Velgslot, waar liggen de verloopstukjes iha?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
t5power
5th Gear member

Beste forummers,

Vandaag eens bij reservewiel gekeken of er wel zo'n verloopstuk voor de speciale bout lag. Ik hoopte zoiets aan te treffen:

Afbeelding

Helaas kon ik niks vinden. Zijn er nog speciale plekjes hiervoor in de auto?
jpwg001
6th Gear member

De foto is een slotbout. Je hebt een verloopstuk voor op je doppenset nodig. Als het origineel Volvo is, kan de dealer je nog wel helpen.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Wiebe
5th Gear member
Contacteer:

Meestal slingert de slotboutdop ergens rond in de kofferbak. Anders inderdaad nieuwe zien te krijgen bij de dealer.
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT

Always a pleasure to drive...
D-Funk
3rd Gear member

Op het doosje (die inderdaad vast ergens rond slingert in de kofferbak) staat een code, met deze code kan de dealer een nieuw verloopstuk bestellen.. Volgens mij slaat de dealer die code voor de zekerheid ook nog ergens op in hun systeem.

Edit: Misschien kan je de code ook wel in het onderhoudsboekje vinden (lijkt me een logische plek om die code te bewaren)..
Facelift C30 Summum, Ice White, 18"; Midir, Verlaagd sportonderstel, Xenon, Verwarmde stoelen, RTI, Telefoon, Cranberry leder, Dynaudio, Onderpanelen Ice White gespoten etc..
V70 T5 assen
5th Gear member

dashboardkastje al bij vele auto,s :)
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
toppertje
6th Gear member

opbergruimte in de voorstoel?
geen glans zonder wrijving
Battlecruiser
8th Gear member

Als het originele Volvo-slotbouten zijn, dan heeft de werkplaats bij de dealer een complete set moeder-doppen liggen. Daar halen ze razendsnel de doppen voor je eraf.

advies: gooi die slotbouten meteen weg. Kijk elders maar op het forum wat voor ellende je er mee kunt krijgen.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
charly
3rd Gear member

Gooi ze inderdaad zo ver mogelijk weg. Ellende, pure ellende. Tracht voorzichtig nu het misschien nog kan alle bloemkoolbouten te verwijderen en ze door de gewone te vervangen. Mij heeft het uren las- en slijpwerk gekost. Eindelijk begaven ze het, gelukkig zonder noemenswaardige schade aan de velgen. Ze hebben de naam anti-diefstalbouten dubbel en dwars verdiend. Troep dat is het; schande voor Volvo.
Ben
Executive Member
Contacteer:

Als je het verloopstuk hebt hoef je toch niks te slijpen?
Begrijp dan ook je opmerking niet.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
jpwg001
6th Gear member

Nee, ik begrijp het ook niet. Als je er voor zorgt dat je alles compleet hebt, is er niks aan de hand. Ik ben blij dat mijn auto niet zomaar op 4 Bavariakratjes zal staan. Dus dat het troep is; onzin! Beter op je spullen letten helpt...
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
VolvoRob
5th Gear member

Eentje in de kofferbak voor pechgevallen, en eentje thuis. De dealer heeft alle doppen dus die kan sowieso vooruit.

@charly: weet je zeker dat je de Volvo doppen hebt/had?
S80 D3 Momentum met Professional line - 2012
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
charly
3rd Gear member

