![:D](./images/smilies/biggrin.png)
Bij sommige fabrikanten is het zo dat als je bepaalde opties neemt, de kabelboom er ligt die ook andere functies aanstuurt. Wellicht dat volvotech in de toekomst met een cfe achtige device iets zou kunnen programmeren.
Ja. Je moet een data-sim in de auto duwen, er zit daarvoor een simkaartslot rechts in de voetenruimte van de passagier. Sommige providers leveren een data-sim als extra bij je lopende abonnement waarbij je dus je normale databundel deelt en je geen apart abonnement nodig hebt. In de instellingen kun je zien hoeveel data je verbruikt. Spotify-streaming kost voor zover ik nu kan bepalen ongeveer 30-50MB per uur luisteren als je de kwaliteit op standaard laat staan. Als je elke werkdag twee uur in de auto zit kom je met een bundel van 1-2GB per maand al een heel eind schat ik.RobinV60 schreef: Nice! Dat rood staat hem goed in combinatie met die velgen.
Heb dezelfde velgen genomen, fijn om te lezen dat ze zo 'comfortabel' aanvoelen.
Hoe zit dat nou precies met die simkaart. Moet je daar een abonnement op nemen met voldoende data?
Ja, ik heb er nu zo'n 1000 km op zitten. Ik woon erg dicht bij m'n werk dus het gaat niet zo hard.Ab S schreef: ..al wat meer rij-ervaringen die je kan delen?
Ik rij al jaren Volvo (V60 allemaal) en de laatste twee hadden ook dat start-stop systeem. Ben ook niet overtuigd van het nut hiervan. Het eerste wat ik doe als ik ga rijden is dat uitzetten. Zeker bij een automaat is dat irritant omdat je dan niet lekker vlot weg kan rijden dit in tegenstelling tot schakel. Ik moet nu nog vier weken wachten om zelf te gaan ervaren hoe het is met deze nieuwe V60. De proefrit voelde al goed. Ik denk dat het verschil groter is als je overstapt naar Volvo vanuit een ander merk zoals Tesla. Omdat ik al jaren Volvo rij zullen de veranderingen minder merkbaar zijn.danielk schreef:Ja, ik heb er nu zo'n 1000 km op zitten. Ik woon erg dicht bij m'n werk dus het gaat niet zo hard.Ab S schreef: ..al wat meer rij-ervaringen die je kan delen?
Wat me opvalt:
- Auto is zeer stil. Bij snelwegsnelheid zelfs stiller dan m'n Model S wat met name komt doordat je erg weinig windruis hebt. Voelt ook aan als een tank.
- Stuurt makkelijk. Niks echt bijzonders te vinden qua wegligging.
- T5 is meer dan voldoende krachtig. Voor opwindend motorgeluid moet je hem niet kopen, is voor mij eerder een pluspunt. Bak prima, moet wel nog beetje soepeler worden. 1 en 2 komen soms nog wat lomp in, bij hogere versnellingen schakelt ie naadloos. Kickdown zou van mij wat scherper mogen maar dat ligt ook een beetje aan mij, als je de Tesla insta-power gewend bent is alles langzaam.
- Vind hem op de 18" velgen al redelijk stug. Geen Audi-niveau hard maar ik zou zeker eerst rijden voordat je de 20" wielen neemt. Kan wel eens iets té zijn.
- Centrale scherm werkt goed, redelijk intuïtief (geen Tesla-niveau) maar zou wat responsiever mogen zijn, het scherm reageert af en toe slecht op input. Carplay integratie blijft behelpen maar dat ligt voornamelijk aan Carplay zelf dat alleen het onderste deel van het scherm kan gebruiken. Je zou prima zonder de fabrieksnavigatie kunnen, hoewel je dan wel de kaart op het instrumentenpaneel mist en je alleen de onderste helft van het middenscherm kunt gebruiken.
- Geluidskwaliteit van de standaard audio is boven verwachting goed. Gezien de prijzen om dit te upgraden (1060 euro voor HK-systeem en 3330 voor B&W-systeem) zou ik eerst eens goed gaan luisteren voordat je die opties aanvinkt.
- Spraaksturing is onbruikbaar maar dat is in (bijna) alle auto's zo. Commando's worden opvallend goed begrepen maar de voice feedback is zo slecht vertaald dat het vaak onverstaanbaar is wat er teruggezegd wordt. Zo klinkt Nederland als Noord Ierland.
- Start-stop systeem is écht irritant. Motor slaat bij langzaam tot stilstand komen te vroeg af en slaat dan weer aan, met een duw in je rug tot gevolg. Filerijden is een drama hiermee. Ik heb uitgevonden dat als je de rem bedient alsof er een doos eieren op zit je het kunt voorkomen, maar het is moeilijk te begrijpen dat Volvo dit als acceptabel heeft beschouwd. Als je de drive mode settings hebt besteld kun je de start-stop uitzetten door een Individual-profiel te maken maar die moet je bij elke rit opnieuw kiezen want je kunt geen 'default' instellen.
- De contourstoelen zijn hun geld denk ik wel waard. Ik heb de standaardstoelen en vergeleken met het waardeloze meubilair dat Tesla in de eerste generatie Model S monteerde is het al een enorme vooruitgang, maar ik mis nog steeds wat steun aan de zijkant en bij m'n bovenbenen. De verstelbare zittingverlenging bij de contourstoelen lost dat op en ze zijn ook wat mooier. Helaas kreeg ik die optie onmogelijk nog in mijn leasebudget gefrommeld. Als je klein bent is het feit dat de hoofdsteun niet versteld kan worden wel een nadeel.
