Ontluchtingsnippel

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
Volvovanlex
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 25.12.2009 - 19:06
Locatie: Vlissingen

Heb al verschillende topics gelezen over het koelsysteem en het ontluchten ervan.

Ik heb het idee dat mijn motor niet goed gekoeld wordt: kachel wordt langzaam warm (pas na 10 minuten komt er iets van warmte uit, weliswaar na koude start), tempmeter blijft net onder het midden hangen (kan zijn normale stand zijn, heb de auto pas een maand) en ingaande slang naar de radiateur is warm/heet, maar uitgaande slang voelt in het beste geval lauw.

Ik heb al uitgebreid in slangen geknepen om bellen eruit te krijgen, maar geen verandering.

Voordat ik me bezig ga houden met het vervangen van de thermostaat en doorspoelen van de radiateur wil ik controleren of er ergens nog lucht in het systeem zit en ben dus vol goede moed gaan zoeken naar de ontluchtingsnippel.

Heb al achter de cilinderkop gekeken, maar niets gezien wat op een nippel lijkt.

Waar o waar zit die ontluchtingsnippel?
Ik heb een 440 1.8i uit '96, heeft volgens mij een B18U motor.
340 DL MY 1987
440 1.8i MY 1996
V40 1.8i 1999
Gebruikersavatar
volvo c70 t5
4th Gear member
Berichten: 578
Lid geworden op: 25.07.2009 - 12:19

Hoe sta je temperatuurmeter na een km of 10.
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Lijkt normaal voor mij.
Belangrijk is dat je binnenkachel goed warm wordt na verloopt van tijd, kan best pas na 15-20 minuten zijn.
Als dat zo is, dan is je motor op temp. De meter geeft maar wat aan, belangrijkste is dat je zelf een goed beeld krijgt waar deze normaal staat voor jouw auto, dan kun je dit in de toekomst vergelijken met onderkoeling of oververhitting.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvovanlex
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 25.12.2009 - 19:06
Locatie: Vlissingen

volvo c70 t5 schreef:Hoe sta je temperatuurmeter na een km of 10.
Na een minuut of 10 staat de meter net onder het midden. Daar blijft hij dan ook staan
340 DL MY 1987
440 1.8i MY 1996
V40 1.8i 1999
Volvovanlex
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 25.12.2009 - 19:06
Locatie: Vlissingen

wpee schreef:Lijkt normaal voor mij.
Belangrijk is dat je binnenkachel goed warm wordt na verloopt van tijd, kan best pas na 15-20 minuten zijn.
Als dat zo is, dan is je motor op temp. De meter geeft maar wat aan, belangrijkste is dat je zelf een goed beeld krijgt waar deze normaal staat voor jouw auto, dan kun je dit in de toekomst vergelijken met onderkoeling of oververhitting.
Uiteindelijk wordt de kachel wel goed warm. Wat me alleen verbaast is het grote temp verschil tussen de in en uitgaande slang van de radiateur: ingaand kan ik hem amper vastpakken, uitgaand is de slang koud/lauw. Dit alles met een motor die al een half uur heeft gedraaid, dus volgens mij op temperatuur is.

En dan nog steeds de vraag: waar zit die ontluchtingsnippel? Is het niet voor nu dan voor een keer dat ik hem echt nodig heb.
340 DL MY 1987
440 1.8i MY 1996
V40 1.8i 1999
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Volvovanlex schreef:waar zit die ontluchtingsnippel
Toevallig net gisteren gepost, zie dit topic.
Zark3 schreef:Op een 1.8 (B18U) zit die op de verwarmingsslang die parallel aan het blok loopt, ongeveer midden tussen thermostaat en luchtinlaat, met een beugeltje aan de achterkant van het blok geklikt.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Radiateur boven warm onder kouder is normaal, de radiateur moet de koelvloeistof immers afkoelen. Het koelwater komt er boven warm is en gaat er onder gekoeld uit. Als dit NIET zo was, ja dan had je een echt probleem. Als de radiateur onderin ook warm is dan moet de FAN aanslaan, want de opnemer zit aan de zijkant onderin de radiateur.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvovanlex
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 25.12.2009 - 19:06
Locatie: Vlissingen

OK, zal het eerst eens aanzien en afwachten wat er gebeurt bij warmer weer. Heb deze auto sinds het koud werd in december, dus geen idee wat hij in warm weer doet.

Iig bedankt voor alle info.
340 DL MY 1987
440 1.8i MY 1996
V40 1.8i 1999
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”