Pagina 1 van 1
Geplaatst: 13.01.2006 - 09:34
door Walter
over veiligheid: valt het niemand op dat er nooit een Volvo getest wordt??? En heeft iemand de mening van bv een Ton Roks gelezen betreffende NCAP?? Renault slaagt erin auto te maken naar maatstaf van NCAP. Laat diezelfde Renault maar eens het testprogramma van Volvo doorlopen...
Net als Theo ben ik ook in Göteborg in het testcentrum geweest. De tweede maal heb ik zelfs een test meegemaakt... Een XC90 die met hoge snelheid (hoger dan de NCAP-norm...) op een blok met een vervormbare barriere klapt... Dan ben je ff stil.
Er zijn foto's van een XC90 die in de flank van een nieuwe S40 en een nieuwe C70 klapt. Dán zie je het verschil, geloof me Volvo geeft die C30 dezelfde veiligheid mee!
Geplaatst: 13.01.2006 - 17:04
door Battlecruiser
V480-V40 schreef:Battlecruiser S80 schreef:Die veiligheidssterren worden altijd verdiend met botsingen tegen een star stuk beton.
Als je in werkelijkheid tegen beton botst, hebben de tests gelijk.
Meestal botst men tegen een andere auto. En dan telt de factor massa heel erg mee. Dan kan het dus best zo zijn dat een auto met minder sterren (maar zwaarder) een auto met meer sterren (maar lichter) vermorzelt. De kreukelzone van de lichte auto wordt door de grotere auto opgebruikt. Een Volvo 940/960 zou daarom tegen een Astra wel eens een veel beter figuur kunnen slaan dan een S40 tegen een Astra...
Het kan nóg gecompliceerder: ook het formaat van de auto (en vooral de hoogte én het zwaartepunt) tellen mee.
Daarom zeggen crashtests eigenlijk niet zo heel veel.
Ik zeg nog één keer wat over het gebied van veiligheid bij VOLVO, en dan hou ik er over op. En eigenlijk zijn het een paar vragen?
Zijn jullie wel eens in het testcentrum van VOLVO geweest? Of heb je tenminste wat uitgevoerde crashtests gezien die daar uitgevoerd zijn?
Hebben jullie nooit van de veiligheidsfilosofie van VOLVO gehoord?
Weten jullie hoe VOLVO crashtests uitvoert?
Weet je wat VOLVO met de XC90 gedaan heeft (En wat bijv BMW en zeker de japanse en amerikaanse merken niet bij hun SUV hebben mee laten werken?
De veiligheidsfilosofie van VOLVO gaat wat dat betreft echt verder dan de Euro NCAP die inderdaad alleen maar wagens tegen een betonblok zet.
Daarom durf ik de stelling aan dat ook een kleine VOLVO even veilig is als een grote VOLVO.
En battlecruiser S80 je hebt gelijk als het over bijvoorbeeld Renault gaat, Maar dit gaat, met als uitleg de antwoorden op bovenstaande vragen, niet op voor VOLVO.
En nog even ter verduidelijking. Ik werk niet voor VOLVO en heb ook geen aandelen in VOLVO. Ik hou mijzelf echter goed op de hoogte van VOLVO aangezien ik het merk een warm hart toedraag. Net als ik dat overigens doe voor sommige andere merken, maar die auto's rij ik niet omdat ik nog altijd tevreden ben met mijn VOLVO's.
Het is mij heel erg bekend dat Volvo veel veiliger is dan een Renaultdinges.
Maar zelfs Volvo kan de natuurkundige wetten niet veranderen, namelijk die met de massa te maken heeft.
De zware auto gebruikt zijn eigen kreukelzone + die van de lichtere auto om de botsenergie af te voeren. Tegen die natuurkundige wet kan men voorlopig niet op.
Een zware Volvo is dus veiliger dan een lichte Volvo tegen een lichte tegenstander (liefst een Renault).
Geplaatst: 13.01.2006 - 17:40
door Walter
wist je dat Volvo rekening houdt met het feit dat een lichtere auto "gevaarlijker" is? Een deel van de schade aan jouw auto beperkt de schade aan de andere.
Geplaatst: 13.01.2006 - 18:56
door Battlecruiser
Klopt. DEELS.
Het grootste deel van de botsenergie kan helaas voor Volvo niet zo aangewend worden.
Geplaatst: 13.01.2006 - 20:03
door Moritz
(Indien dit soort meldingen niet gewenst zijn, meld het even)
mods break
inderdaad
Geplaatst: 13.01.2006 - 20:16
door bart simpson
mods edit
(Indien dit soort meldingen niet gewenst zijn, meld het even)
Je vindt het zelf niet smakeloos? wel attentvol om het tekstje tussen haakjes te vermelden, het zal je vrouw zijn die door zo'n debiel gedood wordt, dit is geen gewoon ongeluk, dit is een wandaad met de dood tot gevolg.
Geplaatst: 13.01.2006 - 20:47
door Battlecruiser
Tsja, dan snap je nu dus precies wat ik bedoel: een lichtere Volvo (óók de inzittende), zoals een V40 heeft tegen een auto als een Renault dus minder kans dan een zwaardere Volvo...
Geplaatst: 13.01.2006 - 20:51
door menjo
Als ik het goed zie werd de volvo ook opzij geraakt door de renault. Geen wonder dat je er in de Volvo minder vanaf komt, die heeft een meter minder kreukelzone.
Geplaatst: 13.01.2006 - 20:58
door Ben
Mods break
Door mij ge-edit en verplaatst uit de C30 rubriek
Graag ON TOPIC blijven en op dit forum svp geen foto's van vreselijke ongelukken. Daar zijn andere plaatsen op internet voor.
Geplaatst: 20.01.2006 - 14:40
door V480-S60
Gisteren goede uitleg over hoe nu over veiligheid wordt gedacht op Discovery, vanochtend nog eens herhaald. Kijk daar hoe ze testen doen. Even wat beter dan de EuroNCAP. VOLVO kwam uitgebreid aan bod.
Op Discovery: Supercrashtest.
Geplaatst: 20.01.2006 - 19:01
door +++t blijft behelpen+++