PLOF!!!!!!

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Sinds enkele weken begon de auto slechter te lopen.
Stationair hikken, moeilijker starten, koud niet op toeren willen komen, back-fires, etc.
Ook als de motor warm was liep het niet mooi en durfde je er bijna niet meer de stad mee in ivm moeilijk wegkomen en back-fires.

Vorige week in Groningen stad nog enkele mensen de stuipen op het lijf gejaagd door tegen de helling van de parkeergarage (in het tunneltje naar buiten) een flinke backfire te krijgen. Leuk detail was dat de motor gelijk afsloeg en... daar stond ik dan tegen de helling op... Afijn, met veel toeren en piepende banden uiteindelijk weer weggekomen...
Een week eerder sloeg m'n motor af onder de slagboom van zo'n zelfde parkeergarage... Gelukkig blijft zo'n ding dus omhoog tot je wegrijdt (weet ik nu uit ervaring)...

Vandaag, na een week stevige griep, wat geprobeerd.

Eerst heb ik de volgorde van de bougie-kabels genoteerd.
Daarna de kabels losgetrokken, contacten licht opgeschuurd met waterproof schuurpapier, Philips contactspray in de contacten gespoten (ook in de contacten op de verdelerkap), kabels teruggeplaatst.

Vervolgens hetzelfde gedaan met de bobinekabel.
En daar licht vermoedelijk gelijk de oorzaak van het probleem. De contacten van de bobinekabel waren aan beide kanten wit/groen uitgeslagen.
Ook deze met waterproofschuurpapier behandeld en ook ingespoten en gemonteerd.

Bougies heb ik niet eruit gehaald; deze zaten er net een maandje in ivm eerdere startproblemen.

Daarna het moment van de waarheid...

Na 2x de sleutel omdraaien startte hij op LPG (jaja, dat benzine verhaal moet ook nog opgelost worden) en na wat kort gesputter lag het blok mooi vlak.
Daarna gas gegeven, waar hij goed op reageerde.

Gereedschap achterin gegooid en een testritje gemaakt. Wat een genot!!!

20 minuten werk maakt een wereld van verschil :)
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

Tsja de weerstand uit je ontsteking halen helpt, als je dat gedaan hebt en de rest is ook in orde dan loopt de motor weer als het spreekwoordelijk naaimachientje.
Had van de zomer ook allerlei vage problemen door een bougiekabel die niet helemaal lekker meer was(na 6 maand) en een verdamper die tegen versleten aanzat.
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Fat Rat schreef:Tsja de weerstand uit je ontsteking halen helpt, als je dat gedaan hebt en de rest is ook in orde dan loopt de motor weer als het spreekwoordelijk naaimachientje.
Had van de zomer ook allerlei vage problemen door een bougiekabel die niet helemaal lekker meer was(na 6 maand) en een verdamper die tegen versleten aanzat.
M'n verdamper lijkt het nog steeds vol te houden :)
Maar die van mij heeft nog niet zo'n indrukwekkende tellerstand als jouw blauwe baksteen ;)
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

Tsja maar wel dezelfde leeftijd, en rubber membramen verteren toch meer door tijd denk ik dan door kilometers maken.
Gemiddeld schijnen de membramen in een verdamper ongeveer 10 jaar mee te moeten gaan...... Ik heb van de zomer de originele gereviseerd voor wellicht de eerste keer....
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Fat Rat schreef:Tsja maar wel dezelfde leeftijd, en rubber membramen verteren toch meer door tijd denk ik dan door kilometers maken.
Gemiddeld schijnen de membramen in een verdamper ongeveer 10 jaar mee te moeten gaan...... Ik heb van de zomer de originele gereviseerd voor wellicht de eerste keer....
Ik begin maar vast met sparen dan ;)

Heb vandaag een setje chromen sierdoppen (zoals ze in 1986 in de 740 folder stonden) gekocht via Marktplaats.

