sluiten portierraam / versnellingsbak/ voorstellen

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Niels S60
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 09.11.2009 - 10:46
Locatie: Enschede

Hallo collega Volvo rijders,

Begin april 2009 kocht ik mijn eerste en huidige Volvo, een grijze S60 2.0t met toen 92000 km op de teller.
Onlangs heb ik 'm laten chippen (via dealer / Rica) naar een fijne 225 pk.
Verder ben ik dik tevreden over het rij- en zitcomfort, zeker als ik het afzet tegen mijn vorige wagen, een Ford C-max.
Als gevolg van mijn aankoop koekeloer ik sinds een paar maanden rond op dit prachtige forum, waarbij ik onder de indruk ben van de kennis en het enthousiasme van een groot aantal leden.

Ondanks de tevredenheid over mijn S60 is ie niet helemaal feilloos, waarbij ik geneigd ben wat eerder zaken met de 'mantel der liefde' te bedekken dan dat ik dat bij mijn Ford deed... :)
Zo ben ik al met verschillende zaken naar de dealer teruggeweest.

Nu heb ik een paar problemen.
Als eerste:
Het raam aan de bestuurderszijde sluit niet meer mooi. Wanneer ik tot voor kort het raam dicht deed, dan ging het raam automatisch weer een klein stukje naar beneden, kennelijk om de spanning van de rubbers af te halen (het rechter portierraam doet dit overigens nog wél steeds). Als ik het l.raam nu sluit, blijft ie in bovenste stand staan waardoor het onderste rubber aan de buitenzijde iets omhoog blijft staan. Probleem is dat ik daardoor flink meer windgeruis heb. Nu moet ik dus 'pielen' met het knopje van de bediening om het raam enkele centimeters te laten zakken.
Heb de raamrubbers schoolgemaakt en ingespoten met siliconenspray, maar het helpt niet (sluiten en openen doet ie nu wel als een speer, sneller dan rechts). Bij de dealer is het raam 'gecalibreerd', wat dat ook moge zijn, maar het probleem is er nog.
Weet iemand een oplossing?

Ten tweede:
Ik vind dat de 5-versnellingsbak regelmatig vervelend hakerig schakelt, vooral naar de vier, maar ook (meestal terug) naar de drie. Hij doet het niet altijd, maar het lijkt dan alsof de versnelling er in twee delen in valt en ik moet dan dus heel rustig en met veel beleid schakelen anders wordt het 'tandenpoetsen'... :cry: Ik vraag me af of een versn.bakoliewissel zinvol zou is. Dealer zegt dat het nou eenmaal de karakteristiek van de versnellingsbak is en dat een oliewissel nooit nodig is. Ook op het forum vind ik niet een duidelijk antwoord.
Kan iemand mij helpen?

vr. groet, Niels Scholten.
Nu: S80 2.0D MY2009
Voorheen: C30 1.8 sport (2009)
Daarvoor: S60 2.0t/Rica 225 pk/2005
Gebruikersavatar
Bobbl
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 20.04.2008 - 12:42
Locatie: East

Met de ramen heb ik geen ervaring nog, maar met de bak wel.
Ik heb na aankoop de auto weer terug gedaan naar de garage waar die vandaan kwam, met de mededeling dat die hakerig en soms wat stroef schakelde.
Ze hebben toen de bakolie ververst en dat scheelde al heel veel.
Maar neemt niet weg dat ik vindt dat er auto`s zijn die lekkerder schakelen dan mijn huidige S60.
Wat ik begrepen heb, kan het ook veel helpen als de prise as schoongemaakt wordt, maar dit is wel een duurder werkje, als je het laat doen.

Grt
Five keeps you alive!!
Streetfighters RULE!!
Vale Rossi The Living Legend!!
jeroen.ijmuiden
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 25.06.2008 - 12:46

Niels S60 schreef: Nu heb ik een paar problemen.
Als eerste:
Het raam aan de bestuurderszijde sluit niet meer mooi. Wanneer ik tot voor kort het raam dicht deed, dan ging het raam automatisch weer een klein stukje naar beneden, kennelijk om de spanning van de rubbers af te halen (het rechter portierraam doet dit overigens nog wél steeds). Als ik het l.raam nu sluit, blijft ie in bovenste stand staan waardoor het onderste rubber aan de buitenzijde iets omhoog blijft staan. Probleem is dat ik daardoor flink meer windgeruis heb. Nu moet ik dus 'pielen' met het knopje van de bediening om het raam enkele centimeters te laten zakken.
Heb de raamrubbers schoolgemaakt en ingespoten met siliconenspray, maar het helpt niet (sluiten en openen doet ie nu wel als een speer, sneller dan rechts). Bij de dealer is het raam 'gecalibreerd', wat dat ook moge zijn, maar het probleem is er nog.
Weet iemand een oplossing?
Ik heb dit probleem ook gehad, zorgt wel voor komische acties bij de parkeergarage (die van mij ging niet helemaal open) Bij mij was het mechanisme uit z'n bereik geraakt. Een kennis die het onderhoud doet heeft een hele dag zitten pielen om alles weer af te stellen. Het was veroorzaakt door een vastgevroren raam welke ik toch open deed. Was helaas wel 150 euro armer.
Volvo V70 II 2000 (242.000)

Ford Mondeo Wagon 1.8 2001 (189.000)
Volvo S60 2.4 140pk edition (2001) (150.000)
Fiat Stilo 1.9 JTD (2002) (172.000)
Renault Laguna 1.8 16V (2001) (114.000)
Renault Laguna 1.8 12V (1998) (194.000)
Volvo 440 GLT (1992) (257.000)
Niels S60
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 09.11.2009 - 10:46
Locatie: Enschede

@BOBBL: Thanx voor je reactie; zit er over te denken ook de versn.bakolie te laten vervangen en dan kijken wat het resultaat is. Was dit bij jou trouwens een dure grap?

