Diesel of LPG, de eeuwige discussie

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
V480-S60
Geartronic member

@ Bart,
Ja,
Maar hoe kan dat dan nu.

Waarop zijn die problemen gebaseerd. Ook de 440 van 1988 t/m 1996 heeft er last van en dat is een tijdgenoot van mijn ex slopel. Dat ligt dus niet aan andere modernere materialen.

Leg mij a.u.b. uit (kan best wel technisch) waarom men die problemen juist ook met moderne motoren ondervindt. Je zou toch verwachten dat men dan leert van het verleden :?:

BTW
Torslanda staat daar niet een leuke fabriek 8) 8) dus insider
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
S.Brouwer
2nd Gear member

Ik heb een 440 1.6i op gas (g3). heb er bewust voor gekozen om op gas te rijden aangezien ik nog op school zit een daardoor aardig wat km rij.

alleen door het slecht onderhouden van mijn auto door de vorige eigenaar zijn nu de kleppen in zeer slechte staat. Het blok ga ik dan nu ook omwisselen voor een 2.0 welke volgens vele beter tegen gas kan als het 1.6i.

Over het algemeen ben ik zeer tevreden over het rijden op gas en heb er voor de rest geen problemen mee gehad.

Mijn ouders hebben een 740 op diesel gehad, maar nadat er 3ton op de teller kwam wou het blok niet meer lopen/starten. wij hebben daarop het blok vervangen en die ging nadat die ongeveer 350.000 km had gelopen ook stuk, (dankzij lekke koppaking)

Als ik het over het algemeen bekijk zou ik zo weer voor een gas auto kiezen, mede door de wegenbelasting (wel g3 dan) als voor de brandstof prijs en omdat ik tijdens het rijden weinig verschil merk tussen het rijden op benzine of gas
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

V480-V40 schreef:@ Bart,
Ja,
Maar hoe kan dat dan nu.

Waarop zijn die problemen gebaseerd. Ook de 440 van 1988 t/m 1996 heeft er last van en dat is een tijdgenoot van mijn ex slopel. Dat ligt dus niet aan andere modernere materialen.

Leg mij a.u.b. uit (kan best wel technisch) waarom men die problemen juist ook met moderne motoren ondervindt. Je zou toch verwachten dat men dan leert van het verleden :?:

BTW
Torslanda staat daar niet een leuke fabriek 8) 8) dus insider
Ik ben niet voldoende technisch om je over de specifieke ins en outs te kunnen informeren, er zijn hier echter wel voldoende techneuten aanwezig die voor den brode dagelijks met problemen van op gas lopende Volvo´s te maken hebben en die de specifieke lpg problemen als geen ander kennen.
De lpg markt is wereldwijd gezien relatief erg klein, autofabrikanten zien er niets in om de producten die zij voor een wereldmarkt maken aan te passen voor locale marktbehoeften, dat is ze simpelweg te duur, Volvo heeft om die reden de Bi-fuel (lpg) dan ook geschrapt.
Een bijkomend probleem is dat de lpg tank bij crashtests toch een lastig ding blijft en in de bagageruimte normaal een sta in de weg is, de verzonken gastank van de bi-fuel stond slechts een kleine benzinetank toe (29ltr) en geen reservewiel, "lastig" allemaal.
De moderne erg zuinige dieselmotoren kunnen voor de gehele wereldmarkt geproduceert worden en kennen weinig practische problemen, een enorm koppel, een goede restwaarde en een grote mate van betrouwbaarheid, helaas is het belastingregime in Nederland niet gunstig voor de diesel.
S.Brouwer
2nd Gear member

zoals vandaag en gister uit het nieuws blijkt, blijkt dat er 40% meer mensen gas laten inbouwen.

Zoals hier veelal gesuggereerd wordt dat er veel problemen mee zijn waarom dan toch zo'n stijging. Of zijn er nu veel die hun principes aan de kant zetten om niet met gas te gaan rijden?
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Volvo_440 schreef:zoals vandaag en gister uit het nieuws blijkt, blijkt dat er 40% meer mensen gas laten inbouwen.

Zoals hier veelal gesuggereerd wordt dat er veel problemen mee zijn waarom dan toch zo'n stijging. Of zijn er nu veel die hun principes aan de kant zetten om niet met gas te gaan rijden?
Gas is op het eerste gezicht tamelijk goedkoop, zeker met de benzineprijzen van dit moment, mogelijke nadelige gevolgen op termijn worden doorgaans niet overwogen.
Zoals mensen ad hoc grijze kentekens kochten (of om lieten keuren) omdat ze daarmee (veel) goedkoper uit zouden zijn dan een ander bouwen er nu veel mensen ad hoc gas in, zal met een beetje pech straks de overheid in al haar wijsheid besluiten om extra belasting te gaan heffen op G3.
Door de toename van gasinbouw zullen de problemen zeker niet afnemen.
hollander
3rd Gear member

