Ik heb even wat rondgekeken naar de oorzaak van het lek, en mij lijkt het dat de buis die van de intercooler komt (waar normaal lucht door stroomt als ik me niet vergis) aan het aansluitingspunt met de inlaatcollector lekt. Tussen de inlaatcollector en die buis steekt nog een klep als ik me niet vergis. Eronder zit de egr klep, welke ook besmeurd is me olie. Hoe meer ik zak, hoe meer olie ik terugvindt, ik vermoed dat de olie gewoon meer opengespat is door de rijwind...
Iemand een idee over de oorzaak van het lek, op het eerste zicht lijkt me de buis die van de intercooler komt goed aangesloten, en niet lek. Is het ook normaal dat er daar olie lekt? Zou dit een bekend euvel kunnen zijn? Ik vindt het ook bizar dat ik net daar een lekkage vind, daar de inlaatcollector, egr klep en alle bijhorende buizen ongeveer een kleine 2 jaar geleden vervangen zijn.
Enkele foto's ter verduidelijking:
Bovenaanzicht motor, aansluiting "intercooler-buis" op inlaatcollector:

Net onder de buis, ik denk dat dit het motortje is die de egr klep bedient, de met olie besmeurde buis is die die van de luchtfilter komt en naar de inlaatcollector loopt:

Onderaanzicht motor (carter):

Onderaanzicht motor gezien vanaf koppeling/versnellingsbak:

Alle tips zijn welkom! Alvast bedankt!