aandachtspunten

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
badman
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 26.06.2009 - 10:22

Hallo,

Ik ben van plan een volvo S60 aan te schaffen en wil graag weten waar ik op moet letten.
Ik heb nog nooit volvo gereden en wil graag jullie mening.

Bouwjaar zal liggen tussen 2001 en 2003

is 140 pk bijvoorbeeld genoeg voor een auto van meer dan 1400 kg?
Of kan ik beter kijken naar 163 pk
Gebruikersavatar
Johan
5th Gear member
Berichten: 1402
Lid geworden op: 29.02.2008 - 07:15
Locatie: NH

Als je bezine wilt dan is 140 pk zeker niet behelpen. De 163 pk is voor de goede orde een D5 (diesel) voor bouwjaren die je zoekt (MY01 - MY03).

Als bezine zonder turbo is er ook een 170pk versie welke eigenlijk gelijk is aan de 140 pk veris emaar met een andere programmering.
Het koppel bij de 140 pk komt er eerder "in" tov de 170 pk versie zodat die ook soepel is te rijden.

Het wordt vermoedelijk een auto met meer dan 100.000 km op de teller dus ik zou in ieder geval goed letten op:
- ETM vervangen?
- Distributieriemen en rollen vervangen?

Dit zijn in de regel de duurdere zaken.
Verder zou ik gewoon mijken naar een auto met onderhoudshistorie (ex lease bak bijv.) en eventueel een ANWB aankoopkeuring laten uitvoeren.

Door dealers te koop aangeboden auto's zijn in de regel beter (uitzonderingen daar gelaten).

BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.

badman
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 26.06.2009 - 10:22

Hallo Johan

bedankt voor de snelle reactie.
Waar staat de afkorting EMT voor?
Het moet in iedergeval een diesel worden of een G3.
Weet jij of er nog bijzondere kwaaltjes zijn waar ik op moet letten?
Gebruikersavatar
euerw
5th Gear member
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
Locatie: Ede

zou gaan kijken bij een goede Volvospecialist die juist ervaring heeft met Volvo`s met hoge km standen
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
JSS
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: 30.03.2009 - 09:08
Locatie: Utrecht

Waar je op moet letten hangt heel erg af van wat voor auto je waar haalt en dat hangt weer af van je budget. Scheelt nogal wat of je € 7.000 te besteden hebt of € 15.000.

ETM is het gasklephuis, zie hiervoor de vele topics over problemen met de Volvo ETM. Dit komt echter alleen voor bij benzinemotoren, dus als je voor diesel gaat heb je daar geen last van. Bij diesels zijn de injectoren weer een aandachtspunt, die willen wel eens vervangen moeten worden.

Algemeen letten op haperende deursloten en kapotte raammechanismen, dat zijn bekende kwaaltjes. Voor de rest zijn het heerlijke auto's die grotendeels betrouwbaar zijn.

Mocht je overigens voor een diesel gaan, dan zou ik zeker een D5 (163 pk, of vanaf MY2005 185 pk) nemen in plaats van de 2.4D met 130 pk. Dit verschil merk je ontzettend. De 130 pk is niet ondergemotoriseerd, maar de D5 rijdt veel soepeler. Bovendien worden er vaak meer D5's aangeboden dan 2.4D's.

Voor de rest; kijk eens bij de andere topics over aan te schaffen S60's:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=28698
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=28073
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=26570
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=23167
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=26212
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=27022
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=28876
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=25072

Leesvoer over die ETM:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=454293
Volvo S60 D5 Edition MY2004
Gebruikersavatar
euerw
5th Gear member
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
Locatie: Ede

jSS, ben het niet met je eens, een 130pk 2.4D wil juist wat goedkoper zijn dan een D5 terwijl het de zelfde motor is en waarschijnlijk ook rustiger mee gereden is, na tuning is hij tevens ook net als de D5 naar 200pk + te zetten.

