inbouw moderne radio in Amazon

In deze rubriek alle vragen en opmerkingen die met beeld en geluid te maken hebben voor alle modellen.
Plaats reactie
Bombina
3rd Gear member

In mijn Amazon is ooit een modernere radio met cassettespeler ingebouwd. Ik heb nu een vrij eenvoudige Sony-radio met Cd/mp3 speler gekocht, ter vervanging. Ik wil toch graag mijn Cd's afspelen :D
Maar de stekker die nu in de Amazon zit past wel op de oude Pioneer, maar niet op de Sony. Bij de inbouw van de vorige is de bekabeling wel al aangepast en volgens mij is er destijds een moderne stekker voor in de plaats gekomen.
Maar nu de vragen:
- wat zou het ongeveer kosten om bij carhifi-inbouwbedrijf die bekabeling aan te passen (dwz alleen het gedeelte tussen de boxen en stekker/radio)
- is er enige kans dat er nog een verloopstekker bestaat zodat die aanpassing in de bekabeling niet nodig is.
- enige suggesties voor een bedrijf in Utrecht waar jullie goede ervaring mee hebben?

Alvast dank voor jullie reacties!
Volvo P120 Amazon B18A 1965 mét stuurversnelling
Volvo V70 2.4 Comfort Europa V & Plus Line 1999 LPi
[vroeger: Volvo 240 DL 2.3 Estate 1992, Airco-ABS-Airbag; ex-diplomaten auto van de Nederlandse Antillen]
Geus
4th Gear member

Even uitvogelen wat voor stekkers het zijn en een verloopkabeltje kopen. Die zijn er in allerlei soorten en maten. Kans dat je zelfs bij Halfords al slaagt.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
FrankS60
5th Gear member

Als de originele kabels aan de kabel van je oude pioneer zijn gemaakt dan ziet de stekker die erin zit er waarschijnlijk zo uit:

Afbeelding

Als je die naar achteren volgt dan heb je hopelijk iets dat er zo uit ziet:

Afbeelding

Afbeelding

Dat is een zogenaamde ISO stekker en die prik je dan weer in de ISO contra stekkers die op je nieuwe radio zitten, danwel op een kabeltje zoals bij de pioneer, danwel direct achterin de radio.

Mochten de kabels van je pioneerstekker direct op alle kabels van de auto zelf zitten, dan moet je die los maken een een universele ISO stekker halen en erop zetten. Kosten ongeveer 5 euro en als je een beetje handig bent is dat prima zelf te doen. Ik wil je er ook kosteloos mee helpen als je met je Amazon deze kant op komt (omgeving Hoorn).

Deze moet je dan hebben,verkrijgbaar bij onder andere halfords,mediamarkt en de automaterialenzaak e.d.:

Afbeelding
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Bombina
3rd Gear member

Beste Frank,
Dank voor je uitleg en de foto's.
Ik had ook even foto's moeten maken van de oude radio, bekabeling en de stekker.
Dat verheldert het een en ander. Ik zal eens kijken of ik daar binnenkort even tijd voor heb.
Maar goed, de Pioneer is zo oud dat het echt andere stekkertjes zijn.
De stekker die de radio in gaat kun je nog het beste vergelijken met de helft (plat) van de stekker op de bovenste foto.
Bij de winkel vertelden ze me ook al dat ik rekening moet houden met het opnieuw aansluiten van een universele ISO stekker.
[vroeger: Volvo 240 DL 2.3 Estate 1992, Airco-ABS-Airbag; ex-diplomaten auto van de Nederlandse Antillen]
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Als je foto's hebt van de auto-kant en van de nieuwe radio kant wil ik hier ook nog wel even kijken in de oude doos!
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Bombina
3rd Gear member

Een foto van de oude stekker heb ik zo snel niet.
Onderstaand enkele foto's, in volgorde van boven naar beneden:

1.de stekker die de nieuwe Sony in gaat (standaardstekker?),
2.de achteringang van de oude radio
3.Een minder goede foto van de oude radio (dan weten we waar we over praten)

Ik hoop dat jullie er wat wijzer van worden...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
FrankS60
5th Gear member

Aan de andere kant van je nieuwe stekker zitten 2 iso stekkers, 1 voor de speakers en 1 voor de stroomvoorziening.

Op de oude radio zitten zo te zien 10 aansluitingen, waarvan er normaliter 8 voor speakers zouden zijn tenzij je slechts 2 speakers kunt aansluiten.

Als het er 8 voor de speakers zijn, dan zijn die andere 2 dus de plus en de min en dan is het mega simpel om er ISO stekkers op aan te sluiten. Anders even met de multimeter aan de slag! Voor iemand die weet hoe het werkt en die een multimeter heeft kan het nooit meer dan een half uur werk zijn inclusief netjes de ISO's eraan solderen.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Bombina
3rd Gear member

Vandaag bij een verkoop- en inbouwbedrijfje langsgeweest en voor 25 euro is de radio aangesloten! Mooie ontvangst, lekker Cd's afspelen, en ook handig in een Amazon, een klokje in de radiodisplay.

Dank voor adviezen en aangeboden hulp!
FrankS60
5th Gear member

No problem, geniet van je nieuwe aanwinst! :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen A-V-N”