Proefrit met trage(!) s80 T6 uit 1998

Plaats reactie
Philip
1st Gear member

Kort geleden heb ik een proefrit gemaakt met een T6 uit 1998, ik verwachtte een "snelle" auto, maar niets was minder waar. De auto trok voor geen meter.

Nadat ik de verkoper had overtuigd dat er echt iets mis is met de auto (hij zei eerst: tja tis nou eenmaal een zware auto...) riep hij iets over de luchtmassameter.

Mijn vragen:kan een storing aan de luchtmassameter een dergelijk gebrek aan vermogen verklaren?
Wat kan een andere oorzaak zijn voor het ontbreken van vermogen?

Naar mijn idee liep de motor verder wel goed, het enige wat mij opviel dat er bij het remmen een rood/oranje driehoekje ging branden tussen de toerenteller en de snelheidsmeter.

Overigens heb ik later op de dag nog met een wel goed functionerende T6 gereden: wauw!
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Hallo Philip,

Een lmm kan inderdaad voor dit soort issues zorgen. Als de dealer die netjes vervangt, dan zul je gelijk het verschil merken.
Is iets wat wel vaker voorkomt als ze eenmaal op leeftijd zijn heb ik gemerkt zo her en der.

Het rood/oranje driehoekje tijdens remmen heeft hier niets mee te maken, dit zou storing in de ABS kunnen zijn, te kort aan remvloeistof (weet even niet of de 1998 S80 al boardcomputer had die dit aan kon geven?!) of remblokken "op".

Groet
Bob
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Oceanracer
Geartronic member

Kosten voor een nieuwe LMM bij de dealer zijn ongeveer € 355,00. Just for the record.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Zeker. Maar repareren moet de dealer het toch wil hij die T6 ooit verkopen ;-)
www.volvotech.eu

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Oceanracer
Geartronic member

Als ie bij de dealert te koop staat wel ja. Maar ook iemand die z'n wagen particulier wil verkopen zal toch moeten zorgen voor een auto die (in elk geval tijdens de proefrit) probleemloos rijdt.
Philip
1st Gear member

Dank voor jullie reacties, wanneer e.e.a. gerepareerd is zal de verkoper mij bellen voor een hernieuwde kennismaking :-). Maar veel vertrouwen in verkopende partij is er bij mij niet meer echt. De kilometerstand(nog geen 100.000 km) sprak mij wel aan en ook de algehele staat liet wel een goede indruk achter. Verder had de auto nog last van vocht in de koplampen, maar dat komt wel meer voor geloof ik.

Groeten,
Philip
VW Golf II 1.6D 1986
Renault Twingo 1996
Nissan Almera 1.4 1996
Audi A3 1.9 TDI 1998
Seat Leon Cupra4 TDI 2002
Toyota Prius II 2005

Alfa Romeo GT 1600 Junior 1975 (geupgrade naar 2000 TS)
Volvo S80 t6 1998
Oceanracer
Geartronic member

Uit '98 en onder de ton? Dan zou ik hem toch echt een tweede kans geven, want die kom je niet veel tegen. En zoals Bob als aangeeft, die haperende LMM is gewoon een kwaaltje van de S60/V70/S80 van voor 2002. Als je een andere koopt zonder melding, kan je over een half jaar aan de beurt zijn, tenzij je een Spaanse LMM hebt. Zie hier voor extra uitleg. Bij een automaat kan bij een haperende LMM ook het oranje driehoekje oplichten, omdat hierdoor het toerental niet goed geregeld kan worden tijdens het freewheelen vlak voor het afremmen.
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Hmmm. Geen 100K km's voor een auto van 10Jaar oud... Zou even heel goed de echte KM's proberen te achterhalen / jezelf te overtuigen dat dit de correcte stand is.
Buiten de standaard zaken, (NAP, Onderhoud boekjes etc.) even kijken naar:
- Bestuurders stoel, als deze "instapplekken" heeft (versleten linker stuk van de stoel) dan twijffel!
- Controleer stuur, dit hoort er bij 100K km's redelijk onversleten uit te zien.
- Steenslag, bij 100K km's is dit geen "snelweg auto" en zal er dus weinig tot geen steenslag zichtbaar mogen zijn.
- Zoek naar stikkertje onder de motorkap wat iets zou kunnen vertellen over het vervangen zijn van de distributie-riem (zou op riemhuis kunnen zitten), als die stikker er zit, ben je over de 120K km's heen geweest... want dan is de riem vervangen.
- Stikkers in de portieren van onderhoud, of onderhoudskaartjes aan de richtingaanwijzer pook, of soms liggen deze in het handschoenenvak. (je gelooft het niet, maar sommige oenen die km's terug hebben gedraaid vergeten deze dingen weg te halen..)

Succes!

Groet
Bob
www.volvotech.eu

Philip
1st Gear member

Nogmaals bedankt voor al jullie reacties! De auto is ondertussen doorverkocht aan een andere garage, waar hij is gerepareerd. Een nieuwe proefrit, dit keer met bijbehorende power heeft mij over de streep getrokken, binnenkort komt de auto op mijn naam te staan!

Groeten,

Philip
VW Golf II 1.6D 1986
Renault Twingo 1996
Nissan Almera 1.4 1996
Audi A3 1.9 TDI 1998
Seat Leon Cupra4 TDI 2002
Toyota Prius II 2005

Alfa Romeo GT 1600 Junior 1975 (geupgrade naar 2000 TS)
Volvo S80 t6 1998
Oceanracer
Geartronic member

Het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan. :) Proficiat en veel plezier er mee. Leuk dat je het hier nog even meldde.
Plaats reactie

Terug naar “S80”