Omdat ik enige tijd geleden wat olie verlies had geconstateerd (V70 2.4T)via de slang van intercooler naar gasklephuis heb ik preventief mijn turbo laten vernieuwen.
Nu na het vervangen van die Turbo echter nog steeds het zelfde verlies van olie via deze slang, het lekt minimaal bij de slangklem koppeling aan intercooler zijde maar voorheen was het hier gewoon droog.
Iemand nog een idee waar deze olie anders vandaan kan komen als van de turbo?
Olie lekkage via intercoolerslang
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2815
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Controleer je luchtfilter eens, een (deels) verstopt filter zorgt voor een lagere aanzuigdruk waardoor er teveel olie in de inlaat zijde vd turbo kan komen.
Controleer ook de retour Oliepijp als deze dicht (deels) gekoekt zit dan kan er ook teveel olie in de inlaat zijde komen, check ook de carterventilatie.
Echter een beetje olie zal er altijd wel in de inlaatzijde zitten, er zitten nl. geen keerringen in maar een labyrint en dit is niet 100% dicht
Wel een beetje duur ding om preventief te vernieuwen, ik vermoed dat er niets mee mis is
Controleer ook de retour Oliepijp als deze dicht (deels) gekoekt zit dan kan er ook teveel olie in de inlaat zijde komen, check ook de carterventilatie.
Echter een beetje olie zal er altijd wel in de inlaatzijde zitten, er zitten nl. geen keerringen in maar een labyrint en dit is niet 100% dicht
Wel een beetje duur ding om preventief te vernieuwen, ik vermoed dat er niets mee mis is
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
-
- 4th Gear member
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 04.12.2006 - 05:09
Filter is OK.
Carter retour leiding vanaf de turbo neem ik aan? (hoe check je dat)
Carterventielatie (ik heb geen overdruk dus neem aan dat dat ook goed is?)
Ik dacht dus dat mijn turbo defect was vanwege de olie maar begin daar nu aan te twijfelen en dan is het inderdaad een duur grapje waar ik nu eigenlijk niet echt meer om kan lachen (boer met kiespijn effect)
In ieder geval bedankt voor je reactie,
Ron.
Carter retour leiding vanaf de turbo neem ik aan? (hoe check je dat)
Carterventielatie (ik heb geen overdruk dus neem aan dat dat ook goed is?)
Ik dacht dus dat mijn turbo defect was vanwege de olie maar begin daar nu aan te twijfelen en dan is het inderdaad een duur grapje waar ik nu eigenlijk niet echt meer om kan lachen (boer met kiespijn effect)
In ieder geval bedankt voor je reactie,
Ron.
S80II V8
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2815
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
De olieretourleiding demonteren en controleren op vervuiling.
Maar wie heeft de turbo dan vervangen en wat was de conclusie waarom vervanging noodzakelijk is?
Kortom ik zou nog even text en uitleg vragen,.....waarom is de oude kapot?
En anders je oude weer monteren met geld terug natuurlijk.
Maar wie heeft de turbo dan vervangen en wat was de conclusie waarom vervanging noodzakelijk is?
Kortom ik zou nog even text en uitleg vragen,.....waarom is de oude kapot?
En anders je oude weer monteren met geld terug natuurlijk.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Heb je die turbo nog liggen? Hoeveel km is er met die turbo gereden?
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Tsja, om nu meteen de verantwoordelijkheid bij de garage meer te leggen... Misschien heeft superduc hem wel gewoon opdracht gegeven om de turbo te vervangen.Johan s60 schreef:De olieretourleiding demonteren en controleren op vervuiling.
Maar wie heeft de turbo dan vervangen en wat was de conclusie waarom vervanging noodzakelijk is?
Kortom ik zou nog even text en uitleg vragen,.....waarom is de oude kapot?
En anders je oude weer monteren met geld terug natuurlijk.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Alle turbo motoren hebben dit euvel,ongeacht het merk auto!
Waarom een nieuwe turbo??
Zonde van het geld en het werk dus!
Waarom een nieuwe turbo??
Zonde van het geld en het werk dus!
-
- 4th Gear member
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 04.12.2006 - 05:09
Turbo had 180K achter de rug.FrankS60 schreef:Heb je die turbo nog liggen? Hoeveel km is er met die turbo gereden?
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2815
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Ik leg de verantwoordelijkheid niet METEEN bij de garage neer, maar het kan geen kwaad om opheldering te vragen, ook al zou het zo zijn dat er opdracht is gegeven is het toch raar om dingen te gaan vernieuwen die zeer waarschijnlijk goed zijn.edraket schreef:Tsja, om nu meteen de verantwoordelijkheid bij de garage meer te leggen... Misschien heeft superduc hem wel gewoon opdracht gegeven om de turbo te vervangen.Johan s60 schreef:De olieretourleiding demonteren en controleren op vervuiling.
