Heb toch het idee dat ik mijn motorsteun(en) moet gaan vervangen en nou vraag ik me af, kan ik dit zelf doen of kun je zoiets beter laten doen? Ik weet niet hoeveel er bij komt kijken, moet de motor en versnellingsbak omhoog getakeld worden en moeten er dan vloeistoffen worden afgetapt, hoe zit dat?
Tenslotte, heeft iemand een idee hoeveel zo'n grapje ongeveer kost?
Motorsteunen vervangen
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Van je snorfiets of Volvo,maar welke Volvo?
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
- Locatie: Leeuwarden
Waarom denk je dat je motorsteunen vervangen moeten worden?
Alle 400-blokken, behalve diesels, hebben 3 motorsteunen. 2 voor en 1 achter. De achterste wordt ook wel versnellingsbaksteun genoemd. De voorste overleven de auto, de achterste is niet zo heel sterk. Bij de latere modellen is deze hydraulisch, dus er zit olie in. Als ie stuk gaat en de olie eruit loopt, maakt het blok iets meer geluid(in het interieur), vooral goed merkbaar in de achteruit, als je wat steviger (achteruit) optrekt. Het blok beweegt dan ook meer dan bij een goede steun.
Achterste steun koste altijd 150 euro bij de dealer, maar ik heb hem vorig najaar voor 82 euro incl. bij de dealer gehaald, dus ik vermoed dat ie goedkoper is geworden. Nr is 466003.
Als je graag sleuteld kun je het zelf doen, wel een lastig klusje maar in 2 uurtjes te doen. Laten doen kost je dus zo'n 2 uur arbeid, reken zelf maar uit...
Alle 400-blokken, behalve diesels, hebben 3 motorsteunen. 2 voor en 1 achter. De achterste wordt ook wel versnellingsbaksteun genoemd. De voorste overleven de auto, de achterste is niet zo heel sterk. Bij de latere modellen is deze hydraulisch, dus er zit olie in. Als ie stuk gaat en de olie eruit loopt, maakt het blok iets meer geluid(in het interieur), vooral goed merkbaar in de achteruit, als je wat steviger (achteruit) optrekt. Het blok beweegt dan ook meer dan bij een goede steun.
Achterste steun koste altijd 150 euro bij de dealer, maar ik heb hem vorig najaar voor 82 euro incl. bij de dealer gehaald, dus ik vermoed dat ie goedkoper is geworden. Nr is 466003.
Als je graag sleuteld kun je het zelf doen, wel een lastig klusje maar in 2 uurtjes te doen. Laten doen kost je dus zo'n 2 uur arbeid, reken zelf maar uit...
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18
Ik denk aan de motorsteun (en dan de achterste inderdaad) o.a. vanwege probleem beschreven hier: http://volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=38616
Bedankt voor de complete uitleg, maar het is mij nog niet duidelijk of het blok kan blijven zitten of dat er meer werk vereist is.
Bedankt voor de complete uitleg, maar het is mij nog niet duidelijk of het blok kan blijven zitten of dat er meer werk vereist is.
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Ik durf van deze auto specifiek het niet te zeggen, maar ik ken vrijwel geen auto's die het hele blok eruit moeten hebben om een motorsteun te vervangen. Hooguit een beetje gelift aan de kant van de betreffende steun.
Kijk gewoon even goed onder de auto hoe de bevestiging is en huur eventueel een brug + hoge steun bij een doe-het-zelf garage.
Kijk gewoon even goed onder de auto hoe de bevestiging is en huur eventueel een brug + hoge steun bij een doe-het-zelf garage.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Zet 'm op een brug en kijk of je olielekkage sporen ziet ofdat het rubber v.d. steun gescheurd is. Dan weet je 't. Goed controleren, een scheurtje hoeft niet snel op te vallen. Nooit zomaar gaan vervangen voordat je weet of het ook echt stuk is.Toch even terugkomen op bovenvermeld topic, is de kans groot dat ik mijn "probleem" hiermee oplos, voordat ik daadwerkelijk die steun laat vervangen?
Je kan ook nog kijken hoe de staat van de motordemper is. Dat is de kleine zwarte schokbreker die verstopt zit achter de distributie kap. Beste is om die lostehalen en voelen of hij nog voldoende weerstand heeft als je 'm indrukt.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18
De laatste keer dat ik 'm op de brug had staat waren er inderdaad olielekkage sporen te zien op die zwarte stang onder het blok. Dat is de motorsteun toch?
