Pagina 1 van 2
slecht presterende S60 T5
Geplaatst: 14.12.2009 - 20:23
door DeNNiS_
afgelopen weekeind op testbank geweest
Aangezien mijn S60 wat schokjes hier en daar heeft bij vollast vanaf ca 4000 toeren
Volgens dealer breda was hij gechipt (RICA) dus op naar goes...
resultaat met mijn S60 T5
222 PK @ 5363,5 (ca 250 pk op krukas) lijkt dus standaard... maar de curve is niet vloeiend
357,9 Nm @ 3134,4 (ca 410 Nm)
dan de AFR blijft tot 5000 tpm op lambda 1 (14,7) rijden en verloopt dan langzaam naar 12,5 tot 12
Dus niet goed....
turbo druk zit ergens rond de 1,1 a 1,2 bar
wat denken jullie verkeerde waarde van chip of iets van sensor kapot??
Geplaatst: 14.12.2009 - 20:28
door M@rcel
Zijn dit grafieken van de auto uit je onderschrift? Ik dacht dat het zo was dat de standaard LPG injectoren max voor "50 pk aan gas" konden verwerken. Voor je vijf cilinder is dat dus 250pk.
Heb je ook op benzine gemeten?
Geplaatst: 14.12.2009 - 20:30
door Gast
Wat is de km-stand?
Chippen en LPG, dan zou heel goed de klepspeling kunnen zijn.
Geplaatst: 14.12.2009 - 20:41
door DeNNiS_
Dit is BTW gemeten op benzine...
heeft niks met het gas te maken!!!
kmstand is 152.000
Geplaatst: 14.12.2009 - 20:44
door t5power
Heeft ie normaal niet 350Nm koppel?
Hoe rijd je trouwens met een gechipte T5 op gas? Heb je speciale bruine injectoren? (die kunnen nl tot 285 pk). Als je te schraal rijdt bij hoge toeren @ gas, heb je kans dat je motor kapot gaat nl.
Geplaatst: 14.12.2009 - 20:47
door DeNNiS_
op gas geef ik ook NOOIT vol gas enkel op benzine
Geplaatst: 14.12.2009 - 21:06
door Gast
DeNNiS_ schreef:Dit is BTW gemeten op benzine...
heeft niks met het gas te maken!!!
kmstand is 152.000
Gezien je km-stand is het verstandig om toch eens de klepspeling te controleren.
Ik was te laat met de mijne (geen T5) met nog niet eens zo veel meer km's.
Zie hier:
klepspeling controleren
Vervolgens kwam dit er later over heen (ik was dus te laat):
cilinderkop revisie
Geplaatst: 14.12.2009 - 21:19
door DeNNiS_
nog geen 3.000 km heeft de vorige eigenaar de distributie vernieuwd
ik neem aan dat ze dan gelijk de kleppen gesteld hebben....
aangezien hij zelf volvo monteur is
Geplaatst: 14.12.2009 - 22:50
door Gast
DeNNiS_ schreef:nog geen 3.000 km heeft de vorige eigenaar de distributie vernieuwd
ik neem aan dat ze dan gelijk de kleppen gesteld hebben....
aangezien hij zelf volvo monteur is
Daar zou ik niet vanuit gaan.
Kleppen stellen is nogal een vette klus.
(en misschien wist de vorige eigenaar wel wat er moest gebeuren, gezien jij sinds kort eigenaar bent)
Geplaatst: 15.12.2009 - 23:32
door steven460
Mooi plaatje!
Ik zie dat boven de 5200rpm het mengsel rijker wordt.
Dan is het niet echt een injector probleem toch? Die kan blijkbaar genoeg 'peut' inspuiten.
Maar weet niet of dit hoort. Kan aan tuning liggen dat het rijker wordt boven 5200 toeren.
De wiebel in de koppel curve voel ik zelf ook tijdens hard accelereren. Denk dat het een fenomeen is van de T5 met de std turbo & std turbo control valve.