Maar wie heeft de turbo dan vervangen en wat was de conclusie waarom vervanging noodzakelijk is?
Kortom ik zou nog even text en uitleg vragen,.....waarom is de oude kapot?
En anders je oude weer monteren met geld terug natuurlijk.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
-
- 4th Gear member
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 04.12.2006 - 05:09
Klopt dat ik de opdracht heb gegeven maar dat was natuurlijk wel na de diagnose dat olie vervuiling uit de intercoolerslang veroorzaakt word door lekkende seals van de turbo!edraket schreef:Tsja, om nu meteen de verantwoordelijkheid bij de garage meer te leggen... Misschien heeft superduc hem wel gewoon opdracht gegeven om de turbo te vervangen.Johan s60 schreef:De olieretourleiding demonteren en controleren op vervuiling.
Maar wie heeft de turbo dan vervangen en wat was de conclusie waarom vervanging noodzakelijk is?
Kortom ik zou nog even text en uitleg vragen,.....waarom is de oude kapot?
En anders je oude weer monteren met geld terug natuurlijk.
En met 180K op de teller is het misschien wel iets vroeg voor een turbo maar ook weer niet ondenkbaar...................toch?
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2815
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Ik heb turbo's gezien met meer dan een miljoen km, en nog steeds goed dus ja wat is dan 180kSupervsDuc schreef:Turbo had 180K achter de rug.FrankS60 schreef:Heb je die turbo nog liggen? Hoeveel km is er met die turbo gereden?
Een turbo kan heel erg lang mee gaan, dus vandaar dat ik er aan twijfel
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2815
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
-
- 4th Gear member
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 04.12.2006 - 05:09
Bedankt voor bijgevoegd verhaal en tekening Johan, verduidelijkt een boel kan ik je vertellen.
Begin nou toch wel een beetje te twijfelen aan carterretour cq carterventilatie!
Begin nou toch wel een beetje te twijfelen aan carterretour cq carterventilatie!
S80II V8
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Maar het gaat erom hoe de klant de opdracht geeft. Ik stelde het zo omdat een vriend van mij een motorzaak heeft. Soms komen klanten met een klacht en die roepen dan "vervang dit of dat maar even". Hij is inmiddels zo ver dat hij dat gewoon uitvoert, terwijl hij weet dat dat het bijna niet kan zijn. Maar sommige klanten zijn zo stellig en eigenwijs dat je er met een gezonde discussie ook niet gaat komen.Johan s60 schreef:Ik leg de verantwoordelijkheid niet METEEN bij de garage neer, maar het kan geen kwaad om opheldering te vragen, ook al zou het zo zijn dat er opdracht is gegeven is het toch raar om dingen te gaan vernieuwen die zeer waarschijnlijk goed zijn.edraket schreef:Tsja, om nu meteen de verantwoordelijkheid bij de garage meer te leggen... Misschien heeft superduc hem wel gewoon opdracht gegeven om de turbo te vervangen.Johan s60 schreef:De olieretourleiding demonteren en controleren op vervuiling.
Maar wie heeft de turbo dan vervangen en wat was de conclusie waarom vervanging noodzakelijk is?
Kortom ik zou nog even text en uitleg vragen,.....waarom is de oude kapot?
En anders je oude weer monteren met geld terug natuurlijk.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Maar het gaat erom hoe de klant de opdracht geeft. Ik stelde het zo omdat een vriend van mij een motorzaak heeft. Soms komen klanten met een klacht en die roepen dan "vervang dit of dat maar even". Hij is inmiddels zo ver dat hij dat gewoon uitvoert, terwijl hij weet dat dat het bijna niet kan zijn. Maar sommige klanten zijn zo stellig en eigenwijs dat je er met een gezonde discussie ook niet gaat komen.Johan s60 schreef:Ik leg de verantwoordelijkheid niet METEEN bij de garage neer, maar het kan geen kwaad om opheldering te vragen, ook al zou het zo zijn dat er opdracht is gegeven is het toch raar om dingen te gaan vernieuwen die zeer waarschijnlijk goed zijn.edraket schreef:Tsja, om nu meteen de verantwoordelijkheid bij de garage meer te leggen... Misschien heeft superduc hem wel gewoon opdracht gegeven om de turbo te vervangen.Johan s60 schreef:De olieretourleiding demonteren en controleren op vervuiling.
Maar wie heeft de turbo dan vervangen en wat was de conclusie waarom vervanging noodzakelijk is?
Kortom ik zou nog even text en uitleg vragen,.....waarom is de oude kapot?
En anders je oude weer monteren met geld terug natuurlijk.