Sowieso dat trillen van de pook, maar ook andere aanwijzingen doen mij aan zoiets denken. Als ik bijvoorbeeld snel optrek in z'n 1, dan kan ik voelen dat de pook wordt aangetrokken. Of als ik op de snelweg in z'n 5 rij, gas loslaat, en dan weer gas bij geef zie je de pook worden aangetrokken. Tenslotte is het zo vreemd dat ik soms problemen heb met 'm in z'n achteruit zetten. Als het goed gaat (zonder geluiden/tandenpoetsen) gaat het goed, maar soms (totaal random) gaat hij er met "tandenpoetsen" in (en dan ben ik bijna bang dat ik op die momenten iets sloop), en eventjes in z'n 1 zetten, stukje naar voren rijden, of "double clutching" (gas in vrij) helpt dan niet. Alsof op sommige momenten de bak scheef hangt.
Sowieso dat trillen van de pook, maar ook andere aanwijzingen doen mij aan zoiets denken. Als ik bijvoorbeeld snel optrek in z'n 1, dan kan ik voelen dat de pook wordt aangetrokken. Of als ik op de snelweg in z'n 5 rij, gas loslaat, en dan weer gas bij geef zie je de pook worden aangetrokken. Tenslotte is het zo vreemd dat ik soms problemen heb met 'm in z'n achteruit zetten. Als het goed gaat (zonder geluiden/tandenpoetsen) gaat het goed, maar soms (totaal random) gaat hij er met "tandenpoetsen" in (en dan ben ik bijna bang dat ik op die momenten iets sloop), en eventjes in z'n 1 zetten, stukje naar voren rijden, of "double clutching" (gas in vrij) helpt dan niet. Alsof op sommige momenten de bak scheef hangt.
MY94 Volvo 440 2.0i GLT (TE KOOP)
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Nee, dat is niet wat ik bedoel. Dit is een motorsteun. Een rubberbol gevuld met hydraulische olie. Je moet kijken naar de achterste of versnellingsbak steun. Dat is NIET die op het plaatje staat, maar lijkt er erg veel op. Hij zit tussen versnellingsbak en subframe gemonteerd, niet makkelijk te zien omdat er van alles boven/onder zit. Maar kijk langs het schutboard omlaag ong. in het midden onderin kan je 'm zien zitten.De laatste keer dat ik 'm op de brug had staat waren er inderdaad olielekkage sporen te zien op die zwarte stang onder het blok. Dat is de motorsteun toch?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 14.08.2010 - 13:40
- Locatie: Woonplaats Arnhem
Hi Sven-,sven- schreef:Sowieso dat trillen van de pook, maar ook andere aanwijzingen doen mij aan zoiets denken. Als ik bijvoorbeeld snel optrek in z'n 1, dan kan ik voelen dat de pook wordt aangetrokken. Of als ik op de snelweg in z'n 5 rij, gas loslaat, en dan weer gas bij geef zie je de pook worden aangetrokken. Tenslotte is het zo vreemd dat ik soms problemen heb met 'm in z'n achteruit zetten. Als het goed gaat (zonder geluiden/tandenpoetsen) gaat het goed, maar soms (totaal random) gaat hij er met "tandenpoetsen" in (en dan ben ik bijna bang dat ik op die momenten iets sloop), en eventjes in z'n 1 zetten, stukje naar voren rijden, of "double clutching" (gas in vrij) helpt dan niet. Alsof op sommige momenten de bak scheef hangt.
Wat je hier beschrijft lijkt me allemaal geen groot probleem toch? Is het niet zo dat in meerdere auto's de pook soms wat heen en weer zwabbert als je met het gas speelt? En als ik redelijk hard optrek in zn een dan vole ik idd ook dat de pook word 'aangetrokken'. Dat ie soms met het in de achteruit zetten wat knarst vind ik ook niet al te prrettig, maar heb dit allemaal eigenlijk als 'normaal' ervaren, en ook meer aan de leeftijd van de auto gewijd. (nou heb ik natuurlijk niet heel veel autotechnische kennis, en heb ik ook niet heel lang een Volvo)
Maar vanaf nu zal ik dit topic zeker met belangstelling volgen, wie weet is er wel wat aan deze 'mankjementjes' te doen, lijkt me fijn.
