Nieuwe verstuivers of ruilblok?

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
rvorsten
1st Gear member

Ik ben op zoek naar een stukje advies.

Twee weken een prachtige S60 D5 gekocht bij de Volvo dealer. 2001, 3 ton op de klok maar dealer (die waar ik 'm kocht) onderhouden, alle stempels en slechts 1 eigenaar gehad nadat zij hem zelf als demo auto 6 maanden hadden ingezet.

Vorige week donderdag: vorst en startproblemen. Nou ja, helemaal niet starten dus. [EDIT:] Naar mijn lokale garage gebracht en daar constateerde men 2 kapotte gloeispiralen. Alle vijf vervangen voor EUR 218 incl werkloon. Maar nu start ie nog steeds niet. Ik zie nu wel de melding "Diesel voorverwarmen" op de computer; die was er eerst niet. [EINDE EDIT] Het lijkt er nu op dat alle verstuivers moeten worden vervangen en da's dus een dure :-x. Binnenkort (bij 320.000) moet ook de distributie worden vervangen. Uiteraard heeft de dealer bij de aankoop vooral niets gezegd over de verstuivers danwel de distributie. Vind ik toch wel een kwalijke zaak van de merk-dealer dus ik voel me, als leek die juist bij de dealer kocht om dit te voorkomen, wel aardig genaaid...

Ik vroeg me af wat dit forum als 'insight' kan bieden over de volgende opties:
1- Nieuwe verstuivers bij de Volvo dealer: duur - Ong. EUR 2000 lees ik hier - maar als geld geen issue is de beste oplossing naar ik aanneem (waarmee ik overigens niet bedoel dat geld bij mij geen issue is :-( ).
2- Verstuivers uit een jong blok van een total-loss S60 halen
3- Heel blok met 70k km uit een total-loss S60 halen
4- Verstuivers waar auto's en onderdelen goedkoop zijn - in USA - kopen en op laten sturen
5- Verstuivers dicht bij de bron - in Zweden - kopen en op laten sturen

Mbt 2&3: total-loss auto heb ik waarschijnlijk gevonden. Wat is beter: optie 2 of 3?
Mbt 4&5: ik heb de mogelijkheid om dit via kennissen te regelen. Nog geen idee echter wat die dingen daar kosten.

Benieuwd naar de reacties!
Ronald
olav
3rd Gear member

Voor wat betreft de verstuivers: ik heb begrepen dat de prijzen sinds een klein jaar aanzienlijk zijn gedaald, dus mogelijk is dat een optie om minstens nog even te bekijken. Minste werk. En een nieuwe distributie, tjsa. Ik weet niet hoeveel je rijdt, maar ik neem aan dat het er geen 60.000 per jaar zijn wanneer de auto net is aangeschaft met 3 ton op de teller. En een auto met die km stand kost net zo goed geld als een jonge, alleen zit het bij de een vooral in onderhoud, bij de ander vooral in afschrijving. Koppeling zal nog niet zo lang geleden vervangen zijn neem ik aan, of staat die ook te wachten?

Aan de andere kant, een jong blok is natuurlijk ook niet mis. Maar hoe je dan wegkomt met alle elektronica weet ik niet. Ik begrijp dat je bij het vervangen van een deurslot al moet zorgen dat het uit hetzelfde bouwjaar komt, laat staan wat je mogelijk tegenkomt bij het overzetten van een compleet motorblok...?
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)

Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
RVL
4th Gear member

Als ik je verhaal goed lees heb je de S60 slechts twee weken in je bezit. Ik neem aan dat er door de dealer ook bepaalde garantie is gegeven ? Voordat je nu allemaal scenarios de revu laat passeren lijkt het mij verstandig eerst eens met de dealer om tafel te gaan en niet te snel oordelen dat je je genomen voelt.
Ries van Lomwel
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
edraket
7th Gear member

Als de code van het blok gelijk is moet het geen probleem opleveren. Ik zou toch eens even met de dealer gaan praten. heb je geen garantie bij deze auto? En zelfs als je dat niet hebt is de dealer niet gevrijwaard van het leveren van een storingsvrije auto. Als je de auto pas 2 weken hebt denk ik dat ze tot reparatie moeten overgaan. Ze hebben de auto met een gebrek verkocht en dan zijn de kosten voor de dealer.
Ik zou ze overigens niet allemaal vervangen, maar gewoon meten welke slecht zijn en alleen die vervangen. Verstuivers zijn elders overigens niet veel goedkoper. 2e hands zou ik niet doen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
rvorsten
1st Gear member

Dank voor de snelle reacties!