Vaak vinden specialisten het niet leuk als jij ze gaat vertellen wat ze moeten doen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 4th Gear member
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 04.12.2006 - 05:09
Eigenwijs ben ik wel Ed maar zo is het toch niet helemaal gegaan.edraket schreef:Maar het gaat erom hoe de klant de opdracht geeft. Ik stelde het zo omdat een vriend van mij een motorzaak heeft. Soms komen klanten met een klacht en die roepen dan "vervang dit of dat maar even". Hij is inmiddels zo ver dat hij dat gewoon uitvoert, terwijl hij weet dat dat het bijna niet kan zijn. Maar sommige klanten zijn zo stellig en eigenwijs dat je er met een gezonde discussie ook niet gaat komen.Johan s60 schreef:edraket schreef: Tsja, om nu meteen de verantwoordelijkheid bij de garage meer te leggen... Misschien heeft superduc hem wel gewoon opdracht gegeven om de turbo te vervangen.
Ik leg de verantwoordelijkheid niet METEEN bij de garage neer, maar het kan geen kwaad om opheldering te vragen, ook al zou het zo zijn dat er opdracht is gegeven is het toch raar om dingen te gaan vernieuwen die zeer waarschijnlijk goed zijn.
Vaak vinden specialisten het niet leuk als jij ze gaat vertellen wat ze moeten doen.
Betreffende garage had/heeft mijn auto niet of nooit in onderhoud gehad en waren dus niet bekend met de achtergrond en status van onderhoud.
Tentijde van de lekkage had ik ook een slecht lopende auto, ik denk dat zo het olie verlies via intercooler slang incl slecht lopen gerelateerd is aan de turbo.............................ook een beetje mijn eigen shuld denk ik achteraf.
- degids
- 3rd Gear member
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 17.02.2008 - 14:21
Ik heb een tijdje geleden mijzelf wat verdiept in het reilen en zeilen van het vervangen dan wel reviseren van de turbo.
Ik kreeg van een turboreviseerbedrijf zéér nadrukkelijk het advies om ook de olieleidingen van de turbo mee te vernieuwen. Dat kostte geloof ik een tientje of 6 a 7 meer, maar op een bedrag wat tegen de 1000 euro aanloopt is dat natuurlijk een schijntje.
Ik heb dat advies maar opgevolgd.
Ik las hierboven al iets over de olieretourleiding, dat wijst ook al in de richting van dat advies wat ik van de turbo-specialist gekregen heb.
Ik kreeg van een turboreviseerbedrijf zéér nadrukkelijk het advies om ook de olieleidingen van de turbo mee te vernieuwen. Dat kostte geloof ik een tientje of 6 a 7 meer, maar op een bedrag wat tegen de 1000 euro aanloopt is dat natuurlijk een schijntje.
Ik heb dat advies maar opgevolgd.
Ik las hierboven al iets over de olieretourleiding, dat wijst ook al in de richting van dat advies wat ik van de turbo-specialist gekregen heb.
V70 T5 A5 MY2002 Mobility line
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
-
- 4th Gear member
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 04.12.2006 - 05:09
Ik zal eens navragen hoe het zit met die olie retour en carter ventielatie.
Ik heb een en ander net weer gecleand en ga nu eens kijken na hoeveel km de vervuiling weer optreed....................
Ik heb een en ander net weer gecleand en ga nu eens kijken na hoeveel km de vervuiling weer optreed....................
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Oke, 180K zou nog wel te doen moeten zijn al draaien deze turbo'tjes wel flink omdat ze relatief klein zijn voor de motorinhoud. Hangt allemaal ook heel erg van de rijstijl af natuurlijk. Heb je al gecheckt of dat je veel speling hebt op de as van de turbo? Als die flinke speling heeft dan is je turbo hoe dan ook redelijk versleten en daarmee de kans dat hij meer rare lekkages gaat vertonen ook groter.
Voor wat betreft het verhaal over de druk die de afdichting zou moeten kunnen garanderen; ik vraag me af of dit systeem wel zijn effectiviteit behoud als je onder deellast rijdt. De turbodruk in de compressorkant is namelijk een stuk lager dan je oliedruk.
En een beetje olie in de slangen is normaal! Als het klinisch schoon blijft dan zou ik me meer zorgen maken...
Meer benieuwd naar de staat van de turbo!
Voor wat betreft het verhaal over de druk die de afdichting zou moeten kunnen garanderen; ik vraag me af of dit systeem wel zijn effectiviteit behoud als je onder deellast rijdt. De turbodruk in de compressorkant is namelijk een stuk lager dan je oliedruk.
En een beetje olie in de slangen is normaal! Als het klinisch schoon blijft dan zou ik me meer zorgen maken...
Mooi dat alles goed is gegaan! En nee, niet voor handelumpie schreef:hey frank zie je handel???? hahahaha
bedankt nog voor de kat mn v70 is in 1 rits door de apk gevlogen
grtnnnn uut zwolle
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -