Een interessant onderzoek over werkelijk gebruik vergeleken met fabrieksopgave:
http://www.automotive-online.nl/home/59 ... pgave.html
Vooral hybrides hebben in praktijk een sterk afwijkend verbruik, Volvo scoort goed met de benzine modellen, redelijk met de diesels. De resultaten zijn gebaseerd op data van Travelcard, de tankcard die veel leasemaatschappijen gebruiken in Nederland.
Werkelijk verbruik / Fabrieksopgave
- Rob Bakker
- 5th Gear member
- Berichten: 2189
- Lid geworden op: 28.11.2006 - 10:14
Het valt me zeker mee!
3de om 8ste is niet verkeerd, maar dat er zoveel merken zijn met een gemiddelde afwijking van 10 % en meer :shock:
3de om 8ste is niet verkeerd, maar dat er zoveel merken zijn met een gemiddelde afwijking van 10 % en meer :shock:
S60 2.4 AUT 

S80 T6 Geartronic (verkocht 190k km)
V40 1.9 D 102 pk, dynamic exclusive, MY2001, op 237.700 km herboren als pool...
V40 Europa Comfort line okt. 1999 (MY2000) 1.8 op LPI (Vialle / G3) (no more....)


S80 T6 Geartronic (verkocht 190k km)
V40 1.9 D 102 pk, dynamic exclusive, MY2001, op 237.700 km herboren als pool...
V40 Europa Comfort line okt. 1999 (MY2000) 1.8 op LPI (Vialle / G3) (no more....)
- Thuurc
- 4th Gear member
- Berichten: 731
- Lid geworden op: 03.07.2007 - 17:10
- Locatie: Swalmen
Opvallend is dat Audi en BMW, beide merken die overal beweren veel vermogen met een heel laag verbruik te hebben 2x heel laag staan met sterke afwijkingen.
Volvo S40 TD, 1999
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003
Volvo V60 2.0T, 2011
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003
Volvo V60 2.0T, 2011
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 397
- Lid geworden op: 17.06.2007 - 00:05
- Locatie: Noord Nederland
Dit staat echter wel in schril contrast met het verbruik dat de boordcomputer aangeeft. BC geeft aan 5.9 liter/100 (= 1 op 16.9)
In werkelijkheid haal ik de 1 op 15 niet......
Maar op zich valt het me nog mee voor een V70 D5 automaat van meer dan 1600 kilo ::?
In werkelijkheid haal ik de 1 op 15 niet......
Maar op zich valt het me nog mee voor een V70 D5 automaat van meer dan 1600 kilo ::?
Volvo XC60 My17
- volvov70r
- 3rd Gear member
- Berichten: 421
- Lid geworden op: 22.02.2006 - 17:38
- Locatie: Tussen Leiden en Haarlem
Zou dit ook niet deels te maken hebben met rijstijl?Thuurc schreef:Opvallend is dat Audi en BMW, beide merken die overal beweren veel vermogen met een heel laag verbruik te hebben 2x heel laag staan met sterke afwijkingen.
Rustige rijders: Volvo, Lexus, Saab, Chrysler
Snelwegracers: Audi, BMW, Seat, Kia (Sportage/Sorento)
V70 R 2003 GT Zilver --- jan 2009 tot nu 
765 GLE 1985 2.8 V6 Autom Blauw Met - airco - 3e bankje --- juli 2011 tot heden
PV 544 1962 B18 --- sept 2012 tot heden
V40 2.0t Sports Edition 2004 Black Sap + leer + nav --- maart 2004 tot dec 2008 7,8 l /100 km

765 GLE 1985 2.8 V6 Autom Blauw Met - airco - 3e bankje --- juli 2011 tot heden

PV 544 1962 B18 --- sept 2012 tot heden

V40 2.0t Sports Edition 2004 Black Sap + leer + nav --- maart 2004 tot dec 2008 7,8 l /100 km
- Thuurc
- 4th Gear member
- Berichten: 731
- Lid geworden op: 03.07.2007 - 17:10
- Locatie: Swalmen
Dat zou zomaar kunnen. De test is natuurlijk zo krom als het maar kan, immers is er helemaal niks geijkt en rijdt iedereen anders.volvov70r schreef:Zou dit ook niet deels te maken hebben met rijstijl?Thuurc schreef:Opvallend is dat Audi en BMW, beide merken die overal beweren veel vermogen met een heel laag verbruik te hebben 2x heel laag staan met sterke afwijkingen.
Rustige rijders: Volvo, Lexus, Saab, Chrysler
Snelwegracers: Audi, BMW, Seat, Kia (Sportage/Sorento)
Als praktijktest is het wel aardig om te zien.
Volvo S40 TD, 1999
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003
Volvo V60 2.0T, 2011
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003
Volvo V60 2.0T, 2011