Als ik wat te bruut optrek heb ik last van een klapperende aandrijflijn. Kwestie van een versleten rubberenlagerring? (Ziet er wel wat oud uit iig).
Boutjes van de flens zaten (al) wat los, dus speling was er, maar dit was niet de oorzaak van het klapperen (en niet van de rammellende OD )
Kan een versleten ophangrubber zijn, maar kan ook veroorzaakt worden door versleten kruiskoppelingen. Deze zijn in 90% van de gevallen voorzien van een smeernippel en worden vaak vergeten om ze te voorzien van vers vet. Vervang je het rubber en lager dan zou ik gelijk de kruiskoppelingen vervangen nu je de aandrijfas toch hebt verwijderd. Zet de as weer vast met nwe boutjes en moeren op de flensen, die zijn nl bedoelt voor eenmalig gebruik!
Maar het kunnen ook versleten ophangrubbers van de panhardstang en/of reactie stangen zijn.
ga maar uit van kruislagers, winding-up heet dat. Als je in 1e versnelling rijdt, zeg 15 km/u, gas los, gas geven, dat een paar keer achter elkaar, dan hoor je de boel "klonken" of tikken. Als je onder de auto kruipt, pak je de as beet, bestaat uit 2 delen + de afzonderlijke gaffels. Probeer met de hand de as te "verdraaien", op en neer, dan merk je vanzelf of er speling op zit. Een heel klein beetje kan het effect al veroorzaken, we hebben het dus niet over "enorme gaten" . Ik heb zelf net m'n as weggebracht voor lagers en meteen uitbalanceren, alles had speling. Er worden lagers met nippels gemonteerd, en worden regelmatig gesmeerd. Klein beetje, net voldoende om het vocht er uit te drijven
Als het geluid juist alleen van achter komt dan kan er idd
de as los zitten
eventueel maar zelden, speling op het schuifstuk
anders verharde rubbers in de draagarmen, die diabolo's aan de voorzijde
Voor alle Volvo's geldt, vervang uiteindelijk die rubbers, en ook van de voortrein, en je hebt het gevoel met een nieuwe auto op stap te zijn!!
Als je de auto nog veel langer denkt te koesteren kun je nog gaan voor PU bussen, wel prijzih maar nog beter maar schier onbetaalbaar (vindt ik)