Vanavond wil ik de motor- en versnellingsbak olie eens verversen. Alleen zit ik ergens over te twijfelen:
De auto rij ik met de voorwielen op de oprijbokken. Vervolgens wil ik de achterkant opkrikken en op 2 assteunen plaatsen. Alleen weet ik niet of dit goed zal gaan als ik de auto achter opkrik, omdat ie dan op de handrem staat kan de auto mogelijk van de oprijbokken afrijden. Of moet ik met de achterwielen op de bokken rijden?
Ik heb hier verder (nog) geen ervaring mee. Vanavond ga ik er dus mee aan de slag. Maar goede tips over het juist horizontaal (voor het olie aftappen) ophogen zijn welkom!
Bedankt alvast!
Auto opkrikken en oprijbokken
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
'T is maar een mening maar ik doe dat nimmer op die manier. Reden: Te gevaarlijk, veel te instabiel en dus het risico dat de zaak valt terwijl jij eronder ligt. :shock:
Ik kies altijd voor een brug of smeerkuil :thumbleft: Dan staat hij stevig en vlak en kun je veilig werken.
Ik kies altijd voor een brug of smeerkuil :thumbleft: Dan staat hij stevig en vlak en kun je veilig werken.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Je kan er gewoon bij als hij op zijn wielen staat. Niet nodig om hem op te krikken. Even warm rijden, afdekplaat verwijderen, opvangbak eronder, een paar ouder lappen bij de hand houden om eventuele lekkage optevangen en de aftapplug losdraaien.
- EvertBram
- 2nd Gear member
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 13.03.2010 - 19:18
- Locatie: Twente
Bedankt voor de tips!
@Iroll: is daar echt makkelijk bij te komen zonder te ophogen? versn. en motor olie aftap? Heb het nog niet geprobeerd zonder, lijkt me wel erg krap. Maar als jij het zegt zou het vast wel kunnen
Ik zal nog wel laten weten hoe het vanavond is gegaan.
@Iroll: is daar echt makkelijk bij te komen zonder te ophogen? versn. en motor olie aftap? Heb het nog niet geprobeerd zonder, lijkt me wel erg krap. Maar als jij het zegt zou het vast wel kunnen

Ik zal nog wel laten weten hoe het vanavond is gegaan.
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
480 TwoTone Turbo '92
- redrooster
- 3rd Gear member
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Ik moet het nog doen, na één jaar, olie verversen.
Het oliefilter zit zo laag dat ik er denk ik een grote schroevendraaier dwars in ram en de filter los draai met bak er onder. Dat beetje olie wat er nog in blijft hangen is volgens mij de moeite niet.
Kan je zelfs voor de auto gaan staan.
Het oliefilter zit zo laag dat ik er denk ik een grote schroevendraaier dwars in ram en de filter los draai met bak er onder. Dat beetje olie wat er nog in blijft hangen is volgens mij de moeite niet.
Kan je zelfs voor de auto gaan staan.
De 460 GL carb van Frans
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Olieen verversen zonder op te krikken gaat easy ! Toevallig v/d week nog gedaan bij mijne. ik moet helaas mn auto wel opkrikken aan de voorzijde, en assteuntjes plaatsen, achter niks gedaan. Dit omdat mijn auto verlaagd is en een lagere bumper heeft. Bij een stnd 440/460/480 gaat het echt heel makkelijk zonder. Vergeet geen nieuwe koperringetjes te monteren op de aftappluggen. Het oliefilter kan bij elke 400 vanaf de bovenzijde zo los gedraaid worden, wel eff een bakkie eronder doen
. oliefilters moeten zo met de hand los te draaien zijn, anders zitten ze te vast.
Fijn weekend en succes.
Poika.