@JEROEN: kan me niet herinneren dat mijn raam ook vastgevroren heeft gezeten, volgens mij heb ik er niets bijzonders mee uitgespookt. Heb vanmiddag het rubber onderlangs er vrijwel helemaal afgehaald en schoongemaakt. Ook de andere rubbers nog een keer (voor zover het ging) gereinigd. Heel gek, maar af en toe werkt het raam weer... misschien dat ik nog een keer goed naar het mechanisme laat kijken. Wel zonde geld man, 150 Euro voor zoiets knulligs!
Nu: S80 2.0D MY2009
Voorheen: C30 1.8 sport (2009)
Daarvoor: S60 2.0t/Rica 225 pk/2005
jeroen.ijmuiden
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 25.06.2008 - 12:46

Niels S60 schreef: @JEROEN: Wel zonde geld man, 150 Euro voor zoiets knulligs!
Ja zuur geld, vanmiddag de auto weer ophalen. Was tegen de stoep aangegleden in een bocht. Binnenste stuurkogel naar z'n grootje, 200 euro armer.... Wel inclusief uitlijnen dat wel weer. Mijn volvo is jinxed :evil:
Volvo V70 II 2000 (242.000)

Ford Mondeo Wagon 1.8 2001 (189.000)
Volvo S60 2.4 140pk edition (2001) (150.000)
Fiat Stilo 1.9 JTD (2002) (172.000)
Renault Laguna 1.8 16V (2001) (114.000)
Renault Laguna 1.8 12V (1998) (194.000)
Volvo 440 GLT (1992) (257.000)
Niels S60
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 09.11.2009 - 10:46
Locatie: Enschede

Ja zuur geld, vanmiddag de auto weer ophalen. Was tegen de stoep aangegleden in een bocht. Binnenste stuurkogel naar z'n grootje, 200 euro armer.... Wel inclusief uitlijnen dat wel weer. Mijn volvo is jinxed
Daar wordt je niet blij van... hoop voor je op meer geluk in de toekomst.
Nu: S80 2.0D MY2009
Voorheen: C30 1.8 sport (2009)
Daarvoor: S60 2.0t/Rica 225 pk/2005
Gebruikersavatar
mad
6th Gear member
Berichten: 4299
Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
Locatie: Romania

Volgens mij moet een S60 met 92000 km op de teller heel soepel schakelen, ik heb er tenminste jarenlang geen probleem mee gehad en op het forum ook weinig tot geen berichten. Dat dat de "karakteristiek is van de versnellingsbak" is flauwekul. Is geen Volvodealer hoop ik....
Overigens: welkom, enne... foto's zijn we gek op hier..
XC70 D5 2009 Ocean Race
Niels S60
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 09.11.2009 - 10:46
Locatie: Enschede

Dat dat de "karakteristiek is van de versnellingsbak" is flauwekul. Is geen Volvodealer hoop ik....
Overigens: welkom, enne... foto's zijn we gek op hier..
Gaat dus wel om een Volvodealer.... de wagen schakelt ook niet dramatisch, maar gladjes is anders. Monteur heeft er laatst in gereden en vond dat de bak niet slecht schakelde.

Foto's zal ik nog plaatsen, maar was eigenlijk van plan te wachten met plaatjes schieten tot het zonnetje weer schijnt, zodat de 17'' velgen er onder kunnen; staat nl een stuk beter.
Nu: S80 2.0D MY2009
Voorheen: C30 1.8 sport (2009)
Daarvoor: S60 2.0t/Rica 225 pk/2005
Gebruikersavatar
Ramses s60 D5 geartronic
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 25.12.2008 - 01:09
Locatie: Etten-Leur

Beste Niels,

voor wat betreft je raam zou het kunnen zijn dat die opnieuw ingeleerd moet worden bij een volvo dealer. Ik had hetzelfde probleem nadat ze hem hadden aangesloten aan de comp. en opnieuw hadden ingeleerd (de afstanden die hij moet afleggen om te sluiten en openen worden opnieuw erin gezet) was het euvel verholpen. Ik heb niet hoeven afrekenen was gewoon service van de zaak.
Mogelijk dat ze je 15 Euro rekenen voor het gebruik van de comp.

succes
Niels S60
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 09.11.2009 - 10:46
Locatie: Enschede

Sinds het uitgebreid schoonmaken van de raamrubbers (onderste er helemaal af gehad) gaat het beter. Raam sluit nu vrijwel altijd zoals het hoort.
Kennelijk was het opnieuw 'calibreren' door de dealer icm het goed schoonmaken toch de oplossing.
Na een weekje wintersport gisteren de S60 weer op zomerrubber gezet. Staat m.i. een stuk beter.
[img]
Nu: S80 2.0D MY2009
Voorheen: C30 1.8 sport (2009)
Daarvoor: S60 2.0t/Rica 225 pk/2005
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”