1 setje van 4 stuks en 1 van 3 stuks.
Met wat gepuzzel moet daar 1 mooi setje van te maken zijn + reserve :)
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

tsja een originele Vialle kost je een goeje 300 euro inc inbouw en btw.
Voor een 140 schijn je een even goede van een gasboer uit de omgeving van heerhugowaard te kunnen halen.
En een revisie kost je 40 euro ongeveer aan onderdelen. Als je dat ergens onder begelijding wil doen weet ik nog wel een adresje en dan ben je een 100 euro kwijt.
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Fat Rat schreef:tsja een originele Vialle kost je een goeje 300 euro inc inbouw en btw.
Voor een 140 schijn je een even goede van een gasboer uit de omgeving van heerhugowaard te kunnen halen.
En een revisie kost je 40 euro ongeveer aan onderdelen. Als je dat ergens onder begelijding wil doen weet ik nog wel een adresje en dan ben je een 100 euro kwijt.
Hij moet het nog maar even blijven doen :P Ben aan 't sparen voor de APK ;)

Heb vandaag het setje sierdoppen schoongemaakt (teer verwijderd met terpentine en licht opgepoetst met Commandant 5).
Ze zijn er een stuk van opgeknapt!

De eerste sierdop monteren ging erg soepel en het ziet er prima uit!

Maar bij de 2e liep ik direct al tegen een probleem aan; er zit géén naafdop op en daar centreert nu net die sierdop omheen.

Morgen bij daglicht het geheel nog maar eens bekijken en op zoek naar zo'n dop...
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

sparen voor de apk, verwacht je zoveel kosten? Ik verwachte van de zomer ook eea met apk, kreeg alleen te opmerkingen over banden(stonden al op de planning) en uitgedroogde remslangen.
Tsja fraaie wielen/wieldoppen staat gewoon een stuk beter. Heb zelf een setje Draco's eronder gelegt van de zomer.
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Fat Rat schreef:sparen voor de apk, verwacht je zoveel kosten? Ik verwachte van de zomer ook eea met apk, kreeg alleen te opmerkingen over banden(stonden al op de planning) en uitgedroogde remslangen.
Tsja fraaie wielen/wieldoppen staat gewoon een stuk beter. Heb zelf een setje Draco's eronder gelegt van de zomer.
Haha, nee, ik verwacht niet zoveel kosten.
Maar februari is al een dure maand en dan moet je wat reserves hebben!

2 banden moet ik sowieso hebben, gordels rollen niet zo lekker op, etc.
En de koppelingsplaat begint wat aan z'n eind te raken; opstellen kan bijna niet meer (ouderwetse kabelkoppeling). Dat komt er ook nog aan...

Nog wat leuks: ik heb vanavond op Marktplaats een originele volvo handleiding "Volvo 740 - modeljaar 1987" gekocht :) Die van mij zou een '87 modeljaar moeten zijn en anders is het leuk om te hebben ;)
Bovendien staat hij op de voorkant in "mijn" kleur (en die van jou, Fat Rat).

Afbeelding
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

En voor de verandering nog maar een foto van de baksteen :)
(zomer 2007)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

Dat zij aanzicht zou zo dat van de mijne kunnen zijn ja(ook de velgen).
Ik heb overigens een MY'86
Je kan trouwens aan de hand van de vincode uitzoeken wat voor MY je hebt..
Hier kan je overigens aan de hand van je vin code uitzoeken wat voor MY enzovoorts je hebt http://www.volvo700vereniging.nl.http-l ... l/node/646
Heb ooit mijn boekje voor bijpassend modeljaar uit een sloper gehaalt. Jammer alleen dat ik het boekje een beetje geruineerd heb :(
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Fat Rat schreef:Dat zij aanzicht zou zo dat van de mijne kunnen zijn ja(ook de velgen).
Ik heb overigens een MY'86
Je kan trouwens aan de hand van de vincode uitzoeken wat voor MY je hebt..
Hier kan je overigens aan de hand van je vin code uitzoeken wat voor MY enzovoorts je hebt http://www.volvo700vereniging.nl.http-l ... l/node/646
Heb ooit mijn boekje voor bijpassend modeljaar uit een sloper gehaalt. Jammer alleen dat ik het boekje een beetje geruineerd heb :(
Zal het nummer morgen eens opzoeken en daar invullen :)
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Links-achter in de kofferbak was het de laatste weken al wat vochtiger geworden en in m'n rechterachterlicht woonde een goudvis.

Het werd dan ook hoog tijd om daar vandaag wat aan te gaan doen.
De dag begon met regen maar rond een uur of 2 kwam de zon erdoor en kon ik aan de slag.

Eerst de kunststof afdekkap losgehaald. Met steeksleutel 10 per licht een stuk of 8 moertjes losgedraaid. Toen nog de stekker en de massakabels (boutje, sleutel 10) losgehaald en ik had een achterlicht in m'n handen.
Aan de andere kant dit ritueel herhaald en de lichten mee naar binnen genomen om schoon te maken.

