S40 1.6D schokt

Geleverd vanaf 2003
mvdschaar
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 13.10.2009 - 12:48

Hallo,

Ik zal me even voorstellen. Ik ben Matthew en heb sinds 2 weken een Volvo S40 1.6d uit 2006 met 163.000km op de teller.

Echter sinds een aantal dagen hoor je het diesel geluid wat harder en lijk je af en toe bij het optrekken een rammel voorin bij de motor te horen. Daarnaast schokt hij sinds gister als je een constante snelheid rijdt, bijvoorbeeld 100 of 120 km/ph. Het voelt alsof hij zich inhoudt en wil afslaan. Dit duurt heel kort maar gebeurt wel vaak.

Weet iemand wat dit is?

Alvast bedankt voor de reacties

gr,
Matthew
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Het zou het regenereren van de roetfilter kunnen zijn.
Heb je ook hoger verbruik?

Dit was bij ons ook het geval, soms duurt het wat langer, voel je er wat van (schokken) en heb je hoger verbruik. Soms voel je er niets van.

Het regenereren van de roetfilter gebeurd elke 300 tot 900km.

Dit geld natuurlijk alleen als je een roetfilter hebt. (die af-fabriek is)
mvdschaar
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 13.10.2009 - 12:48

Er zit een roetfilter in ja en het verbruik wisselt wat, maar lijkt inderdaad even toe te nemen als hij schokt.

Maar voelt het regenereren van je roetfilter zo heftig dan? (dit is me eerste diesel) Ik voel echt een flinke schok steeds. Soms meerdere achter elkaar dan lijkt het net alsof de motor stikt ofzo.
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Klopt, het kan wat heftig zijn. Is ons ook overkomen, is niet iets waar je, je druk over hoeft te maken. Meestal duurt het max. 10 minuten. Als het echt veel langer dan 10 minuten duurt, dan weet ik het niet..

Bij bijvoorbeeld Retrofilters (achteraf roetfilter) moet je naar de dealer om het te laten reinigen.
mvdschaar
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 13.10.2009 - 12:48

Het duurt bij mij wel langer.. Gister begon het ongeveer in de buurt van Groningen en een uur later toen ik de afsluitdijk over was had ik het nog steeds.

Vanochtend begon het vanaf Hoorn tot aan Utrecht, dus dat is ook al langer dan 10 minuten.
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Dan lijkt me dit een ander geval. Misschien dat iemand anders je kan helpen.. Sorry.

(Heb je een achteraf roetfilter of af-fabriek?)
mvdschaar
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 13.10.2009 - 12:48

Hij komt uit juni 2006, dus ik denk af-fabriek maar dat weet ik niet zeker.
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Je kunt zien wat voor roetfilter je hebt:

https://www.rdw.nl/Ovi/Paginas/Default.aspx

Voer daar je kenteken in, ga naar "Verbruik en Milieu" --> "Milieu" --> "Roetfilter"

Bij ons staat er "Ja Affabriek"
mvdschaar
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 13.10.2009 - 12:48

Ja staat er ook bij mij.. Handig !dank je
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27492
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik gok richting de EGR klep die blijft hangen
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
mvdschaar
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 13.10.2009 - 12:48

In de onderhoud geschiedenis las ik dat de EGR klep 9000km terug in april 2009 is vervangen bij de Volvo dealer.

Ik heb de auto net weer terug gebracht naar de garage waar ik hem 2 weken terug gekocht heb.
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Ben benieuwd naar de uitkomst.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27492
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

mvdschaar schreef:In de onderhoud geschiedenis las ik dat de EGR klep 9000km terug in april 2009 is vervangen bij de Volvo dealer.

Ik heb de auto net weer terug gebracht naar de garage waar ik hem 2 weken terug gekocht heb.
Dan zal de EGR ook wel afvallen.
Ben erg benieuwd wat de uitkomst van de garage is
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Als ze alleen een nieuwe klep hebben gemonteerd gaat het niet goed, de klep is gewijzigd en moet nu geupdate /softwarematig in het systeem aangepast worden vervolgens moeten los hiervan de adaptiewaarden gereset worden omdat anders de regeleenheid zijn oude adaptie loslaat op de nieuwe klep en hierdoor in de stress schiet (foute opening waarden)
HansJan
2nd Gear member
Berichten: 91
Lid geworden op: 03.02.2009 - 13:48
Locatie: Arnhem

Hallo Matthew,

Het lijkt erop dat je hetzelfde probleem hebt als ik, maar dan in sterkere mate. Heb je ook last van een terugvallend toerental bij afremmen en ontkoppelen?

