slecht starten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sailor
2nd Gear member
Berichten: 223
Lid geworden op: 22.09.2006 - 21:33

Soms start mijn XC70 niet helemaal lekker. Misschien hebben jullie tips waar ik het moet zoeken.

Het volgende valt me op: bij een koude start heb je normaal gesproken een wat hoger toerental. Zo rond de 1500 schat ik. Als hij een keer slecht start (ongeveer de helft van de tijd) dan blijft het toerental rond de 800 hangen en loopt hij rauw. Of hij slaat af, of ik geef een tikkie gas en dan gaat hij wel naar een stationair hoger toerental.

Bij een warme motor komt het ook wel voor dat de motor rauw loopt. Lijkt wel alsof die maar voor de helft aan gaat en slaat dan af. Daarna start hij meestal gelijk goed en functioneert alles normaal.

De wagen heeft 60.000 gereden. Ik heb de bougies al vervangen, maar dat maakt geen verschil.

Iemand enig idee of moet ik hem maar eens laten uitlezen?

Groet, Sailor
Volvo XC70 2.5T 'Ocean Race' (BJ 2006)
Volvo V70 2.4T 'Ocean Race' (BJ 2002)
Waslijst B-merken :-)
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Klinkt als een defecte temperatuursensor.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Sailor
2nd Gear member
Berichten: 223
Lid geworden op: 22.09.2006 - 21:33

Oceanracer schreef:Klinkt als een defecte temperatuursensor.
Bedankt, wijzer staat wel keurig in het midden als hij warm is. Of zegt dat niets? Halen ze deze info bij uitlezen eruit of niet?
Volvo XC70 2.5T 'Ocean Race' (BJ 2006)
Volvo V70 2.4T 'Ocean Race' (BJ 2002)
Waslijst B-merken :-)
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

@oceanracer bedoeld denk de temp-sensor die verantwoordelijk
is van het meten van de motortemp.
adhv deze waarde spuit hij meer/minder brandstof in.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Nee, dat is de thermostaat van je koelvloeistof. Als die niet goed meer sluit, duurt het inderdaad te lang voor de motor op bedrijfstemperatuur is. Maar dat is dus een mechanische thermostaat.

Ik doel op een elektronische (of elektrische, dat weet ik nooit) sensor die de temperatuur van de motor meet en daarmee de inspuiting van de hoeveelheid brandstof regelt. Zeg maar de sensor voor de choke.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

toppertje schreef:@oceanracer bedoeld denk de temp-sensor die verantwoordelijk
is van het meten van de motortemp.
adhv deze waarde spuit hij meer/minder brandstof in.
Hoe raad je het zo. :D
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

Oceanracer schreef:
toppertje schreef:@oceanracer bedoeld denk de temp-sensor die verantwoordelijk
is van het meten van de motortemp.
adhv deze waarde spuit hij meer/minder brandstof in.
Hoe raad je het zo. :D
:D
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
Sailor
2nd Gear member
Berichten: 223
Lid geworden op: 22.09.2006 - 21:33

OK thanks heren! Zal dit eens overleggen met de dealer. Is dat een duur dingetje zo'n elektronische temp-sensor? Als het meevalt wil ik de gok wel wagen of dit het is.
Volvo XC70 2.5T 'Ocean Race' (BJ 2006)
Volvo V70 2.4T 'Ocean Race' (BJ 2002)
Waslijst B-merken :-)
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

volgens TS in dit topic kost het inclusief montage en BTW € 120,00.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”