- Ik heb alleen de standaard veiligheidssystemen aan boord en ik zou zeker adviseren die op 'laat ingrijpen' in te stellen. Met name de botswaarschuwing is anders nogal trigger happy, ik kreeg op de snelweg een halve noodstop voor m'n kiezen omdat de auto naast me een halve decimeter over de lijn kwam.
Jammer.danielk schreef: - Centrale scherm werkt goed, redelijk intuïtief (geen Tesla-niveau) maar zou wat responsiever mogen zijn, het scherm reageert af en toe slecht op input.
Jammer.danielk schreef: - Start-stop systeem is écht irritant. Motor slaat bij langzaam tot stilstand komen te vroeg af en slaat dan weer aan, met een duw in je rug tot gevolg. Filerijden is een drama hiermee. Ik heb uitgevonden dat als je de rem bedient alsof er een doos eieren op zit je het kunt voorkomen, maar het is moeilijk te begrijpen dat Volvo dit als acceptabel heeft beschouwd. Als je de drive mode settings hebt besteld kun je de start-stop uitzetten door een Individual-profiel te maken maar die moet je bij elke rit opnieuw kiezen want je kunt geen 'default' instellen.
Dit is echt balen. Er zou maar net iemand achter je aan het bumperkleven zijn...danielk schreef: - Ik heb alleen de standaard veiligheidssystemen aan boord en ik zou zeker adviseren die op 'laat ingrijpen' in te stellen. Met name de botswaarschuwing is anders nogal trigger happy, ik kreeg op de snelweg een halve noodstop voor m'n kiezen omdat de auto naast me een halve decimeter over de lijn kwam.
Het kan volgens mij wel uit, maar op zich heb ik sinds ik de waarschuwing op laat heb staan er geen last meer van gehad. Ik kijk het nog een tijdje aan want in geval van nood is het een zeer waardevol systeem.IkeV70 schreef: Dit is echt balen. Er zou maar net iemand achter je aan het bumperkleven zijn...
Ik hoop dat die instelling "laat ingrijpen" voldoende helpt. Ik hou mijn hart vast. Start/Stop kun je tenminste nog uitschakelen, ook al is dat per rit, maar die remingrepen niet neem ik aan?
Ik vind de navi prima werken, althans, niet beter of slechter dan vergelijkbare systemen van BMW of Audi. Qua invoergemak staat het Tesla-systeem op eenzame hoogte (je typt gewoon de naam van de bestemming in en hij zoekt zelf het adres op Google erbij) maar die werd in mijn geval gehinderd door zwaar verouderd kaartmateriaal dat Tesla maar niet wilde/kon updaten. Het Volvo-systeem is wat traditioneler van opzet dus je moet wel het adres weten of de mazzel hebben dat het in de POI-database staat. Tijdens het rijden zijn instructies prima en de paar keer dat ik de verkeersinformatie nodig had werd correct en op tijd een snellere omleiding voorgesteld. Zelf opletten blijft nog altijd wel nodig want in België werd ik een straat in gestuurd waar alleen de boswachter mocht rijden.Ab S schreef: "Je zou prima zonder de fabrieksnavigatie kunnen"
Maar werkt de fabrieksnavigatie enigszins naar tevredenheid? (je hoort er op dit forum bij de andere modellen gemengde geluiden over. Begrijp ik goed dat he dus Google Maps via Apple Carplay/ Android auto op het (onderste deel) van het scherm kan krijgen?
Ik heb net gisteren voor de 2e keer getanked dus daar is nog weinig zinnigs over te zeggen. Ik zou schatten rond de 6,5l/100km op de snelweg, bij veel stadsverkeer eerder 8.5l/100km.Wat is je benzineverbruik zo gemiddeld?
Wat er aan tegenvalt ligt niet aan Volvo maar aan Apple. Kans is natuurlijk aanwezig dat dit in de toekomst wel beter wordt. Daarnaast kan je Carplay voor veel meer gebruiken dan alleen navi: podcasts luisteren, Spotify (de Volvo-app daarvoor vereist een data-sim of wifi), Whatsapp berichten voorlezen etc. Ik vind het zeker een nuttige extra.Tibs schreef: Hmm, jammer dat die Apple CarPlay tegenvalt. Had dan beter een andere optie gekozen ...
Ik heb Adaptieve Cruise Control (ACC) nog later op de order gezet. Opmerking toen was dat het BLIS systeem, dat onderdeel uit maakt van IntelliSafe Assist ProLine, een vertraging op zou leveren met de levering van de auto en dat wilde ik niet. De opmerking was dat ACC later nog ingebouwd kon worden. Vlak daarna kwam de melding dat het toch ging lukken dus gedaan. Ben dus blij dat het niet achteraf hoeft want nu betaalde ik dus 1195 euro. Nu nog drie weken wachten.danielk schreef: Telefoon van de dealer: het is mogelijk om adaptieve cruise control achteraf in te bouwen maar interessant is het niet. Je krijgt dan de optie IntelliSafe Assist met Adaptieve Cruise Control en Pilot Assist en dat kost 1795 euro incl. inbouw. Bestel je de IntelliSafe Pro Line direct af fabriek dan is dat 1195 euro én je krijgt er dan IntelliSafe Surround bij. Door het achteraf in te bouwen bespaar je natuurlijk wel de bijtelling maar zelfs bij 52% IB levert dat je maar 680 euro besparing over 60 maanden op. Per saldo is het dan even duur, maar af-fabriek krijg je een optie extra.
Dan maar zonder![]()