Geplaatst: 16.12.2009 - 07:41
door Johan
Dit is voer voor Hadico .....
Geplaatst: 16.12.2009 - 17:30
door DeNNiS_
steven460 schreef:Mooi plaatje!
Ik zie dat boven de 5200rpm het mengsel rijker wordt.
Dan is het niet echt een injector probleem toch? Die kan blijkbaar genoeg 'peut' inspuiten.
Maar weet niet of dit hoort. Kan aan tuning liggen dat het rijker wordt boven 5200 toeren.
De wiebel in de koppel curve voel ik zelf ook tijdens hard accelereren. Denk dat het een fenomeen is van de T5 met de std turbo & std turbo control valve.
klopt dan gaat hij ineens wel rijker lopen heel vreemd
maar dit mag absoluut niet een auto moet gewoon vlak lopen
is die van jou getuned?? zo ja door wie?
ik ben al langs European tuning geweest en daar hebben we eens brandstof druk gemeten deze was wat aan de lage kant 0,2 bar ofzo lager dan vadis als minimaal eist maar zou dit echt gevolgen kunnen hebben vraag ik me af en waarom ineens bij 5000 wel?
dus dan zou het of filter kunnen zijn of de pomp
en anders word het toch de tuning denk ik
want verder loopt de auto geweldig.. dus het lijkt me sterk dat het de kleppen zijn
Geplaatst: 16.12.2009 - 20:51
door hadico
Johan schreef:Dit is voer voor Hadico .....
Zat ook al mee te lezen maar een motor die maximaal moet presteren zal dus ook 100% in orde moeten zijn en 'dingetjes' als brandstofdruk en klepspeling zijn in dit verhaal cruciaal.
De grafiek laat al duidelijk zien dat er iets goed mis is ,hebben ze ook een grafiek op lpg gedraait ? zou mooi zijn want dan weet je of het in het benzine deel of motorisch te zoeken is als hij dit vreemde beeld ook op lpg geeft.
Geplaatst: 16.12.2009 - 20:58
door DeNNiS_
nee is niet op gas gedaan omdat ik vermoed dat de gas injectors
niet genoeg zullen hebben voor de chip...
Geplaatst: 16.12.2009 - 21:09
door steven460
Ik heb niet heeeel aandachtig gelezen op het forum waar deze dyno run besproken wordt, maar het gaat om een Volkswagen Golf 32r met AWD
http://home.comcast.net/~vr6gti/dynorun.jpg
Daar is ook een wiebel te zien in de koppel curve. Lijkt me een product van de regelklep van de turbo.
Klopt dat, Hadico?
Geplaatst: 16.12.2009 - 21:25
door hadico
Mogelijkheden te over maar de regeling van de turbo is ook onder belasting te meten dan zou uit deze meting dus een pulserende druk moeten komen al ziet die van de vw er niet zo heftig uit als die hierboven welke een duidelijk beeld geeft dat er iets niet goed meekomt regelt of achterblijft.
Meten is weten word er wel gezegd maar waar te beginnen dat is het probleem, een gouden greep kan een hoop tijd en geld schelen mogelijk eerst beginnen met een tweede ernaast en een en ander uitwisselen?
Geplaatst: 16.12.2009 - 21:41
door steven460
meten is weten ? Meestal is meten meer vragen oproepen

Geplaatst: 16.12.2009 - 21:49
door Gast
Even klepspeling controleren, uurtje werk. Als dit goed is, heb je in ieder geval iets uitgesloten.
Geplaatst: 16.12.2009 - 21:51
door hadico
Niet als je 'weet wat je meet' en de juiste gegevens bij de hand hebt :sign7:
Geplaatst: 16.12.2009 - 23:59
door GekkeBelg
het koppel is toch toegenomen, dus chip zit er wel in. K°t dat je nu al probs hebt met je wagen man. Succes ermee!