Geen garantie helaas. Sterker nog: dat staat expliciet op de factuur vermeld. Prijs was 2000 verhoogd, en vervolgens weer 2000 verlaagd met de melding "afkoop garantie". Dit zou een advies van de BOVAG zijn aan de dealers, wanneer men een auto zonder garantie verkoopt.

Via via vanochtend van een Volvo werkplaats chef gehoord dat de D5 met slechte of lekkende verstuivers uiteindelijk toch altijd zou moeten starten. Nou, ik heb wel 15 minuten geprobeerd (met hulp-accu) maar er was geen leven in te krijgen. Zaterdag stond ie in het zonnetje bij ong. 15 graden celsius maar helemaal niets.

Kan het misschien iets anders zijn dan de verstuivers? Brandstof filter? Ik heb onlangs mijn tank vrij ver leeg gereden (computer gaf 80 km resterend aan) en las daar vanochtend ook e.e.a. over op dit forum? Hoe wordt die druk in de verstuivers opgebouwd? Ik neem aan dat er iets van een compressor voor staat. Wordt deze druk gemeten door de computer en geeft die een melding bij te lage druk of te weinig brandstof?

Dank jullie wel!
Ronald
XC90 2016 sinds 15-1-2016
S60 D5 2001 - 350.000plus - Zilvergrijs en nog heel mooi...
piotrV70
5th Gear member

rvorsten schreef:Dank voor de snelle reacties!

Geen garantie helaas. Sterker nog: dat staat expliciet op de factuur vermeld. Prijs was 2000 verhoogd, en vervolgens weer 2000 verlaagd met de melding "afkoop garantie". Dit zou een advies van de BOVAG zijn aan de dealers, wanneer men een auto zonder garantie verkoopt.
Ronald
Jij mag nog steeds verwachten dat het produkt voldoet aan de eigenschappen die je er normaalgesproken van mag verwachten. Dat de dealer op de factuur vermeld "afkoop garantie" doet hier niets aan af. Leg het eens voorzichtig voor aan de dealer.
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
edraket
7th Gear member

Inderdaad moet de dealer nog steeds een storingsvrije auto afleveren tenzij op de overeenkomst staat dat er slechte injectoren in zitten.

Als een injector stuk is kan de brandstofpomp gewoon niet meer voldoende druk opbouwen en start de auto echt niet meer. Weet niet waarom de dealer met zo'n opmerking komt.

Je kunt wel proberen om het brandstof filter te vervangen. Die geeft wel vaker problemen als ze niet regelmatig zijn vervangen. Ik heb er toevallig nog eentje liggen als je interesse hebt.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
RVL
4th Gear member

Inderdaad moet de dealer nog steeds een storingsvrije auto afleveren tenzij op de overeenkomst staat dat er slechte injectoren in zitten
Precies, Ik zou toch een gesprek met de dealer maken dat het natuurlijk niet de bedoeling is dat een geleverde auto na twee weken niet meer start. Dat is niet goed voor zijn reputatie en vraag om coulance.
Ries van Lomwel
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
rvorsten
1st Gear member

Dank voor de reacties! Ik heb uiteraard de dealer gebeld maar deze gaf geen krimp. Vriendelijk gevraagd om men mij wellicht wat tegemoet kon komen op de onderdelen of werkloon, dat het heus niet voor niets hoefde maar de enige, enigszins geïrriteerde reactie was: "Ik zal het met de directie overleggen..." en vervolgens "De directie wil niets doen want wij hebben niets verkeerd gedaan. Jammer voor je..." Klant-tevredenheid danwel binding is blijkbaar van geen enkel belang. Voor mijn volgende Volvo zal ik dus zeker niet "Even Apeldoorn bellen..."

