startmotor blijft soms hangen

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
V401.8
3rd Gear member
Berichten: 499
Lid geworden op: 15.04.2007 - 10:09

Alleen als de motor echt koud is, hoor je dat de startmotor heel even blijft hangen als je start. Op zich start ie verder goed.

Mijn garage zegtt dat deze elk moment kapot kan gaan en dat je dan niet meer kan starten. Dus vervangen. Niewe startmotor kost 280 euro!
Ik dacht altijd dat smeren of oliën dit probleem kon oplossen.
Dat is dus niet zo?
Gebruikersavatar
PeeJay
4th Gear member
Berichten: 709
Lid geworden op: 05.06.2008 - 11:03

Misschien is de koolborstels vervangen voldoende.
Startmotoren laten reviceren is ook goedkoper dan 280 euro.
Ik doe niet aan bijgeloof, dat brengt ongeluk.
Volvo S40 MY2012 DRIVe, Ice White, Business Edition Pro, Winter line
Volvo 480 GT Turbo 1995, Paris Blue
Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
V401.8
3rd Gear member
Berichten: 499
Lid geworden op: 15.04.2007 - 10:09

Is het moeilijk om de startmotor uit en in te bouwen?
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Het kan zijn dat je koolborstels op zijn, of dat er speling op het tandwiel zit. Demonteer de startmotor, even schoon maken en opnieuw insmeren met vet en kijken of dat al verschilt geeft. (controleer ook direct op speling op het tandwiel.

Mocht hij het na het schoonmaken en invetten nog niet doen dan surf je even naar Marktplaats.nl of ga je langs bij de sloop voor een vervangende. Rima of andere Volvo specialisten hebben ook een ruim aanbod aan materiaal.

De startmotor is zo uitgebouwd. Koppel eerst je accu los en ontdoe de startmotor van de bedrading. Daarna draai je de startmotor los met 3? bouten en neem je 'm zo uit.

Succes
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Gebruikersavatar
PeeJay
4th Gear member
Berichten: 709
Lid geworden op: 05.06.2008 - 11:03

Hoe de startmotor geplaatst is bij een V40 weet ik niet, maar gemiddeld genomen is het niet heel moeilijk om een startmotor in- en uitbouwen. Het is voornamelijk afhankelijk van de ruimte die je voor je gereedschap nodig hebt ;)
Ik doe niet aan bijgeloof, dat brengt ongeluk.
Volvo S40 MY2012 DRIVe, Ice White, Business Edition Pro, Winter line
Volvo 480 GT Turbo 1995, Paris Blue
Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Had ik ook. Leek alsof de accu leeg was, kreeg 'm niet rond.
Of hij sloeg 1x rond, en dan met pijn en moeite nog een keer.

Is alleen als het koud is, en dan echt echt sporadisch. Vind het wel best
Startmotor heb je er inderdaad zo af. 3 bouten, en 2 draden.
V401.8
3rd Gear member
Berichten: 499
Lid geworden op: 15.04.2007 - 10:09

Waar zit de startmotor precies?

Kun je er gewoon bij van boven zonder iets anders los te hoeven halen?
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Ik weet niet hoe 't zit bij de 1800, maar de 2liter heeft de startmotor vooraan het blok zitten.

Hij zit tegen het blok, bij de versnellingsbak. Is niet moeilijk te vinden en vrij gemakkelijk los te halen. Je hoeft er geen verdere dingen voor los te halen, mits je een Tokkie figuur hebt :wink:
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
V401.8
3rd Gear member
Berichten: 499
Lid geworden op: 15.04.2007 - 10:09

Heeft iemand een foto?

Ik kan hem niet vinden...
Ik lees net in Haynes dat het inlaatspruitstuk eraf moet om de startmotor te kunnen zien en demonteren!
V401.8
3rd Gear member
Berichten: 499
Lid geworden op: 15.04.2007 - 10:09

Ik denk dat ik hem gevonden heb.
Hij zit met 4 grote moeren vast (zie foto). De vierde zit achter de bedrading en zie je dus niet op de foto.

Alleen ik zei dat er nogal wat los moet om er bij te komen...
Moet het spruitstuk dan toch los (zoals Haynes zegt)?
Er zitten tevens diverse slangen van de luchtaanvoer in de weg.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Afbeelding

Rechtsbovenin de foto zie je een ronding in de versnellingsbak. Daar zit je startmotor normaliter

Inlaat hoeft er niet af! Als je ONDER de inlaat kijkt, zie je tegen de versnellingsbak de startmotor. Zit met 3 bouten gemonteerd. Volg anders een dikke kabel, welke van de PLUS v/d accu richting dynamo & dus ook de startmotor loopt.

De rechterzijde van de versnellingsbak zoals je 'm op de foto ziet, is gemonteerd in de auto de voorzijde van de bak.
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Blijkbaar hetzelfde als bij de 2liter. Kun je dus zo losdraaien met die drie bouten die je op je eigen gemaakte foto ziet.

Succes! Moet nu wel lukken toch? :)
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
V401.8
3rd Gear member
Berichten: 499
Lid geworden op: 15.04.2007 - 10:09

Auk schreef:Blijkbaar hetzelfde als bij de 2liter. Kun je dus zo losdraaien met die drie bouten die je op je eigen gemaakte foto ziet.

Succes! Moet nu wel lukken toch? :)
Zaten bij jou de luchtslangen dan niet in de weg?
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Nee, geen last van gehad.

Het is wel even wat priegelwerk, maar je moet het gemakkelijk kunnen doen zonder van alles aan de kant te werken of te verwijderen.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
V401.8
3rd Gear member
Berichten: 499
Lid geworden op: 15.04.2007 - 10:09

Auk schreef:Nee, geen last van gehad.

Het is wel even wat priegelwerk, maar je moet het gemakkelijk kunnen doen zonder van alles aan de kant te werken of te verwijderen.
Moeten de bouten nog met een bepaald koppel vastgezet worden?
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Ja.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”