Zelf heb ik 10 jaar geleden een tweedehandse Volvo 940 op gas gekocht.
Deze 940 had er al 2 ton opzitten en zelf heb ik in de 10 jaar dat ik deze Volve gereden heb er ook nog eens 2 ton bijgezet.
Na 3 ton de kop moeten laten reviseren ivm het niet meer kunnen stellen van de kleppen (te diep ingesleten).
De schone verbranding heeft me echt verbaast ,ik heb 80 000 km gereden zonder olie te verversen. Hooguit wat olie bijgevuld ongeveer 4 liter op die 80000 km.
Nu ben ik aan een andere Volvo toe(iets anders komt er niet meer in)
Mijn gedachte gaat weer uit naar een volvo S60 of S80 met een G3 install.
Graag wil ik van andere Volvo rijders ( S60 en S80)met G3 installatie aan boord, hun ervaring horen.
Groeten van een tevereden :P Volvo gasrijder
Hollander
joost
7th Gear member

Mijn ervaring met G3 is dat er geen merkbaar verschil in rijden is tussen rijden op gas en rijden op benzine. Zelfs van het automatisch overschakelen van benzine op gas na het starten tijdens het rijden gaat onopgemerkt aan je voorbij. Het is dus wel makkelijk dat e.e.a met ledjes wordt weergegeven. Hoe een S60 of S80 rijdt op gas kan ik je niet vertellen... die heb ik namelijk niet.

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
exhonda
3rd Gear member

hollander schreef:Zelf heb ik 10 jaar geleden een tweedehandse Volvo 940 op gas gekocht.
Deze 940 had er al 2 ton opzitten en zelf heb ik in de 10 jaar dat ik deze Volve gereden heb er ook nog eens 2 ton bijgezet.
Na 3 ton de kop moeten laten reviseren ivm het niet meer kunnen stellen van de kleppen (te diep ingesleten).
De schone verbranding heeft me echt verbaast ,ik heb 80 000 km gereden zonder olie te verversen. Hooguit wat olie bijgevuld ongeveer 4 liter op die 80000 km.
Nu ben ik aan een andere Volvo toe(iets anders komt er niet meer in)
Mijn gedachte gaat weer uit naar een volvo S60 of S80 met een G3 install.
Graag wil ik van andere Volvo rijders ( S60 en S80)met G3 installatie aan boord, hun ervaring horen.
Groeten van een tevereden :P Volvo gasrijder
Hollander

Wie o wie :?: :roll:
The Driver
2nd Gear member

Diesel of LPG ?

Toen mijn buurman vanmorgen om 05.00 uur zijn John Deere startte
wist ik het zeker.

Laat mijn motortje maar lekker doorsnorren naar 6000 toeren.
Reitse
5th Gear member
Contacteer:

Oeh! John Deere 6cyl... die klinken wel erg mooi hoor, vooral als je met een ton of 16 probeert van een behoorlijk modderig stuk land af te komen... Rookwolken waar een TDI'tje nog een puntje aan kan zuigen en een brul... En dan de 4WD vol aan het werk zien en zelfs voelen terwijl je in de spiegel de lading soms angstaanjagend schuin ziet hangen... Dan ben je wel erg blij met powershiftsysteem :D
Sorry, kreeg ff flashback naar de tijd dat ik nog bij de buurman met grote trekkertjes mocht spelen en alles in auto's in de berm kreeg, SUV of niet, alles was bang voor de John Deere 6600, zeker als alle halogeen werkverlichting aanstond (dan zie je écht niks meer ;)) Dikke kieper erachten hangen en je bent king of the road. Wel blijven denken, als je een auto raakt is die doormidden, Volvo of niet.
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

The Driver schreef:Diesel of LPG ?
Toen mijn buurman vanmorgen om 05.00 uur zijn John Deere startte
wist ik het zeker.
Laat mijn motortje maar lekker doorsnorren naar 6000 toeren.
Die "John Deere" (leuke buurt woon je trouwens) wordt zonder gekke kosten op zeker stokoud en is ook nog eens superbedrijfszeker en dat alles is met jouw moderne lpg Volvo nog maar helemaal de vraag.
The Driver
2nd Gear member

Mijn vorige "moderne" LPG Volvo had : 784.000 km. gelopen en mijn huidige LPG Volvo staat op 490.000 km.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