Daar werd al snel duidelijk wat de oorzaak is; takjes, mos en verteerde bladeren hadden de afvoer verstopt.

Mini composthoop:
Afbeelding

Dit alles met geduld schoongemaakt, water uit het licht gegoten, foam afgespoeld onder lauwe kraan en, met een keramisch kacheltje erop gericht, de achterlichten en de foam een uurtje laten drogen (föhn kan ook maar is meer werk).
Ondertussen de achterkant van de auto geinspecteerd; gelukkig geen roest te ontdekken. Het plaatwerk een beetje schoongepoetst met een doekje en wasbenzine en ter bescherming ingevet met vetspray (vaseline-achtig spul - tast geen plastic of rubber aan volgens het opschrift).

Daarna de lichten weer gemonteerd (bijna een massa-draad vergeten!) en getest; de goudvis is er uit!

Al met al een eenvoudig klusje dat in een paar uurtjes te doen is (incl. drogen van het achterlicht).
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Bij daglicht sleutelen is vaak bevorderlijk voor het resultaat.
Dat geldt ook voor het plaatsen van sierdoppen.
De "ontbrekende" naafdop bleek niet te ontbreken maar een "kuil" model te zijn ipv "uitstekend".
Het koste dan ook weinige moeite om ze er op te krijgen :)
En het resultaat mag er zijn!

Afbeelding

Ook heb ik vandaag een 8 euro gummy antenne geplaatst omdat de oude afgebroken was.
Over smaak valt te twisten (het was de goedkoopste) maar de ontvangst van de radio is er in iedergeval flink van opgeknapt!

Afbeelding
Gebruikersavatar
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Berichten: 2796
Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
Locatie: Oz
Contacteer:

goed hoor,
enne.. ik vind die antenne er ook wel bij passen..
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

zou fout is ie niet, vind die van mij (zo'n dun sprietje wat je ook op een ghettoblaster terug vind) veel minder passend.
Als je em nou mindenop je dak had gezet ofzo had ik het duidelijk minder gevonden.
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

+++t blijft behelpen+++ schreef:goed hoor,
enne.. ik vind die antenne er ook wel bij passen..
Fat Rat schreef:zou fout is ie niet, vind die van mij (zo'n dun sprietje wat je ook op een ghettoblaster terug vind) veel minder passend.
Als je em nou mindenop je dak had gezet ofzo had ik het duidelijk minder gevonden.
Hehe, in dat geval: de antenne is te koop bij ASD automaterialen in Dokkum :P

Plaatsen was een kwartiertje werk; oude antenne verwijderd en de stekker zat er gelukkig al (/nog) dus kon hem er zo inpluggen.
Beetje groene aanslag zat er in maar dat heb ik schoongemaakt en wederom de bus Philips contactspray er op losgelaten.

Ik werk op de binnen- en buitendienst van een computerzaak en ook daar is zo'n spuitbus regelmatig onmisbaar 8)

Het is leuk om te zien wat er na bijna een jaar allemaal al verbeterd is aan de auto :)
Een hele hoop geleerd dankzij forums (volvo-forum, volvo700vereniging, etc), Haynes book lezen, proberen veel zelf te doen en natuurlijk mijn "luchtgekoelde boxer" oom.
Maar ook nog zoveel dingen waar ik totaal geen kaas van gegeten heb.

En er zijn nog wat dingen, zoals de kilometerteller en het hemeltje achterin (zie foto :P) die gerepareerd moeten worden... maar alles op z'n tijd ;)
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Het eindpijpje van mijn "Walker" uitlaatdemper zit al enige tijd los.
Ook zijn de rubbers op (1 is al compleet doormidden gescheurd).
Nu kan je natuurlijk gelijk een nieuwe kopen maar dat is weer zonde omdat de pot nog redelijk eruit ziet.
Vrijdag bij Wytze Broerze wat onderdelen gehaald, dus ook gelijk 2 nieuwe demper ophangrubbers.

Zo zag het er allemaal uit vóór we begonnen...
Afbeelding

Bij m'n oom de uitlaat losgehaald (met beitels, hamers en teflonspray) en aan een inspectie onderworpen.
Er zat een scheurtje in, vlak bij de ingang in de lengte, langs de naad.
En een loszittende eindpijp.
Het bleek van behoorlijk dik metaal te zijn dus het was prima te lassen met wat "noodlasjes".
Uiteraard niet op het laswerk letten; het is weer dicht en APK gereed.

