Pagina 1 van 1
Verbruik elektromotor wordt stuk hoger bij lagere temperatuur?
Geplaatst: 23.11.2025 - 17:30
door HMD
Ik heb een XC40 T5 Recharge die ik steeds thuis oplaadt.
Normaliter kun je op een batterij zo'n 40km rijden. Maar ik heb de indruk dat dat de laatste maand steeds minder wordt (door de temperatuur)?
Vandaag b.v had ik een ritje van 9.5 km. Toen ik wegreed meldde het dashboard dat ik 40km kon rijden. Toen ik terugkwam meldde hij nog 22 km. Om hem daarna weer helemaal op te laden was 5.4 kwh nodig.
Dat betekent dus dat de elektromotor 2x zoveel stroom verbruikt dan in de zomer. Hoe kan dat?
Verbruik elektromotor wordt stuk hoger bij lagere temperatuur?
Geplaatst: 23.11.2025 - 17:37
door lint
In de winterperiode zijn er meer stroomafnemers ingeschakeld.
Verbruik elektromotor wordt stuk hoger bij lagere temperatuur?
Geplaatst: 23.11.2025 - 17:48
door Almerev70
Denk aan je verwarming....
Verbruik elektromotor wordt stuk hoger bij lagere temperatuur?
Geplaatst: 23.11.2025 - 18:06
door Longone
Dat is normaal, een vriend met een Volkswagen ID3 haalt maar 180 km in de winter, accu's presteren minder in de kou en je hebt meer stroomverbruikers zoals de kachel.
Verbruik elektromotor wordt stuk hoger bij lagere temperatuur?
Geplaatst: 23.11.2025 - 19:36
door OGA244
De pijn zit in de accucapaciteit niet in de electro motor
Verbruik elektromotor wordt stuk hoger bij lagere temperatuur?
Geplaatst: 23.11.2025 - 19:37
door BertZ64
De capaciteit van een koude accu neemt af. Bij temperaturen onder het vriespunt kan de capaciteit van een elektrische auto accu tot 30-40% minder zijn. Dit komt door langzamere chemische reacties, wat het rendement en vermogen vermindert. Ook verhoogd energieverbruik voor verwarming draagt bij aan een lagere actieradius.
Verbruik elektromotor wordt stuk hoger bij lagere temperatuur?
Geplaatst: 23.11.2025 - 22:07
door HMD
Ik had inderdaad verwacht dat bij kou de capaciteit van de accu minder wordt en je dus minder kilometer elektrisch kunt rijden. Mar dan zou ik niet extra bij moeten hoeven te laden!
Normaal is voor 9km ongeveer 9/40x10=2.25 kwh bijladen nodig. Maar ik moet meer dan 2x zoveel bijladen! Dat kun je niet verklaren met een lagere capaciteit van de battery.
En ik geloof niet dat de verwarming een verklaring kan zijn bij een ritje van 9 km!
Verbruik elektromotor wordt stuk hoger bij lagere temperatuur?
Geplaatst: 23.11.2025 - 22:10
door Urbexpeditie
Koude temperaturen zorgen ervoor dat het elektrolyt in de accu stroperiger wordt, waardoor de deeltjes langzamer stromen en de batterij minder snel energie kan opnemen en vasthouden. Dit effect leidt inderdaad ook tot een lagere actieradius en vermogen van de accu.
Conclusie: laden duurt langer en kost meer energie