Pagina 1 van 1
aandachtspunten
Geplaatst: 26.06.2009 - 10:54
door badman
Hallo,
Ik ben van plan een volvo S60 aan te schaffen en wil graag weten waar ik op moet letten.
Ik heb nog nooit volvo gereden en wil graag jullie mening.
Bouwjaar zal liggen tussen 2001 en 2003
is 140 pk bijvoorbeeld genoeg voor een auto van meer dan 1400 kg?
Of kan ik beter kijken naar 163 pk
Geplaatst: 26.06.2009 - 12:45
door Johan
Als je bezine wilt dan is 140 pk zeker niet behelpen. De 163 pk is voor de goede orde een D5 (diesel) voor bouwjaren die je zoekt (MY01 - MY03).
Als bezine zonder turbo is er ook een 170pk versie welke eigenlijk gelijk is aan de 140 pk veris emaar met een andere programmering.
Het koppel bij de 140 pk komt er eerder "in" tov de 170 pk versie zodat die ook soepel is te rijden.
Het wordt vermoedelijk een auto met meer dan 100.000 km op de teller dus ik zou in ieder geval goed letten op:
- ETM vervangen?
- Distributieriemen en rollen vervangen?
Dit zijn in de regel de duurdere zaken.
Verder zou ik gewoon mijken naar een auto met onderhoudshistorie (ex lease bak bijv.) en eventueel een ANWB aankoopkeuring laten uitvoeren.
Door dealers te koop aangeboden auto's zijn in de regel beter (uitzonderingen daar gelaten).
Geplaatst: 26.06.2009 - 13:00
door badman
Hallo Johan
bedankt voor de snelle reactie.
Waar staat de afkorting EMT voor?
Het moet in iedergeval een diesel worden of een G3.
Weet jij of er nog bijzondere kwaaltjes zijn waar ik op moet letten?
Geplaatst: 26.06.2009 - 13:01
door euerw
zou gaan kijken bij een goede Volvospecialist die juist ervaring heeft met Volvo`s met hoge km standen
Geplaatst: 26.06.2009 - 14:09
door JSS
Waar je op moet letten hangt heel erg af van wat voor auto je waar haalt en dat hangt weer af van je budget. Scheelt nogal wat of je € 7.000 te besteden hebt of € 15.000.
ETM is het gasklephuis, zie hiervoor de vele topics over problemen met de Volvo ETM. Dit komt echter alleen voor bij benzinemotoren, dus als je voor diesel gaat heb je daar geen last van. Bij diesels zijn de injectoren weer een aandachtspunt, die willen wel eens vervangen moeten worden.
Algemeen letten op haperende deursloten en kapotte raammechanismen, dat zijn bekende kwaaltjes. Voor de rest zijn het heerlijke auto's die grotendeels betrouwbaar zijn.
Mocht je overigens voor een diesel gaan, dan zou ik zeker een D5 (163 pk, of vanaf MY2005 185 pk) nemen in plaats van de 2.4D met 130 pk. Dit verschil merk je ontzettend. De 130 pk is niet ondergemotoriseerd, maar de D5 rijdt veel soepeler. Bovendien worden er vaak meer D5's aangeboden dan 2.4D's.
Voor de rest; kijk eens bij de andere topics over aan te schaffen S60's:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=28698
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=28073
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=26570
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=23167
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=26212
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=27022
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=28876
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=25072
Leesvoer over die ETM:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=454293
Geplaatst: 26.06.2009 - 15:50
door euerw
jSS, ben het niet met je eens, een 130pk 2.4D wil juist wat goedkoper zijn dan een D5 terwijl het de zelfde motor is en waarschijnlijk ook rustiger mee gereden is, na tuning is hij tevens ook net als de D5 naar 200pk + te zetten.
let ik bedoel de oude D5 van voor MY05
Geplaatst: 26.06.2009 - 16:42
door Thijs
euerw schreef:jSS, ben het niet met je eens, een 130pk 2.4D wil juist wat goedkoper zijn dan een D5 terwijl het de zelfde motor is en waarschijnlijk ook rustiger mee gereden is, na tuning is hij tevens ook net als de D5 naar 200pk + te zetten.
let ik bedoel de oude D5 van voor MY05
Even bij opmerken dat je na het chippen van een 130pk naar 200pk met je typegoedkeuring in de knoei komt he, te kleine remmerij ed voor dat vermogen! Zoek er maar dingen over op in dit forum, er is genoeg over geschreven!
Maar als je hem naar plm 160 pk chipt heb je iig genoeg vermogen en koppel!
Geplaatst: 26.06.2009 - 18:55
door Bobbl
En let ook op de voorwielophanging.
De draagarmrubbers gaan allemaal rond de 100000 km!
Grt
Geplaatst: 26.06.2009 - 22:45
door Gast
Volvo is aan het googelen geweest met motor aanduidingen.
De 2.4D is van bepaalde jaren ook 163 PK, feitelijk de oude D5.
Dus even op het kenteken wat het feitelijk is.
Geplaatst: 26.06.2009 - 22:47
door Gast
Bobbl schreef:En let ook op de voorwielophanging.
De draagarmrubbers gaan allemaal rond de 100000 km!
Grt
Na 150.000 is reëler en dan nog lang niet allemaal.
Is ook wat je zelf wil.....

Geplaatst: 27.06.2009 - 10:09
door badman
Ik wil jullie bedanken voor jullie reacties.
Ik ben al heel wat wijzer geworden.
Hopelijk gaat het lukken om er één aan te schaffen.
greetz
Geplaatst: 27.06.2009 - 13:45
door JSS
euerw schreef:jSS, ben het niet met je eens, een 130pk 2.4D wil juist wat goedkoper zijn dan een D5 terwijl het de zelfde motor is en waarschijnlijk ook rustiger mee gereden is, na tuning is hij tevens ook net als de D5 naar 200pk + te zetten.
let ik bedoel de oude D5 van voor MY05
Het is inderdaad dezelfde motor. Tijdens mijn zoektocht ben ik veel meer D5's tegengekomen dan 2.4D's, maar ik snap dat dat geen absolute waarheid hoeft te zijn
En inderdaad, die 130pk 2.4D is heel makkelijk naar 163pk te chippen (wat de D5 is, tot MY2005).
Maargoed, volgens mij zijn we het er met z'n allen over eens dat je het liefst wel die 163pk wil. Of dat nou met een gechipte 2.4D is of met een originele D5

Geplaatst: 27.06.2009 - 23:51
door euerw
JSS schreef:euerw schreef:jSS, ben het niet met je eens, een 130pk 2.4D wil juist wat goedkoper zijn dan een D5 terwijl het de zelfde motor is en waarschijnlijk ook rustiger mee gereden is, na tuning is hij tevens ook net als de D5 naar 200pk + te zetten.
let ik bedoel de oude D5 van voor MY05
Het is inderdaad dezelfde motor. Tijdens mijn zoektocht ben ik veel meer D5's tegengekomen dan 2.4D's, maar ik snap dat dat geen absolute waarheid hoeft te zijn
En inderdaad, die 130pk 2.4D is heel makkelijk naar 163pk te chippen (wat de D5 is, tot MY2005).
Maargoed, volgens mij zijn we het er met z'n allen over eens dat je het liefst wel die 163pk wil. Of dat nou met een gechipte 2.4D is of met een originele D5

toch niet eens, ga er toch van uit dat een 130pk rijder rustiger is om gegaan met de auto, en is in de praktijk ook daadwerkelijk uitgekomen