Wat ik de volgende keer wel ga doen is Niham in Den Haag bellen! Zij hoorden het verhaal (via via) en boden meteen aan om de service die de conculega's niet wilde bieden dan als Volvo dealer die wel met haar klanten begaan is, alsnog te verstrekken! Ik was daar niet eens klant, had ook geen enkele andere relatie met ze (niet eens aandelen :lol:) maar ben er uitstekend geholpen! Uiteindelijk was er 1 verstuiver zo lek als een mandje, 2 andere zijn niet 100% meer maar doen het nog. Advies was om enkel die ene verstuiver plus de bijbehorende drukleiding te vervangen.

Vanochtend gebracht, storing was na twee uur verholpen tegen een speciaal tarief, auto is even nagelopen op een paar kritieke punten, netjes gewassen en met een kort lijstje met aandachtpunten voor wellicht aankomend onderhoud (remblokken voor en "let even op de distributie bij 320.000" en nog twee kleine dingetjes) ging ik als zeer tevreden klant de deur weer uit. Zo kan het dus ook.
:wav:
XC90 2016 sinds 15-1-2016
S60 D5 2001 - 350.000plus - Zilvergrijs en nog heel mooi...
euerw
5th Gear member

nou sta er van te kijken van die actie van Niham (?????) maar goed gelukkig ben jij geholpen, toch?
misschien een lijst hier op het forum bij houden waar je maar beter niet je Volvo kan kopen
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
slagschip-s60
4th Gear member

Inderdaad lof voor Niham zo als deze het oploste voor U.
mag ook wel eens gezegd worden.
Ramon&Ramon
7th Gear member

Als je de auto bij een bedrijf gekocht hebt,dan heb je volgens de wet op de consumentenbescherming gewoon garantie op dit probleem

De wet zegt,dat als je een product koopt, je mag verwachten er minimaal een jaar plezier van te hebben zonder problemen.
Ook het bedrijf waar je hem gekocht hebt is van deze wet op de hoogte.

Als je er een zaak van maakt,win je deze geheid.

Heb hetzelfde meegemaakt met mijn buurman en zijn defecte geartronic,die de auto ook zonder garantie gekocht heeft en de zaak heeft gewonnen,dit was ook bij een bekende Volvo dealer.
samplersam
2nd Gear member

2 jaar geleden bij Niham (Forepark) heb ik een gratis reserve sleutel met zender inclusief aanmelden gekregen. Was al geruime tijd kwijt volgens de vorige eigenaresse die daar de auto had gekocht. Ik kocht de auto uit het handelaars circuit (gedumpt door BMW dealer). Duim op voor Niham! wil ik hiermee zeggen (off topic)
Drives Porsche 911SC 210 pk (1983) Indian Red
V40 td Europa 90 pk (1997)
S60 2.4 140 pk (2001) Maya-Yellow

XC70 D5 163 pk Geartronic (2003) Ash-Gold
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Ramon&Ramon schreef:Als je de auto bij een bedrijf gekocht hebt,dan heb je volgens de wet op de consumentenbescherming gewoon garantie op dit probleem

De wet zegt,dat als je een product koopt, je mag verwachten er minimaal een jaar plezier van te hebben zonder problemen.
Ook het bedrijf waar je hem gekocht hebt is van deze wet op de hoogte.

Als je er een zaak van maakt,win je deze geheid.

Heb hetzelfde meegemaakt met mijn buurman en zijn defecte geartronic,die de auto ook zonder garantie gekocht heeft en de zaak heeft gewonnen,dit was ook bij een bekende Volvo dealer.
dat ligt iets genuanceerder, heb je je rechten op garanties op eigen verzoek afgekocht heb je ondanks je particuliere status toch geen verdere rechten.
Mocht het defect reeds aanwezig zijn geweest bij de aankoop lig dat overigens wel wat anders, de truc van deze dealer klopt dan ook niet echt door eerst geld op te tellen bij zijn vekoopprijs.
Zou in deze situatie toch de dealer toch nog eens benaderen met dit "verborgen gebrek"
toppertje
6th Gear member

rvorsten schreef:Dank voor de snelle reacties!

begrijp ik het goed dat,als een auto bij deze dealer 10.000euro kost.
hij er dan maar 12.000 van maakt,om vervolgens 2000 euro er weer af te
halen? :roll:
dus jij hebt dus uiteindelijk de vraagprijs betaald,en als bonus voor de dealer
heb je dus ook nog eens geen garantie! :shock:
geen glans zonder wrijving
aertssenhjc
5th Gear member

je zou ze bijna iets engs aan willen doen.....
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022

Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”