Ik heb trouwens een Volvo 440 1.8 uit 1996, veertien jaar oud dus.
Ik kijk vol verwachting uit naar de reacties van de experts......Iroll, Doeke Bobma

Volvo V40 2.0 1997
Volvo 440 1.8iDL 1996 (B18U)
Volvo 440 1.8iDL 1996 (B18U)
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
- Locatie: Leeuwarden
Ten eerste is mijn naam Doeke Dobma en ten tweede stellen Iroll en ik hier geen diagnose, maar vertellen we enkel en alleen wat over motorsteunen, waar de TS ook naar vraagt. Natuurlijk weet ik niet of het aan zijn motorsteunen ligt, dan moet ik het zien. TS vraagt echter of het veel werk is en of je het zelf kunt doen. Niemand beweert hier dat het de motorsteunen ook daadwerkelijk het probleem zijn.
OT: van een andere liefhebber gehoord dat hij een week terug een nieuwe achterste steun heeft gekocht voor 96 euro incl, ze zijn dus inderdaad niet meer zo heel duur als voorheen.
OT: van een andere liefhebber gehoord dat hij een week terug een nieuwe achterste steun heeft gekocht voor 96 euro incl, ze zijn dus inderdaad niet meer zo heel duur als voorheen.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 14.08.2010 - 13:40
- Locatie: Woonplaats Arnhem
Hi Doeke Dobma,
excuses voor mijn typefoutje, het was niet persoonlijk bedoeld.
Ik heb ook niet gezegd dat jullie een diagnose zouden stellen, ik was (en nog steeds trouwens) in de veronderstelling dat jullie veel wisten en dat jullie daardoor misschien een idee hadden waardoor die 'mankementjes' waar ik mee kwam en Sven- , volgens mij ook, verzoorzaakt zouden worden.
Mocht ik je op een manier hebben 'toegesproken' (voor zover dat via een forum kan) die jij als onprettig hebt ervaren dan bied ik bij deze mijn welgemeende excuses aan.
OT: hopelijk komen we er achter waar het probleem waar we eerder over spraken door wordt veroorzaakt.
excuses voor mijn typefoutje, het was niet persoonlijk bedoeld.
Ik heb ook niet gezegd dat jullie een diagnose zouden stellen, ik was (en nog steeds trouwens) in de veronderstelling dat jullie veel wisten en dat jullie daardoor misschien een idee hadden waardoor die 'mankementjes' waar ik mee kwam en Sven- , volgens mij ook, verzoorzaakt zouden worden.
Mocht ik je op een manier hebben 'toegesproken' (voor zover dat via een forum kan) die jij als onprettig hebt ervaren dan bied ik bij deze mijn welgemeende excuses aan.
OT: hopelijk komen we er achter waar het probleem waar we eerder over spraken door wordt veroorzaakt.
Volvo V40 2.0 1997
Volvo 440 1.8iDL 1996 (B18U)
Volvo 440 1.8iDL 1996 (B18U)
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
- Locatie: Leeuwarden
Prima:)
Het bewegen van de pook is inderdaad te verklaren door de bewegingen die het blok maakt, bij accelereren of juist gas los. Bij een defecte achterste motorsteun zijn deze bewegingen van het blok natuurlijk wel 'heftiger' en dat merk je dan ook in de pook, al zal dat minimaal zijn.
Het tandenpoetsen heeft volgens mij te maken met de synchromesh ringen, maar wellicht dat het 'precieser' in de versnelling leggen al helpt. Je kunt uit voorzorg de schakelbussen vervangen omdat hier in de loop van de tijd wel eens speling op ontstaat. Door de speling schakel je niet meer exact. Schakelbussen, daar is op dit forum wel het e.e.a. over te lezen. Alle deeltjes samen kosten ca. 25 euro.
Het bewegen van de pook is inderdaad te verklaren door de bewegingen die het blok maakt, bij accelereren of juist gas los. Bij een defecte achterste motorsteun zijn deze bewegingen van het blok natuurlijk wel 'heftiger' en dat merk je dan ook in de pook, al zal dat minimaal zijn.
