months back, and the dealer told me they're doing loads of them. It seems that they are doing this job on pretty much every D4 VEA engine. I've had no repeat of the problem.
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33103
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Wat ziet dat forum er toch mooi uit op een mobiel!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27001
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

BlackcurrantV70 schreef: 5 sec verschil toont toch wel aan dat er wat goed fout zit, mijn D3 AWD doet "slechts" 2 sec trager 0-100km/u ivm een D5 AWD en dat is een verschil tussen 163pk en 215pk..

Jou hernemingen zullen meer koppel gerelateerd zijn denk ik maar toch...
In jouw geval mogelijk ook andere bakverhoudingen om het verschil van 50 pk wat "te verkleinen"
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”