kloenk kloenk bij bocht naar links

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
aussie-bas
1st Gear member

OK, het is even stil geweest maar we zijn er weer.

Onze Volvo heeft vanaf het begin eigenlijk al een vervelend geluid gehad rechtsvoor, als je een bocht naar links neemt. Met de slechte wegen die je hier in Sydney hebt hoor je het vooral als je een bocht hebt met een oneffen wegdek. Het voelt dan net alsof de hele wielophanging los hangt en het rammelt dat het een lieve lust is. Als je een rustige bocht met minder slecht wegdek neemt hoor je een duidelijk kloenk kloenk geluid.

Nu hebben we dit vorige keer ook al bij de dealer aangegeven en die heeft alles gecontroleerd, alles vastgedraaid en de rubberen bussen?? ingespoten om ze weer soepeler te maken maar kon verder niets vinden wat het geluid zou kunnen veroorzaken. Ik kan me echter niet voorstellen dat een Volvo zo'n geluid zou moeten maken, vooral niet als deze pas 90.000 km op de teller heeft.

Iemand suggesties?

Tweede vraagje, een aantal weken geleden hebben we wat opgehaald en moest de achterbank plat. Dan hoor je dus de schokdempers achter bij iedere oneffenheid psssjt, psssjt doen. Nu reed ik voorheen altijd Franse auto's, voornamelijk Citroëns en die hebben hydraulische vering die je nooit hoort. Het geluid zal wel normaal zijn maar zou je het zo goed moeten kunnen horen? Ik moet er wel bij zeggen dat we niet harder dan 50 km/uur gereden hebben.

P.S. in een vorig topic schreef ik al over onze airco unit die kloenk kloenk deed, de garage weet dit aan het niet meer ontkoppelen van de compressor waardoor op termijn de airco kapot zou gaan. het kloenk kloenk geluid daarvan is weg, in plaats daarvan horen we nu duidelijk een koppelend en ontkoppelend geluid van de airco compressor :) . Het lijkt erop dat die dus gewoon weer normaal functioneert.
Life is what happens to you while you're busy making other plans
msombroek
1st Gear member

idem bij onze S70 op dit moment. Alleen naar links op klinkerweg komt het in meerdere of in mindere mate voor. Geen speling, gewoon wat gerommel. Lijkt erop alsof de veerpoot onder druk zich opnieuw wil settelen.
Marco Sombroek
obelix
2nd Gear member

" Geplaatst: Zo 11 Mei, 2008 2:38 am kloenk kloenk bij bocht naar links."

:) zou hij nu nog steeds met kloenk kloenk rond rijden?

Ik had dit ook en ondanks dealer bezoeken bleek dit te komen door het ontbreken van rubber in de voorvork-ophang-rubbers (ofzo)

Dit zorgt er ook voor dat je auto links en rechts de berm in wil duiken als je het stuur loslaat.
Nu: V70 My 11 III Professional-line.
Toen: V70 2.5T AWD Geartronic, Comfort-line, Winterline, Family-line ,Mobility-line, Elegance-line, HU-803 (200Watt) , 16"; aluminium Mimas velgen(6.5x1) Rica Chip tuned 240PK, BJ 2002.
msombroek
1st Gear member

geen flauw idee. Gekke is dat bij onze auto eigenlijk alles fris en strak rijdt. Goede banden, vering voelt stug en goede wegligging... Ook geen rammeltjes en kraakjes, op die ene 'kloenk' af en toe bij een bocht naar links, en dan op een klinkerweg.
Ik vermoed een moe rubber of steuntje ergens, het lijkterop alsof iets zich settelen wil. Na het geluid, doet het zich ook weer even niet voor...

Wordt vervolgd...
Marco Sombroek
msombroek
1st Gear member

Update; kloenk kloenk is er nog steeds... (we spreken nu 224.000kms) wordt niet erger maar wel ontdekt dat bij zware belading (hele gezin + bagage) het er niet is.

Ook met remmen en insturen, kloenk weg. Rem los kloenk er weer... Lijkt dus duidelijk, en toch... geen spoor te vinden aan de remmen of klauw. Muurvast.

Reactie van voortrein is ook goed merkte ik bij noodstopje.. merkte dat de auto zich goed vastgreep in asfalt zonder bijgeluiden of trillingen (op ABS na). Je wordt wel lui van zo'n s70 moet ik zeggen... ding doet z'n ding goed :)

Wordt vervolgd
Marco Sombroek
belgian-tsm
4th Gear member
Contacteer:

Bij mijn S70 was het kloenkgeluid pas weg, bij vervangen van de rechterophanging en handremschoenen vervangen, aantrekken...
christianvanloon
1st Gear member

Ik vermoed een homokineet.

Bij zware belasting zal hij het lager net iets anders belasten, waardoor de homokineet in het vet loopt.
Zonder belasting loopt hij buiten het schone vet/droog vet.

Optie; demonteren, oude vet eruit vegen, nieuw vet aanvullen.
Nog mooier; aandrijfassen omdraaien (weet niet of L+R identiek zijn) en binnenzijde weer op binnenzijde aan de andere kant van de bak plaatsen.
Zo draaien ze 'omgekeerd' op een schoon stuk lager.

Nog mooier; homokineet vervangen..

Tenminste, zo zat het bij 944's vaak en dit werkte retegoed.
msombroek
1st Gear member

De handrem schoen zit toch op de achterremmen? Ik denk ook steeds aan ophanging, homokinetisch lijkt het niet te zijn, ik gok stabilisatorstang of veerpootschotel. Ik denk dat er iets loszit daar, dat zou ook verklaren dat het geluid weg is als de auto beladen is.
Marco Sombroek
belgian-tsm
4th Gear member
Contacteer:

Die zitten op de achterwielen, inderdaad (handremschoenen) maar door de geluidsverplaatsing, wat bedriegelijk is, is het precies of het komt van voorraan, die klapperen dan zo.
Net zoals het geluid dat onder mn zetels vanaan komt, dat dan precies van achter het daschboard zou komen. Het is soms zoeken :-)
emigrant
Starter

had hetzelfde probleem bleek de motorsteun aggebroken te zijn is nu vervangen en geen problemen meer (120 euro)
msombroek
1st Gear member

Update;
Kloenk kloenk sinds aantal dagen op klinkerwegen duidelijk te horen. Niet alleen met bocht naar links. Lijkt absoluut ophanging RV te zijn.
Alles voelt vast (wiel eraf en gezocht) maar geluid is niet mis :). Rijeigenschappen prima. Ook geen bokkige motor (vaak bij motorsteun defect)
Volgende week APK dus er zal vanzelf uitkomen wat het is.
Schokbreker... stabilisatorstang en of motorsteun...
Marco Sombroek
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”