let ik bedoel de oude D5 van voor MY05
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

euerw schreef:jSS, ben het niet met je eens, een 130pk 2.4D wil juist wat goedkoper zijn dan een D5 terwijl het de zelfde motor is en waarschijnlijk ook rustiger mee gereden is, na tuning is hij tevens ook net als de D5 naar 200pk + te zetten.

let ik bedoel de oude D5 van voor MY05
Even bij opmerken dat je na het chippen van een 130pk naar 200pk met je typegoedkeuring in de knoei komt he, te kleine remmerij ed voor dat vermogen! Zoek er maar dingen over op in dit forum, er is genoeg over geschreven!

Maar als je hem naar plm 160 pk chipt heb je iig genoeg vermogen en koppel!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
Bobbl
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 20.04.2008 - 12:42
Locatie: East

En let ook op de voorwielophanging.
De draagarmrubbers gaan allemaal rond de 100000 km!

Grt
Five keeps you alive!!
Streetfighters RULE!!
Vale Rossi The Living Legend!!
Gast

Volvo is aan het googelen geweest met motor aanduidingen.
De 2.4D is van bepaalde jaren ook 163 PK, feitelijk de oude D5.

Dus even op het kenteken wat het feitelijk is.
Gast

Bobbl schreef:En let ook op de voorwielophanging.
De draagarmrubbers gaan allemaal rond de 100000 km!

Grt
Na 150.000 is reëler en dan nog lang niet allemaal.
Is ook wat je zelf wil..... :wink:
badman
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 26.06.2009 - 10:22

Ik wil jullie bedanken voor jullie reacties.
Ik ben al heel wat wijzer geworden.
Hopelijk gaat het lukken om er één aan te schaffen.
greetz
JSS
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: 30.03.2009 - 09:08
Locatie: Utrecht

euerw schreef:jSS, ben het niet met je eens, een 130pk 2.4D wil juist wat goedkoper zijn dan een D5 terwijl het de zelfde motor is en waarschijnlijk ook rustiger mee gereden is, na tuning is hij tevens ook net als de D5 naar 200pk + te zetten.

let ik bedoel de oude D5 van voor MY05
Het is inderdaad dezelfde motor. Tijdens mijn zoektocht ben ik veel meer D5's tegengekomen dan 2.4D's, maar ik snap dat dat geen absolute waarheid hoeft te zijn :P

En inderdaad, die 130pk 2.4D is heel makkelijk naar 163pk te chippen (wat de D5 is, tot MY2005).

Maargoed, volgens mij zijn we het er met z'n allen over eens dat je het liefst wel die 163pk wil. Of dat nou met een gechipte 2.4D is of met een originele D5 ;)
Volvo S60 D5 Edition MY2004
Gebruikersavatar
euerw
5th Gear member
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
Locatie: Ede

JSS schreef:
euerw schreef:jSS, ben het niet met je eens, een 130pk 2.4D wil juist wat goedkoper zijn dan een D5 terwijl het de zelfde motor is en waarschijnlijk ook rustiger mee gereden is, na tuning is hij tevens ook net als de D5 naar 200pk + te zetten.

let ik bedoel de oude D5 van voor MY05
Het is inderdaad dezelfde motor. Tijdens mijn zoektocht ben ik veel meer D5's tegengekomen dan 2.4D's, maar ik snap dat dat geen absolute waarheid hoeft te zijn :P

En inderdaad, die 130pk 2.4D is heel makkelijk naar 163pk te chippen (wat de D5 is, tot MY2005).

Maargoed, volgens mij zijn we het er met z'n allen over eens dat je het liefst wel die 163pk wil. Of dat nou met een gechipte 2.4D is of met een originele D5 ;)
toch niet eens, ga er toch van uit dat een 130pk rijder rustiger is om gegaan met de auto, en is in de praktijk ook daadwerkelijk uitgekomen :wink:
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”