XC90... doen?

Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Gewoon volhouden hoor!

Ikzelf blijf rijden met de 940, die rijdt veeeel beter en ik zal hier niet vertellen wat dat per jaar kost... :P

En ik ga per nu direct van dit draadje weg, zo slecht vind ik die XC90 D5 en de meeste reacties op mijn avonturen .
Blijf gewoon volhouden dat het ding remt zonder bekrachtiging hoor, dat hebben jullie natuurlijk net als ik al uitgeprobeerd.
Ik weet donders goed dat normaal een auto zonder bekrachtiging ook remt, heb ik in mijn lange carrière met Volvo's al eens meegemaakt, maar de bekrachtiging op de XC90 is zo belangrijk ten opzichte van de remdruk die je op de hoofremcilinder kunt zetten dat het van een geheel andere orde is.

Maar Volvo heeft natuurlijk voor niets het één en ander veranderd aan de nieuwe 60, 70 en 90 series.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 12899
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Gouwe schreef: Bart,

Ik heb een MY '07 D5 GT net als jij. Heb de auto gekocht met 118K op de teller en nu 3 jaar later 219K op de teller.
Bij 150K de gasklep, condensor, klepdekselpakking en de motorsteunen. Bij 173K de turboslang. Bij 184K de wervelklep en de thermostaat en bij 208K een revisie van het achter differentieel met bijbehorende oliepomp.
Btw; nieuw differentieel kost alleen al ca. 3500 euro, ik heb hem via de dealer laten reviseren voor 1700 incl. nieuwe oliepomp.
Heb hier ergens een topic over gepost.
"Grappig", die gasklep (neem aan dat je de EGR klep bedoelt), condensor en klepdekselpakking heb ik ook gehad, gelukkig alleen de EGR hoeven te betalen (andere 2 waren garantiegevallen). Km-stand is nu 191.000, hoop dat de rest ons bespaard blijft.
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6698
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Bart ik bedoel echt de gasklep (eigenlijk een luchtklep aan de voorzijde van de motor....). De EGR klep zit aan de zijkant.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
jeroenbunte
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 06.05.2013 - 15:41
Locatie: Winterswijk

Een veel gehoorde en dure reparatie bij de euro4 D5 van 185 pk is de wervelklep. De 1e keer is het stangetje redelijk makkelijk zelf te fixen met een stukje ijzerdraad. Als vervolgens het kommetje afbreekt na een tijdje moe ie vervangen worden a 1500,- Maarrrrrr klein publiek Volvo geheim is dat dat helemaal niet hoeft. Met een tyrip vast op open zetten en hij loopt helemaal perfect. Ook geen foutcode.

Nu met mijn D5 (in dit geval in een S60 maar is hetzelfde blok) van 185.000 naar 290.000 gereden tegen 5x blok spoelen met Forte en dan olie verversen, 2 sets banden een 2 brandstof filters en 2 luchtfilters. Loopt verder als een zonnetje. In totaal nog geen 2000,- incl banden in 100.000 km........ Kom daar maar eens om bij de Franse merken.
Volvo S60 Summum M.Y. 2006 D5 185 PK, 6 handbak, premium audio, four-C chassis, zo ongeveer alle opties........
Voorheen:
Volvo C30 1.6D 2009
Volvo XC70 D5 2004
Mercedes E200D
Volvo 945 benzine
Volvo 850 2.5 20V GLT
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8499
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Maar die olie, filter en bandenwissels zijn niet bij een dealer uitgevoerd voor 2000euro....
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
jeroenbunte
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 06.05.2013 - 15:41
Locatie: Winterswijk

Nee dat klopt, zelf gedaan. Ik heb zelf Vida en Dice dus dat maakt het een stuk makkelijker om het zelf te doen. Bij de dealer had je het voor dit geld zeker niet gered inderdaad. Waarbij ik nog wel wil opmerken dat bij deze blokken erg veel ellende is ontstaan door te lange onderhouds intervallen (maak van de 30.000 maar gerust 20.000) en verkeerde olie gebruiken. Zelfs enkele dealers hebben de verkeerde olie in deze type's gedaan. Het moet een 0w30 zijn, maar veel belangrijker, hij MOET aan de A5/B5 spec voldoen. Anders gaan de klepstoters naar de haaien.......
Laatst gewijzigd door jeroenbunte op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo S60 Summum M.Y. 2006 D5 185 PK, 6 handbak, premium audio, four-C chassis, zo ongeveer alle opties........
Voorheen:
Volvo C30 1.6D 2009
Volvo XC70 D5 2004
Mercedes E200D
Volvo 945 benzine
Volvo 850 2.5 20V GLT
volvoxc90_rider
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 16.08.2016 - 07:56

Gewoon doen! zaaaaaaaliiigggg xc90
S80XC90
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 13.10.2015 - 09:16

De keuze uit verschillende SUV's werd mede bepaald door vele reviews op internet en van fora. de Landrover Disco, de X5, de Toaureg en de Jeep grand cherokee bleken allemaal veel duurder in onderhoud dan de XC90. Mijn keuze viel op de MY 2004 (kenteken 01.2005) XC90 D5 Executive 163 PK van de eerste eigenaar die bij een officiele dealer te koop stond. Bij aanschaf was de kmsstand 190K. Ik heb hem nu 15 maanden en de volgende kosten gehad.
1) Spoelen van de automaat bij VOMD / Euro 250,00
2) Grote beurt in Mei 2015 Euro 450,00
3) Motorsteun voor vervangen Euro 150,00
4) Nieuwe banden Mei 2015 Euro 800,00
5) Kleine beurt November 2015 Euro 250,00
6) Grote beurt in Juli 2016 Euro 450,00
7) Fusee kogel vervangen/Xenonverlichting/uitlijnen reparatie Euro 400,00
8) Nieuwe banden voor Euro 380,00 (bij kmsstand 235K)

Problemen: xenon verlichting viel uit. Een tik/kloenk ergens in de voortrein/ophanging die soms wel en soms niet aanwezig is. (Heeft iemand hier ervaring mee?)

De auto is een luxe tractor maar op de snelweg (90% van mijn tijd) is het een heerlijke rustige mastodont die gem. 1:13 (D5 automaat) doet. De executive uitvoering heeft fantastisch leer.
De techniek is wat achterhaald voor een 11 jaar oude auto maar extra's zoals standkachel maken hem erg comfortabel.

Tot nu geen rare dingen met de auto ervaren. Ik heb er bewust op gelet dat de auto weinig eigenaren heeft gehad en dat ie dealer onderhouden was. Zelf geef ik de voorkeur aan een specialist omdat die net even verder gaan dan de gwone dealer (automaat spoelen bijv.) Wat mij betreft een goed keuze geweest
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6698
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

@S80XC90; dat komt dus aardig overeen met de 7 cent per kilometer die ik ook aan (preventief) onderhoud heb uitgegeven........
Gewoon bij de dealer met af en toe even onderhandelen over de prijs...

En ja die tik/kloenk heb ik ook last van. Niet te vinden wat het is. Ik heb besloten me er niet meer aan te storen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”