Dit zit voorlopig weer even :)
Afbeelding

In de DHZ zaak vind je soms de handigste stukjes ijzer...
Afbeelding

Het oog wil ook wat...
Afbeelding

Niet gek voor een demper die er minstens 7 jaar onder heeft gehangen (waarvan minimaal 5,5 jaar stilgestaan) :P

Er moet nog meer gebeuren maar daarover later meer ;)
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

In m'n rechter-achterlicht bleken drie krasjes toch nog heuse scheuren te zijn.
Omdat scheuren onder invloed van vorst (bevroren vocht) groter kunnen worden en de kans groot is dat er water naar binnen loopt, moest er toch maar wat aan gebeuren.
Afbeelding

Daarom heb ik gisteren "Pattex Super-Mix - 2 componenten expoxy" gehaald, in de hoop dat het de oplossing is.
Eerst wat uitgeprobeerd op een oud fietsachterlicht en het resultaat was al redelijk naar tevredenheid.

Vanavond het achterlicht gedemonteerd, naar binnen genomen en goed bekeken.
Met een goedkope multi-tool (en veiligheidsbril !!!) de scheurtjes een paar milimeter uitgeboord zodat de epoxy daar mooi in kan vloeien en genoeg (grof) oppervlak heeft om zich te hechten.
Afbeelding

Daarna met een doekje en ammonia deze plek goed schoongemaakt en
ontvet.

Vervolgens een kwartiertje laten drogen bij een keramisch kacheltje.
Ondertussen een kleine hoeveelheid van de 2 componenten expoxy aangemaakt en dit (met het achterlicht op de "rug") uitgesmeerd over de scheurtjes.
Afbeelding

Wederom het achterlicht een uurtje laten drogen bij het keramische kacheltje (laagste stand) en daarna het resultaat bekeken.
Volgende keer iets dunner en beter uitsmeren ;)

Met Commandant 5 nog wat krasjes weggewerkt van het mistachterlicht en hier het eindresultaat:
Afbeelding

Daar komt géén drup water meer in :)
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Vandaag waren de bougiekabels, verdelerkap en de rotor aan de beurt.
Onlangs al wat reserve-onderdelen gehaald bij Wytze Broerse.

Eerst op het motorblok dat ik nog in de schuur heb liggen geoefend; het ziet er allemaal eenvoudig uit en op een los motorblok kan je wat beter zien/begrijpen hoe één en ander inelkaar zit.

Onder de motorkap is het iets meer behelpen. Welke malloot heeft destijds bedacht om een verdelerkap bijna tegen het schutbord aan te monteren? En dan ook nog eens een LPG slang die in de weg hangt :P

Eerst maar weer eens de kabelvolgorde van de bougies genoteerd.
De verdelerkap was met een ringsleuteltje 8 nog wel los te krijgen maar toen was de rotor aan de beurt.
Op het reservemotorblok had ik de rotor er zo af; kwestie van wat kracht zetten.
Hij zat nu echter compleet vast. Misschien al 10 jaar niet los geweest?

De grootste schroevendraaier er achter en KRAK!!! Dat was dus een stukje van de rotor. Van alle kanten geprobeerd; er brak steeds meer af en de rotor bleef zitten. Uiteindelijk een waterpomptang er opgezet en de rotor fijn geknepen. Het was al snel duidelijk; het zat compleet klemgeroest.

Rotor bouwpakket...
Afbeelding

De restjes weggeplukt, met waterproof schuurpapier het asje grondig ontroest, beetje vetspray erop en de nieuwe rotor erop geschoven.
De verdelerkap was duidelijk aan vervanging toe omdat de contacten flink ingebrand waren.

Tijd om te vervangen...
Afbeelding

Op het reserve motorblok zit gelukkig ook nog een verdelerkap en deze ziet er een stuk gezonder uit. Deze heb ik schoongemaakt, de contacten licht opgeschuurd met waterproof en overgezet naar de 740.
Nieuwe bobine- en bougiekabels er op, draadje/klemmetje om de bobinekabel (voor de LPG afsluiter) weer vastgezet en vol spanning de sleutel omgedraaid...

De motor sloeg gelijk aan en loopt weer zonder haperen!
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”