Andere bandenmaat op velg mogelijk?

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Plaats reactie
Danny56
1st Gear member

Ik heb 205x55 r16 banden nu op de velgen zitten.
Omdat wij veelal in de modder en op slechte wegen rijden zit ik te denken om offroad banden erop te monteren.
Alleen zijn de banden er niet in mijn maat huidige band. wel in 205x65 r16

Dan zijn de banden 20mm groter in diameter. Maar zou men deze banden kunnen monteren op de velgen? En zou de diameter passen in de wielkast volgens iemand z'n ervaring hiermee?
FrankS60
5th Gear member

Off road banden zijn wel een ramp op de snelweg heh... Kun je niet beter een goede set winterbanden met M+S aanduiding nemen?

Overigens geeft die grotere bandenmaat wel een flink verschil in je km teller, en in je versnellingen. Je zult nu merkbaar langere versnellingen hebben omdat je per omwenteling van de motor bij een gegeven versnelling nu een langere afstand rijdt.

Verder zou het heel goed kunnen dat je nu juist op slechte wegen meer aanlopende banden krijgt omdat je wielkast hier niet op gemaakt is.

Al met al lijkt het me geen heel goed plan. Je kunt natuurlijk wel kleinere velgen kopen (15 inch) en daar een offroadband op monteren. Zou je denk ik wel de juiste maat moeten kunnen vinden.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Hapee
2nd Gear member

Je snelheidsmeter zal consequent 6% te weinig aangeven bij de nieuwe bandenmaat. Verder sluit ik me aan bij FrankS60. Ook oppassen met kleinere velgen. Mogelijk zit je remklauw dan in de weg (afhankelijk van de diameter van de remschijf). Al met al ook niet zo'n goed idee.
V70 2.4D BJ. 07-2002 een hele andere auto
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”