Zie ook mijn topic: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=27449.
Groet, Hans Jan

Volvo V50 1.6D MY 2008 - Edition II - Passion Red solid - Medusa 18"; - Dynamic chassis - Leder Off black / Nordic Light Oak - Dakspoiler - R-Design sportstuur - Sunroof - Roofrails zilver - Volvo Garmin navigatie - Parrot 3200LS carkitImpressie: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=470254#470254
Djeebs
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 30.05.2006 - 22:21

Heb een gelijkaarig probleem gehad met mij 2007 V50. Was gelukkig een lease. Na het vervangen van de roetfilter en de nodige elektronica bleef het probleem terugkomen. Bleek uiteindelijk niet meer te zijn dan een slecht geregelde zuurstof toevoer of zoiets. Kijk daar eerst naar. Zou anders wel eens duur kunnen worden waar het niet nodig is.
mvdschaar
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 13.10.2009 - 12:48

@ Hansjan: ik heb geen last van terugvallende toerental of ontkoppelen bij het afremmen. Het is echt op een constate snelheid dat hij begint te schokken.

Ben net gebeld door de garage waar ik de auto gekocht had (nog 3 maanden garantie ). Kreeg te horen dat het probleem aan de verstuivers lag, deze waren verstopt. Het probleem schijnt nu opgelost te zijn. Ik haal de auto morgen op dus hopelijk is het inderdaad opgelost.

Ik hou jullie op de hoogte.

Groet,
Matthew
HansJan
2nd Gear member
Berichten: 91
Lid geworden op: 03.02.2009 - 13:48
Locatie: Arnhem

Ik ga deze informatie toch nog eens terugkoppelen. Ik heb wel met het werkplaatshoofd gesproken over de tips de hier gegeven worden, maar ze worden naar eigen zeggen vaak geconfronteerd met informatie van dit forum die vaak niet op waarheid is berust en het kost ze veel moeite om dit de klanten duidelijk te maken. Ik kan me daar ook wel iets bij voorstellen, mensen die een ComputerTotaal hebben gelezen denken ook vaak dat ze dan plots snappen wat ze doen. En dat levert vaak de meeste ellende op.

Maar als ik het zo lees dan zijn er toch redenen genoeg om de mogelijkheden nog eens terug te koppelen. Al met al heb ik er veel last van en naar mijn idee reden genoeg om het verder te onderzoeken. Gelukkig is het een leaseauto, dus over de kosten hoef ik me geen zorgen te maken ;-)
Groet, Hans Jan

Volvo V50 1.6D MY 2008 - Edition II - Passion Red solid - Medusa 18"; - Dynamic chassis - Leder Off black / Nordic Light Oak - Dakspoiler - R-Design sportstuur - Sunroof - Roofrails zilver - Volvo Garmin navigatie - Parrot 3200LS carkitImpressie: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=470254#470254
mvdschaar
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 13.10.2009 - 12:48

Heb net me auto opgehaald en na +- 20 km begon hij weer licht te schokken en halfuur later weer wat erger en daarna was het weer over.

Ik ga nu de tank eerst helemaal leeg rijden en nieuwe diesel erin gooien. Wellicht heeft het te maken met vervuilde diesel. Lost dit het probleem niet op dan breng ik hem weer terug naar de garage.
HansJan
2nd Gear member
Berichten: 91
Lid geworden op: 03.02.2009 - 13:48
Locatie: Arnhem

Ben benieuwd. Hou ons op de hoogte!
Groet, Hans Jan

Volvo V50 1.6D MY 2008 - Edition II - Passion Red solid - Medusa 18"; - Dynamic chassis - Leder Off black / Nordic Light Oak - Dakspoiler - R-Design sportstuur - Sunroof - Roofrails zilver - Volvo Garmin navigatie - Parrot 3200LS carkitImpressie: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=470254#470254
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”