Slecht of niet aanslaan van D5 motor V70 163pk bouwjaar 2004

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
Dasstrafda
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 29.09.2009 - 20:17
Locatie: Antwerpen

Beste Volvolieten,

Nogmaals doe ik een beroep op de vakkundigheid en/of ervaringen van jullie.
Een vriend van mij sukkelt sinds enkele maanden met startproblemen met zijn V70 D5 2004 met 150.000Km .
Het verschijnsel is dat na een tijdje te hebben stilgestaan ( bv: één nacht ), de motor heel lang moet worden gestart vooralleer deze aanslaat.
Dit probleem herhaalt zich geregeld maar niet met regelmaat.
De gloeikaarsen zijn ondertussen getest en goed bevonden. Injecteurs blijken ook goed te zijn.
Brandsoffilter reeds vervangen bij Volvo en computer laten uitlezen zonder foutmelding.
We hebben even de aanvoerleiding gedemonteerd tussen pomp en common rail op het moment dat de motor niet aansloeg. Het verwonderde mij na al het starten dat er geen brandstof te zien was in betreffende leiding.
Even gestart te hebben kwam de brandstof erdoor en heb ik de leiding terug gemonteerd en vervolgens opnieuw gestart . De motor sloeg terug aan na enkele keren rond gedraaid te hebben.
Bestaat de mogelijkheid dat bij lang stilstand de brandstof terugvloeit en lucht trekt? Of heeft iemand met dit verschijsel ervaring of weet van?

Alvast mijn dank voor uw hulp.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

lekker injectoren,zijn die al getest op lekkage?
je zegt dat ze goed zijn,maar is dat ook getest op de manier zoals het hoort?
Dasstrafda
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 29.09.2009 - 20:17
Locatie: Antwerpen

Neen deze zijn nog niet getest maar zal toch de volgende stap moeten zijn.
Bestaat dat deze blijven openstaan en zo lucht trekken en brandstof doet terugvloeien?
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

In de eerste plaats moet je bij een commonrail diesel geen leidingen los draaien en dan starten!

Bij het slecht aanslaan van een D5 zijn in de meeste gevallen de injectoren lek.
Dat is ook het eerste waar de Volvo dealer naar kijkt trouwens!
Dasstrafda
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 29.09.2009 - 20:17
Locatie: Antwerpen

Ik heb enkel maar volgens mijn oude ervaringen bij diesels de leiding losgedraaid om zo het rijtje af te gaan op zoek naar een mogelijke oorzaak.
Is er bij een lekkende injector geen probleem met overdreven rookontwikkeling ( zwart) en/of dieselklop? Want deze verschijsel heb ik niet ondervonden.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Bij een oude diesel kan dat wel,maar bij deze niet.
Enig idee hoeveel druk er op een commonrail staat,als je de brandstof in je ogen krijgt onder deze hoge druk,zie je de eerste tien jaar niks meer of nooit meer!
Er is een test procedure voor om de lekkage te testen,maar ga er maar van uit dat ze lekken,is een bekend probleem bij een D5.
De kosten zijn ook zeer hoog om ze te vervangen..
Dasstrafda
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 29.09.2009 - 20:17
Locatie: Antwerpen

Alvast mijn dank voor je bezorgdheid aangaande mijn oogen !! :)
Ik was wel van op de hoogte van de groote druk en was dan ook voorzichtig.
Toch mijn ervaring gaat maar tot de oudere diesel versies.

Heb je enig idee wat de kosten betreft?
Of kan het misschien aan iets anders liggen?
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Ik zelf heb er in mijn Volvo loopbaan al zo,n dikke 150 vervangen,maar eerst testen is dus het beste.
Het is zoals ik al aangaf een bekend probleem..
En je moet rekenen op een dikke 1000 euro..,Als ze lek zijn!
Dasstrafda
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 29.09.2009 - 20:17
Locatie: Antwerpen

Oessche dat is zeker niet weinig.
Dan zal ik het maar door vertellen aan mijn kennis.

Nu dat we toch bezig zijn :

Mijn V70 waar ik de problemen had met hydraulische klepstotres is perfeckt in orde gekomen. Het is gebleken dat ze er verkeerde olie hebben ingedaan .
Dasstrafda
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 29.09.2009 - 20:17
Locatie: Antwerpen

Heb je ervaring met automatisch schakelbak van een V70 D5 185 pk ?
Die van mij begint soms redelijk brut te schakelen.
lime
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 24.11.2009 - 17:32

Controleer of je de gasklep niet moet vervangen.
Heb zelfde gehad met mijn V50 BJ 2006

Grtz,
STeven
Dasstrafda schreef:Beste Volvolieten,

Nogmaals doe ik een beroep op de vakkundigheid en/of ervaringen van jullie.
Een vriend van mij sukkelt sinds enkele maanden met startproblemen met zijn V70 D5 2004 met 150.000Km .
Het verschijnsel is dat na een tijdje te hebben stilgestaan ( bv: één nacht ), de motor heel lang moet worden gestart vooralleer deze aanslaat.
Dit probleem herhaalt zich geregeld maar niet met regelmaat.
De gloeikaarsen zijn ondertussen getest en goed bevonden. Injecteurs blijken ook goed te zijn.
Brandsoffilter reeds vervangen bij Volvo en computer laten uitlezen zonder foutmelding.
We hebben even de aanvoerleiding gedemonteerd tussen pomp en common rail op het moment dat de motor niet aansloeg. Het verwonderde mij na al het starten dat er geen brandstof te zien was in betreffende leiding.
Even gestart te hebben kwam de brandstof erdoor en heb ik de leiding terug gemonteerd en vervolgens opnieuw gestart . De motor sloeg terug aan na enkele keren rond gedraaid te hebben.
Bestaat de mogelijkheid dat bij lang stilstand de brandstof terugvloeit en lucht trekt? Of heeft iemand met dit verschijsel ervaring of weet van?

Alvast mijn dank voor uw hulp.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Bij een diesel??
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Dasstrafda
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 29.09.2009 - 20:17
Locatie: Antwerpen

Ik heb ondertussen de injectoren laten testen bij Bosch service .
Hieruit bleek dat injectoren inorde zijn .
Ik heb een flauw vermoeden dat de retourklep in de injector soms slecht afsluit waardoor na een een langere tijd stil te hebben gestaan de druk wegvalt. Kan dit ??
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”