Fijn weekend en succes.
Poika.
- redrooster
- 3rd Gear member
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Lol, maar het gaat zo makkelijk met een grote schroevendraaier. Nooit anders gedaan.....EvertBram schreef:Ik heb wel een oliefiltersleutel tot mijn beschikking.
De 460 GL carb van Frans
- EvertBram
- 2nd Gear member
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 13.03.2010 - 19:18
- Locatie: Twente
Nogmaals dank voor jullie tips! Het is vanavond gelukt zonder ophogen. Nieuwe originele Volvo olie filter erop, Valvoline 10W40 motorolie, en Millers CRX v.bak olie. Verse afdichtringen en gelijk nieuwe originele Volvo bougies erin. Oliefiltersleutel was wel ff handig met 't losdraaien. De olieaftap plug heb ik met een deurklink moeten doen. Ik dacht dat daar wel een 1/4' 3/8' of 1/2' ratel op paste. op de v.bak vulplug paste gewoon een 3/8'. Volgende keer toch maar zo'n speciale sleutel halen.
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
480 TwoTone Turbo '92
- redrooster
- 3rd Gear member
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Als je een flinke imbus, welke maat weet ik niet meer, met de slijpsteen even bijslijpt heb je een voor altijd in je kist. Twee hoekjes moeten iets worden geslepen.
(bijlslijpen kan niet, ik bedoel op maat slijpt)
(bijlslijpen kan niet, ik bedoel op maat slijpt)
De 460 GL carb van Frans
- Schilder
- 3rd Gear member
- Berichten: 404
- Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
- Locatie: Omg. Arnhem
Makkelijk gezegd, maar wat als je overtollige Grolsch-obligatie`s hebt?Iroll schreef:Je kan er gewoon bij als hij op zijn wielen staat. Niet nodig om hem op te krikken. Even warm rijden, afdekplaat verwijderen, opvangbak eronder, een paar ouder lappen bij de hand houden om eventuele lekkage optevangen en de aftapplug losdraaien.

Liever niet dan wel sleutelen
Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40984
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Die moet je me even uitleggen Schilder
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40984
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Tja
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Schilder
- 3rd Gear member
- Berichten: 404
- Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
- Locatie: Omg. Arnhem
Hahaha,
Nee, ik bedoelde er niets mee, maar toevallig lag ik eergister onder een autootje ( Subaro Vivio ) met 12 inch wielekes op de oprijbokjes van +- 30 cm hoog, en bleef indd met de buik ergens achterin hangen waaraan ik me ergerde, ik moest lassen en kon me niet eens op de zij draaien...zo laag en dat is lastig als je even 2 handen nodig hebt.
Vandaar ik even reageerde op deze topic, de standaard bokjes of oprijbokken zijn eenvoudig te laag, ook al neem je af en toe een Grolsch haha.
mvg,
Nee, ik bedoelde er niets mee, maar toevallig lag ik eergister onder een autootje ( Subaro Vivio ) met 12 inch wielekes op de oprijbokjes van +- 30 cm hoog, en bleef indd met de buik ergens achterin hangen waaraan ik me ergerde, ik moest lassen en kon me niet eens op de zij draaien...zo laag en dat is lastig als je even 2 handen nodig hebt.
Vandaar ik even reageerde op deze topic, de standaard bokjes of oprijbokken zijn eenvoudig te laag, ook al neem je af en toe een Grolsch haha.
mvg,
Liever niet dan wel sleutelen
Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
-
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 04.08.2009 - 07:45
Ik doe altijd volgende.
Auto opkrikken en met twee assteunen borgen.
Goede bak eronder en plug losdraaien.
Dan assteunen weg en auto laten zakken.
Paar minuten wachten en dan weer opkrikken.
Gehele auto (+/- 1000kh) heb ik ook wel eens op assteunen staan maar dan min 6 stuks of met extra stapel stoeptegels.
Auto opkrikken en met twee assteunen borgen.
Goede bak eronder en plug losdraaien.
Dan assteunen weg en auto laten zakken.
Paar minuten wachten en dan weer opkrikken.
Gehele auto (+/- 1000kh) heb ik ook wel eens op assteunen staan maar dan min 6 stuks of met extra stapel stoeptegels.
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Op de rand van een stoepje zetten wil ook nog wel eens lukken
Hele auto op de stoep met de voorwielen op de rand zodat je motorgedeelte er overheen steekt. Andere optie is met 2 wielen in de lengterichting op de stoep zetten, krijg je ook een aardig stukje ruimte erbij. Is alleen niet handig met olie aftappen omdat je blok ook scheef staat dan.
Wel even opletten dat je niemand in de weg staat en dat het geen drukke weg is!
Wel even opletten dat je niemand in de weg staat en dat het geen drukke weg is!
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -