Goeiedag
Ik ben aan het kijken voor een leuke vermogenstoename in de 2.4T en nu vroeg ik me af wat voor turbo er standaard op de 2.4T uit 11-2000 zit. Motorcode zou ik thuis even voor moeten kijken, ik ben als het goed is zondag weer thuis. Al lijkt het me dat er niet zo veel verschillende 2.4T's zijn gemaakt in die periode voor de S60.
Verder vroeg ik me af of hier mensen zijn die rijden met een andere turbo op de S60 2.4T (of op de T5) en waar ze dat hebben laten doen, welke turbo en wat dat heeft gekost.
Ook wil ik naar een 3" downpipe, iemand die daar ervaring mee heeft? Of een goed adres voor een niet al te dure. De standaard adressen zoals european tuning ken ik wel, maar misschien dat er andere goede verkopers zijn die minder bekend zijn.
Bedankt alvast!
Andere turbo op 2.4T
- FrankS60
- 5th Gear member
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- quattroman
- 2nd Gear member
afgelopen zaterdag mijn 2.4T zelf gechipped middels PPC van BSR.....
ga je van 200 pk en 285nm naar 252 pk en 410nm....een kompleet andere auto geworden!!! Hij was al niet traag maar nu gaat ie als de brandweer.
En in 3 minuten gedaan, en als je wil kan je ook zelf weer terugtunen naar je originele settings. Ook wordt je op de hoogte gehouden van updates welke je dan zelf weer kunt uploaden naar je auto.
Iets makkelijker dan een turbo wisselen....
aanrader!!
http://www.bsrtuning.nl/products.php?ma ... ngine=2.4T
ga je van 200 pk en 285nm naar 252 pk en 410nm....een kompleet andere auto geworden!!! Hij was al niet traag maar nu gaat ie als de brandweer.
En in 3 minuten gedaan, en als je wil kan je ook zelf weer terugtunen naar je originele settings. Ook wordt je op de hoogte gehouden van updates welke je dan zelf weer kunt uploaden naar je auto.
Iets makkelijker dan een turbo wisselen....
aanrader!!
http://www.bsrtuning.nl/products.php?ma ... ngine=2.4T
- FrankS60
- 5th Gear member
Ja ik heb daar ook naar gekeken inderdaad. Ik ben benieuwd of je ook echt dat vermogen haalt. Ga je anders mee 28 feb naar de rollerbank? Staat een topic in evenementen, kun je kijken wat er nou echt uit komt. Kost rond de 30e per wagen dus daar hoef je het niet voor te laten.
Ik wil icm een costum chip gaan tunen aan de 2.4T, het zou leuk zijn om zo ergens rond de 250+ wielpk's uit te komen, liefst richting de 275. Dat haal je niet met alleen een OBD-II chipflash.
Ik wil icm een costum chip gaan tunen aan de 2.4T, het zou leuk zijn om zo ergens rond de 250+ wielpk's uit te komen, liefst richting de 275. Dat haal je niet met alleen een OBD-II chipflash.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- Johann
- 5th Gear member
- Contacteer:
De 2.4T heeft een Mitsubishi TD04HL-13G turbo. Deze zou je kunnen vervangen door een TD04HL-16T welke op de T5 zitten. Bestel dan wel een 16T voor een modeljaar 2001 T5 omdat anders de koelwater aansluitingen op een andere plek kunnen zitten. In combinatie met een 3" Ferrita downpipe zal dit wel een leuk resultaat geven. Winst ten opzichte van de 13G zit in de hogere toeren waar de 16T iets langere adem heeft.
De turbo kun je bij de Volvo dealer bestellen. Met inruil van de bestaande turbo zou deze in de buurt van de 900 Euro moeten kosten.
De LPT motoren hebben alleen een klein minpuntje en dat is dat ze niet echt hogere turbodruk willen draaien. Je zou de druk maximaal op 0.9 tot tegen de 1 bar moeten laten afregelen. De tuning voor dergelijke motoren is eigenlijk alleen gemaakt voor de standaard turbo. Wil je dit speciaal op maat laten maken dat kun je bij Fasttech, European tuning of RICA terecht.
De turbo kun je bij de Volvo dealer bestellen. Met inruil van de bestaande turbo zou deze in de buurt van de 900 Euro moeten kosten.
De LPT motoren hebben alleen een klein minpuntje en dat is dat ze niet echt hogere turbodruk willen draaien. Je zou de druk maximaal op 0.9 tot tegen de 1 bar moeten laten afregelen. De tuning voor dergelijke motoren is eigenlijk alleen gemaakt voor de standaard turbo. Wil je dit speciaal op maat laten maken dat kun je bij Fasttech, European tuning of RICA terecht.
- FrankS60
- 5th Gear member
Ja Fasttech kwam ook al met de 16T oplossing inderdaad, incl blauwe injectors, costum chip en downpipe + racekat komt het op +/- 3000 euro, dat is dan incl inbouw/afstellen waar nodig.
Wat is het verschil met die haakse en rechte flens op die 16T en welke heb ik nodig? Is het plug & play of moet er nog veel veranderd worden? Wat zou het voor verschil maken als ik met de huidige downpipe blijf rijden voor zover dat past? Ik snap dat groter beter is, maar het is incl montage rond de 900 euro en dat is een redelijke hap uit het budget...
Er bestaat ook zoiets als een 16T-6, is dat weer anders dan de 16T? Welk volvo typenummer ben ik naar op zoek als ik zelf die turbo wil gaan regelen?
Vragen vragen vragen :oops:
Wat is het verschil met die haakse en rechte flens op die 16T en welke heb ik nodig? Is het plug & play of moet er nog veel veranderd worden? Wat zou het voor verschil maken als ik met de huidige downpipe blijf rijden voor zover dat past? Ik snap dat groter beter is, maar het is incl montage rond de 900 euro en dat is een redelijke hap uit het budget...
Er bestaat ook zoiets als een 16T-6, is dat weer anders dan de 16T? Welk volvo typenummer ben ik naar op zoek als ik zelf die turbo wil gaan regelen?
Vragen vragen vragen :oops:
- Johann
- 5th Gear member
- Contacteer:
Turbo nummer 8601691 zou moeten passen en is aan de buitenkant qua aansluitingen gelijk aan de 13G en dus P&P. De orginele downpipe past hier ook op. De downpipe later doen kan ook maar dan zal de tuning er wel iets op aangepast moeten worden. De grotere downpipe zorgt er voor dat het vermogen langer blijft "staan". Met de standaard downpipe heb je wel de koppel piek en bij kortere acceleraties zal ie ook gewoon geod z'n werk doen maar bij lang doorhalen zal het vermogen o.a. door warmte opbouw in de motor eerder afbouwen.
- FrankS60
- 5th Gear member
Ja precies, ik weet wel ongeveer hoe het zit met die downpipe maar budgetwise is het nogal lastig. Ik kan eventueel ook langzaamaan onderdelen verzamelen (turbo/injectors/downpipe) en dan in 1 keer alles erop & chippen op maat.
Deze nummers staan op de turbo die ik kan kopen, das dus niet de goeie dan?
originele volvo onderdeelnummer is 9180747 MFD nr 49189-01450
Welke nummers zoek ik nog meer naar?
Ik heb me trouwens ook aangemeld op nordicturbo, daar zitten duidelijk de mannen met meer tuningservaring
Ik heb niet gek veel haast met de tuning, ik blijf rijden met deze tot ie op is denk ik en met 120dkm moet ik nog wel even door kunnen lijkt me.
Bedankt in ieder geval voor de waardevolle info!
Deze nummers staan op de turbo die ik kan kopen, das dus niet de goeie dan?
Welke nummers zoek ik nog meer naar?
Ik heb me trouwens ook aangemeld op nordicturbo, daar zitten duidelijk de mannen met meer tuningservaring

Ik heb niet gek veel haast met de tuning, ik blijf rijden met deze tot ie op is denk ik en met 120dkm moet ik nog wel even door kunnen lijkt me.
Bedankt in ieder geval voor de waardevolle info!
- Johann
- 5th Gear member
- Contacteer:
Dat is een ouder type turbo met een rechte turbine flens. Deze past wel op de motor maar dan past de downpipe er niet op. Er is voor de S60 ook geen downpipe die er wel op zou passen dus dan zul je aan 't lassen moeten.FrankS60 schreef: Deze nummers staan op de turbo die ik kan kopen, das dus niet de goeie dan?
De motoren vanaf 1999 hebben een iets ander turbine huis met een iets grotere downpipe aansluiting die in twee vlakken onder een hoek staat, wij noemen deze aansluiting de "schuine flens".
Er is ook nog een conische flense welke op vroege 850's gebruikt werden.
Het nummer welke ik je gegeven heb is van een 2001 S60 T5. Het is een zogenaamd ruilnummer en lever je je huidige turbo er op in, of een soortgelijke sloper mocht je niet van die turbo af willen, dan krijg je een korting van ik meende 300 Euro op de aanschaf van de nieuwe turbo. Zonder ruil zit je dus zowiezo boven de 1100 Euro.
Ga je voor een nieuwer type dan MY2001 turbo dan heb je kans dat de koelwater retour aansluiting aan de andere kant van de turbo zit en kan het een gemier worden om deze aan te sluiten. Het kan allemaal wel maar met het 2001 nummer is alles 1:1 uitwisselbaar.
Deze wil je hebben,

En op deze foto zie je een 18T, geen 16T dus, maar met eenzelfde turbine huis als die van het nummer welke jij noemt,

- FrankS60
- 5th Gear member
Helemaal top, hier kan ik wat mee! Ik ga mn zoektocht voortzetten en als dat op niks uitloopt haal ik er wel gewoon 1 bij de bekende adressen.
Thnx!
Thnx!