Achter remmen vervangen hoe?

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
gravedigger25live
2nd Gear member
Contacteer:

Hallo

Ik ga binnenkort mn achterremmen de schijven en blokken van mn V40 vervangen.
Ik heb ze afgelopen keer eraf gehaald om te kijken hoe ver ze heen waren. Maar ik kon alles er zo weer opzetten omdat de blokken genoeg ingesleten zijn. Het eraf halen ging moeizaam omdat de remkabel steeds trekt.
Nu is mijn vraag als ik nieuwe schijven en blokken erop zet waar ik moet denken. Er zit een moer op de achterkant waar de remkabel aan zit moet ik daar iets aan doen? Ik heb gelezen van terug draaien van de rem hoe gaat dit te werk?
Ik weet hoe de voorremmen in elkaar steken en de rem gewoon terug drukken met een tang, dus hier heb ik geen problemen mee.

Wie kan het mij even uitleggen?

Alvast bedankt
Met vriendelijke groeten
Richard
Volvo V40 1.8 16V 07-02-1997
Bart Giesen
5th Gear member

Achter moet je ze NIET terugdrukken!!!
Bart Giesen
5th Gear member

Je begint (duh) met het verwijderen van je wiel. Vervolgens draai je de twee bouten los van de klauw. Als je goed kijkt, zie je dat de onderste is losgedraaid. Deze moet je helemaal losdraaien. Hierboven zit dezelfde bout. Als je alleen de blokken wilt vervangen draai je deze alleen los, zodat je de klauw naar boven toe kunt kantelen. Zodoende kun je de oude blokken verwijderen en de nieuwe plaatsen.

Afbeelding

Als je beide bouten losdraait kun je de hele klauw wegpakken, dat ziet er zo uit:

Afbeelding

Nu moet je de 'zadels' waar de blokken in rusten goed schoonmaken. Ook de zuiger die tegen de blokken drukt moet je schoonmaken. Ga je ook de schijven vervangen, dan moet je ook de beugel waarop de remklauw gemonteerd zit verwijderen.

Dus; Schijf vervangen is die beugel EN de klauw losmaken (voor schijf vervangen lees door)
Blokken vervangen alleen de klauw losmaken, of zoals hierboven beschreven, kantellen

Afbeelding

Afbeelding

Op deze beugel zitten bussen (2x) voor de remklauw & -blokken. Als deze vastzitten, kan het zijn dat de blokken tegen de schijf aangedrukt blijven omdat ze niet meer terug kunnen naar de 'rustpositie'. Controleer dus even of de bussen soepel bewegen. Is dit niet geval met je een revisiesetje kopen OF, de stofhoesjes losmaken en een zwik vet erin spuiten / wrijven en het weer gangbaar maken.

Afbeelding

Nu die beugel weg is, draai je 1 of 2 schroeven los op de remschijf (zie onderstaande foto). Nu kan je de schijf eraf pakken en vervangen. P.s. deze foto is geen goed voorbeeld omdat de hele remmerij er nog op zit, maar je kunt hier goed de schroef van de schijf op zien!

Afbeelding

Nu plaats je de nieuwe schijf en monteer je de beugel weer. Vet nu de remklauw in daar waar de blokken in contact komen met de klauw:

De beugel:

Afbeelding

De klauw:

Afbeelding

Doe hetzelfde op de blokjes, daar waar de klauw de blokken gaat raken:

Afbeelding

Monteer nu alles weer;

-Eerst de beugel met twee bouten (tip van flip, vet de boutjes in met kopervet:

Afbeelding

-Plaats de blokken
-Plaats de klauw en draai deze met twee bouten vast

Klaar

Afbeelding

Volgens mij zijn de aanhaalmomenten;

Velgen; 110NM
Klauw 65 NM
Zadel; 35 NM
Bart Giesen
5th Gear member

P.s. aangaande je handremkabel issue; effe het springveertje eraf tikken, geeft je nét wat meer speelruimte.

P.s. Houd het vloeistofniveu in de gaten wanneer je de zuigers terugdrukt de cilinders in.
edraket
7th Gear member

Mooie fotoreportage en duidelijke handleiding. Eén ding zou ik echter niet doenm en dat is de bouten insmeren met kopervet. Krijg deze liever te moeilijk los dan te makkelijk. Je kunt er beter loctite op doen. Dan gaat de bout zeker niet los en voorkomt ook roestvorming.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
gravedigger25live
2nd Gear member
Contacteer:

Oke bedankt
Deze stappen heb ik al gedaan, ook het invetten van de bouten de blokken (heb ik nu ff gedaan was er toch bezig).
Maar nu is me niet duidelijk om de zuiger terug te drukken of draaien van de rem. De voorste heb ik met de tang naar binnen gedrukt, hoe zit het met de achterste?
Alvast heel erg bedankt.

Trouwens is dit een leuke apperte hoofdstuk voor in de forum als ''handleiding monteren/demonteren voor doe het zelfer'' ? met daar sub groepen van remmen, koppeling enz. want ik moet steeds zoeken en moeilijk te vinden. Als alles onder elkaar staat zoals de heer Bart Giesen heeft gedaan is het super duidelijk. Heeft iemand dit ook?

Met vriendelijke groeten
Richard
gravedigger25live
2nd Gear member
Contacteer:

O trouwens ik bedoel bij mn eerste vraag: het terug drukken van de rem=cilinder misschien is daar verwarring over.