The Driver schreef:Mijn vorige "moderne" LPG Volvo had : 784.000 km. gelopen en mijn huidige LPG Volvo staat op 490.000 km.
Onze definitie van moderne Volvo´s is duidelijk verschillend, de problemen spelen uitsluitend op lpi en ongeveer vanaf 2000, en ik meen me te herinneren dat je ooit over je 240 schreef, hoe fijn deze Volvo ook is, modern is hij niet (hooguit voor een Katterugrijder)
Er zullen dus tamelijk weinig "moderne" Volvo´s zijn met jouw kilometrages.
Heb je overigens al eens in een (echt) moderne diesel gereden? of is jouw referentie misschien de 6 cilinder diesel uit de 240?
Ludo
6th Gear member

bart simpson schreef: de problemen spelen uitsluitend op lpi en ongeveer vanaf 2000,
welke problemen zijn dat dan?.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Ludo schreef:
bart simpson schreef: de problemen spelen uitsluitend op lpi en ongeveer vanaf 2000,
welke problemen zijn dat dan?.
kop en klepproblemen
Ludo
6th Gear member

daar zijn oplossingen voor.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Ludo schreef:daar zijn oplossingen voor.
Dat mag zo zijn maar op veel reeds rijdende Volvo's was/is het al te laat en op een nieuwe ondersteund Volvo de gasinbouw niet, ergo, er wordt geen garantie gegeven als er tengevolge van gasinbouw motorschades ontstaan.
Een gebruikte Volvo met gas (vanaf dat modeljaar 2000) is daardoor wat "besmet" geraakt en zal qua inruilwaarde bij inruil behoorlijk tegen kunnen vallen.
mvdkant
2nd Gear member

wat betreft het afstellen van de kleppen op gas bij een volvo 460 (440), bij de volvo dealer zijn ze al uitgesteld bij de 4 mm.

doe je het zelf dan kun je doorgaan tot pakweg, 2.65 mm.

misschien heb je nog dunnere afstelplaatjes.

ik rij prima op gas, vooral nu de gasprijs exact € 1 onder de benzineprijs ligt :P

benzine, 14-08-2005 shell adv. prijs, €1.435
diesel, 14-08-2005 shell adv. prijs €1.099
gas nergens adviesprijs te vinden dus de lokale pomp, €0.434

actieradius gas, 1 op 11.14
benzine 1 op +/- 13

laat die revisiekop maar komen hoor, dat haal ik er wel uit met de besparing op gas tov benzine :twisted:

aldus een blije en besparende lpg rijder.
je voelt je lekkerder in een volvo 460 !
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

De echte (en soms ook kostbare) problemen zijn er vanaf medio 2000 en iedere keer schrijven forummers over hun 240's, 440's, 850's, classic S70/V70's, S40/V40's en 940's (vrijwel allemaal van zeer ruim voor 2000) dat die het zo fantastisch doen op gas, er is hier volgens mij toch niemand die het tegendeel beweert.
Ook was er in die periode (op de 5 cilinder TDI na) geen echt fatsoenlijk diesel beschikbaar, dus kan ik me voorstellen dat men in voorkomende gevallen op gas ging rijden.
De discussie gaat nu over de aankoop van een nieuwe Volvo in 2005 van modeljaar 2005 of 2006, of de ombouw naar gas van een recente Volvo.
Vandaag de dag is de combinatie gas en een nieuwe Volvo geen wenselijke combinatie meer, dit om meerdere redenen, technische redenen, garatietechnische redenen, duurzaamheidstechnische redenen maar toch veelal om financiele redenen, gas lijkt vooral op het eerste gezicht goedkoop.
fluz
3rd Gear member

mvdkant schreef: ik rij prima op gas, vooral nu de gasprijs exact € 1 onder de benzineprijs ligt :P

benzine, 14-08-2005 shell adv. prijs, €1.435
diesel, 14-08-2005 shell adv. prijs €1.099
gas nergens adviesprijs te vinden dus de lokale pomp, €0.434

actieradius gas, 1 op 11.14
benzine 1 op +/- 13

laat die revisiekop maar komen hoor, dat haal ik er wel uit met de besparing op gas tov benzine :twisted:

aldus een blije en besparende lpg rijder.
Vandaag nog gecheckt, maar ook in Amersfoort koop je je bezine of diesel bij Shell met 5 cent korting :P (kan ook met 13 cent).
Als ik dan mijn D5'je bekijk (niet echt veel trager dan de meeste bovengenoemde auto's) dan heeft tie een verbruik volgens de boordcompu van 5,6 l /100 km (ja, ik houd wel van een beetje doorrijden :lol: ).

En dan nu ff rekenen:
Stel 10.000 km:
Gas: 11.34 ==> 897.67 liter = ±€390,-
Diesel: 17.86 ==> 559.91 liter = ±€587,-
Verschil: ±€200,- per 10.000 km.
Geschatte prijs motorrevisie €2000,-, dus per 100.000 km kan je er een laten uitvoeren (goede keuze dus :scratch: , nog afgezien van het wegenbelastingvoordeel)

Persoonlijk zou ik alle lpg rijders een keer willen aanmoedigen stap eens in een "moderne" Volvo diesel en ervaar dan eens wat voor een blije rijder je dan wordt.
p.s. voor diegene die het toch geen bezwaar vinden om ff een motortje te reviseren, een chipje doet wonderen voor het blije gezicht :D
En voor de rekenaars, als je wilt kan je daar nog zuiniger mee rijden. :evil: Maar dat topic is al ergens anders behandeld:
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”