Beste lezers,

Ik zal hier eens een boekje open open doen over dat rotsysteem. Het zicht van die foto deed mij een opwelling van woede krijgen. Ondertussen terug verteerd.
Goed; zoals bij elke wagen uitgerust met zulke antidiefstalbouten is er een speciale adapter bijgeleverd exclusief voor uw wielen. Dit stukje lag mooi opgeborgen, in een plastieken doosje in één van de geheime zijvakjes van de koffer. Wanneer heb je dat ding nodig, inderdaad bij een lekke band. Gelukkig voor mij - spijtig genoeg voor de band - had ik een neepje gereden in een zijkant van een band. Dus rustig op een vrije namiddag het wiel vervangen. Bij toeval deed ik als laatste bout dat onding. Zoals nog op het forum vermeld durven de Volvo-bouten wel vast zitten door een beetje roestvorming. Systeem goed vastgezet op de bout, doch extra kracht was nodig. Dus gebruik ik de obligate kruissleutel. Er komt blijkbaar beweging in. Neen hoor de gecodeerde 'bloemkool' draait er zich uit. Systeem beschadigd. Dus alle bouten er terug in en naar de bandenspeciaalzaak. Met al hun mogelijkheden, lucht, kennis, laten schrikken ... geen effect. Veiligheidshalve ook op de andere wielen getest ... bloemkoolbouten komen niet los. Naar de Volvo-dealer : "We kennen de moeilijkheid, zal enkele uren duren want die bouten moeten een verlengstuk opgelast krijgen ... en dan op hoop van zege". Ben dan geholpen door een vriend automonteur in zijn vrije tijd. Alle bouten zijn opgelast (opletten voor de spatten op de wielen) met oude doppen. Wringstang gemonteerd, WD40, gebeden, gevloek ... De bloemkoolbouten breken één voor één af onder hun gecodeerde kop. Eigenlijk gelukkig, want het onderste deel is voorzien van scherpe spiebanen waarop opnieuw een iets te kleine dop kan geslagen worden, even vastlassen ... zwaar gekraak ... bout los. Begrijpen de lieve lezers waarom ik die rotdingen liefst olympisch ver heb weggegooid (tot in de afvalcontainer natuurlijk). Meer dan 5 uur geklungel om 4 boutjes te verwijderen. Inderdaad een antidiefstalsysteem met brevet en Volvo-partnummer. Normale bouten die eveneens in koffer lagen in de plaats gemonteerd (in originele verpakking van het antidiefstal-setje) en slechts lichte las/slijpschade aan de wielen vastgesteld. Stel dat ik een hoed op had, dan deed ik hem, voor mijn monteur c.q. kennis, af. Stel u voor dat je een lekke band hebt bij nacht en ontij op een drukke autoweg. Wagen wegslepen, garagekosten, vervangwagen ... en thuis uitleg geven over een lekke band en dat je de volgende dag pas thuis komt. Er zijn reeds huwelijken gesneuveld voor minder.
aertssenhjc
5th Gear member

Ik heb die dingen er ook af gehaald en heel ver weggesodemieterd!! Doffe ellende is het!!!

Mijn velgen wil toch niemand hebben. (behalve een volvo rijder) maar deze blijven (meestal) van je spullen af.
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022

Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Ben
Executive Member
Contacteer:

De mijne worden 2x per jaar los en weer vastgedraaid, bij het wisselen van de winter cq. zomerwielen. In al die jaren nog nooit een probleem mee ervaren.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
t5power
5th Gear member

Ben schreef:De mijne worden 2x per jaar los en weer vastgedraaid, bij het wisselen van de winter cq. zomerwielen. In al die jaren nog nooit een probleem mee ervaren.
Nou, ik ben wel overtuigd. Ga nieuwe bouten kopen (de andere zijn nl allemaal roestig) en laat ze dan bij de volgende beurt allemaal vervangen (incl de slotbouten).

De kans dat mijn velgen worden gestolen vs het ongemak om op een drukke weg niet je wiel te kunnen wisselen....
Oceanracer
Geartronic member

Mijn slotbouten, origineel van Volvo, hebben het ook niet overleefd. Ik heb bij het verwijderen wel net iets meer geluk gehad dan Charly, maar ik kan me wat dat betreft wel vinden in zijn ervaring. Die slotbouten met hun bijbehorende gereedschap is absoluut rommel. Na een paar jaar gaan ze, ook bij zeer zorgvuldig gebruik, toch vervormen. En oh wee als de dopmoer er dan niet helemaal recht op te krijgen is...

Op advies van de dealer toevallig net een complete set nieuwe (verchroomde) wielbouten zonder slotbouten besteld. De andere bouten waren namelijk reeds zo geoxideerd dat het geen gezicht meer is om ze straks met de LM-velgen weer te moeten gebruiken.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
t5power
5th Gear member

Oceanracer schreef: Op advies van de dealer toevallig net een complete set nieuwe (verchroomde) wielbouten zonder slotbouten besteld. De anders bouten waren namelijk reeds zo geoxideerd dat het geen gezicht meer is ze straks met de LM-velgen weer te moeten gebruiken.
Nog advies mbt adresjes waar ik alvast de (verchroomde) bouten kan bestellen?
VolvoRob
5th Gear member

Ik reed laatst in de Uk, en daar zag ik dat dure auto's uitgerust zijn met 5 (!) slotbouten per wiel. Dat wordt lachen bij een lekke band......
S80 D3 Momentum met Professional line - 2012
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

ja, heb je ook 5 verschillende sleutels nodig
Volvo for life
Oceanracer
Geartronic member

t5power schreef:
Oceanracer schreef: Op advies van de dealer toevallig net een complete set nieuwe (verchroomde) wielbouten zonder slotbouten besteld. De anders bouten waren namelijk reeds zo geoxideerd dat het geen gezicht meer is ze straks met de LM-velgen weer te moeten gebruiken.
Nog advies mbt adresjes waar ik alvast de (verchroomde) bouten kan bestellen?
Ik heb ze bij de dealer zelf besteld. De huidige wielbouten (die er nieuw in 2002 werden gemonteerd) werden niet meer geleverd ivm inferieure kwaliteit. Vandaar dat ik nu van die licht glanzende wielbouten heb gekregen. Ziet er wel sjeik uit.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”