En wat ook belangrijk is, elke half jaar de boel schoonmaken want gaat echt veel zand en rommel tussen zitten. Ik dacht dat het niet hoefde omdat ik veel snelweg rij maar helaas nog best veel, ook slijpsel van de remblokken. Het blijft dan plakken waardoor nog meer rommel blijft zitten.
Eigelijk is het niet veel werk, alleen bij elk wiel als je de zuiger terug gedrukt hebt, band erom, vast zetten, auto starten, ff de rem oppompen en de volgende. Ik doe het zo omdat het de remvloeistof erover gaat, dit lijkt me voor zicht.
Blade
5th Gear member
Contacteer:

Voor de achterste zuigers ben je eigelijk speciaal gereedschap nodig. Maar het kan ook anders:

Zuiger onder spanning houden (grote waterpomptang) en terwijl je die aandrukt moet je de zuiger ronddraaien.. Gaat erg lastig, en je hebt grote kans dat je het rubber molt.

Zoveel kopervet gebruiken zoals bart doet hoeft zeker niet. Zonde van t vet.
gravedigger25live
2nd Gear member
Contacteer:

Aaah bedankt Poika daar zat ik op te wachten. Hmmm hoe heet die gereedschap, hoe moet die eruit zien? Ziet die ongeveer uit als een lager verwijderaar? anders vraag mn opa wel.
Nog heel erg bedankt voor uw reactie.

Trouwens ik gebruik niet te veel vet want anders drup het op de schijf als te warm wordt. volgens mij is dit niet de bedoeling.
O ja de nieuwe remblokken ff schuren of niet?
D.M
2nd Gear member

Nieuwe remblokken hoef je niet op te schuren hoor.
En kopvet drupt niet ook niet als het warm word.

Succes gr Dennis
gravedigger25live
2nd Gear member
Contacteer:

bijna vergeten, naar welke kant moet ik draaien? als de zuiger op foto 8 staat moet ik naar links of rechts draaien?
D.M
2nd Gear member

Volgens mij met de klok mee rechtsom dus.
Het is wel een heel gedoe om te drukken en tegelijk te draaien.
Pas op dat je het rubber niet stuk maakt tijdens deze actie.

Gr. Dennis
gravedigger25live
2nd Gear member
Contacteer:

Bedankt Dennis voor uw reactie super, ik ga van de week ff naar mn opa die heeft wel zulk gereedschap ... hoop ik.

Groeten richard
Bart Giesen
5th Gear member

Poika schreef:Zoveel kopervet gebruiken zoals bart doet hoeft zeker niet. Zonde van t vet.
Veel?!
gravedigger25live
2nd Gear member
Contacteer:

Ja veel is ook een groot woord, valt ook wel best mee.
Maar heb inmiddels mn opa gevraagd en hij hat er wel een tool voor.
Echt mijn opa heeft van alles tis meer Tim the toolman Taylor.

Maar ik heb nog geen reactie over mn voorstel voor de forum.
Om alle uitgelegde handleidingen onder te brengen in 1 hoofdstuk met de naam bijvoorbeeld (handleiding monteren/demonteren voor doe het zelfer) met daaronder subgroepen zoals remmen, koppeling, airco, enz.
Is dit een goed iedee?????
Bart Giesen
5th Gear member

Zie mijn project topic :)

Remmen
Koppeling
verlichting
HU1205 inbouwen
Schade herstel etc. etc. staat daar al in
gravedigger25live
2nd Gear member
Contacteer:

Oke super bedankt Bart Giesen.
Ik zal binnenkort de boel ff bestellen.
O ja kijk ff bij ebay in Duitsland want voor rem schijven + blokken kost ex verzendkosten 51,90 direct kopen (verzendkosten naar nederland moet je ff kijken, staat er wel tussen). Ik heb de link hieronder.
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0295610766

en achter 57.90 ex verzendkosten.
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0347196983

Ik weet niet of het goedkoper is maar kijk maar eens.
Gewoon op ebay is alles te vinden (duitsland) ik heb al luchtfilter voor 7 euro, bougisch orgineel 20 euro en nog een paar dingen. Alleen olie filters zijn ze duur in duitsland heb nog steeds geen goedkoper gevonden, onder de 14 euro kom ik niet.
Ik haal ze nu bij Brezan weg maar weet iemand nog goedkoper?

met vriendelijke groet
Richard
gravedigger25live
2nd Gear member
Contacteer:

Hallo

Nou ik heb de voorrem schijven en blokken vervangen. Dus ik dacht probleem opgelost (remt veel beter nu) maar helaas de tikken/tokken bij het remmen is nog steeds. Ik denk dat het achterwiel is maar kan het moeilijk nagaan. Tijdens het rijden rijd ie super geen trillingen of iets dergelijks, alleen bij het remmen hoor je een tokkende geluid.
De handrem heb ik nagekeken zit niet vast werk als behoren. Ik heb van mn collega gehoord of één van de banden aan het "kuppen" is, is dit zo?
Ik zie niks op de banden en de velg ook niet (anders moest het toch trillen?)
de achterrem schijven en blokken zijn nog niet op ze zien net zo uit als van Bart Giesen. Zo het toch kunnen zijn dat de achterremschijf krom is?

Wie heeft een iedee? ik begrijp er niks van.

met vriendelijke groeten
Richard
FrankS60
5th Gear member

Cuppen is dat je banden onregelmatig afslijten, je ziet het vaak aan de binnenkant van de band optreden. Het ziet eruit alsof ieder apart "blokje" van het profiel een beetje scheef is afgesleten. Daar zou je echter altijd last van moeten hebben, niet alleen met remmen. Verder zou ik zo snel geen oplossing kunnen aandragen, zou ik het zelf een keer moeten horen denk ik...
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
gravedigger25live
2nd Gear member
Contacteer:

Hallo FrankS60

Ik denk dat ik maar gewoon naar een garage ga en dan met de monteur in de auto ga.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”