Erg lage uitlaat en olielek

De Nederlandse coupé, een toekomstig klassieker
Plaats reactie
lupusmagnificus
1st Gear member

Hoi peeps,

Ik ben onder de auto gaan liggen, op zoek naar het lekje. Het lijkt uiteindelijk toch wel een olie achtige substantie te zijn. Waar het vandaan lijkt te komen, hier de bijschrijving;
Waar het verlengde van de versnellingspook pook :oops: de gearbox in lijkt te gaan. Er hangt een plastic 'bakje' onder, ter bescherming.

Nou daar vandaan lijkt het te komen. Wat zal het kunnen zijn? Voor als ik naar de monteur ga, wil dan toch wel een beetje verhaal kunnen doen.
Als ik het zo terug lees is het wel duidelijk dat ik niet echt een sleutelaar ben :D Had ik al verteld dat ik werk in de zorg werk :lol: ?

En dan de uitlaat;
Zit naar behoren vast (iig op alle aangegevn punten) maar lijkt echt ultra laag te hangen. Van de zijkant zie ik gewoon een deel en bij misselijke drempels is het raak. Hoe langzaam ik ook rijd. Is dit een (veel) voorkomend iets? Iemand ervaring mee?
Effert
2nd Gear member

hoi,

Het lekken komt van de hendel van het versnellingsbakmechanisme, het verlengde van de pook waarmee je schakelt.
De olie is dus waarschijnlijk versnellingsbakolie, dit is een bekend probleem dat de keerringen die op dit mechanisme zit lekt.
Het bakje hangt er niet voor niks onder :razz:

Wanneer je deze keerring wilt vervangen moet of de hele versnellingsbak uit elkaar of je moet de verbindingen doorslijpen en deze opnieuw lassen.

Als deze maar een klein beetje lekt dan zou ik er niks aan doen, bekend bij de franse techniek.

Wat de uitlaat betreft; hierover is bij mij niks bekend, hoort niet veel lager te hangen dan de rest van de auto. Dus ik zou even kijken of deze niet hoger te bevestigen is.

Evert
Blade
5th Gear member
Contacteer:

Het kan ook de Linker binnenste aandrijfas-hoes zijn. Die lekken ook vaak.
lupusmagnificus
1st Gear member

Cool! Fijn man...

De lek is idd niet veel dus zorgen maken hoeft nog niet...Tenzij het de aandrijf hoes. Over twee weken gaat ie de brig op en dan en dan heb ik ook iemand bij die daadwerkelijk kennis heeft van, we zullen het dan zeker weten.
Grappig dat die fransen het dan zo aanpakken, zegt de techneut...Kan het ook goed doen en dan heb je geen bakje nodig...of mis ik dan iets cruciaals?

Klinkt het raar om eventueel twee puntjes extra bij te laten lassen on de uitlaat wat omhoog te halen?
telegraphroad
2nd Gear member

De versnellingsbak van een 480 is niet erg sterk,
bak olie wordt nooit vervangen bij een onderhoudsbeurt, en langdurige lekkage al hoe klein dan ook leidt tot een vastgelopen bak.
Volvo V40 2003 bi-fuel black
Volvo 480 2.0i Automaat Collection Dark Grey metalic
lupusmagnificus
1st Gear member

Hmmmm...dit bericht wijst erop dat ik ergens op de termijn er toch iets aan zal laten doen...Bak ernder uit en keerringen vervangen dus..
Effert
2nd Gear member

Zou eerst eens goed kijken waar het vandaan komt, is het inderdaad van het schakelmachanisme dan zou ik het laten zitten.
Alleen olie pijl in de bak in de gaten houden, als het de keering is van de aandrijf-as dan zou ik deze wel vervangen.

Bij mijn 480 lekt de afdichting van het schakelmachanisme ook een beetje maar dat schijnt bij dit type versnellingsbak heel normaal te zijn.
rene en erica
4th Gear member

als het ophoudt met lekken zou ik me beginnen zorgen te maken,dan ik je bak waarschijnlijk LEEG :D
groet'n uut grunn
Plaats reactie

Terug naar “De 480”