Het tandenpoetsen heeft volgens mij te maken met de synchromesh ringen, maar wellicht dat het 'precieser' in de versnelling leggen al helpt. Je kunt uit voorzorg de schakelbussen vervangen omdat hier in de loop van de tijd wel eens speling op ontstaat. Door de speling schakel je niet meer exact. Schakelbussen, daar is op dit forum wel het e.e.a. over te lezen. Alle deeltjes samen kosten ca. 25 euro.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Tegen een beetje kraken hielp bij mij nieuwe olie.
Al zal met 274 ton op de tellen natuurlijk slijtage het echte probleem zijn, maar ik was niet van plan om de bak te reviseren.
Schakelbusjes helpen met recht schakelen, maar kraken wordt inderdaad veroorzaakt door slecht functionerende synchonisatie ringen, scheef schakelen is de oorzaak niet.
Al zal met 274 ton op de tellen natuurlijk slijtage het echte probleem zijn, maar ik was niet van plan om de bak te reviseren.
Schakelbusjes helpen met recht schakelen, maar kraken wordt inderdaad veroorzaakt door slecht functionerende synchonisatie ringen, scheef schakelen is de oorzaak niet.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18
Ik heb de schakelbusjes reeds vervangen, en hetzelfde geldt voor de bakolie. Dit heeft wel wat geholpen, maar het "probleem" blijft toch wel aanwezig. Wat me ook opvalt is dat ik als ik (met 40 km/h ofzo) door een bocht ik 'm niet of veel lastiger in een versnelling kan leggen, met name de 2 bijv. Hierdoor zou ik denken dat er iets scheef gaat hangen?
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18
Vandaag op de brug nog eens nader gekeken naar de motorsteunen. Zagen er allemaal, ook de achterste, goed uit. Ik kon geen olie zien of voelen op die motorsteun, wel op die zwarte stang die onder motorblok ("tank" waar je ook de motorolie uittapt) doorgaat.
Ga er dan maar vanuit dat het niet de motorsteun is?
Wat kan het dan zijn?
Oh, heb ook even diagnosebox uitgelezen (voor de 2e maal na wissen) en deze geeft code 2-3-2 aan. Kunnen we daar wat mee?
Ga er dan maar vanuit dat het niet de motorsteun is?
Wat kan het dan zijn?
Oh, heb ook even diagnosebox uitgelezen (voor de 2e maal na wissen) en deze geeft code 2-3-2 aan. Kunnen we daar wat mee?
MY94 Volvo 440 2.0i GLT (TE KOOP)
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Stang is de schakelstang, daar heb je de schakelbusjes van vervangen toch?
Olie daarop is meestal door het iets lekken van de oliekeerring v.d. versn.bak. of door olieaftappen. Lekkage is weinig aan te doen doordat ze allemaal lekken, vervangen is een bak uitbouwklus. Hou oliepeil v.d. bak in de gaten.
Motorsteun moet je heel goed nakijken, kan een heel klein scheurtje zijn. Soms valt het niet op. Verder even de motorschokbreker uitbouwen en voelen of deze nog goed weersatnd heeft.
Code 232 geeft aan dat de lambda niet meer in zijn bereik de brandstoftoevoer kan bijregelen. Kan een kapotte luchtsensor zijn, kleppen die afgesteld moeten worden, lekkende injector of de lambda is niet helemaal lekker meer. Verder kan het ook komen door valse lucht in het inlaattraject. Lambda kan je doormeten, hier kan je vinden hoe de lambda doortemeten.
Olie daarop is meestal door het iets lekken van de oliekeerring v.d. versn.bak. of door olieaftappen. Lekkage is weinig aan te doen doordat ze allemaal lekken, vervangen is een bak uitbouwklus. Hou oliepeil v.d. bak in de gaten.
Motorsteun moet je heel goed nakijken, kan een heel klein scheurtje zijn. Soms valt het niet op. Verder even de motorschokbreker uitbouwen en voelen of deze nog goed weersatnd heeft.
Code 232 geeft aan dat de lambda niet meer in zijn bereik de brandstoftoevoer kan bijregelen. Kan een kapotte luchtsensor zijn, kleppen die afgesteld moeten worden, lekkende injector of de lambda is niet helemaal lekker meer. Verder kan het ook komen door valse lucht in het inlaattraject. Lambda kan je doormeten, hier kan je vinden hoe de lambda doortemeten.